środa, 6 lutego 2019

Nominacje do Orłów 2019


[SEZON NAGRÓD 2018/2019] Polska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do swoich nagród. Orły, Polskie Nagrody Filmowe przyznane zostaną po raz 21. Najwięcej nominacji zdobyła, rzecz jasna, „Zimna wojna”. Ma ich aż 12, w niemal wszystkich kategoriach (bez muzyki czy odkrycia). Osiem nominacji otrzymał „Kamerdyner”, a sześć „Kler”. Te trzy tytuły rywalizują o nagrodę dla najlepszego polskiego filmu 2018 roku. Trzy nominacje otrzymała Gabriela Muskała.

Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnego roku rodzimej kinematografii, a także uhonorowanie tych twórców, którzy w minionym roku  wnieśli do niej najwięcej. Stworzone w 1999 roku Orły, przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom, stały się jednymi z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym. Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji kinowej w 2018 roku. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny akademicy wyłaniali nominowanych spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego pretendowało 16 produkcji. [komunikat prasowy]

Nie ma większych niespodzianek, jeśli chodzi o nominacje do Orłów. „Zimna wojna” zdecydowanie zdominowała tegoroczne nominacje i zapewne zgarnie też większość nagród podczas gali ich wręczenia. Miejsce „Kleru” wśród najlepszych filmów także było do przewidzenia, ale produkcję Smarzowskiego nominowano „tylko” w najważniejszych kategoriach. Miejsca „Kamerdynera” też można było się spodziewać, ale ja wolałbym widzieć tutaj „Fugę”. Film Agnieszki Smoczyńskiej z rolą i scenariuszem Gabrieli Muskały otrzymał pięć nominacji do Orłów. O cztery nagrody rywalizuje „7 uczuć” Marka Koterskiego.

Nie ma też większych niespodzianek wśród nominowanych aktorów. Tutaj dwie nominacji otrzymali Janusz Gajos, za pierwszo- i drugoplanową rolę w „Kamerdynerze” i „Klerze” oraz Gabriela Muskała za „Fugę” i „7 uczuć”. Wśród jego konkurentów będą: Jacek Braciak, Tomasz Kot, Adam Woronowicz i Borys Szyc. Wśród głównych aktorek faworytką jest oczywiście Joanna Kulig, która rywalizuje z Gabrielą Muskałą i Anną Radwan. Niewiadomą w kategoriach aktorskich wydaje się tylko ta doceniająca kobiece role drugoplanowe. Każda z pań stworzyła świetną rolę, trudno tutaj zawyrokować kto może otrzymać wyróżnienie Polskiej Akademii Filmowej.

Generalnie Gabriela Muskała otrzymała największą liczbę nominacji do Orłów, bo do dwóch aktorskich wyróżnień doszła też nominacja za Odkrycie, którą otrzymała ona za scenariusz do „Fugi”. W tej ostatniej, bardzo ważnej i cenionej kategorii, nominacje otrzymali też Paweł Maślona i Jagoda Szelc (to jedyna nominacja dla „Wieża. Jasny dzień.”). Wśród filmów dokumentalnych nominacje otrzymały znakomite filmy, „Over the Limit”, „Książę i dybuk” oraz „Opera o Polsce”. Świetna jest też kategoria doceniająca seriale, bo znalazły się tutaj: „Rojst”, „Ślepnąć od świateł” i „1983” (zabrakło tylko „Kruka”).

Laureatów Orłów 2019 poznamy 25 marca, wcześniej (7 marca) odbędzie się spotkanie z nominowanymi oraz ogłoszenie nazwiska laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia.

Pełna lista nominacji:

NAJLEPSZY FILM
“Kamerdyner”, reż. Filip Bajon
“Kler”, reż. Wojciech Smarzowski
“Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Janusz Kondratiuk, “Jak pies z kotem”
Wojciech Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski,  “Zimna wojna

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Marek Koterski, “7 uczuć”
Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Janusz Gajos, “Kamerdyner”
Jacek Braciak, “Kler”
Tomasz Kot, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Gabriela Muskała, “Fuga”
Anna Radwan, “Kamerdyner”
Joanna Kulig, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Adam Woronowicz, “Kamerdyner”
Janusz Gajos, “Kler”
Borys Szyc, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Gabriela Muskała, “7 uczuć”
Aleksandra Konieczna, “Jak pies z kotem”
Agata Kulesza, “Zimna wojna”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Jolanta Dylewska PSC, “Ajka”
Jakub Kijowski PSC, “Fuga”
Łukasz Żal PSC, “Zimna wojna”

NAJLEPSZY MONTAŻ
Ewa Smal PSM, “7 uczuć”
Jarosław Kamiński, “Fuga”
Milena Fiedler PSM, “Kamerdyner”
Andrzej Dąbrowski, “Książę i dybuk”
Maciej Pawliński, “Over the limit”
Bartosz Karczyński, “Plan B”
Jarosław Kamiński, “Zimna Wojna”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Joanna Macha, “Eter”
Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , “Kamerdyner”
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, “Zimna wojna”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Justyna Stolarz, “7 uczuć”
Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, “Kamerdyner”
Aleksandra Staszko, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA MUZYKA
Filip Mišek, “Fuga”
Mikołaj Trzaska, “Kler”
Alexandre Desplat, “Prawdziwa historia”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Bartosz Putkiewicz, “Dywizjon 303. Historia prawdziwa”
Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , “Kamerdyner”
Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, “Zimna wojna”

ODKRYCIE ROKU
Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, “Atak Paniki”
Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, “Fuga”
Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, “Wieża. Jasny dzień”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
“Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
“Opera o Polsce”, reż. Piotr Stasik
“Over the limit”, reż. Marta Prus

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
“1983”, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska
“Rojst”, reż. Jan Holoubek
“Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
“Dogman”, reż. Matteo Garrone
“Niemiłość”, reż. Andriej Zwiagincew
“Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz