niedziela, 19 października 2014

Laureaci 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego


Dobiegł końca 30. Warszawski Festiwal Filmowy. Moje kilka dni na tej imprezie, jakoś specjalnie nie zachwyciło. Zdecydowanie za krótko i niestety kilka chybionych strzałów. Lista nagrodzonych filmów wygląda ciekawie i tych tytułów na pewno warto teraz wypatrywać. Lista nagrodzonych poniżej.
Oto laureaci nagród.

KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Sepideh Farsi (Iran), Yevgeny Gindilis (Rosja), Uberto Pasolini (Wlk. Brytania), Olena Yershova (Ukraina), Janusz Zaorski (Polska) przyznało następujące nagrody:

Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film THE COFFIN IN THE MOUNTAIN / BINGUAN, reżyseria Xin Yukun (Chiny)

Za wielowymiarowość narracji i subtelność w posługiwaniu się czarnym humorem, Główną Nagrodę 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego otrzymuje film THE COFFIN IN THE MOUNTAIN ze specjalnym wyróżnieniem dla Lu Nifan (autora oryginalnego tekstu) oraz Feng Yuanlinag i Xin Yukun (autorów scenariusza).
  
Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Ognjen Sviličić, za film THESE ARE THE RULES / TAKVA SU PRAVILA (Chorwacja, Francja, Serbia, Macedonia)

Za głęboką wrażliwość i mistrzowską konsekwencję w ukazaniu ludzkiej walki przeciwko biurokracji i znieczulicy.

Specjalną Nagrodę Jury otrzymał ZESPÓŁ AKTORSKI w filmie CARMINA Y AMEN / CARMINA & AMEN, reżyseria Paco León (Hiszpania)

Dla obsady filmu Carmina i Amen (Carmina & Amen), gdyż cały zespół aktorski zasłużył na zbiorową nagrodę, spisując się znakomicie w bardzo trudnej umiejętności gry w czarnej komedii.

KONKURS 1-2

Jury w składzie: Ozan Açiktan (Turcja), Hawa Essuman (Kenia), Jan Komasa (Polska) przyznało nagrody dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmom:

HOW TO STOP A WEDDING / HUR MAN STOPPAR ETT BRÖLLOP, reżyseria Drazen Kuljanin (Szwecja)

Za prostą elegancję skrywającą wielowarstwową strukturę, która urzeka jednoczesną lekkością i głębią potraktowania tematu.

oraz

THE LESSON / UROK, reżyseria Kristina Grozeva, Petar Valchanov (Bułgaria, Grecja)

Za przemyślaną i błyskotliwą  eksplorację ludzkiej dumy oraz perfekcyjną reżyserię.

KONKURS WOLNY DUCH

Jury w składzie: Sebastian Buttny (Polska), Marion Laine (Francja), Alik Shpilyuk (Ukraina) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi

THE OWNERS / UKKYLIKAMSHAT, reżyseria Adilkhan Yerzhanov (Kazachstan)

Za film najbardziej wolny duchem.

oraz

Wyróżnienie filmowi BEFORE I DISAPPEAR, reżyseria Shawn Christensen (USA).

Za udaną próbę połączenia kina głównego i niezależnego nurtu.

KONKURS DOKUMENTALNY

Jury w składzie: Arto Halonen (Finlandia), Dorota Roszkowska (Polska), Frédéric Tcheng (Francja) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi

TOTO AND HIS SISTERS / TOTO SI SURORILE LUI, reżyseria Alexander Nanau (Rumunia)
Doceniamy jego mistrzowską reżyserię, doskonałą dramaturgię, intymność z jaką pokazuje bohaterów i sposób w jaki przedstawia problemy społeczne, pozostając inspirującym

oraz
Wyróżnienie filmowi CROSSROADS / PEREKRESTOK reżyseria Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja)
Za franciszkańską filozofię oraz umiejętność reżyserki do stworzenia potężnego efektu skromnymi środkami.

KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury w składzie: Mauro Carraro (Włochy), Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia), Agnieszka Woszczyńska (Polska) przyznało następujące nagrody:

- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – CUPCAKE, reżyseria Jane Magnusson (Szwecja)
Za mocną historię i szczere, intymne podejście do postaci i ich relacji, wsparte świetnymi zdjęciami i grą aktorską

- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – THE TIDE KEEPER, reżyseria Alyx Duncan (Nowa Zelandia)
Za niesamowitą atmosferę w onirycznej scenerii i wizualnie uderzający, intymny film z wyważonym wykorzystaniem animacji

- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – DRAMA, reżyseria Guan Tian (USA)
Za inteligentne posługiwanie się językiem filmowym, który łączy prostą zabawną historię ze świetną choreografią i wyrazistymi postaciami

- Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – MY DAD'S A ROCKER, reżyseria Zuxin Hou (Chiny)
Za rzucenie światła na inspirującego człowieka, którego historia ukazuje prawdziwe znaczenie Rocka i Życia, dzięki rzetelnemu podejściu reżysera

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Pamela Cohn (USA), Hanna Margolis (Polska), Michael Pattison (Wlk. Brytania) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film

WHAT A WONDERFUL WORLD / CE LUME MINUNATĂ, reżyseria Anatol Durbală (Mołdawia).

Jury pragnie wyrazić uznanie dla reżysera, którego debiut fabularny obiecuje wiele swoją pilnością i intensywnością opowiadania; pochodzi przy tym z kraju, który od czasu uzyskania niepodległości w 1991 roku praktycznie nie ma przemysłu filmowego. Zwodniczo zmienny, oparty na scenariuszu bycia w-złym-miejscu-w-złym-czasie, film ten splata ze sobą wydarzenia gwałtownych, masowych protestów młodej generacji, dla której nadszedł czas pokazania gniewu i straty zaufania do skorumpowanego i patrzącego w przeszłość rządu, prowadząc tym samym nieświadomego bohatera do szokującego punktu kulminacyjnego.

Nagroda JURY EKUMENICZNEGO

Jury w składzie: Rev. Jes Nysten (Dania), Samuel Petit (Francja), Rafał Wieczyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi

IN THE CROSSWIND / RISTTUULES w reżyserii Martti Helde (Estonia)

Film jest filmowym requiem. Erna jest Estonką, która pisze listy do swojego męża opowiadające historię jej deportacji na Syberię. Umiejętnie wykorzystując możliwości techniczne, zwłaszcza w postaci spaceru pomiędzy żywymi rzeźbami, reżyser przenosi tę opowieść do wyższego wymiaru - kontemplacji cierpienia, ludzkiej godności i nadziei poprzez mistrzowskie zestawienie obrazów, słów i muzyki. Requiem dla wszystkich niewinnych ludzi z Europy Wschodniej, którzy cierpieli lub zginęli od tyranii Sowietów. Nie wolno nam zapomnieć...

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Dr Rashmi Doraiswamy (Indie), Jagoda Murczyńska (Polska), Yuka Sakano (Japonia) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film:

SIZDAH / 13, reżyseria Hooman Seyedi (Iran)

Za śmiałe podejście w przedstawieniu tematu młodych ludzi w kinie irańskim i za wyjątkowy styl w ukazaniu społecznego gniewu i problemów relacji płci poprzez portret rodziny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz