poniedziałek, 12 grudnia 2022

Krytycy z Los Angeles nagradzają „Io”. Oscar blisko

Film Jerzego Skolimowskiego „Io” po niedawnym wyróżnieniu przez krytyków z Nowego Jorku, tym razem doceniony został przez krytyków z Los Angeles. I to dwoma nagrodami – dla filmu międzynarodowego i za zdjęcia Michała Dymka! Oscar dla „Io” w kategorii doceniającej film międzynarodowy wydaje się dziś bardzo prawdopodobny. Najlepsze filmy roku według krytyków z Los Angeles to „Wszystko wszędzie naraz” i „Tar”.

Przed laty to krytycy z Los Angeles znakomicie przewidzieli Oscara dla „Idy”, a dodatkowo docenili swoją nagrodą także Agatę Kuleszę, która była bardzo blisko aktorskiej nominacji do Oscara. I w tym roku krytycy z Los Angeles pokochali polski film, najnowsze przedsięwzięcie Jerzego Skolimowskiego zatytułowane „Io”. Polski twórca ma wielu przyjaciół w tym mieście i jest postacią bardzo rozpoznawalną w Hollywood. Jego „Io” to bardzo ważny głos we współczesnym świecie, głos stojący po stronie zwierząt. I jak widać, szczególnie za oceanem film ten bardzo się podoba. To już kolejna nagroda dla „Io” w ostatnich dniach i na nieco ponad tydzień przed opublikowaniem skróconej listy kandydatów do Oscara.

Krytycy z Los Angeles przyznali „Io” nagrodę dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, a polski reprezentant pokonał w bezpośredniej rywalizacji kandydata z Francji, film „Saint Omer”. Drugą nagrodę dla „Io” zdobył Michał Dymek za zdjęcia do tego filmu. Tutaj drugie miejsce zdobył Hoyte van Hoytema za zdjęcia do filmu „Nie!”. „Io” pojawił się też w kategorii Najlepsza Muzyka, ale tam kompozycje Pawła Mykietyna zajęły drugie miejsce, ustępując pola pracy M.M. Keeravaniego do filmu z Indii zatytułowanego „RRR”.

Za najlepsze filmy 2022 roku krytycy z Los Angeles uznali ex-equo „Wszystko wszędzie naraz” i „Tar”. W 48-letniej historii tych nagród, remis w najważniejszej kategorii zdarzył się dopiero po raz czwarty, a wcześniej nagrody ex-equo zdobywały: „Pieskie popołudnie” i „Lot nad kukułczym gniazdem” (1975), „Sieć” i „Rocky” (1976), „Grawitacja” i „Ona” (2013).

Dwaj tegoroczni triumfatorzy przewijali się często na liście nagrodzonych. Todd Field za „Tar” zdobył nagrodę za reżyserię i scenariusz. Cate Blanchett otrzymała zaś wyróżnienie za rolę aktorską, ex-equo z Billem Nighym występującym w filmie „Living” (nagrody aktorskie mają być neutralne, ale w tym roku uhonorowały kobietę i mężczyznę).

Nagrody za role drugoplanowe zdobyli Dolly De Leon za „W trójkącie” i Ke Huy Quan za „Wszystko wszędzie naraz”. Nagroda za montaż powędrowała do „Aftersun”, najlepsza scenografia to „Avatar: Istota wody”. W kategorii Film Dokumentalny doceniono “All the Beauty and the Bloodshed”, a wśród pełnometrażowych animacji wygrał film „Pinokio”, firmowany przez Guillermo del Toro. Nagrodę za całokształt twórczości otrzymała Claire Denis. W niemal każdej kategorii krytycy z Los Angeles podawali pierwsze i drugie miejsce w głosowaniu, co pokazuje z kim konkurowali w bezpośredniej rywalizacji, laureaci nagród.

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

Best Picture: “Everything Everywhere All at Once” (A24) and “Tár” (Focus Features)

 

Best Director: Todd Field, “Tár” (Focus Features)

Runner-up: S.S. Rajamouli, “RRR” (Variance Films)

 

Leading Performances: Cate Blanchett, “Tár” (Focus Features) and Bill Nighy, “Living” (Sony Pictures Classics)

Runners-up: Danielle Deadwyler, “Till” (Orion/United Artists Releasing) and Michelle Yeoh, “Everything Everywhere All at Once” (A24)

 

Supporting Performances: Dolly De Leon, “Triangle of Sadness” (Neon) and Ke Huy Quan, “Everything Everywhere All at Once” (A24)

Runners-up: Jessie Buckley, “Women Talking” (MGM/United Artists Releasing) and Brian Tyree Henry for “Causeway” (A24/Apple Original Films)

 

Best Screenplay: Todd Field, “Tár” (Focus Features)

Runner-up: Martin McDonagh, “The Banshees of Inisherin” (Searchlight Pictures)

 

Best Cinematography: Michal Dymek, “EO” (Janus Films and Sideshow)

Runner-up: Hoyte van Hoytema, “Nope” (Universal Pictures)

 

Best Editing: Blair McClendon, “Aftersun” (A24)

Runner-up: Monika Willi, “Tár” (Focus Features)

 

Best Production Design: Dylan Cole and Ben Procter, “Avatar: The Way of Water” (20th Century Studios)

Runner-up: Jason Kisvarday, “Everything Everywhere All at Once” (A24)

 

Best Music Score: M.M. Keeravani, “RRR” (Variance Films)

Runner-up: Paweł Mykietyn, “EO” (Janus Films and Sideshow)

 

Best Foreign Language: “EO” (Janus Films and Sideshow)

Runner-up: “Saint Omer” (Neon

 

Best Documentary/Non-Fiction Film: “All the Beauty and the Bloodshed” (Neon)

Runner-up: “Fire of Love” (National Geographic/Neon)

 

Best Animation: “Guillermo del Toro’s Pinocchio” (Netflix)

Runner-up: “Marcel the Shell With Shoes On” (A24)

 

New Generation Award: Davy Chou and Park Ji-Min, “Return to Seoul” (Sony Pictures Classics)

 

Douglas Edwards Experimental Film Prize: “De Humani Corporis Fabrica” (Grasshopper Film)

 

Career Achievement Award: Claire Denis

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz