poniedziałek, 19 maja 2014

Laureaci 11. Planete+ Doc Film Festival


Byłem przez kilka dni (zdecydowanie za krótko) i jak co roku było to spotkanie z bardzo dobrym dokumentalnym kinem. Znani są już laureaci 11. Planete+ Doc Film Festival, więc przekazuję tę informację za organizatorami.


W sobotę, 17 maja 2014, podczas ceremonii wręczenia nagród w warszawskiej Kinotece, ogłoszeni zostali laureaci 11. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie, który odbywa się w dniach 9-18 maja w Warszawie i Wrocław, a 16-18 maja w ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC” w ponad 20 miastach Polski.

Międzynarodowe Jury w składzie: Nino Kirtadze, Aleš Suk i Manuel Rougeron główną nagrodę 11. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – NAGRODĘ MILLENNIUM i 8000 euro, ufundowane przez Mecenasa festiwalu Bank Millennium, przyznało obrazowi Jesteśmy waszymi przyjaciółmi Huberta Saupera – „zadziwiającemu filmowi; bajce, która zabiera widzów do kolebki ludzkości i cywilizacji, wyjaśniając, czym stała się nasza cywilizacja”. „Śledząc wydarzenia w Sudanie, układając słodko-gorzką mozaikę surrealistycznych sytuacji, postaci i miejsc, film poddaje w wątpliwość naturę naszej europejskiej cywilizacji oraz ukazuje jej narcystyczny cynizm, żądzę i przerażającą hipokryzję. To uniwersalny i bardzo osobisty film, wywołujący śmiech i dreszcze” – uzasadniło Jury. Wyróżnienia specjalne przyznano filmom: Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy? Michela Gondry’ego – „absolutne UFO, które pobudziło nasze mózgi niezwykle imponującym rytmem i dynamiczną interakcją pomiędzy jednym z najbardziej rozpoznawalnych myślicieli naszych czasów a Michelem Gondrym, skłaniając do głębokiego namysłu, stawiając pytania bez odpowiedzi i w jakiś sposób dając odrobinę radości” oraz Aksamitni terroryści Ivana Ostrochovsky’ego, Pavola Pekarčíka i Petera Kerekesa, według Jury „wyjątkowy film, który poszerza formy praktykowane przy tworzeniu filmu dokumentalnego o świeże i radosne podejście, ukazujący osobiste, bohaterskie wizje oporu wobec totalitarnego reżymu”.

Międzynarodowe Jury w składzie: Željka Sukova, Paweł Łoziński i Błażej Hrapkowicz NAGRODĘ MAGICZNEJ GODZINY i 4000 euro, ufundowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dla najlepszego filmu średniometrażowego, przyznało obrazowi Trzy kobiety Anny Jadowskiej „za wrażliwą i cierpliwą obserwację, dzięki której film zaprasza nas do intymnego świata bohaterek, ale nie stwarza poczucia niestosownej ingerencji w życie drugiego człowieka oraz za świadomość, że w filmie dokumentalnym nie wystarczy po prostu włączyć kamerę i czekać na dary losu”. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne filmom: Off Road Elisy Amoruso za „wnikliwy i zabawny obraz alternatywnej rodziny, który przekonuje, że to nie kulturowe wzorce są gwarantem szczęścia, lecz miłość i przywiązanie. Przede wszystkim jednak za bohaterkę – większą niż samo życie, choć z życia właśnie wziętą” oraz Głosy z wyżyn Benjamina Orozy za „umiejętne stworzenie przestrzeni, w której bohaterowie mogli bez skrępowania snuć opowieści o swoim życiu, składające się na portret silnej i niezależnej zbiorowości”.

Jury w składzie: Irena Gruca-Rozbicka, Bogdan Dziworski oraz Maciej Nabrdalik przyznało nagrodę dla twórcy najlepszego obrazu CANON CINEMATOGRAPHY AWARD i 4000 euro, ufundowane przez firmę Canon Polska, filmowi Pożegnanie z Hollywoodem Henry’ego Corry i Reginy Nicholson – „wielopłaszczyznowemu, uniwersalnemu i intymnemu filmowi, ukazującemu nie tylko chorobę, ale także skomplikowane relacje w rodzinie, który pokazuje emocje, a równocześnie uruchamia je u widza”. Wyróżnienia specjalne otrzymały filmy: Badjao. Duchy z morza Elizy Kubarskiej, doceniony przez Jury za „kompozycję, nastrój, światło i ruch kamery doprowadzone do perfekcji, idealne współgranie formy i treści i piękne przesłanie” oraz #chicagoGirl. Facebookowa rewolucja Joego Piscatella za „ukazanie rzeczywistości, w której informacja pokonuje przestrzeń w ułamku sekundy, a jednocześnie świat przygląda się bezczynnie śmierci tysięcy ludzi”. „Wyróżnienie dla tego filmu to także hołd dla wszystkich dziennikarzy obywatelskich, którzy ryzykując życie, służą prawdzie” – uzasadniło Jury.

Jury w składzie: Michał Piróg, Przemek Pasek i Liliana Religa w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej GREEN CROSS WARSAW AWARD i 3000 euro, ufundowane przez Green Cross Poland, przyznało obrazowi Testowane na ludziach Dany Nachman i Jona Hardy’ego za „przedstawienie problemu dotykającego wszystkich bez względu na miejsce zamieszkania, płeć czy poziom zaangażowania ekologicznego”. Jury podkreśliło, że film „w zniuansowany, obrazowy i wrażliwy genderowo sposób przekonuje do podjęcia działań w najbliższym otoczeniu, by zarazem przyczynić się do poprawy sytuacji w skali globalnej”. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne obrazowi Klimatyczni oszuści Toma Heinemanna, który „trzyma w napięciu niczym kryminał, zaskakuje i zmusza do refleksji przypominając o konieczności kontrolowania decydentów”.

PLANETĘ WIDZÓW – NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI I SPOŁECZNOŚCI PLANETE+ i 2000 euro, ufundowane przez kanał dokumentalny PLANETE+ i platformę cyfrową nc+ otrzymał film Był sobie las Luka Jacqueta.

W konkursie na najlepszy film mówiący o prawach człowieka Jury w składzie: Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało NAGRODĘ AMNESTY INTERNATIONAL i 3000 euro obrazowi W rolach głównych: białoruscy wichrzyciele Madeleine Sackler o nielegalnym Białoruskim Wolnym Teatrze, filmowi który „pomimo tragicznych losów swoich bohaterów, zachęca do akcji i daję nadzieję”. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne filmom: Podejrzany: Ai Weiwei Andreasa Johnsena oraz Sztuka i rewolucja Marco Wilmsa.

NAGRODĘ NOS CHOPINA i 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej, której partnerem jest Narodowy Instytut Audiowizualny otrzymał Zappa wraca na Sycylię Salvo Cuccii. „Ten film to oczywiście wielka radość dla fanów Franka Zappy. To film o nas, ludziach, którzy kochają muzykę i są w stanie zrobić naprawdę dużo, by obejrzeć koncert ukochanego artysty. To wreszcie film o tym, jak muzyka zbliża ludzi, bez względu na pokolenia, granice i mierzoną tysiącami kilometrów odległość” – uzasadniło Jury w składzie: Monika Brodka, Agnieszka Szydłowska i Jarek Szubrycht. Wyróżnienie specjalne otrzymała Punkówa Sini Anderson. „To wyróżnienie nie tyle dla filmu, co dla jego głównej bohaterki: Kathleen Hanna. Za odwagę, hart ducha i oczywiście świetne piosenki. Oglądając ten film trudno nie zatęsknić za nie tak przecież jeszcze odległymi czasami, kiedy muzyka była na pierwszej linii światopoglądowego frontu. Kiedy naprawdę zmieniała świat” – uzasadniło Jury.

W tym roku po raz pierwszy na festiwalu PLANETE+ DOC przyznana została NAGRODA MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI, której celem jest skierowanie uwagi widzów na filmowe dokumenty pokazujące skalę i wielowymiarowość zjawiska migracji oraz jego wpływ na społeczeństwo i jednostki. Jury w składzie: Andrzej Kołodyński, Karolina Grabowicz-Matyjas i Maria Zmarz-Koczanowicz przyznało NAGRODĘ MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI i 2000 euro filmowi #chicagoGirl. Facebookowa rewolucja Joego Piscatella za „sugestywny portret współczesnych emigrantów, których życie, dzięki nowym technologiom komunikacji, rozpięte jest pomiędzy dwoma kontynentami – opuszczoną ojczyzną w Syrii i Stanami Zjednoczonymi”. Jury podkreśliło również, że „na szczególną uwagę zasługuje bohaterka filmu, Alaa Basatneh – niezależna młoda kobieta-emigrantka, świadoma swojego pochodzenia i silnie związana z rodakami, z niezwykłym zaangażowaniem wspierająca syryjską rewolucję.”

Podczas tegorocznej edycji festiwalu PLANETE+ DOC po raz pierwszy przyznana została również NAGRODA AKADEMII PLANETE+ DOC. Młodzieżowe jury w składzie: Paulina Wilkowicz de Arruda, Weronika Althamer, Agnieszka Gabriel, Miłosz Gierszewski, Krzysztof Lach, Hanna Dymarska i Dominika Budkus wybrało najlepszy film średniometrażowy. Laureatem NAGRODY AKADEMII PLANETE+ DOC i 1000 euro został Strumień miłości Ágnes Sós – „film pełen urokliwych ujęć i przejmujących, szczerych zwierzeń głównych bohaterów, w niezwykle ujmujący i zabawny sposób opowiadający o niesłabnącej potrzebie miłości”. Wyróżnienia specjalne jury przyznało filmom: Trzy kobiety Anny Jadowskiej – „prawdziwej, surowej opowieści o otaczającym nas świecie” oraz C.K.O.D.2 – Plan ewakuacji Piotra Szczepańskiego. „Tak powinien być zrobiony dokument” – uzasadniło Jury.

13 maja w warszawskiej Kinotece wręczona została także NAGRODA MIESIĘCZNIKA „FOCUS” dla największej osobowości festiwalu. Jej laureatem został Noam Chomsky – amerykański lingwista, filozof, działacz polityczny, aktywista, współtwórca gramatyki transformacyjno-generatywnej i rozwoju psycholingwistyki, jeden z najsłynniejszych współczesnych intelektualistów i najczęściej cytowanych naukowców na świecie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz