sobota, 6 stycznia 2018

Złote Globy 2018. Moje spekulacje


W nocy z 7 na 8 stycznia czasu polskiego przyznane zostaną po raz 75. nagrody Hollywoodzkiego Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej (HFPA). Oto moje spekulacje dotyczące finału tegorocznej edycji Złotych Globów.

NAJLEPSZY FILM - DRAMAT
„Call Me by Your Name” / „Tamte dni, tamte noce”
„Dunkirk” / „Dunkierka”
„The Post” / „Czwarta władza”
„The Shape of Water” / „Kształt wody”
„Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” / „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

Fantastyczny zestaw nominowanych filmów (nie widziałem jedynie filmu Spielberga). I właśnie od Spielberga zacznę. HFPA bardzo lubi tego twórcę, nominowało go już 12 razy i kilka z nich kończyło się nagrodą dla tego reżysera. „Czwarta władza” ma dobre recenzje, choć wygląda na to, że nie jest to najwybitniejszy z filmów tego twórcy. Najważniejsze jednak jest to, że jego film opowiada o dziennikarzach i to daje filmowi Spielberga pewną przewagę nad konkurentami. Nie przesądza to jednak o wygranej Spielberga. Konkurencja jest bowiem bardzo silna. Najwięcej nominacji do tegorocznych Złotych Globów dla „Kształtu wody” Guillermo del Toro i jego wygrana na festiwalu w Wenecji niczego nie przesądza. Lubię ten film, ale mowy nie ma o ponadczasowym i przesadnie wybitnym dziele. Tutaj zdecydowanie wyżej cenię „Dunkierkę” Christophera Nolana, kolejnego z gigantów współczesnego kina. Jego wojenna epopeja nie ma w sobie nic z podobnych widowisk. Nolan ciekawie pokazał upływ czasu w opowieści, świetnie zarysował masowego bohatera i przebieg zdarzeń. Trzech wielkich reżyserów i ich nowe dzieła! Nie im jednak kibicuję najbardziej. Rywalizacja o tytuł najlepszego dramatu rozegrać się powinna pomiędzy filmami „Tamte dni, tamte noce” a „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, ze wskazaniem właśnie na ten drugi film i na nim się skupiam w tej kategorii. Ten przewortny dramat z wieloma komediowymi elementami jest propozycją ciekawą i bardzo wyróżniającą się na tle filmowych propozycji w ostatnich latach. W 2017 roku żaden inny film w kinie głównego nurtu nie był dla mnie czymś tak bardzo oryginalnym i zaskakująco świeżym. Czy HFPA podzielać będzie gust mój i wielu fanów tego porywającego i świetnego filmu? Byłoby to zdecydowanie bardzo zasłużone zwycięstwo, po prostu najlepszego filmu w tym gronie.

MÓJ ZŁOTY GLOB: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Może wygrać: „Tamte dni, tamte noce”

NAJLEPSZA AKTORKA W FILMIE DRAMATYCZNYM
Jessica Chastain, „Molly’s Game” / „Gra o wszystko”
Sally Hawkins, „The Shape of Water”
Frances McDormand, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Meryl Streep, „The Post”
Michelle Williams, „All the Money in the World” / „Wszystkie pieniądze świata”

To trudna kategoria. Szanse Meryl Streep urosły lub osłabły, zależy od punktu widzenia poszczególnych członków HFPA, ale po tylu wygranych nie wydaje mi się, by aktora ta zdobyła w tym roku swój kolejny Złoty Glob. Rywalizacja o nagrodę rozegra się zapewne pomiędzy Sally Hawkins i Frances McDormand. Obie kreacje zdecydowanie się wyróżniają, obie aktorki stworzyły ciekawe role, nietypowe jednak i na swój sposób oryginalne. Hawkins wciela się z wielkim urokiem w osobę niemą, ale obdarzoną wielkim sercem i to na ekranie zdecydowanie czuć. McDormand jest trochę odpychająca, a z drugiej strony budzi nasz podziw za siłę i determinację w realizacji swojego planu.

MÓJ ZŁOTY GLOB: Frances McDormand, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Może wygrać: Sally Hawkins, „The Shape of Water”

NAJLEPSZY AKTOR W FILMIE DRAMATYCZNYM
Timothée Chalamet, „Call Me by Your Name”
Daniel Day-Lewis, „Phantom Thread” / „Nić widmo”
Tom Hanks, „The Post”
Gary Oldman, „Darkest Hour” / „Czas mroku”
Denzel Washington, „Roman J. Israel, Esq.”

Hanks i Washington, przy całym szacunku dla ich ról i dorobku (szkoda, że nie mogłem zobaczyć tych kreacji) są według mnie bez szans na Glob w tym roku. Pożegnalna rola Daniela Day-Lewisa to trochę taki szantaż, ale podobno aktor jak zwykle jest perfekcyjny. Jeszcze lepsze opinie zdobywa  Gary Oldman za postać Winstona Churchilla w wojennym dramacie „Czas mroku”. Giganci aktorstwa kontra młodziutki, niemal debiutant, Timothée Chalamet. Liczę na niespodziankę i sensacyjne rozstrzygnięcie w tej kategorii. Mam jednak świadomość, że HFPA lubi się bardzo ze środowiskiem i na takie oryginalne rozstrzygnięcia może zabraknąć im odwagi. Z drugiej strony o roli Chalameta pisze się dużo i bardzo ciepło…

MÓJ ZŁOTY GLOB: Timothée Chalamet, „Call Me by Your Name”
Może wygrać: Gary Oldman, „Darkest Hour” / „Czas mroku”

NAJLEPSZY FILM – MUSICAL LUB KOMEDIA
„The Disaster Artist”
„Get Out” / „Uciekaj!”
„The Greatest Showman” / „Król rozrywki”
„I, Tonya”
„Lady Bird”

To jest taka kategoria, której rozstrzygnięcie wydaje się pewne. Sensacja jaką wzbudził thriller „Uciekaj!” jest dla mnie mocno przesadzona i zdecydowanie nie kibicuję temu, według mnie przeciętnemu, filmowi. Na nagrodę w tej kategorii zasługuje każdy z pozostałych nominowanych filmów, a w szczególności „Król rozrywki” i „Lady Bird”. Lata świetne dzielą te propozycje, oba w swoich kategoriach są znakomite. Ja trzymam kciuki za musical o P.T. Barnumie, bo to kino pełne pasji i filmowej magii.

MÓJ ZŁOTY GLOB: „Król rozrywki”
Może wygrać: „Lady Bird”

NAJLEPSZA AKTORKA W FILMIE – MUSICAL LUB KOMEDIA
Judi Dench, „Victoria & Abdul” / „Powiernik królowej”
Margot Robbie, „I, Tonya”
Saoirse Ronan, „Lady Bird”
Emma Stone, „Battle of the Sexes” / „Wojna płci”
Helen Mirren, „The Leisure Seeker”

W tej kategorii mam swoją zdecydowaną faworytkę i wydaje mi się, że nic nie odbierze jej Złotego Globu. To rewelacyjna Saoirse Ronan w „Lady Bird”. Jeśli ktoś miałby jej zagrozić to jedynie bardzo lubiana Margot Robbie w „I, Tonya”. Obie role bardzo różne, Robbie ma zdecydowanie więcej możliwości pokazania aktorskiej ekspresji, ale Ronan zagrała zdecydowanie bardziej subtelnie. Takie role bardzo się lubi.

MÓJ ZŁOTY GLOB: Saoirse Ronan, „Lady Bird”
Może wygrać: Margot Robbie, „I, Tonya”

NAJLEPSZY AKTOR W FILMIE – MUSICAL LUB KOMEDIA
Steve Carell, „Battle of the Sexes”
Ansel Elgort, „Baby Driver”
James Franco, „The Disaster Artist”
Hugh Jackman, „The Greatest Showman”
Daniel Kaluuya, „Get Out”

I tutaj mam faworyta. James Franco jest rewelacyjny w roli reżysera-nieudacznika. Fajne są nominacje dla Kaluuya i Elgorta, solidne role zagrali Hugh Jackman i Steve Carell, ale na Globa to mało moim zdaniem.

MÓJ ZŁOTY GLOB: James Franco, „The Disaster Artist”
Może wygrać: Daniel Kaluuya, „Get Out”

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA W FILMIE
Mary J. Blige, „Mudbound”
Hong Chau, „Downsizing” / „Pomniejszenie”
Allison Janney, „I, Tonya”
Laurie Metcalf, „Lady Bird”
Octavia Spencer, „The Shape of Water”

Rywalizacja o nagrodę powinna rozgrać się pomiędzy Allison Janney i Laurie Metcalf i podobnie będzie podczas Oscarów. Znam obie role i zdecydowanie bardziej odpowiada mi przerażająca postać matki zagrana przez Janney w „I, Tonya”. Solidną kreację stworzył, bardzo ceniona za oceanem, Mary J. Blige”. Bardzo boje się tej poprawności politycznej, ale nagroda dla Hong Chau byłaby bardzo ciekawym rozwiązaniem w tej kategorii.

MÓJ ZŁOTY GLOB: Allison Janney, „I, Tonya”
Może wygrać: Laurie Metcalf, „Lady Bird”

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY W FILMIE
Willem Dafoe, „The Florida Project”
Armie Hammer, „Call Me by Your Name”
Richard Jenkins, „The Shape of Water”
Christopher Plummer, „All the Money in the World”
Sam Rockwell, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Jeśli komuś kibicuję szczególnie w tym roku to jest to Sam Rockwell. Faworyzowany jest jednak Willem Dafoe. Obie role świetne, ale ja wolę tę bardziej „krzykliwą”.

MÓJ ZŁOTY GLOB: Sam Rockwell, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Może wygrać: Willem Dafoe, „The Florida Project”

NAJLEPSZY REŻYSER
Guillermo del Toro, „The Shape of Water”
Martin McDonagh, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Christopher Nolan, „Dunkirk”
Ridley Scott, „All The Money in the World”
Steven Spielberg, „The Post”

Ale zestaw nazwisk! Do gry w tej kategorii włączył się Ridley Scott, a stając naprzeciw Spielberga, Nolana i del Toro zadanie ma potrójnie niełatwe. Dla kogo nagroda? Idąc śladem mojego najlepszego dramatu, powinienem postawić na Martina McDonagha, ale tak się nie stanie. Mój faworyt tej kategorii to Christopher Nolan i jego „Dunkierka”. Wspaniałą pracę wykonał też Guillermo del Toro. Pod względem reżysersko-realizacyjnym i wizyjnym, obaj panowie zdecydowanie na mojej liście przewodzą.

MÓJ ZŁOTY GLOB:  Christopher Nolan, „Dunkirk”
Może wygrać: Guillermo del Toro, „The Shape of Water”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Guillermo Del Toro, Vanessa Taylor, “The Shape of Water”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Liz Hannah, Josh Singer, “The Post”
Martin McDonagh, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Aaron Sorkin, “Molly’s Game”

Scenariuszowo robotę najlepszą zrobił Martin McDonagh i to jest zdecydowanie mój faworyt. Jeśli ktoś miałby mu zagrozić, to na pewno wysoko obstawiany jest Aaron Sorkin, a wygranej życzę też Grecie Gerwig. Oboje to reżyserzy-debiutanci.

MÓJ ZŁOTY GLOB: Martin McDonagh, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Może wygrać: Greta Gerwig, “Lady Bird”

NAJLEPSZA MUZYKA
Carter Burwell, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Alexandre Desplat, „The Shape of Water”
Jonny Greenwood, „Phantom Thread”
John Williams, „The Post”
Hans Zimmer, „Dunkirk”
Kapitalny zestaw gigantów muzyki filmowej. Zasłuchany jestem w pracy Zimmera, który potrafił ponownie odejść z powodzeniem od tych wielkich muzycznych ilustracji.

MÓJ ZŁOTY GLOB:  Hans Zimmer, „Dunkirk”
Może wygrać: Alexandre Desplat, „The Shape of Water”

NAJLEPSZA ORYGINALNA PIOSENKA
“Home”, Ferdinand
Muzyka: Nick Jonas, Justin Tranter, Nick Monson
Słowa: Nick Jonas, Justin Tranter
“Mighty River”, Mudbound
Muzyka: Raphael Saadiq
Słowa: Mary J. Blige, Raphael Saadiq, Taura Stinson
“Remember Me”, Coco
Muzyka i słowa: Kristen Anderson-Lopez and Robert Lopez
“The Star”, The Star
Muzyka i słowa: Mariah Carey, Marc Shaiman
“This Is Me”, The Greatest Showman
Muzyka i słowa: Benj Pasek, Justin Paul

Uwielbiam piosenki z „Króla rozrywki” i tak też wskazuję na laureata.

MÓJ ZŁOTY GLOB: “This Is Me”, The Greatest Showman
Może wygrać: “Mighty River”, Mudbound

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„The Boss Baby” / „Dzieciak rządzi” - DreamWorks Animation LLC; Twentieth Century Fox
„The Breadwinner” - Cartoon Saloon / Aircraft Pictures / Melusine Productions; GKIDS
„Coco” - Pixar Animation Studios; Walt Disney Studios Motion Pictures
„Ferdinand” / „Ferdynand” - Blue Sky Studios; Twentieth Century Fox
„Loving Vincent” / „Twój Vincent” - Breakthru Films / Trademark Films; Good Deed Entertainment

Nasza kategoria. Cóż, kierując się sercem oczywiście trzymam kciuki za „Twojego Vincenta”. Wydaje się jednak, że pozycja „Coco” jest niezagrożona i to produkcja Pixara otrzyma kolejny Glob. Liczę jednak, że HFPA stać będzie na niespodziankę i wybór pięknej animacji z Europy. To polskiej kinematografii byłby to jeden z największych sukcesów w historii.

MÓJ ZŁOTY GLOB: „Loving Vincent” / „Twój Vincent”
Może wygrać: „Coco”

NAJLEPSZY FILM ZAGRANICZNY
„A Fantastic Woman” / „Fantastyczna kobieta” (Chile)
„First They Killed My Father” / „Najpierw zabili mojego ojca” (Kambodża)
„In the Fade” / „W ułamku sekundy” (Niemcy/Francja)
„Loveless” / „Niemiłość” (Rosja)
„The Square” (Szwecja, Niemcy, Francja)

Mam nadzieję, że HFPA nie pójdzie na łatwiznę i nie wskaże na film Angeliny Jolie z Kambodży. Pośród nominowanych filmów „Najpierw zabili mojego ojca” to pozycja zdecydowanie najsłabsza. Ja stawiam na kandydata z Rosji, a warto pamiętać, że Andriej Zwiagincew kilka lat temu pokonał w rywalizacji o tę nagrodę Pawła Pawlikowskiego i jego „Idę”. HFPA zna więc i ceni rosyjskiego reżysera, który „Niemiłością” pokazał wielką filmową klasę. Ucieszyłoby mnie też zwycięstwo „The Square” (osadzony w artystycznym świecie) lub „W ułamku sekundy” (inny obraz terroryzmu).

MÓJ ZŁOTY GLOB: „Loveless” / „Niemiłość” (Rosja)
Może wygrać: „The Square” (Szwecja, Niemcy, Francja)

TELEWIZJA
Kategoriom telewizyjnym nie poświęcę już tak wiele uwagi. Typuje swoich laureatów na podstawie dostępnej wiedzy. Kilku produkcjom bardzo mocno kibicuję, w kilku się nie wypowiadam, bo nie mam do tego odpowiedniej wiedzy.

NAJLEPSZY SERIAL DRAMATYCZNY
„The Crown” - Netflix
„Game of Thrones” - HBO
„The Handmaid’s Tale” - Hulu
„Stranger Things” - Netflix
„This is Us” – NBC

MÓJ ZŁOTY GLOB: „The Handmaid’s Tale” - Hulu

NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU DRAMATYCZNYM
Caitriona Balfe, „Outlander”
Claire Foy, „The Crown”
Maggie Gyllenhaal, „The Deuce”
Katherine Langford, „13 Reasons Why”
Elisabeth Moss, „The Handmaid’s Tale”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Elisabeth Moss, „The Handmaid’s Tale”

NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU DRAMATYCZNYM
Sterling K. Brown, „This is Us”
Freddie Highmore, „The Good Doctor”
Bob Odenkirk, „Better Call Saul”
Liev Schreiber, „Ray Donovan”
Jason Bateman, „Ozark”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Sterling K. Brown, „This is Us”

NAJLEPSZY SERIAL - KOMEDIA
„Black-ish” - ABC
„The Marvelous Mrs. Maisel” - Amazon
„Master of None” - Netflix
„SMILF” - Showtime
„Will & Grace” - NBC

MÓJ ZŁOTY GLOB: ???

NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU – MUSICAL LUB KOMEDIA
Pamela Adlon, „Better Things”
Alison Brie, „Glow”
Issa Rae, „Insecure”
Rachel Brosnahan, „The Marvelous Mrs. Maisel”
Frankie Shaw, „SMILF”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Alison Brie, „Glow”

NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU – MUSICAL LUB KOMEDIA
Anthony Anderson, „Black-ish”
Aziz Ansari „Master of None”
Kevin Bacon, „I Love Dick”
William H. Macy, „Shameless”
Eric McCormack, „Will and Grace”

MÓJ ZŁOTY GLOB: ???

NAJLEPSZY SERIAL LUB FILM LIMITOWANY
„Big Little Lies” - HBO
„Fargo” - FX
„Feud: Bette and Joan” - FX
„The Sinner” – USA Network
„Top of the Lake: China Girl” - SundanceTV

MÓJ ZŁOTY GLOB: „Feud: Bette and Joan” - FX

NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU LIMITOWANYM
Robert De Niro, „The Wizard of Lies”
Jude Law, „The Young Pope”
Kyle MacLachlan, „Twin Peaks”
Ewan McGregor, „Fargo”
Geoffrey Rush, „Genius”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Jude Law, „The Young Pope”

NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU LIMITOWANYM
Jessica Biel, „The Sinner”
Nicole Kidman, „Big Little Lies”
Jessica Lange, „Feud: Bette and Joan”
Susan Sarandon, „Feud: Bette and Joan”
Reese Witherspoon, „Big Little Lies”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Jessica Lange, „Feud: Bette and Joan”

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA W SERIALU - SERIALU LIMITOWANYM LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
Laura Dern, „Big Little Lies”
Ann Dowd, „The Handmaid’s Tale”
Chrissy Metz, „This is Us”
Michelle Pfeiffer, „The Wizard of Lies”
Shailene Woodley, „Big Little Lies”

MÓJ ZŁOTY GLOB: Michelle Pfeiffer, „The Wizard of Lies”

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY W SERIALU - SERIALU LIMITOWANYM LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
Alfred Molina, „Feud”
Alexander Skarsgard, „Big Little Lies”
David Thewlis, „Fargo”
David Harbour, „Stranger Things”
Christian Slater, „Mr. Robot"

MÓJ ZŁOTY GLOB: Alexander Skarsgard, „Big Little Lies”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz