czwartek, 23 stycznia 2025

Oscary 2025. Nominacje ogłoszone

Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła nominacje do Oscarów. Na ich czele znalazła się „Emilia Perez”, która zdobyła 13 nominacji. Po 10 nominacji otrzymały „The Brutalist” i „Wicked”. Wśród najlepszych filmów międzynarodowych znalazła się „Dziewczyna z igłą”, która reprezentuje Danię, ale film koprodukowany był także przez naszą kinematografię. Dwie nominacje zdobył też „Prawdziwy ból”, ale nie znalazł się on w gronie 10 najlepszych filmów roku.

Listę 10 najlepszych filmów roku uzupełniają: „Anora” (6 nominacji dla zdobywcy Złotej Palmy z Cannes, w tym 4 nominacje dla Seana Bakera), „Kompletnie nieznany” (8 nominacji, w tym dla Timothee Chalameta, który jest najmłodszym aktorem z dwoma nominacjami od czasu Jamesa Deana i zagrał w dwóch filmach nominowanych w głównej kategorii), „Konklawe” (8 nominacji, ale bez uznania za reżyserię dla Edwarda Bergera), „Diuna: część II” (5 nominacji, o połowę mniej niż za pierwszą część i bez nominacji za reżyserię dla Denisa Villeneuve’a), „I’m Still Here” (sensacja z Brazylii, z trzema nominacjami, także dla najlepszej aktorki), „Nickel Boys” (tylko 2 nominacje), „Substancja” (5 nominacji, w tym za reżyserię dla Coralie Fargeat, jedynej kobiety w tej kategorii oraz dla Demi Moore). Ten ostatni film to największa niespodzianka tej kategorii, bo mamy przecież do czynienia z body-horrorem i w dodatku z bardzo ostrym filmem fantastycznonaukowym.

Kino międzynarodowe jest w tym roku bardzo silnie reprezentowane w głównej kategorii. Choć wsparta przez Netflix, „Emilia Perez” jest przecież głównie francuską produkcją (Europejskie Nagrody Filmowe!). „Substancja” to też kino z Europy, wyprodukowane przez Francję i Wielką Brytanię. Brazylijskie „I’m Still Here” uzupełnia to grono, co jest także ogromnym wyróżnieniem. W sumie więc, po raz pierwszy w historii, aż trzy międzynarodowe produkcje/koprodukcje znalazły się na liście najlepszych filmów roku. Dwie z nich to filmy nominowane także w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy („Emilia Perez”, „I’m Still Here”), choć tylko ten drugi to film w pełni nieanglojęzyczny. Każdy z tych trzech filmów opowiada o silnych kobietach (takie filmy głównie o kobietach to też „Wicked” i „Anora”). Dwie z nich („Emilia...”, „Substancja”) to propozycje ostre i bezkompromisowe.

Tych międzynarodowych osiągnięć jest więcej. Znaczącym osiągnięciem są dwie nominacje za reżyserię, dla twórców z Francji, Coralie Fargeat i Jacques Audiard. W gronie najlepszych aktorek jest Brazylijka Fernanda Torres i Hiszpanka Karla Sofía Gascón (pierwsza otwarcie transseksualna aktorka nominowana do Oscara).

Cieszy szczególnie nominacja do Oscara dla „Dziewczyny z igłą”, która reprezentuje Danię w rywalizacji o nagrodę dla filmu międzynarodowego. Nakręcony w Polsce i koprodukowany przez naszą kinematografię „Prawdziwy ból”, zdobył tylko dwie nominacje – za rolę drugoplanową i scenariusz oryginalny.

Wśród największych niespodzianek są dwie aktorskie nominacje za występy w filmie „Wybraniec” o młodości Donalda Trumpa. Otrzymali je Sebastian Stan i Jeremy Strong. Panujący prezydent USA zapewne przyjmie te informacje niechętnie.

No i jest wśród nominowanych po raz 16. autorka piosenek Diane Warren. W tym roku doceniono ją za utwór „The Journey” z napisów końcowych filmu Tylera Perry’ego „The Six Triple Eight”, który  wykonuje HER. Warren otrzymał ósmą nominację z rzędu. Autorka piosenek zdążyła otrzymać już Oscara za całokształt twórczości, ale ciągle walczy o Oscara regulaminowego. W tym roku jej konkurencja to m.in. dwie piosenki z „Emilii Perez” oraz utwór współtworzony przez Eltona Johna.

Cieszą mnie szczególnie nominacje dla: Edwarda Nortona za „Kompletnie nieznanego” i w ogóle silnej kategorii drugoplanowej; Moniki Barbaro za „Kompletnie nieznanego”; scenariusz Jessego Eisenberga, który wybrał się w podróż do Polski; „Flow”, animowanej produkcji z Łotwy, która zdobyła aż dwie nominacje – za pełnometrażową animację i film międzynarodowy; silnej reprezentacji pełnometrażowych filmów dokumentalnych – w tym „Nie chcemy innej ziemi”; Billa Morrisona; nowego filmu Mohammada Rasoulofa; „Obcego: Romulusa” za efekty wizualne, bo po latach na Oscarach ponownie pojawia się film z tej serii.

Jest kilkoro wielkich nieobecnych. Z wyścigu wypadła Nicole Kidman za „Babygirl”, nie ma też Angeliny Jolie za „Marię Callas”, Daniel Craig za „Queer” i Denzela Washingtona za „Gladiatora II” (tej nominacji mi nie szkoda). Brakuje mi wśród najlepszych reżyserów Denisa Villeneuve’a, bo zrobił w drugiej „Diunie” ponownie mistrzowską reżyserską wizję (pozostaje cieszyć mu się z nominacji za produkcję). Szkoda, ale w tym roku była to bardzo mocna kategoria. Z trzech głównych gwiazd „Emilii Perez”, tylko Selena Gomez nie zdobyła nominacji, a na pewno zasłużyła. Nie ma też nominacji dla Pameli Anderson i Jamie Lee Curtis, choć obie wypadły bardzo ciekawie w „The Last Showgirl”. Nieporozumieniem jest też brak nominacji dla filmu „Kneecap”.

 

Pełna lista nominacji:

 

NAJLEPSZY FILM

 

“Anora” (Neon)

Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker, Producenci

 

“The Brutalist” (A24)

Nick Gordon, Brian Young, Andrew Morrison, D.J. Gugenheim, Brady Corbe, Producenci

 

“A Complete Unknown” (Searchlight) / „Kompletnie nieznany”

Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman, Producenci

 

“Conclave” (Focus Features) / „Konklawe”

Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman, Producenci

 

“Dune: Part Two” (Warner Bros.) / „Diuna: Część druga”

Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve, Producenci

 

“Emilia Pérez” (Netflix)

Pascal Caucheteux i Jacques Audiard, Producenci

 

“I’m Still Here” (Sony Pictures Classics)

Maria Carlota Bruno i Rodrigo Teixeira, Producenci

 

“Nickel Boys” (Orion Pictures/Amazon MGM Studios) / „Miedziaki”

Dede Gardner, Jeremy Kleiner i Joslyn Barnes, Producenci

 

“The Substance” (Mubi) / „Substancja”

Coralie Fargeat, Tim Bevan & Eric Fellner, Producenci

 

“Wicked” (Universal)

Marc Platt, Producent

 

AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Adrien Brody - “The Brutalist”

Timothée Chalamet - “A Complete Unknown”

Colman Domingo - “Sing Sing”

Ralph Fiennes - “Conclave”

Sebastian Stan - “The Apprentice” / „Wybraniec”

 

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Cynthia Erivo - “Wicked”

Karla Sofía Gascón - “Emilia Pérez”

Mikey Madison - “Anora”

Demi Moore - “The Substance”

Fernanda Torres - “I’m Still Here”

 

AKTOR DRUGOPLANOWY

Yura Borisov - “Anora”

Kieran Culkin - “A Real Pain” / „Prawdziwy ból”

Edward Norton - “A Complete Unknown”

Guy Pearce - “The Brutalist”

Jeremy Strong - “The Apprentice”

 

AKTORKA DRUGOPLANOWA

Monica Barbaro - “A Complete Unknown”

Ariana Grande - “Wicked”

Felicity Jones - “The Brutalist”

Isabella Rossellini - “Conclave”

Zoe Saldaña - “Emilia Pérez”

 

REŻYSERIA

“Anora” Sean Baker

“The Brutalist” Brady Corbet

“A Complete Unknown” James Mangold

“Emilia Pérez” Jacques Audiard

“The Substance” Coralie Fargeat

 

SCENARIUSZ ADAPTOWANY

“A Complete Unknown”  - Scenariusz James Mangold, Jay Cocks

“Conclave”  - Scenariusz Peter Straughan

“Emilia Pérez”  - Scenariusz Jacques Audiard, we współpracy Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi

“Nickel Boys” - Scenariusz RaMell Ross & Joslyn Barnes

“Sing Sing”  - Scenariusz Clint Bentley, Greg Kwedar; historia Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John “Divine G” Whitfield

 

SCENARIUSZ ORYGINALNY

“Anora”- Sean Baker

“The Brutalist”- Brady Corbet, Mona Fastvold

“A Real Pain”- Jesse Eisenberg

“September 5” - Moritz Binder, Tim Fehlbaum; co-Written by Alex David

“The Substance”- Coralie Fargeat

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY

“I’m Still Here” (Brazylia)

“The Girl with the Needle” / „Dziewczyna z igłą” (Dania)

“Emilia Pérez” (Francja)

“The Seed of the Sacred Fig” / „Nasienie świętej figi” (Niemcy)

“Flow” (Łotwa)

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

“Flow” (Sideshow/Janus Films) Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens i Gregory Zalcman

“Inside Out 2” / „W głowie się nie mieści 2” (Walt Disney) Kelsey Mann, Mark Nielsen

“Memoir of a Snail” (IFC Films) Adam Elliot, Liz Kearney

“Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl” / „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina” Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek

“The Wild Robot” / „Dziki robot” Chris Sanders, Jeff Hermann

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

“Black Box Diaries” (MTV Documentary Films)- Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin

“No Other Land” / „Nie chcemy innej ziemi” - Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham

“Porcelain War” (Picturehouse) - Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen

“Soundtrack to a Coup d’Etat” / „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu” (Kino Lorber) - Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety

“Sugarcane” (National Geographic Documentary Films) - Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn

 

MUZYKA ORYGINALNA

“The Brutalist” Daniel Blumberg

“Conclave” Volker Bertelmann

“Emilia Pérez” Clément Ducol, Camille

“Wicked” John Powell, Stephen Schwartz

“The Wild Robot” Kris Bowers

 

PIOSENKA ORYGINALNA

“El Mal” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka Clément Ducol, Camille. Słowa Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard

“The Journey” z filmu “The Six Triple Eight”. Muzyka i słowa Diane Warren

“Like A Bird” z filmu “Sing Sing”. Muzyka i słowa Abraham Alexander, Adrian Quesada

“Mi Camino” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka i słowa Camille, Clément Ducol

“Never Too Late” z filmu “Elton John: Never Too Late”. Muzyka i słowa Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin

 

MONTAŻ

“Anora” Sean Baker

“The Brutalist” David Jancso

“Conclave” Nick Emerson

“Emilia Pérez” Juliette Welfling

“Wicked” Myron Kerstein

 

ZDJĘCIA

“The Brutalist” Lol Crawley

“Dune: Part Two” Greig Fraser

“Emilia Pérez” Paul Guilhaume

“Maria” Ed Lachman

“Nosferatu” Jarin Blaschke

 

SCENOGRAFIA

“The Brutalist” - Scenografia: Judy Becker. Dekoracja wnętrz: Patricia Cuccia

“Conclave” - Scenografia: Suzie Davies. Dekoracja wnętrz: Cynthia Sleiter

“Dune: Part Two” (Warner Bros.) - Scenografia: Patrice Vermette. Dekoracja wnętrz: Shane Vieau

“Nosferatu” - Scenografia: Craig Lathrop. Dekoracja wnętrz: Beatrice Brentnerová

“Wicked” - Scenografia: Nathan Crowley. Dekoracja wnętrz: Lee Sandales

 

KOSTIUMY

“A Complete Unknown” Arianne Phillips

“Conclave” Lisy Christl

“Gladiator II”  Janty Yates, Dave Crossman

“Nosferatu” Linda Muir

“Wicked” Paul Tazewell

 

CHARAKTERYZACJA I FRYZURY

“A Different Man” Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado

“Emilia Pérez” Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini

“Nosferatu” David White, Traci Loader, Suzanne Stokes Munton

“The Substance” Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli

“Wicked” Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth

 

DŹWIĘK

“A Complete Unknown” Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco

“Dune: Part Two” Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill

“Emilia Pérez” Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta

“Wicked” Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis

“The Wild Robot” Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts

 

EFEKTY WIZUALNE

“Alien: Romulus” Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan

“Better Man”  Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs

“Dune: Part Two” Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefzer

“Kingdom of the Planet of the Apes” Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke

“Wicked” Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould

 

AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

“A Lien” Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz

“Anuja” Adam J. Graves, Suchitra Mattai

“I’m Not a Robot” Victoria Warmerdam, Trent

“The Last Ranger” Cindy Lee, Darwin Shaw

“The Man Who Could Not Remain Silent” Nebojša Slijepčević, Danijel Pek

 

ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

“Beautiful Men” Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande

“In the Shadow of the Cypress” Shirin Sohani, Hossein Molayemi

“Magic Candies” Daisuke Nishio, Takashi Washio

“Wander to Wonder” Nina Gantz, Stienette Bosklopper

“Yuck!” Loïc Espuche, Juliette Marquet

 

DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

“Death by Numbers” Kim A. Snyder, Janique L. Robillard

“I Am Ready, Warden” Smriti Mundhra, Maya Gnyp

“Incident” Bill Morrison, Jamie Kalven

“Instruments of a Beating Heart” Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari

“The Only Girl - the Orchestra” Molly O’Brien, Lisa Remington

 

Nominacje w liczbach (powyżej 2)

Emilia Pérez – 13

The Brutalist – 10

Wicked – 10

A Complete Unknown / Kompletnie nieznany – 8

Conclave / Konklawe – 8

Anora – 6

Dune: Part Two / Diuna: Część druga– 5

The Substance / Substancja – 5

Nosferatu – 4

I’m Still Here – 3

Sing Sing – 3

The Wild Robot / Dziki robot – 3

A Real Pain / Prawdziwy ból – 2

Flow – 2

Nickel Boys / Miedziaki – 2

The Apprentice / Wybraniec – 2

3 komentarze:

  1. ow, nominacje w tym roku są naprawdę ciekawe! Szczególnie cieszy mnie obecność [tu wstaw nazwisko reżysera/aktora lub tytuł filmu, który Cię interesuje], bo to był jeden z najlepszych filmów, jakie widziałem w ostatnich miesiącach.

    Zaskoczeniem jest dla mnie brak [tu wstaw inny tytuł filmu lub nazwisko artysty], bo spodziewałem się, że Akademia doceni ten projekt. A Wy jak myślicie, czy Oscarowa komisja dobrze wytypowała?

    Które z tych filmów już widzieliście i co polecacie obejrzeć w pierwszej kolejności? 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Odnotujmy przegraną "Zielonej granicy" Agnieszki Holland, która kandydowała w kategorii najlepszego filmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieprawda, polskim kandydatem był "Pod Wulkanem".

      Usuń