niedziela, 22 maja 2016

Cannes 2016. Złota Palma dla "Ja, Daniel Blake"


Dobiegł końca 69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Złotą Palmę dla najlepszego filmu tego wydarzenia otrzymał "Ja, Daniel Blake" w reżyserii Kena Loacha. To druga Złota Palma w karierze tego wybitnego twórcy, zdobyta dokładnie 10 lat po nagrodzie za film "Wiatr buszujący w jęczmieniu".

Ken Loach dołączył do grona kilkorga tylko reżyserów z dwoma Złotymi Palmami. Wcześniej dokonali tego m.in. Emir Kusturica, bracia Dardenne i Bille August. Zwycięstwo filmu "Ja, Daniel Blake" to podobno spora niespodzianka, a jury w Cannes ponownie zagłosowało wbrew panującym opiniom. Bo praktycznie nikt nie stawiał na Kena Loacha przed ceremonią, ale przecież podobnie było przed rokiem kiedy wygrali "Imigranci" i jeszcze kilka razy wcześniej kiedy jury sprawiało niespodzianki. Loach zdobył poprzednią Złotą Palmę w 2006 roku filmem "Wiatr buszujący w jęczmieniu" i wtedy także jego wygrana była przyjmowana za niespodziankę (wśród pokonanych byli m.in Pedro Almodovar z "Volver", Andrea Arnold z "Red Road", Bruno Dumont z "Flandrią", którzy przegrali i w tym roku).

"Ja, Daniel Blake" zebrał dobre recenzje krytyków (patrz TUTAJ), ale wraz z rozwojem festiwalu jego akcje słabły. Sam Loach to ulubieniec festiwalu w Cannes, a jego filmy aż 14 razy rywalizowały o Złotą Palmę zgarniając wiele nagród (wśród docenionych są m.in. "Wiatr w oczy", "Ziemia i wolność", "Szukając Erica", "Whisky dla aniołów"). Loach to twórca zaangażowany, ważny głos w sprawach zwykłych ludzi. Pisze o filmie "Ja, Daniel Blake" serwis wp.pl: Akcję swojego nowego filmu Ken Loach umieścił w Newcastle, ale równie dobrze mógłby to być Wałbrzych albo Łódź. Jego bohaterami są ludzie na życiowym zakręcie, którzy wpadają do zaklętego kręgu bezrobocia. Zderzają się z biurokratycznym systemem opieki społecznej, zabijającym w nich najlepsze odruchy. Marzycie o lepszym socjalu w Anglii? Zapomnijcie. W obrazie Loacha mekka polskich emigrantów to gnijący kawałek świata, który musi sobie przypomnieć o soli swej ziemi. Inaczej zupełnie się rozpadnie. [cała recenzja] Nie ma wątpliwości, że to film przygnębiający, ale ważny w swojej współczesnej wymowie. Kino zaangażowane, jak na Loacha przystało. Wiadomo już, że dystrybutorem filmu w Polsce będzie firma M2 Films, a trafi on do naszych kin jesienią.



Werdykt jury zaskoczył tym bardziej, że bez nagród pozostały filmy przez wielu obserwatorów faworyzowane. Nie otrzymali żadnych nagród m.in. Jim Jarmusch, Park Chan-wook, Pedro Almodovar, Bruno Dumont, bracia Dardenne oraz niemiecki "Toni Erdmann", który bardzo się w Cannes spodobał. Dwie nagrody zdobył film Asghara Farhadiego, w tym cenione wyróżnienie za scenariusz. Jury doceniło też Xaviera Dolana, Andreę Arnold, Cristiana Mungiu. Po prostu nie dla wszystkich wystarczyło nagród...

Laureaci nagród w Konkursie Głównym:

Złota Palma:
"I, Daniel Blake", Ken Loach

Grand Prix:
"Juste La Fin Du Monde" (It’s Only The End Of The World), Xavier Dolan

Nagroda Jury:
"American Honey", Andrea Arnold

Najlepsza Aktorka:
Jaclyn Jose, "Ma’ Rosa", Brilliante Mendoza

Najlepszy Aktor:
Shahab Hosseini, "Forushande" (The Salesman), Asghar Farhadi

Najlepsza Reżyseria:
Cristian Mungiu, "Bacalaureat" (Graduation)
Olivier Assayas, "Personal Shopper"

Najlepszy Scenariusz:
Asghar Farhadi"Forushande" (The Salesman)

Wręczono także nagrody:

Najlepszy Film Krótkometrażowy:
"Timecode", Juanjo Gimenez

Specjalne wyróżnienie dla filmu krótkometrażowego
"A Moça Que Dançou Com O Diabo", João Paulo Miranda Maria

Złota Kamera: 
"Divines", Houda Benyamina

Queer Palm (długi metraż): 
"Les Vies de Thérèse", Sébastien Lifshitz

Queer Palm (krótki metraż):
"Gabber Lover", Anna Cazenave-Cambet


Honorowa Złota Palma
Jean-Pierre Léaud


Laureaci innych nagród (w oryginale):

PRIZE OF UN CERTAIN REGARD
The Happiest Day in the Life of Olli Mäki, dir. Juho Kuosmanen

JURY PRIZE
Harmonium (Fuchi ni Tatsu), dir. Koji Fukada

BEST DIRECTOR
Matt Ross, Captain Fantastic

BEST SCREENPLAY
Delphine Coulin, Muriel Coulin, The Stopover (Voir du Pays)

SPECIAL PRIZE
The Red Turtle (La Tortue Rouge), dir. Michael Dudok de Wit

Directors’ Fortnight

ART CINEMA AWARD TO A FEATURE FILM
Wolf And Sheep Dir. Shahrbanoo Sadat

SACD AWARD TO A FRENCH-LANGUAGE FEATURE
The Together Project (L’Effet Aquatique) Dir. Solveig Anspach

SACD SPECIAL MENTION
Divines Dir. Houda Benyamina

THE EUROPA CINEMAS LABEL TO A EUROPEAN FEATURE FILM
Mercenary (Mercenaire) Dir. Sacha Wolff

ILLY PRIZE TO A SHORT FILM
Chasse Royal Dirs. Lise Akoka, Romane Gueret

ILLY SPECIAL MENTION
The Beast (Zvir) Dir. Miroslav Sikavica

Cinefondation

First Prize:
ANNA
directed by Or Sinai
The Sam Spiegel Film & TV School, Israel

Second Prize:
IN THE HILLS
directed by Hamid Ahmadi
The London Film School, United Kingdom

Joint Third Prize:
A NYALINTÁS NESZE
directed by Nadja Andrasev
Moholy-Nagy University of Art and Design, Hungary

Joint Third Prize:
LA CULPA, PROBABLEMENTE
directed by Michael Labarca
Universidad de Los Andes, Venezuela

Critics’ Week awards

PRIZES AWARDED BY CRITICS’ WEEK JURY
Nespresso Grand Prize
Mimosas by Oliver Laxe

France 4 Visionary Award
Albüm by Mehmet Can Mertoğlu

Leica Cine Discovery Prize for short films
Prenjak by Wregas Bhanuteja

Gan Foundation Award for Distribution
Sophie Dulac, French Distributor
for One Week And A Day (Shavua Ve Yom) by Asaph Polonsky

SACD Award
Davy Chou and Claire Maugendre
co-writers of Diamond Island

Canal+ Award for short films
L’Enfance D’un Chef by Antoine de Bary

PODSUMOWANIE NAGRÓD KRYTYKÓW W GŁOSOWANIU PROWADZONYM PRZEZ SCREEN INTERNATIONAL


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz