poniedziałek, 24 lutego 2025

Kolejny krok „Konklawe” do Oscara

„Konklawe” zdobyło nagrodę Gildii Aktorów Ekranowych (SAG) dla najlepszej obsady. To wyróżnienie ma znaczący wpływ na Oscara dla najlepszego filmu roku, bowiem aktorzy są najliczniej reprezentowaną grupą zawodową w Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Indywidualne nagrody SAG otrzymali Demi Moore, Timothée Chalamet oraz zdecydowani faworyci Oscarów Zoe Saldaña i Kieran Culkin. W kategoriach filmowych nikt nie zdominował nagród i wszyscy zdobyli po jednym wyróżnieniu. Nagrody SAG przyznano po raz 31.

W ostatnich tygodniach wydawało się, że na Oscarowego faworyta wyrasta „Anora”, która zdobyła główne nagrody Gildii reżyserów, producentów i scenarzystów, a do tego Critics Choice, w weekend Independent Spirit Awards, a w maju 2024 Złotą Palmę w Cannes. I gdy wszystko wydawało się już dość jasne, do gry włączyło się „Konklawe”, znakomity i bezpieczny film o potędze władzy i wyborach fikcyjnego papieża, który przed tygodniem zdobył główną nagrodę BAFTA, a teraz nagrodę Gildii aktorów. To oznacza, że do samego końca nie będzie można przewidzieć wyników tegorocznych Oscarów, a „Anora” i „Konklawe” to dziś faworyci tych nagród. Nie warto jednak przekreślać szans kilku innych filmów, bo przecież (nie tylko moim zdaniem), „The Brutalist” i „Emilia Perez” to lepsze filmy, a „Kompletnie nieznany” opowiada bardzo amerykańską historię.

W ostatnich latach nagroda Gildii Aktorów Ekranowych dla obsady i Oscar dla najlepszego filmu doceniały te same produkcje: 2024 – „Oppenheimer”, 2023 – „Wszystko wszędzie naraz”, 2022 – „CODA”, 2020 – „Parasite”. Szczególnie te dwa ostatnie zwycięstwa były wtedy niespodzianką, a umocniły oba filmy w Oscarowych zmaganiach i przyniosły im nagrody dla najlepszych filmów roku. W tym roku jednak, jest już po głosowaniu Akademii i nagrody SAG wpływają tylko pośrednio na Oscary.

Bardzo ciekawie wygląda dziś sytuacja dotycząca indywidualnych aktorskich Oscarów. Demi Moore za rolę w „Substancji” wyszła na prowadzenie i zapewne odbierze za tydzień najważniejszą nagrodę filmową. Będzie to bardzo słuszna decyzja, bowiem wypadła ona w tym filmie rewelacyjnie. Czy Timothée Chalamet za „Kompletnie nieznanego” zdobędzie też Oscara? Tu na drodze stoi mu już tylko Adrien Brody za „The Brutalist”, ale sprawa z użyciem AI w pracach nad węgierskim akcentem aktora, mogła mu niestety zaszkodzić. Chalamet wypadł bardzo dobrze, sam śpiewa piosenki, dobrze snuje się po ekranie, ale żeby zaraz Oscar? Jeszcze wyżej cenię Ralpha Fiennesa w „Konklawe”, który w emocjach i twarzy skrył wielką kreację.

Odbierając nagrodę Timothée Chalamet bardzo odważnie odniósł się do swojej kariery: „Jesteśmy w subiektywnym biznesie, ale prawda jest taka, że ​​naprawdę dążę do wielkości. Wiem, że ludzie zazwyczaj tak nie mówią, ale chcę być jednym z wielkich. Inspirują mnie wielcy. Inspirują mnie wielcy, którzy są tu dziś wieczorem. Inspirują mnie Daniel Day-Lewis, Marlon Brando i Viola Davis, tak samo jak Michael Jordan, Michael Phelps i chcę tam być”.

Zoe Saldaña za „Emilię Perez” i Kieran Culkin za „Prawdziwy ból” mogą już szykować miejsce na Oscara w swoich domach. W tym sezonie nagród bardzo rzadko ustępowali oni pola konkurencji, a zdobyli wszystkie najważniejsze wyróżnienia i zdecydowanie zasługują na Oscary.

Za niespodziankę uznano całkowite pominięcie „Anory” na gali nagród Gildii Aktorów Ekranowych. Mimo ostatnich sukcesów, aktorzy nie docenili filmu żadną nagrodą. Młodziutka i dynamiczna Mikey Madison przegrała z doświadczoną i bardzo odważną w swojej roli Demi Moore, która w ostatnich latach pracowała na peryferiach Hollywood, będąc ofiarą dyskryminacji ze względu na wiek i seksizm, które przybliża tak trafnie „Substancja”. Sporo to mówi o aktorskich preferencjach przed Oscarami, gdzie z większym uznaniem mówi się o roli 60-letniej gwiazdy.

W kategoriach telewizyjnych Gildia Aktorów Ekranowych też sprawiła niespodziankę, w komedii doceniając głównie „Only Murders in the Building”, kosztem „The Bear” czy „Hacks”. To znakomita decyzja, a wygrana Martina Shorta nad Jeremy Allanem White’em bardzo zasłużona. Wygrane „Szoguna” nikogo nie zaskoczyły. Jean Smart po raz trzeci zdobyła nagrodę za „Hacks”.

Nagrodę za całokształt twórczości odebrała Jane Fonda, która ze sceny nie kryła swojego entuzjazmu i pozwoliła sobie na komentarz dotyczący dzisiejszej polityki. Tegoroczne nagrody zostały wręczone w okresie politycznych wstrząsów, związanych z drugą kadencją Trumpa, gdzie niszczy się i ogranicza liberalną politykę. Media amerykańskie to zauważają. Korporacyjne Hollywood boi się Trumpa, jego administracji i zapewne będzie bardzo ostrożne w swoich produkcyjnych wyborach. I tutaj na scenę wkroczyła Jane Fonda, która nakłaniała swoją branżę, aby „nie siedziała cicho”. „To poważna sprawa, ludzie, więc bądźmy odważni” – powiedziała Fonda. „To dobry czas na małą Normę Rae, Karen Silkwood czy Toma Joada. Nie możemy się izolować. Musimy pozostać w społeczności. Musimy pomóc bezbronnym. Musimy znaleźć sposoby na ochronę inspirującej wizji przyszłości”. Podczas gali oddano też hołd strażakom, którzy walczyli z pożarami w Kalifornii.

 

Pełna lista laureatów (w oryginale):

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A CAST IN A MOTION PICTURE

Conclave

Sergio Castellitto / Tedesco

Ralph Fiennes / Lawrence

John Lithgow / Tremblay

Lucian Msamati / Adeyemi

Isabella Rossellini / Sister Agnes

Stanley Tucci / Bellini

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A FEMALE ACTOR IN A LEADING ROLE

Demi Moore / Elisabeth – “The Substance”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A MALE ACTOR IN A LEADING ROLE

Timothée Chalamet / Bob Dylan – “A Complete Unknown”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A FEMALE ACTOR IN A SUPPORTING ROLE

Zoe Saldaña / Rita – “Emilia Pérez”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A MALE ACTOR IN A SUPPORTING ROLE

Kieran Culkin / Benji Kaplan – “A Real Pain”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY AN ENSEMBLE IN A COMEDY SERIES

Only Murders In The Building

Michael Cyril Creighton / Howard Morris

Zach Galifianakis / Zach Galifianakis

Selena Gomez / Mabel Mora

Richard Kind / Vince Fish

Eugene Levy / Eugene Levy

Eva Longoria / Eva Longoria

Steve Martin / Charles-Haden Savage

Kumail Nanjiani / Rudy Thurber

Molly Shannon / Bev Melon

Martin Short / Oliver Putnam

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY AN ENSEMBLE IN A DRAMA SERIES

Shōgun

Shinnosuke Abe / Buntaro

Tadanobu Asano / Kashigi Yabushige

Tommy Bastow / Father Martin Alvito

Takehiro Hira / Ishido Kazunari

Moeka Hoshi / Usami Fuji

Hiromoto Ida / Lord Kiyama

Cosmo Jarvis / John Blackthorne

Hiroto Kanai / Kashigi Omi

Yuki Kura / Yoshii Nagakado

Takeshi Kurokawa / Lord Ohno

Fumi Nikaido / Ochiba No Kata

Tokuma Nishioka / Toda Hiromatsu

Hiroyuki Sanada / Yoshii Toranaga

Anna Sawai / Toda Mariko

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A MALE ACTOR IN A TELEVISION MOVIE OR LIMITED SERIES

Colin Farrell / Oz Cobb – “The Penguin”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A FEMALE ACTOR IN A TELEVISION MOVIE OR LIMITED SERIES

Jessica Gunning / Martha – “Baby Reindeer”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A MALE ACTOR IN A COMEDY SERIES

Martin Short / Oliver Putnam – “Only Murders In The Building”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A FEMALE ACTOR IN A COMEDY SERIES

Jean Smart / Deborah Vance – “Hacks”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A MALE ACTOR IN A DRAMA SERIES

Hiroyuki Sanada / Yoshii Toranaga – “Shōgun”

 

OUTSTANDING PERFORMANCE BY A FEMALE ACTOR IN A DRAMA SERIES

Anna Sawai / Toda Mariko – “Shōgun”

1 komentarz:

  1. Nagroda dla obsady "Konklawe" to także zasługa Jacka Komana, który miał tam swoje 5 minut.

    OdpowiedzUsuń