Ministerstwo Kultury i
Dziedzictwa Narodowego ogłosiło konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki
Filmowej. Zmian w polskiej kinematografii szykuje się więcej. W planach jest
także konkursu na dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz
zmianę składu Rady Programowo-Naukowej Filmoteki Narodowej – Instytutu
Audiowizualnego.
Ogłoszony właśnie konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zakłada zwiększoną transparentność. Ustawa i rozporządzenie nie były zmieniane od 20 lat. Do 5 maja można zgłaszać kandydatów na członków komisji konkursowej. Natomiast do 26 maja można zgłosić swoją kandydaturę na stanowisko dyrektora.
Wprowadzone w konkursie zmiany obejmują m.in.:
poszerzenie składu komisji konkursowej z 11 do 15 członków. Osobnych przedstawicieli w komisji będą mieć producenci filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, a związki twórcze działające w sektorze kinematografii zostały rozszerzone o organizacje społeczne twórców,
uwzględnienie rekomendacji organizacji działających w obszarze kinematografii przy dokonywaniu oceny kandydatów na dyrektora przez komisję,
dodanie zapisu o publikacji programu zwycięskiego kandydata i zgodzie lub jej braku na publikację złożonych koncepcji rozwoju PISF przez innych kandydatów (koncepcje programowe są objęte prawami autorskimi),
określenie terminu zgłaszania kandydatów – nie krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu,
wprowadzenie konieczności znajomości branży filmowej przez kandydatów na stanowisko dyrektora PISF.
***
Ministra zapowiedziała także zamiar ogłoszenia konkursu na dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz zmianę składu Rady Programowo-Naukowej Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Jesteśmy w stałym kontakcie ze środowiskiem filmowym. Rozmawiamy o priorytetowych zmianach dla tej branży. W marcu br. przedstawiliśmy „Plan działań na rzecz rozwoju polskiej kinematografii”. Rozpoczęliśmy nabór wniosków do pilotażowego Programu Rady Europy, który zapewni polskim producentom możliwość ubiegania się o dofinansowanie koprodukcji serialowych – nabór twa do 26 kwietnia. Uszczelniamy też system zbiorowego zarządzania, efekty pierwszej kontroli w SFP i wykryte nieprawidłowości są Państwu znane – mówiła Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. – Zmiany w rozporządzeniu konkursowym na dyrektora PISF zostały wypracowane wspólnie z przedstawicielami środowiska filmowego – odbyły się dwie tury konsultacji społecznych. Wprowadzone zapisy zwiększają jawność i transparentność konkursu. Dodaliśmy też – oczywisty wydawałoby się – zapis, którego do tej pory w rozporządzaniu brakowało: wymóg znajomości branży filmowej przez kandydatów na dyrektora PISF – dodała.
Ministra Wróblewska, ogłaszając konkurs, podsumowała także dotychczasowe działania Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Pod koniec marca czynności kontrole w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej zakończyło CBA. Jednym z kluczowych ustaleń było wypłacanie w okresie 2019-2023 nienależnych dofinansowań w łącznej wysokości blisko 5,5 mln zł. Od kwietnia 2024 roku prowadzona jest kontrola Krajowej Administracji Skarbowej.
Od kwietnia 2024 roku Instytut złożył 10 zawiadomień do prokuratury o stwierdzonych w ostatnich latach nieprawidłowościach, za które odpowiadają poprzedni dyrektorzy PISF. Postępowanie wyjaśniające wobec poprzedniej dyrektor PISF wszczął również Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.
Ministra Wróblewska zaznaczyła też, że wypracowano szereg nowych narzędzi i rozwiązań, które podnoszą standard działalności branży.
Chciałabym przy tej okazji wspomnieć o rzeczach, które w branży filmowej wydarzyły się po raz pierwszy w jej historii, a które często umykają w zalewie bardziej „klikalnych” doniesień. Po raz pierwszy w 20-letniej historii PISF powołana została grupa robocza złożona z przedstawicieli branży audiowizualnej, która będzie pracowała nad założeniami Programów Operacyjnych na rok 2026. Po raz pierwszy PISF nawiązał także współpracę z Telewizją Polską w ramach dystrybucji filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. W roli doradców eksperckich w komisjach konkursowych zasiądą także po raz pierwszy przedstawiciele kin. Wprowadziliśmy nowy priorytet „Debiuty” w ramach Programu Operacyjnego „Dystrybucja Filmowa”, a także zwiększyliśmy dofinansowanie dla szkół filmowych – mówiła Hanna Wróblewska.
Dodała, że jednym w priorytetów Instytutu jest opracowanie zasad przeciwdziałania zachowaniom mobbingowym na planach zdjęciowych, które pomogą zapobiegać nadużyciom na planach i w szkołach, to standard który wprowadziliśmy w instytucjach kultury, które nadzorujemy. Polski Instytut Sztuki Filmowej wspólnie z CBA pracuje także nad procedurami „tarczy antykorupcyjnej”, która będzie zapobiegała nadużyciom przy udzielaniu dofinansowań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz