niedziela, 21 września 2025

Węże 2025. Laureaci nagród za filmy nieudane

Czternasta edycja antynagrody filmowych Węże, nierychliwa, ale sprawiedliwa dotarła do finału. Popkulturowa Akademia Wszystkiego kolejny raz wybrała najgorszych z najgorszych. Oto filmy, które nami wstrząsnęły w 2024 r. Trzynaście kategorii. I niewątpliwy dowód, że nic tam tak dobrze nie wychodzi jak partolenie ekranizacji starych dobrych sprawdzonych fabuł literackich. Ogłoszenie wyników dla najgorszych, zbiega się w czasie z rozpoczęciem festiwalu najlepszych polskich filmów. Przypadek?

W oficjalnym komunikacie przeczytać można:

Tegoroczną edycję Węży zdominowała wariacje na rodzimą klasykę literacką, a większość nagród (łącznie z Wielkim Wężem) zdobył film animowany. Uważamy, że to ważne, że tego rodzaju kino wreszcie zaczęło też być godnie reprezentowane w naszych nagrodach i dziękujemy twórcom „Quo Vadis”, że nawet najwięksi przeciwnicy Sienkiewicza mają okazję przekonać się, że czasem sięgnięcie po książkę może być naprawdę mniej opresyjnym doświadczeniem niż ekranizacja.

Tegoroczne ogłoszenie werdyktu odbyło się 20 września 2025 r. w Toruniu podczas Festiwalu Fantastyki Copernicon - trzydniowym święcie fantastyki i popkultury. Wśród ogłaszających werdykt w poszczególnych kategoriach znaleźli się m.in.: Kasia Babis, Kajetan Szokalski, Filip Mańka, Ser w grach.

Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com

 

Oto laureaci tegorocznych Węży:

 

WIELKI WĄŻ:

Quo Vadis (reż. Anira Wojan, Subarkan Roy, prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz)

za absolutnie profesjonalną próbę obrzydzenia całemu światu polskiej powieści nagrodzonej literackim Noblem.

 

NAJGORSZA REŻYSERIA:

Anira Wojan, Subarkan Roy - „Quo Vadis”

Otwieramy granice dla profesjonalistów z zagranicy i witamy na liście laureatów Węży twórcę z dalekich Indii.

 

NAJGORSZY SCENARIUSZ:

Szymon Gonera- „Dziewczyna influencera”

za stworzenie fabuły, która jest równie wiarygodna i skomplikowana jak tik-tokowe rolki polskich influencerów z niższej półki

 

NAJGORSZA ROLA MĘSKA:

Antoni Królikowski - „Jak ukradłem 100 milionów”

za to, że nawet obsadzony po warunkach dał radę położyć rolę

 

NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA:

Joanna Opozda za „Wieczór kawalerski”

za nowy solidny wzorzec ekranowego cringe’u

 

NAJGORSZY DUET:

Sobota i byk - „Quo Vadis”

za to że do walki Ursusa z bykiem wprowadzili napięcie i chemię, która zaskoczyłaby samego Henryka Sienkiewicza.

 

WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU:

Tomasz Kot - „Akademia pana Kleksa”

za to, że mogło być cudownie, a wyszedł inny rodzaj kleksa

 

NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE:

„Quo Vadis” (reż. Anira Wojan, Subarkan Roy, prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz)

za nieudolny film tworzony li tylko pod tezę „szkoły i tak pójdą”. No i ewentualnie parafie.

 

NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA:

Wszystkie żarty o kupię Ptaka Mateusza - „Akademia pana Kleksa”

za spartolenie tak prostego chwytu komediowego jak żart o ekskrementach

 

EFEKT SPECJALNEJ TROSKI:

Całokształt - „Quo Vadis”

za rozciągnięcie złego efektu specjalnego do rozmiarów pełnego metrażu

 

NAJGORSZY PLAKAT:

Quo Vadis (prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz, dystrybutor Rafael Film)

za ciekawą koncepcję, by na plakacie oddać poziom załamania widza po zakończonym seansie

 

NAJGORSZY TELDYSK:

„Do miłości” – Sobota. Z filmu  „Quo Vadis”

za niepowtarzalne ciarki żenady na plecach podczas oglądania i słuchania

 

NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU:

„Obsesja” – org.  „May December” (dystr. M2 Film)

za uparte przekonanie, że polskim widzom trzeba łopatologicznie

 

MULTULAUREACI 2025

„Quo Vadis” 7

„Akademia pana Kleksa” - 2

 

W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021). „Ściema po polsku” (2022), „Niewidzialna wojna” (2023), „Blef doskonały” (2024)

 

Węże na Facebooku:

www.facebook.com/nagrodyweze

Kontakt do organizatorów: nagrodyweze@gmail.com

[informacja prasowa] 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz