poniedziałek, 12 czerwca 2017

„Twarz” Szumowskiej z polską datą premiery


Pojawiła się oficjalna data premiery najnowszego filmu Małgorzaty Szumowskiej zatytułowanego „Twarz”. Nie należy się jednak do niej przyzwyczajać, bo wiele się jeszcze może wydarzyć w tym temacie, a „karty” rozdają organizatorzy festiwalu w Wenecji.

„Twarz” Szumowskiej to jak na razie najbardziej oczekiwany przeze mnie polski film w tym roku. To pierwszy film autorki po znakomicie przyjętym „Body/Ciało”. W trakcie niedawnego Forum Wokół Kina pokazano kilka obszernych fragmentów nadchodzącego filmu i wiele wskazuje na to, że Szumowska odważnie opowie o współczesnej Polsce. Mnie cieszy także to, że autorka sięgnie po specyficzny humor, by opowiedzieć mocną historię. „Twarz” porusza się w bliskości polskiego kościoła i jego działalności i wygląda na to, że autorska wypowiedz Szumowskiej będzie odważną próbą mierzenia się z rzeczywistością.

Jestem osobą bardzo przekorną. Mam to po ojcu, któremu jak się tylko powiedziało, żeby zrobił to tak, to robił zazwyczaj na odwrót. Lubię prowokować, w życiu prywatnym też jestem prowokatorką. Taki mam charakter.  […] Ja tylko bardzo nie lubię ospałości umysłowej. I moje prowokacje dotyczą utartych ścieżek. Ludzie chcą, żeby to było tak, jak sobie wyobrażają, a ja chcę podać to w wątpliwość – mówiła w jednym z wywiadów Szumowska, w okolicach premiery „Body/Ciało”.

W oficjalnym opisie filmu „Twarz” przeczytać można: Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji otrzymuje nową i wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą, jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym. Opis tego nie mówi, ale wypadek miał miejsce w czasie budowy ogromnego pomnika Jezusa Chrystusa, a historia opowiedziana w filmie oparta jest na prawdziwych wydarzeniach. Główne role grają Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol i Roman Gancarczyk.

Polska data premiery filmu zapowiadana jest na 13 października, ale sporo się jeszcze może w tej sprawie wydarzyć. „Twarz” zgłoszona została do udziału w tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji i byłoby to znaczące wyróżnienie dla polskiej autorki, gdyby zakwalifikowała się do Konkursu Głównego. Jeśli się tak stanie, październikowa data premiery zostanie utrzymana.

Jeśli zaś wyniki selekcji w Wenecji nie potoczą się po myśli producentów, wtedy na „Twarz” z otwartymi rękami czeka zapewne festiwal w Berlinie, gdzie Małgorzata Szumowska ma znaczącą pozycję i gdzie jej „Body/Ciało” zdobyło przed dwoma laty nagrodę za reżyserię. Kwalifikacja do Berlina będzie oznaczała, że „Twarz” pojawi się w polskich kinach w okolicach lutego 2018 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz