środa, 15 stycznia 2014

Oscary 2014. Oto moje nominacje. Część II


OSCARY! Najważniejsze nagrody filmowe na świecie. Brakuje Wam filmowych newsów w codziennych wiadomościach mediów informacyjnych? O Oscarach będą mówili WSZYSCY. Zanim jednak poznamy laureatów, przed nami 16 stycznia nominacje. Dziś druga część artykułu poświęcona kategoriom doceniającym pozostałe filmy oraz twórców pracujących nad stroną wizualną i techniczną najlepszych produkcji 2013 roku.

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Wypatrywaliśmy tutaj „Wałęsy. Człowieka z nadziei”, ale mimo żarliwych modłów polskiej branży filmowej magia nazwisk Wajdy i Wałęsy nie przebiła się w Hollywood. Znamy za to finałową dziewiątkę filmów kandydujących do nominacji.

Faworyci do nominacji:
Belgia, W kręgu miłości, reż. Felix van Groeningen
Dania, Polowanie, reż. Thomas Vinterberg
Włochy, Wielkie piękno, reż. Paolo Sorrentino

I choć wiele razy faworyci zawodzili w tej właśnie kategorii, to wydaje się że obecnie te trzy wspomniane tytuły rozegrają pomiędzy sobą rywalizację, już nawet o samego Oscara.

Pozostały dwa miejsca i sześciu kandydatów. Przez ostatnie dni, kiedy specjalne komitety w Nowym Jorku i Los Angeles oglądały wszystkich kandydatów, przez media przetaczały się kampanie promująca filmy zagraniczne. Sony Classic, tak zaprawiony w oscarowych bojach w tej kategorii, kupił węgierski film i to dobrze wróży na przyszłość temu tytułowi. Silnego partnera w USA ma Wong Kar-wai, a to przecież chiński Hongkong, z którym Amerykanie chcą mieć tak dobre relacje. No i jest jeszcze, jak zawsze nieobliczalna kinematografia niemiecka. Za to zaskoczyć mo egzotyczne Palestyna lub Kambodża.

Główna grupa pościgowa:
Hongkong, The Grandmaster, reż. Wong Kar-wai
Węgry, A nagy füzet, reż. Janos Szasz
Niemcy, Dwa życia, reż. Georg Maas

Pozostali kandydaci:
Bośnia i Herzegowina, Senada, reż. Danis Tanovic
Kambodża, L’image manquante, reż. Rithy Panh
Palestyna, Omar, reż. Hany Abu-Assad

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

I tutaj Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła pełną listę filmów kandydujących do nominacji i późniejszego Oscara [http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131203.html]. Skupię się na faworytach. Tych jest kilku. Znamy „Historie rodzinne”, wiemy więc jaki to mocny i cenny film. Cały świat zachwycał się w 2013 roku „Sceną zbrodni”, u nas pokazywaną na festiwalach i niedługo wchodzącą do kin. Trzeci z mocnych kandydatów opowiada o wielorybach i to podobno bardzo ważny film.

Faworyci do nominacji:
Blackfish
Historie rodzinne
Scena zbrodni

Pozostali faworyci są w tym miejscu trudni do wytypowania. Można jednak wywnioskować, że kilku mocny kandydatów do nominacji jest ciągle w grze.

Główna grupa pościgowa:
Tim's Vermeer
20 Feet from Stardom
The Armstrong Lie
Dirty Wars
Pussy Riot: Modlitwa punka

DŁUGOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

I w tej kategorii Akademia przygotowała skróconą listę kandydatów, ale wytypowanie finałowej piątki może nie być wcale łatwe. Specyfika tej kategorii od lat pokazuje, że członkowie Akademii stawiają tutaj bardziej na animacje tradycyjne i właśnie dlatego filmy z Hollywood nie są tutaj faworyzowane.

Faworyci do nominacji:
Kraina lodu
The Wind Rises
Krudowie

Główna grupa pościgowa:
Uniwersytet Potworny
Minionki rozrabiają
Ernest & Celestine
Tajemnica zielonego królestwa

Były czasy, gdy propozycję Pixara obstawialibyśmy do finałowego Oscara, a teraz może dla „Uniwersytetu Potwornego” zabraknąć miejsca pośród nominowanych. Może, choć szczerze w to wątpię. Faworytem do wygranej jest „Kraina lodu” i tylko najnowsze dzieło mistrza japońskiej animacji Hayao Miyazakiego (The Wind Rises) może tutaj namieszać.

REŻYSERIA

Powracamy do kategorii zawodowych i do nazwisk kojarzonych przez wielbicieli kina. W tym miejscu zatrzymujemy się przy reżyserach najważniejszych filmów. Nominacji będzie tylko pięć. I można tak założyć, że będzie to piątka reżyserów najlepszych filmów roku. Obie kategorie bardzo są ze sobą powiązane i często chodzą w parze. W zeszłym roku doszło do kuriozalnej sytuacji kiedy Ben Affleck nie otrzymał nominacji za reżyserię, a jego „Operacja Argo” otrzymała nagrodę dla najlepszego filmu. Taka sytuacja już się raczej nie powtórzy.

Faworyci do nominacji:
Alfonso Cuarón, Grawitacja
Steve McQueen, Zniewolony. 12 Years a Slave
David O. Russell, American Hustle
Martin Scorsese, Wilk z Wall Street

Z powyższej listy zagrożony może się czuć David O. Russell, wiele osób nie wierzy też w nominację dla Martina Scorsese. Trzeba jednak pamiętać, że obaj twórcy mają w Akademii znaczącą opinię i szczerze wątpię by zabrakło dla nich nominacji. Zaciekła rywalizacja będzie więc miała miejsce o piąte miejsce. Kandydatów jest oczywiście kilku, a najwyżej notowany jest tutaj Paul Greengrass i to jemu zapewne przypadnie w udziale piąta nominacja. Payne i bracia Coen są jednak tuż, tuż za nim.

Główna grupa pościgowa:
Paul Greengrass, Kapitan Phillips
Spike Jonze, Ona
Alexander Payne, Nebraska
Joel & Ethan Coen, Co jest grane, Davis?
Woody Allen, Blue Jasmine
Ron Howard, Wyścig


SCENARIUSZ ORYGINALNY

To jedna z tych kategorii (także scenariusze adaptowane), gdzie zawodowe stowarzyszenie może się rozminąć z gustami członków Akademii. Jest bowiem tak, że stowarzyszenie typuje tylko prace swoich członków oraz przez siebie zaaprobowane. Pomija też scenariusze zagraniczne. Wiele ciekawych scenariuszy w tym sezonie powstało poza strukturami stowarzyszenia. Kandydatów i faworytów mamy pod dostatkiem, można nawet pisać o nadmiernej obfitości w tej kategorii.

Zdecydowani faworyci:
David O. Russell i Eric Singer, American Hustle
Bob Nelson, Nebraska
Spike Jonze, Ona
Joel & Ethan Coen, Co jest grane, Davis?

Sprawa otwarta to piąte miejsce na liście nominowanych, a tutaj największe szanse ma Woody Allen. Ileż to już razy nowojorski twórca ubiegał się o Oscara w tej kategorii, kilka razy zdobywając zresztą pozłacaną statuetkę. Depczą mu jednak po piętach twórcy m.in. mocnego i odważnego „Witaj w klubie” oraz także opartego na faktach „Fruitvale Station”. Czy z rozpędu „Grawitacja” zgarnie i tę nominację? Mam nadzieję, że nie, bo wolę scenariusze „Uciekiniera” czy „Labiryntu”.

Główna grupa pościgowa
Woody Allen, Blue Jasmine
Craig Borten & Melisa Wallack, Witaj w klubie
Nicole Holofcener, Ani słowa więcej
Alfonso Cuaron i Jonas Cuaron, Grawitacja
Ryan Coogler, Fruitvale Station
Jeff Nichols, Uciekinier
Aaron Guzikowski, Labirynt
Kelly Marcel, Ratując pana Banksa
JC Chandor, All is Lost
Asghar Farhadi, Przeszłość

Co jest grane, Davis?

SCENARIUSZ ADAPTOWANY

I tutaj mamy kilku zdecydowanych faworytów oraz kilku poważnych kandydatów. Wydaje się, że wraz z licznymi innymi nominacjami za scenariusz zostaną docenione „Zniewolony. 12 Years a Slave”, „Wilk z Wall Street” czy „Kapitan Phillips”, jednak tuż za nimi kilku silnych konkurentów z „Przed północą” na czele. Jeżeli zaś gdzieś dojść ma do niespodzianki, to właśnie w tej kategorii. A te mogą być udziałem „Życia Adeli” lub „Lone Survivor”.

Zdecydowani faworyci:
John Ridley, 12 Years a Slave
Terence Winter, Wilk z Wall Street
Billy Ray, Kapitan Phillips

Główna grupa pościgowa:
Julie Delpy, Ethan Hawke & Richard Linklater, Przed północą
Steve Coogan i Jeff Pope, Philomena
Tracy Letts, August: Osage County
Ghalia Lacroix i Abdellatif Kechiche, Życie Adeli
Daniel Cretton, Short Term 12
Scott Neustadter i Michael H. Weber, The Spectacular Now
Peter Berg, Lone Survivor

NAJLEPSZA MUZYKA

Amerykańska Akademia Filmowa w grudniu zeszłego roku wytypowała 114 tytułów filmów z oryginalną muzyką, które będą brane pod uwagę przy wyborze nominacji [http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131212.html]. I choć autorem dwóch z nich jest Polak Abel Korzeniowski, to raczej nie znajdziemy go na finałowej liście. To praktycznie jedyne miejsce, gdzie może zaistnieć twórca z naszego kraju.

A kto dziś rozdaje karty? Nie tylko moim faworytem jest Steven Price za „Grawitację”, ale dość sensacyjnie przegrał on Złoty Glob z Alexem Ebertem („All is Lost”). Nominacje będą też zapewne udziałem Hansa Zimmera i Johna Williamsa, a poza tym wszystko może się wydarzyć. Po cichu marzy mi się nominacja dla Arcade Fire & Owena Palletta za muzykę do filmu „Ona”.

Zdecydowani faworyci:
Steven Price, Grawitacja
Hans Zimmer, 12 Years a Slave
John Williams, Złodziejka książek

Główna grupa pościgowa:
Henry Jackman, Kapitan Phillips
Randy Newman, Uniwersytet potworny
Alex Ebert, All Is Lost
Thomas Newman, Ratując pana Banksa
Arcade Fire & Owen Pallett, Ona
Hans Zimmer, Wyścig
Mark Orton, Nebraska

Grawitacja

NAJLEPSZA PIOSENKA

Wyboru nominowanych Akademia dokonała spośród 75 utworów, które znalazły się na specjalnej liście przygotowanej przez tą organizację [http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131216.html]. Ta kategoria co roku budzi spore kontrowersje i jest jedną z najtrudniejszych do wytypowania. Dlatego wyboru nominowanych dokonują specjaliści z Akademii zajmujący się zawodowo muzyką. Co z tego, że U2 ma Złoty Glob za piosenkę, kiedy Akademia jakoś specjalnie nie przepada za udanymi filmowymi utworami tej irlandzkiej grupy. Czy zrobi na nich wrażenie utwór Coldplay? Nie ranga gwiazdy decydować będzie tutaj o nominacji, a i tak znanych nazwisk jest mnóstwo.

Zdecydowani faworyci:
"Let It Go" (Kraina lodu, Robert Lopez & Kristen Anderson-Lopez)
"Young & Beautiful" (Wielki Gatsby, Lana Del Rey)

Główna grupa pościgowa:
"So You Know What It's Like" (Short Term 12 - Keith Stanfield)
"Ordinary Love" (Mandela: Long Walk To Freedom, U2)
"Sweeter Than Fiction" (One Chance, Taylor Swift)
"In The Middle of the Night" (Lee Daniels' The Butler, Fantastia Barrino)
"The Moon Song" (Her, Karen O)
"You and I Ain't Nothing No More" (Lee Daniels' The Butler, Gladys Knight & Lenny Kravitz)
"Happy" (Despicable Me 2, Pharrell Williams)
"$100 Bill" (The Great Gatsby, Jay-Z)
"Amen" (All Is Lost, Alex Ebert)
"I See Fire" (The Hobbit: The Desolation of Smaug, Ed Sheeran)
"Just a Cloudy Day" (Despicable Me 2, Pharrell Williams)
"Atlas" (The Hunger Games: Catching Fire - Coldplay)
"My Lord Sunshine (Sunrise)" (12 Years a Slave)
Last Mile Home” (August: Osage County)

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Tutaj ukłon w kierunku festiwalu Camerimage, który w zeszłym roku zaprezentował sporą liczbę prac realnie ubiegających się o tegoroczne nominację do Oscara w tej kategorii. Niedawno zaś zawodowe stowarzyszenie skupiające autorów zdjęć filmowych dorzuciło swoje trzy grosze i mocno zachwiało wszelkimi spekulacjami.

Zdecydowani faworyci:
Emmanuel Lubezki, Grawitacja (Camerimage)
Sean Bobbitt, 12 Years a Slave (Camerimage)
Bruno Delbonnel, Co jest grane, Davis? (Camerimage)

Główna grupa pościgowa:
Philippe Le Sourd, The Grandmaster
Phedon Papamichael, Nebraska (Camerimage)
Barry Ackroyd, Kapitan Phillips
Roger Deakins, Labirynt
Hoyte Van Hoytema, Ona
Anthony Dod Mantle, Pościg
Frank G. DeMarco, All Is Lost

EFEKTY WIZUALNE

Moja ulubiona kategoria doceniająca filmowe dokonania za stworzenie magii na ekranie. Tutaj specjaliści od efektów musieli się mocno natrudzić, by przekonać do siebie członków specjalnego komitetu oscarowego. Kilku faworytów wydaje się dość mocnych, ale nominacje będą tylko trzy z 10 filmów, które przeszły preselekcję.

Zdecydowani faworyci:
Grawitacja

Główna grupa pościgowa:
The Hobbit: Pustkowie Smauga
Iron Man 3
Pacific Rim
W ciemność. Star Trek

Kandydują także:
Jeździec znikąd, Niepamięć, Elizjum, Thor: Mroczny świat, World War Z

SCENOGRAFIA, KOSTIUMY, CHARAKTERYZACJA & FRYZURY

Te kategorie wzajemnie się uzupełniają, postanowiłem więc umieścić je w jednym miejscu. I już tylko skrótowo przedstawię najważniejszych faworytów do nominacji. Bo rywalizacja w tych kategoriach rozegra się pomiędzy wystawnymi produkcjami, najczęściej kostiumowymi.

I najczęściej na listach z nominacjami w tych kategoriach mogą pojawić się:
12 Years a Slave
Wielki Gatsby
Co jest grane, Davis?
Ratując pana Banksa
American Hustle
Oz: Wielki i potężny
Hobbit: Pustkowie Smauga
The Invisible Woman

Oraz już w konkretnych dziedzinach:
Grawitacja (scenografia)
Złodziejka książek (kostiumy naszej rodaczki Anne B. Sheppard)
Jeździec znikąd (kostiumy i charakteryzacja)
Witajcie w klubie (kostiumy i charakteryzacja)
Jackass Presents: Bad Grandpa (charakteryzacja)
Hensel i Gratel: Łowcy czarownic (charakteryzacja)
Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia (charakteryzacja)

DŹWIĘK, MONTAŻ, MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH

To kategorie doceniające głównie aspekty techniczne. I ponownie jak wcześniej będą na tych listach pojawiały się przeważnie te same filmy.

Dźwiękowo zachwycały m.in. Grawitacja, Wyścig, Co jest grane, Davis?, Kapitan Phillips oraz widowiskowe: Iron Man 3, W ciemność. Star Trek, Oz: Wielki i potężny, Szybcy i wściekli, World War Z, Lone Survivor. Montaż to zawsze dominująca cecha najlepszych filmów, więc na liście znajdą się zapewne także: 12 Years a Slave, American Hustle, Wilk z Wall Street.

FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

Animowane, dokumentalne i fabularne. To dziedzina bardzo specjalistyczna i mało kojarzona w naszym kraju. Ze szczegółową oceną kandydatów wstrzymajmy się do samych nominacji. Na długo przed nimi Akademia ogłosiła skrócone listy kandydatów. Oto mamy animacje krótkometrażowe [http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131107.html], a wśród nich znany z naszych kin „Get a Horse!” Disneya, pokazywany przed „Krainą lodu”. Przedstawiamy też krótkometrażowe filmy fabularne [http://www.oscars.org/press/pressreleases/2013/20131122.html] i tylko szkoda, że brakuje tutaj filmu z Polski.

***


Nominacje do Oscara ogłoszone zostaną już jutro.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz