czwartek, 29 grudnia 2022

MOJE TOP 2022. Filmy polskie i dokumentalne

Kobieta na dachu

Tym razem konkretne już podsumowanie 2022 roku stworzone z wszystkich filmów obejrzanych premierowo w kinie, na festiwalach, internecie i gdzie tylko dano mi tylko taką możliwość. Pierwsze z podsumowań dotyczy najlepszych polskich filmów 2022 roku (wszystkich gatunków!) oraz najlepszych filmów dokumentalnych obejrzanych w trakcie ostatnich 12 miesiącach. Pierwsze z tych rankingów wygrywa "Kobieta na dachu".

Po spotkaniu z najlepszym polskim filmem na festiwalu w Gdyni pisałem: „Kobieta na dachu” to film spełniony, od samego jego początku do końca dający filmową satysfakcję. Do ostatniej klatki. „Kobieta na dachu” to jedyny film w konkursach, do którego nie mam żadnych uwag, nic mnie w nim nie drażniło, nie przeszkadzało, podczas seansu nie czułem się obco, czy obok historii i jej bohaterów. Ten świat przekonał mnie w stu procentach, emocje i wewnętrzny świat bohaterki, więcej mi opowiedziały o ludziach i naszym świecie, niż inne – czasami przesadnie – wydumane historie. Tutaj wszystko jest na miejscu, a ja po seansie jestem przekonany, że zobaczyłem jakąś prawdę naszych czasów na ekranie.

I jeszcze powrót do opinii na temat „Silent Twins” po seansie na festiwalu w Gdyni: To już nie tylko polskie kino, to film na światowym poziomie, bardzo autorski i przez to raczej dla wybranej grupy odbiorców. Smoczyńska ucieka przed prostą biograficzną opowieścią, podniosła znacznie poprzeczkę autorskiej wypowiedzi, postawiła przed widzami wyzwania i spowodowała, że seans nie należał do łatwych i przyjemnych, za to należał do tych bardzo wartościowych. Nie wszystko mam poukładane w historii sióstr Gibbons, ale nie taki był zapewne zamysł autorki i scenariusza. Prosty film bardzo by spłaszczył tę historię, Smoczyńska uczyniła opowieść bliską wewnętrznego świata swoich bohaterek. To najlepiej wyreżyserowany i wymyślony realizacyjnie, plastycznie i muzycznie, film tego festiwalu.

Trzecie miejsce na mojej liście najlepszych polskich filmów należy do dokumentalnych "Pisklaków" Lidii Dudy, filmu jeszcze do odkrycia i powszechnych zachwytów, choć na razie dystrybuowanego skromnie. To w swojej kategorii najpiękniejszy i najbardziej wzruszający polski film 2022 roku! I jest to też najlepszy polski dokument 2022 roku i trzeci film dokumentalny na liście poświęconej temu rodzajowi kina.

Jest na mojej liście "Chleb i sól", bo Damianowi Kocurowi ten naturalistyczny debiut bardzo się udał. Znakomicie bawiłem się na "Niebezpiecznych dżentelmenach", najbardziej komercyjnemu z filmów w tym zestawieniu, któremu życzę tłumów (a nie będzie o nie łatwo). Jest potem wstrząsający dokument Hanny Polak "Anioły z Sindżaru" oraz bardzo politycznie zaangażowany i przekonujący obraz "Sędziowie pod presją". Będę bronił bardzo filmu Jerzego Skolimowskiego "Io", który stał się troskliwym obserwatorem życia zwierząt, mierzącego się z bezdusznym w większości światem ludzi. Dla mnie Oscar! A pierwszą 10. zamyka "Tonia" Marcina Borkiewicza, jakże urocza, skromna i zwyczajnie fajna filmowa i musicalowa przypowieść. Film ciągle bez wyznaczonej ogólnopolskiej daty premiery, a na pewno na szeroką dystrybucję zasługujący.

W zestawieniu filmów dokumentalnych triumfuje genialne "Trzy minuty zawieszone w czasie", film z Holandii i Wielkiej Brytanii, ale opowiadający o przedwojennej Polsce. Zapis trzech minut z małego żydowskiego miasteczka, z którego rozrosła się poruszająca historia i która nie pozwala nam zapomnieć o tamtym utraconym świecie. Jeden z najlepszych filmów 2022 roku!


NAJLEPSZE FILMY POLSKIE 2022

1. Kobieta na dachu 8,5/10

2. Silent Twins 8/10

3. Pisklaki  8/10 [dokumentalny]

4. Chleb i sól 8/10

5. Niebezpieczni dżentelmeni 8/10

7. Anioły z Sindżaru / Angels Of Sinjar 8/10 [dokumentalny]

8. Sędziowie pod presją 8/10  [dokumentalny]

9. IO 7,5/10

10. Tonia 7,5/10

11. Apokawixa 7,5/10

12. Johnny 7,5/10

13. Lombard 7,5/10 [dokumentalny]

14. Słoń 7,5/10

15. 30 lat wymówek 7,5/10  [dokumentalny]

16. Śubuk 7/10

17. Zadra 7/10

18. Bukolika 7/10 [dokumentalny]

19. Broad Peak 7/10

20. Cicha ziemia 7/10

 

NAJLEPSZE FILMY DOKUMENTALNE 2022

1. Trzy minuty zawieszone w czasie / Three Minutes - A Lengthening 9/10

2. Babi Jar. Konteksty 8,5/10

3. Pisklaki [pl dok] 8/10

4. Moonage Daydream 8/10

5. Droga skrzypka na duży ekran / Fiddler's Journey to the Big Screen 8/10

6. Nelly i Nadine / Nelly & Nadine 8/10

7. Anioły z Sindżaru / Angels Of Sinjar [pl dok] 8/10

8. Wulkan miłości / Fire of Love 8/10

9. Ennio 8/10

10. Sędziowie pod presją [pl dok] 8/10

11. Lombard [pl dok] 7,5/10

12. Summer of Soul 7,5/10

13. Młody Platon / Young Plato 7,5/10

14. Katedra / The Cathedral 7,5/10

15. Val 7,5/10

16. 30 lat wymówek [pl dok] 7,5/10

17. Duch śniegów / La panthere des neiges 7,5/10

18. Bukolika [pl dok] 7/10

19. Nostromo: Sen niemożliwy Davida Leana 7/10

20. Silent Love [pl dok] 7/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz