sobota, 27 kwietnia 2024

Program kina Zamek w Szczecinie – maj 2024

Za chwilę maj, a kino Zamek w Szczecinie (które mam przyjemność programować), przygotowało dla swoich widzów mnóstwo filmowych atrakcji. Jeszcze na początku maja dogrywamy filmy z kwietnia, ale już chwilę później, po raz pierwszy w Szczecinie pokażemy m.in. „Setki bobrów”, „Mur” Kasi Smutniak, „Orlando – moja polityczna biografia”, „Return to Reason”, „Powoli”, „Jutro będzie nasze”. Będzie kilka powrotów, jak „20 dni w Mariupolu” i prezentacji filmów starszych („Biedne istoty”, bo uważam, że ten film działa głównie w kinie). Jednak największymi skarbami w repertuarze będą przeglądy filmów Studia Ghibli i spory przegląd filmów o sztuce. Pełny program poniżej.

VINCENT MUSI UMRZEĆ (Vincent doit mourir)

1 maja (środa), godz. 17:00

2 maja (czwartek), godz. 19:00

dramat/komedia/thriller, Francja, Belgia 2023 (108 min)

Reżyseria Stephan Castang

Obsada: Karim Leklou, Vimala Pons, François Chattot

Vincent (Karim Leklou) musi umrzeć, choć nikt za bardzo nie wie dlaczego. Jeszcze przed chwilą był wcieleniem przeciętności – pracował w korporacji, umawiał się na randki z Tindera, mieszkał w normalnym mieszkaniu i chodził na piwo z kumplami. Pewnego dnia zostaje jednak zaatakowany w pracy przez stażystę, który po całym zajściu nie jest w stanie powiedzieć nic o swojej motywacji. Kolejnego dnia Vincenta próbuje zabić ktoś inny. A kolejnego inny. Główny bohater postanawia sprawdzić, dlaczego nagle stał się wrogiem publicznym numer jeden. W rozwiązaniu zagadki pomaga mu tajemnicza kelnerka (Vimala Pons) i pies Sułtan.

W swoim pełnometrażowym debiucie – zgrabnie łączącym thriller, kino apokaliptyczne i czarną komedię – Stéphan Castang stawia pytania o źródła przemocy i metody funkcjonowania społecznego przyzwolenia na nią. Udaje mu się przy tym uzyskać nieoczekiwany efekt: oto thriller, w którym to my – widzowie – jesteśmy czarnymi charakterami. A ponieważ świetny pomysł wyjściowy wspierają tu doskonałe zdjęcia Manuela Dacosse, trudno się dziwić, że „Vincent musi umrzeć” był jednym z najchętniej dyskutowanych filmów zeszłorocznego festiwalu w Cannes. I przy okazji filmem, o którym natychmiast po seanse chce się rozmawiać.

 

JOIKA

1 maja (środa), godz. 19:15

dramat, Polska, USA. Nowa Zelandia 2023 (110 min)

Reżyseria James Napier Robertson

Obsada: Talia Ryder, Diane Kruger, Karolina Gruszka, Tomasz Kot, Borys Szyc

Młoda, ambitna balerina opuszcza dom i bliskich w  rodzinnym Teksasie dla świata rosyjskiego baletu i  jako jedna z pierwszych Amerykanek zostaje przyjęta do Moskiewskiej Akademii Baletu Bolszoj. Pracując z  legendarną nauczycielką - Tatyaną Volkovą - Joy Womack trenuje aby  pewnego dnia zostać́ primabaleriną. Za pięknem tańca czai się̨ jednak świat pełen bólu i brutalnej  rywalizacji. Joy jest zmuszona przekroczyć́ granice swojej fizyczności i  psychiki, kładąc na szali swoje zdrowie, relacje, a być́ może nawet całe swoje życie, w podróży do odkrycia i zrozumienia, co naprawdę̨ oznacza  być́ najlepszą.

W produkcji  zobaczymy znanych polskich aktorów: Tomasza Kota, Borysa Szyca oraz Karolinę Gruszkę, którzy wystąpią u boku międzynarodowych gwiazd, m.in. Diane Kruger i Talii Ryder. Film jest wizualnym świętem, przedstawiającym nie tylko świat baletu, ale także osobistą, poruszającą historię o dążeniu do perfekcji, pasji i determinacji.

Talia Ruder, wcielająca się w rolę Joy i Diana Kruger, grająca postać Tatiyany Volkovoy, to aktorki, które mają baletowe doświadczenie, co dodaje ich kreacjom autentyczności. Zdjęcia do filmu kręcone były częściowo w Warszawie, której sceneria ma przypominać Moskwę.

 

ANSELM 3D (Anselm - Das Rauschen der Zeit)

2 maja (czwartek), godz. 17:00

4 maja (sobota), godz. 15:00

5 maja (niedziela), godz. 15:00

dokumentalny Niemcy, Włochy, Francja 2023 (93 min)

Reżyseria Wim Wenders

Prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. I nie jest to na pewno klasyczny dokument z „gadającymi głowami”. Po pamiętnej Pinie Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe (realizacja trwała dwa lata), dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i zrealizowane w 3D ujęcia z gigantycznej pracowni składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa – na początku kariery przez niektórych uznawany za zwykłego prowokatora, a nawet sympatyka nazizmu – upominał się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, tak jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po wielohektarowym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Budowanie i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z cenionym artystą.

FILM W KINIE ZAMEK PREZENTOWANY BĘDZIE W FORMACIE 3D.

 

SETKI BOBRÓW (Hundreds of Beavers)

3 maja (piątek), godz. 17:00

4 maja (sobota), godz. 19:15

8 maja (środa), godz. 19:00

komedia, USA 2022 (108 min)

Reżyseria Mike Cheslik

Obsada: Ryland Brickson Cole Tews, Olivia Graves

Szalona slapstickowa komedia prosto z USA. Co zrobisz, gdy w wyniku inwazji humanoidalnych bobrów stracisz cały dorobek życia? Amerykański reżyser Mike Cheslik zabiera widzów w jedyną w swoim rodzaju wyprawę w śnieżne rubieże Wisconsin. Looney Tunes spotyka niemiecki ekspresjonizm i Noc Żywych Trupów w najbardziej nieokiełznanym filmie waszego życia. Jean Kayak po pożarze swojego browaru musi podnieść się z dna i stać najlepszym traperem w Ameryce, a wszystko to by zdobyć serce pięknej córki handlarza futrami.

Tej zimy już nic nie będzie takie samo! Co zrobisz, gdy twoją codziennością zachwieje… inwazja humanoidalnych bobrów? Najbardziej szalone komedia roku, która zachwyciła publikę i krytyków na całym świecie. Czerpiąc garściami z historii kina amerykański reżyser Mike Cheslik przygotował slapstickową bombę i zabawę dla całej rodziny. Jean Kayak po pożarze swojego browaru musi podnieść się z dna i stać najlepszym traperem w Ameryce, a wszystko to by zdobyć serce pięknej córki handlarza futrami.

„Nie uwierzycie, jeśli nie zobaczycie” – Film Threat

 

ORLANDO – MOJA POLITYCZNA BIOGRAFIA (Orlando, ma biographie politique)

3 maja (piątek), godz. 19:15

7 maja (wtorek), godz. 17:00

9 maja (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Francja 2023 (98 min)

Reżyseria Paul B. Preciado

Pierwszy film Paula B. Preciado, „Orlando – moja polityczna biografia”, jest obrazem szczególnym. Rzadko kiedy pole praktyk filozoficznych pokrywa się z polem aktywizmu w tak koherentny i interesujący sposób. A sam Paul B. Preciado – hiszpański pisarz, filozof, kurator sztuki i aktywista – jest również postacią wyjątkową. Jego aktywność w każdej z twórczych dziedzin wyznacza nowe standardy rozumienia zarówno sztuki, jak i filozofii. Preciado jest też osobą transpłciową, a swoje doświadczenie tranzycji wpisał we wszystkie dziedziny, którymi się zajmuje. Przygląda się mu w sposób krytyczny, reinterpretując aktualne dyskursy dotyczące biowładzy, patriarchalnego kapitalizmu, nekropolityki, feminizmu i teorii queer.

„Orlando – moja polityczna biografia” odwołuje się do książki Orlando Virginii Woolf. Preciado wychodzi z założenia, że wszystko, co stanowi o jego własnej biografii zostało już wcześniej opisane właśnie przez Woolf, w dodatku prawie sto lat temu. Reżyser zabiera więc widzki i widzów w podróż przez meandry współczesnej kultury, dekonstruując jej polityczne utopie, dekolonizując język i poszerzając społeczną reprezentację o osoby wykluczone i marginalizowane. W sensie politycznym jest to film rewolucyjny. Interpretuje pierwowzór Woolf, uwspółcześniając jego przesłanie i budując nowe konteksty: kulturowej widzialności, oporu, emancypacji. Imaginarium wizualne, które proponuje Preciado, jest z jednej strony oszczędne w środkach, bazujące na szczątkowej i symbolicznej scenografii, z drugiej jednak na tyle uniwersalne, że opisuje podstawowe problemy bycia „Orlandem” we współczesnym społeczeństwie. „Orlando - moja polityczna biografia” jest też manifestem wolności, radości i godności, donośnym głosem za prawem do samostanowienia oraz rollercoasterem emocji, troski i czułości, jednoznacznie opowiadającym się za kulturotwórczą siłą sztuki.

„Orlando – moja polityczna biografia jest pozycją obowiązkową dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w rozumieniu własnej i cudzej seksualności, przez co stają się politycznymi przeciwnikami patriarchalnej, konserwatywnej władzy. Swoim filmem Preciado przywraca godność, daje nadzieję i jednoznacznie pokazuje, jak potężnymi narzędziami społecznej zmiany stają się sztuka i kultura, kiedy tylko potrafimy właściwie je odczytać.

NAGRODY I FESTIWALE

Berlinale 2023 - Nagroda Specjalna Jury, Nagroda Teddy - sekcja Dokument

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Reykjaviku 2023 - Najlepszy dokument

FF Mar del Plata 2023  - wyróżnienie w konkursie Altered States

Jerozolimski Festiwal Filmowy 2023 - Najlepszy Dokument Eksperymentalny - wyróżnienie

 

MUR (Walls)

4 maja (sobota), godz. 17:00

7 maja (wtorek), godz. 19:00

9 maja (czwartek), godz. 19:00

dokumentalny, Włochy 2023 (107 min)

Reżyseria Kasia Smutniak

Mieszkająca we Włoszech polska aktorka Kasia Smutniak podejmuje ryzykowną wyprawę do jądra ciemności, towarzysząc aktywistom ratującym migrantów w zamkniętej strefie na polsko-białoruskiej granicy.

Debiutancki dokument mieszkającej we Włoszech aktorki Kasi Smutniak, to film, obok którego nie da się przejść obojętnie. Po raz pierwszy na dużym ekranie z tak bliska możemy obserwować realia sytuacji na polsko-białoruskiej granicy z punktu widzenia aktywistów szukających w Puszczy Białowieskiej zagubionych migrantów. Protagonistów „Muru” – podobnie jak samą reżyserkę – do działania popycha głęboka niezgoda na ludzkie cierpienie. Nie zważając na konsekwencje, próbują je przynajmniej ograniczyć. Kamera rejestruje wielogodzinne, często kończące się fiaskiem wyprawy do lasu, nieustanne kontrole i wszechobecne poczucie zagrożenia. Ale „Mur” to nie tylko film o tej jednej konkretnej granicy. To także osobista refleksja nad różnego rodzaju barierami i podziałami, z historią w tle. A jednocześnie – opowieść o rodzinnych związkach i poszukiwaniu korzeni. (Konrad Wirkowski – Watch Docs)

 

NA SAMYM DNIE (Deep End) – KLASYKA FILMU NA 60. URODZINY KINA ZAMEK W SZCZECINIE

5 maja (niedziela), godz. 17:00

dramat, RFN/USA 1970 (89 min)

Reżyseria Jerzy Skolimowski

Obsada: John Moulder-Brown, Jane Asher

Swingujący Londyn końca lat sześćdziesiątych. Nastoletni Mike rozpoczyna swoją pierwszą pracę w miejskiej łaźni, w której poznaje starszą o kilka lat Susan. Zauroczony kobietą chłopak zaczyna zabiegać o jej względy. Poddając się całkowicie urokowi Susan, nie dostrzega prowadzonej przez nią gry.

„Na samym dnie” jest drugim anglojęzycznym i trzecim zrealizowanym za granicą (nie licząc nowelowego „Dialog 20-40-60”) filmem w dorobku Jerzego Skolimowskiego. Dzieło polskiego reżysera zyskało uznanie krytyki a dziś w wielu kręgach uznawane jest za film kultowy. Z powodu zawiłości prawnych film przez długi czas nie mógł być prezentowany publicznie.

Historia obsesyjnej nastoletniej miłości opowiedziana przez polskiego twórcę ma wspaniałą ścieżkę dźwiękową stworzoną przez piosenkarza i autora tekstów Cata Stevensa oraz niemiecki zespół Can. Na samym dnie było pokazywane w konkursie na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1970 roku (w tym okresie żadnemu prezentowanemu na festiwalu filmowi nie przyznawano nagród). Wcielająca się w postać Susan, Jane Asher była nominowana do nagrody BAFTA w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa.

Prezentacja filmu z okazji 85. urodzin Jerzego Skolimowskiego.

 

RETURN TO REASON

5 maja (niedziela), godz. 19:00

8 maja (środa), godz. 17:30

muzyczny, eksperymentalny, Francja 2023 (70 min)

Reżyseria Man Ray

Obsada: André de la Rivière, Robert Desnos, Kiki of Montparnasse

„Return to Reason" („Powrót do rozumu") to tytuł pierwszego, legendarnego filmu awangardowego autorstwa Mana Raya (Emmanuel Radnitzky). W setną rocznicę jego premiery cztery odrestaurowane dzieła amerykańskiego fotografa i filmowca zostały zrekonstruowane cyfrowo, a zupełnie nową, zaskakującą muzykę nagrali do nich założyciele zespołu SQÜRL: geniusz kina niezależnego Jim Jarmusch wraz z Carterem Loganem.

Zestaw miał premierę na zeszłorocznym festiwalu w Cannes. To piorunujący mariaż ponadczasowego kina eksperymentalnego – zanurzonego w surrealizmie i dadaizmie, pełnego wizualnych niespodzianek, geometrycznych wolt i wyrafinowanej symboliki – z niepokojącym, hipnotyzującym, nowoczesnym soundtrackiem. W taki sposób klasyka kina otrzymuje nową oprawę dźwiękową, stając się jednym z najważniejszych wydarzeń filmowych ostatnich lat. W zestawie poza tytułowym „Return to Reason" (1923) znajdują się również „Emak Bakia" (1926), „Tajemnice Zamku Kostki do gry" (1929) i „Rozgwiazda" (1928).

 

20 DNI W MARIUPOLU (20 Days in Mariupol)

10 maja (piątek), godz. 17:00

14 maja (wtorek), godz. 17:00

16 maja (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Ukraina 2023 (95 min)

Reżyseria Mścisław Czernow

„20 dni w Mariupolu” to wstrząsający filmowy akt oskarżenia Rosji: zapis zagłady tytułowego miasta z narażeniem życia zrealizowany przez jedynego korespondenta, który pozostał w nim do końca.  To filmowe dzieło zrealizowane z imponującą formalną dyscypliną trzyma w napięciu od pierwszych minut aż po finał. Niewielu twórców z taką mocą pokazuje bezlitosne okrucieństwo wojny. Czernow i ekipa nie czynią tego jednak, by szokować. Ich intencją jest pozostawienie świadectwa – i wstrząśnięcie sumieniem świata. 

„20 dni w Mariupolu” to dokument, który przyniósł swoim twórcom nagrodę Pulitzera, to zwycięzca najważniejszych festiwali filmowych na świecie, takich jak Sundance, CPH:DOX czy IDFA. Film docenili również polscy widzowie – publiczność i jurorzy Konkursu głównego 23. MFF WATCH DOCS.

FILM ZDOBYŁ OSCARA 2024 W KATEGORII PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY.

Film tylko dla widzów dorosłych.

 

BRACIA ZE STALI (The Iron Claw)

10 maja (piątek), godz. 19:00

12 maja (niedziela), godz. 19:00

14 maja (wtorek), godz. 19:00

dramat, USA/Wielka Brytania 2023 (130 min)

Reżyseria Sean Durkin

Obsada: Zac Efron, Jeremy Allen White, Harris Dickinson

Oparta na faktach historia wielkich ambicji, triumfów i rodzinnej klątwy. „Bracia ze stali” z rozmachem kreślą opowieść o amerykańskiej rodzinie, miłości podszytej rywalizacją i sukcesie, którego nie unieśli na swoich barkach niepokonani na ringu bracia Von Erich. Za tym epickim widowiskiem stoi filmowa drużyna marzeń: wyspecjalizowany w thrillerach psychologicznych Sean Durkin („Gniazdo”), operator „Syna Szawła” Mátyás Erdély i fantastyczne aktorskie trio: łamacz nastoletnich serc Zac Efron („Podły, okrutny, zły”), Jeremy Allen White – gwiazda serialu „The Bear” oraz Harris Dickinson („W trójkącie”). „Bracia ze stali” to mieszanka wściekłości, wzruszenia i śmiechu, gwarantująca emocjonalny nokaut.

Surowy teksański ojciec – głowa rodu Von Erich – zrobi wszystko, by jego synowie osiągnęli w sporcie to, czego on sam nie zdołał. Za kulisami wrestlerskich widowisk, na punkcie których w latach 80. oszalała Ameryka, kryją się jednak brutalne treningi, złamane charaktery, przekreślone marzenia i poturbowane braterskie relacje. Rodzicielskie ambicje okazują się przekleństwem synów – na Von Erichów spada cios za ciosem. Czy niezwyciężeni dotąd bracia unikną wiszącego nad nimi fatum?

Przebój studia A24 to rozpisana na dekady, widowiskowa saga mierząca się z amerykańskim snem; opowieść o surowym wychowaniu i cenie, jaką płacą dzieci, gdy rodzina zmienia się w nastawioną na zysk korporację. „Bracia ze stali” kierują reflektory na ring, jakim bywa rodzinny dom, gdzie toczy się najważniejsza z walk: o miłość, uznanie, uwagę.

 

RAFAEL: MŁODY GENIUSZ (Raphael: The Young Prodigy)

11 maja (sobota), godz. 15:00

12 maja (niedziela), godz. 15:00

dokumentalny, Włochy 2021 (82 min)

Reżyseria Massimo Ferrari

Podziwiaj portrety niezwykłych kobiet: Matki, Przyjaciółki, Sekretnej Kochanki i Klientki, których osobowości rozkwitają na płótnach. Matka, która zmarła, gdy artysta miał zaledwie osiem lat. Wielbicielki, które wspierały go na drodze do sukcesu. Kobieta, która niemal przyczyniła się do jego śmierci. Istniały naprawdę lub były tylko wytworem wyobraźni. Rafael (1483-1520) uwiecznił ideał niebiańskiego piękna. Dzięki pracy światowej sławy ekspertów możemy poznać najważniejsze momenty z życia jednego z największych mistrzów renesansu.

 

LEPSZE JUTRO (Il sol dell'avvenire)

11 maja (sobota), godz. 17:00

15 maja (środa), godz. 17:00

16 maja (czwartek), godz. 19:00

dramat, Włochy 2023 (95 min)

Reżyseria Nanni Moretti

Obsada: Nanni Moretti, Margherita Buy, Mathieu Amalric, Jerzy Stuhr

Rzymski reżyser Giovanni kręci film polityczny w stolicy Włoch w 1956 roku, roku inwazji ZSRR na Węgry. Giovanni musi przemyśleć swój kierunek działania, zwłaszcza, że wszystko wydaje się sprzysięgać przeciwko niemu. Jego koproducent jest na skraju bankructwa, przemysł filmowy podlega dynamicznym zmianom, a życie prywatne jest bardziej niż skomplikowane. Jakie decyzje Giovanni ma podjąć, żeby liczyć na lepsze jutro? Moretti zawarł w filmie bogactwo autoironicznych komentarzy i cytatów ze swojej twórczości.

 

BIEDNE ISTOTY (Poor Things)

11 maja (sobota), godz. 19:00

12 maja (niedziela), godz. 16:30

15 maja (środa), godz. 19:00

dramat/fantastyczny, USA/Wielka Brytania/Irlandia 2023 (143 min)

Reżyseria Yorgos Lanthimos

Obsada: Emma Stone, Willem Dafoe, Mark Ruffalo

„Biedne istoty” w reżyserii Giorgosa Lanthimosa to niesamowita opowieść o ewolucji Belli Baxter (Emma Stone), młodej kobiety, która zostaje przywrócona do życia przez genialnego i niekonwencjonalnego naukowca, doktora Godwina Baxtera (Willem Dafoe). Pod jego opieką Bella chętnie uczy się wszystkiego od nowa, ale chce też doświadczyć pełni życia. W poszukiwaniu nowych doznań wyrusza w burzliwą i pełną przygód podróż przez kontynenty w towarzystwie sprytnego i rozpustnego prawnika, Duncana Wedderburna (Mark Ruffalo). Wolna od uprzedzeń swoich czasów, Bella z determinacją dąży do celu, jakim jest walka o równość i niezależność.

Film powstał na kanwie książki Alasdaira Graya, a autorem scenariusza jest Tony McNamara. Jest to już druga współpraca między Lanthimosem i McNamarą („Faworyta”). Film wyprodukowali Ed Guiney, Andrew Lowe, Yorgos Lanthimos i Emma Stone. Film zdobył 4 Oscary 2024, w tym za najlepszą rolę pierwszoplanową dla Emmy Stone, ale też za kostiumy, scenografię i charakteryzację.

 

POWOLI (Slow)

17 maja (piątek), godz. 19:00

19 maja (niedziela), godz. 18:30

21 maja (wtorek), godz. 19:00

23 maja (czwartek), godz. 18:30

dramat, Litwa, Hiszpania, Szwecja 2023 (108 min)

Reżyseria Marija Kavtaradze

Obsada: Greta Grinevičiūtė, Kęstutis Cicėnas, Pijus Ganusauskas

Elena jest tancerką, a Dovydas tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając.

Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było!  Kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii. Litewski kandydat do Oscara.

 

VERMEER. BLISKO MISTRZA (Dicht Bij Vermeer) NOC MUZEÓW

18 maja (sobota), godz. 15:00 NOC MUZEÓW

19 maja (niedziela), godz. 15:00

dokumentalny, Dania 2023 (79 min)

Reżysera  Suzanne Raes

Obsada: Jonathan Janson, Anna Krekeler, Abbie Vandivere

Bohaterem tego fascynującego dokumentu jest człowiek, który potrafił stworzyć wszechświat w rogu pokoju i jak nikt umiał uchwycić i uwiecznić ulotne, intymne chwile - Johannes Vermeer, jeden z największych malarzy w historii. Zgodnie z obietnicą w tytule, „Blisko mistrza" zdejmuje słynne dzieła ze ścian, wyjmuje z ram i zabiera do laboratorium, by ukazać nam w zbliżeniu oszałamiające detale – na przykład „Dziewczyny z perłą" - i odsłonić ukryte pod farbą warstwy. Twórcy pozwalają nam tez zajrzeć za kulisy najgłośniejszej wystawy tego roku, na której amsterdamskie Rijksmuseum zgromadziło większość z istniejących 35 obrazów genialnego Holendra.

Nakręcony z iście detektywistyczną pasją film pozwala odkryć mistrza na nowo. To opowieść o twórcy, który pozostawił po sobie więcej zagadek, niż dzieł, o skomplikowanych losach rozproszonych po największych muzeach świata obrazów, ale przede wszystkim próba zrozumienia co czyni Vermeera Vermeerem. Sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? Chodzi o warsztat czy wątki, jakie podejmował? O ten wszechświat w roku pokoju? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem? „Blisko mistrza" podejmuje bowiem ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów.

Dokument Suzanne Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. „Vermeer. Blisko mistrza" opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo.  

 

JUTRO BĘDZIE NASZE (C'e ancora domani)

27 maja (poniedziałek), godz. 19:00

28 maja (wtorek), godz. 19:00

29 maja (środa), godz. 19:00

30 maja (czwartek), godz. 19:00

31 maja (piątek), godz. 19:00

komedia/dramat, Włochy 2023 (118 min)

Reżyseria Paola Cortellesi

Obsada: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano

„Nawet na służącą się nie nadajesz!”, mówi do Delii jej mąż, jedną ręką zabierając jej wypłatę, a drugą wymierzając siarczysty policzek. Nieśmieszne? A może jednak dobrze się będziecie bawić w tym (nie)miłym towarzystwie? „Jutro będzie nasze” – mocny, a jednocześnie zabawny i pełen emocji kobiecy głos, który stał się jednym z największych przebojów kinowych we Włoszech, wyprzedzając w tamtejszym box office nawet „Barbie” Grety Gerwig i „Oppenheimera” Christophera Nolana. Jest to zasługą między innymi jednego z najbardziej zaskakujących - i jednocześnie satysfakcjonujących - zakończeń filmowych ostatnich lat.

„Jutro będzie nasze” to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. „Jutro będzie nasze” emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami.

 

W KRAINIE GHIBLI

PRZEGLĄD FILMÓW ANIMOWANYCH W KINIE ZAMEK W SZCZECINIE

17 MAJA – 24 CZERWCA 2024

 

Japońskie studio Ghibli ma na koncie mnóstwo kultowych dzieł, a premiery ich filmów wyczekiwane są nie mniej niż tych ze stajni Walta Disneya. Przeboje Isao Takahaty i Hayao Miyazakiego, założycieli studia, od lat zaliczane są do kanonu światowego kina, nie tylko wśród fanów animacji. Gutek Film nabył prawa kinowe do 6 kultowych tytułów Studia Ghibli: „Spirited Away: W krainie bogów”, „Ruchomy zamek Hauru”, „Księżniczka Mononoke”, „Ponyo”, „Tajemniczy świat Arrietty” i „Narzeczona dla kota”. Filmy  te będzie można zobaczyć ponownie (lub po raz pierwszy) w kinie Zamek w Szczecinie w maju i czerwcu.

„Spirited Away: W krainie bogów” (2001), zdobywca Oscara dla najlepszego filmu animowanego, to bez wątpienia najgłośniejszy tytuł w dorobku Hayao Miyazakiego. Mieniąca się ogromem barw animowana kraina nawiązuje do japońskich parków rozrywki powstających w czasach prosperity lat 80. Filmowe miasteczko to symboliczne miejsce styku szintoistycznej tradycji oraz konsumpcjonizmu klasy średniej. Magiczne przemieszanie światów następuje tu zgodnie z metodą pracy Miyazakiego, polegającą na prowadzeniu fabuły od skojarzenia do skojarzenia. Od tego tytułu warto rozpocząć swoją przygodę z japońską animacją.

W programie przeglądu znalazły się także filmy, na które można się wybrać całą rodziną. „Ponyo” (2008), zdobywca Nagrody Specjalnej festiwalu w Wenecji, to jedna z nielicznych animacji Hayao Miyazakiego, którą można bez obaw pokazywać najmłodszym dzieciom (5+). Mimo niskiego progu wiekowego twórca nie upraszcza scenariuszowych dylematów ani nie rezygnuje ze scen grozy. Zaprezentowane zostaną również: „Narzeczona dla kota” Hiroyukiego Mority (7+) (2004), definiującą kocią motorykę w całej jej elegancji i dowcipie oraz „Tajemniczy świat Arietty” Hiromasy Yonebayashiego (7+) (2010).

W czerwcu w kinie Zamek pojawi się kolejny po „Spirited Away” triumf wyobraźni Miyazakiego, „Ruchomy zamek Hauru” (2004) czy wreszcie „Księżniczka Mononoke” (1997), uznawana przez wielu za szczytowe osiągnięcie reżysera. Łącząca dwa żywioły – niszczycielski pęd ludzkości i dziki zew przyrody – fabuła przypomina „Avatara”. Jednak „Księżniczka Mononoke” jest od niego znacznie subtelniejsza – i w wymowie, i w oszczędnym korzystaniu z technik cyfrowych.

 

PONYO (Gake no ue no Ponyo)

17 maja (piątek), godz. 17:00

21 maja (wtorek), godz. 17:00

animowany, Japonia 2008 (100 min)

Kategoria wiekowa: 7+, dwulektor

Reżyseria: Hayao Miyazaki

Wyruszcie w bajkową podróż i odkryjcie magię, która czeka na Was w morskiej głębinie. „Ponyo” Hayao Miyazakiego to przepiękna opowieść o niezwykłej przyjaźni chłopca i złotej rybki, która odmieniła jego życie na zawsze. Fantastyczna animowana przygoda od nagradzanego twórcy „Spirited Away: W kranie bogów" i „Mojego sąsiada Totoro" to propozycja dla najmłodszej publiczności. Film z polskim dwulektorem, dla widzów od 7. roku życia.

Pięcioletni chłopiec o imieniu Sosuke mieszka wraz z mamą w nadmorskiej miejscowości. Podczas zabawy na plaży Sosuke znajduje uwięzioną w słoiku złotą rybkę. Nadaje jej imię Ponyo i obiecuje zawsze się nią opiekować. Jednak Ponyo nie jest zwyczajną rybką – to córka potężnego czarodzieja, który zrozpaczony jej zniknięciem, wzburzy całe morze, by sprowadzić ją do domu. Tak rozpoczyna się niezwykła przygoda, podczas której chłopiec i rybka muszą połączyć siły, by ocalić świat przed niebezpieczeństwem i spełnić marzenie Ponyo o zostaniu człowiekiem.

Przepiękny wizualnie i pełen uroku film „Ponyo” jest opowieścią o miłości, przyjaźni i magii oraz doskonałą propozycją dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę ze światem Studia Ghibli.

 

TAJEMNICZY ŚWIAT ARRIETTY (Karigurashi no Arietti)

18 maja (sobota), godz. 17:00

22 maja (środa), godz. 17:00

animowany, Japonia 2010 (94 min)

Kategoria wiekowa: 7+, dwulektor

Reżyseria: Hiromasa Yonebayashi

Jeśli w ostatnim czasie zawieruszyła Ci się agrafka albo guzik, to bardzo możliwe, że w Twoim domu zamieszkali Pożyczalscy! Odkryj ich sekret wraz z „Tajemniczym światem Arrietty".

Pod podłogą starego domu mieszka malutka Arrietta z równie małymi rodzicami – to rodzina Pożyczalskich, którzy mierzą zaledwie kilka centymetrów wzrostu. Te maleńkie istoty żyją poza zasięgiem ludzkiego wzroku, w sekrecie „pożyczając” od dużych domowników jedzenie i przedmioty codziennego użytku – kostkę cukru, szpilkę czy kawałek materiału. Ale zawsze tylko odrobinę, aby gospodarze nie zauważyli.

Pewnego dnia do domu wprowadza się Sho, 12-letni chłopiec. Rodzice Arrietty zawsze ją ostrzegali: „Nigdy nie pozwól ludziom cię zobaczyć". Raz ujrzani, Pożyczalscy musieliby natychmiast opuścić swoją kryjówkę. Jednak odważna i ciekawa świata nastolatka zaprzyjaźnia się z kilka razy większym chłopcem. Czy ta niezwykła przyjaźń przetrwa, gdy oba światy – tych małych i dużych – spotkają się?

„Tajemniczy świat Arrietty" to przepięknie zrealizowana i mądra animacja od legendarnego Studia Ghibli, która zachwyci całą rodzinę. Film z polskim dwulektorem, przeznaczony także dla dzieci powyżej 7. roku życia.

 

SPIRITED AWAY: W KRAINIE BOGÓW (Sen to Chihiro no Kamikakushi)

18 maja (sobota), godz. 19:00

22 maja (środa), godz. 19:00

animowany, Japonia 2001 (125 min)

Kategoria wiekowa: 12+, dubbing

Reżyseria: Hayao Miyazaki

W dorobku Hayao Miyazakiego nie ma filmu o większym zagęszczeniu niesamowitości niż „Spirited Away: W krainie bogów". Centralną postacią jest tu dziesięcioletnia Chichiro. Dziewczynka próbuje ratować rodziców, którzy po niepohamowanym obżarstwie zamienili się w świnie. Musi zapracować na ich wolność ciężką pracą w łaźni dla duchów i bóstw. Ósma pełnometrażowa animacja japońskiego reżysera to tyleż zachwycająca, co niepokojąca baśń, wypchana po brzegi jego charakterystycznymi obsesjami. Mieniący się ogromem barw animowana kraina nawiązuje do japońskich parków rozrywki powstających w czasach prosperity lat 80. Filmowe miasteczko to symboliczne miejsce styku szintoistycznej tradycji oraz konsumpcjonizmu klasy średniej. Magiczne przemieszanie światów następuje tu zgodnie z metodą pracy Miyazakiego, polegającą na prowadzeniu fabuły od skojarzenia do skojarzenia. „Spirited Away: W krainie bogów" należy do czołówki największych osiągnięć światowej animacji, a przy tym jest pierwszym dziełem reżysera, które doczekało się Oscara.

 

NARZECZONA DLA KOTA (Neko no ongaeshi)

19 maja (niedziela), godz. 17:00

23 maja (czwartek), godz. 17:00

animowany, Japonia 2002 (75 min)

Kategoria wiekowa: 7+, lektor

Reżyseria: Hiroyuki Morita

Witajcie w Kocim Królestwie, gdzie marzenia stają się rzeczywistością, a koty mówią ludzkim głosem! To tu czekają na Was niezliczone radości oraz wielkie przygody w towarzystwie wszelkiej maści futrzaków. Zrealizowana przez kultowe Studio Ghibli, „Narzeczona dla kota” Hiroyukiego Mority to animacja, która sprawi przyjemność nie tylko miłośnikom kotów. Film z polskim lektorem, dla wszystkich widzów od 7. roku życia.

Haru jest nieśmiałą licealistką z głową w chmurach – wiecznie spóźnia się do szkoły, gubi rzeczy i wzdycha do chłopaka, który nie zwraca na nią uwagi. Pewnego dnia nastolatka ratuje życie kotu, któremu grozi potrącenie przez samochód. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że zwierzę przemawia ludzkim głosem, dziękując jej za pomoc. Ocalonym kotem jest bowiem nie kto inny jak książę Lune, syn Kociego Króla. Za dobry uczynek dziewczyna zostaje nagrodzona mnóstwem prezentów oraz zaskakującą propozycją małżeństwa – z wdzięczności koty chcą wydać Haru za następcę tronu. Wraz z niezwykłymi towarzyszami, eleganckim kotem Baronem, kocurem Mutą i gadającym gargulcem Toto, dziewczyna trafia do Kociego Królestwa. Tu rozpoczyna prawdziwą podróż, w głąb siebie.

Zrealizowana pod artystyczną opieką Hayao Miyazakiego, „Narzeczona dla kota” to dowcipna i wzruszająca opowieść o odwadze, przyjaźni i odkrywaniu własnej wartości. „Naucz się być sobą, wtedy nic nie będzie straszne” – mówią Haru koci przyjaciele, i z taką myślą zostawiają też widzów twórcy filmu.

 

KSIĘŻNICZKA MONONOKE

7 czerwca (piątek), godz. 17:00

13 czerwca (czwartek), godz. 17:00

animowany, Japonia 1997 (134 min)

Kategoria wiekowa: 13+, dwulektor

Reżyseria: Hayao Miyazaki

Z wielu względów właśnie „Księżniczka Mononoke" bywa uznawana za szczytowe osiągnięcie Hayao Miyazakiego. Ten proekologiczny, pełen różnorodnych postaci animowany fresk unika jednoznacznych wniosków. Skupia się raczej na zadawaniu trudnych pytań: o relację człowieka z przyrodą, o wpisaną w naturę przemoc czy o granice podziałów na dobro i zło. Jesteśmy w XV-wiecznej japońskiej wiosce. Młody książę Ashitaka zostaje zaatakowany i przeklęty przez demona w ciele dzika. Żeby znaleźć ratunek, wyrusza do krainy leśnych bóstw, a po drodze trafia do miasteczka żyjącego z wyrębu drzew. Łącząca dwa żywioły – niszczycielski pęd ludzkości i dziki zew przyrody – fabuła przypomina „Avatara". Jednak „Księżniczka Mononoke" jest od niego znacznie subtelniejsza – i w wymowie, i w korzystaniu z cyfrowych metod pracy. To pierwszy film Miyazakiego, w którym użyto technik animacji 3D, ale tylko w momentach, które tego wymagały dla oddania niesamowitości leśnych stworzeń.

 

RUCHOMY ZAMEK HAURU

22 czerwca (piątek), godz. 17:00

24 czerwca (niedziela), godz. 14:30

animowany, Japonia 2004 (119 min)

Kategoria wiekowa: 10+, dubbing

Reżyseria: Hayao Miyazaki

Po światowym sukcesie „Spirited Away: W kranie Bogów" Hayao Miyazaki wcale nie próżnował. Zrealizowany trzy lata później „Ruchomy zamek Hauru" to kolejny triumf jego wyobraźni, która z każdego materiału wyjściowego (w tym przypadku powieści Diany Wynne Jones o tym samym tytule) potrafi zrobić autonomiczne i rozpoznawalne dzieło. Od razu widać tutaj charakterystyczne dla tego reżysera motywy: samodzielna dziecięca bohaterka, wędrówki między światami, antywojenna narracja. Tym, co wyróżnia jego dziewiąty film, jest fantazyjna scenografia zamku kroczącego na mechanicznych nogach oraz wyjątkowo wzruszająca fabuła o próbie zrozumienia młodzieńczej tożsamości. Punktem wyjścia jest bowiem przemiana młodziutkiej Sophie w 90-letnią staruszkę. Dziewczyna ucieka do tytułowego zamku, żeby przerwać tajemniczą klątwę. Ze spotkanym na jej drodze czarodziejem Hauru stworzą jedną z najbardziej poruszających relacji w całej filmografii Miyazakiego.

 

PRZEGLĄD FILMÓW O SZTUCE

27 MAJA – 6 CZERWCA

 

BOTTICELLI, FLORENCJA I MEDYCEUSZE (Botticelli, Florence And The Medici)

27 maja (poniedziałek), godz. 17:00

1 czerwca (sobota), godz. 15:00

dokumentalny, Włochy 2021 (94 min)

Reżysera  Marco Pianigiani

Salvador Dali i Andy Warhol, Terry Gilliam i David LaChapelle, Jeff Koons i Lady Gaga. Co łączy tych artystów? Fascynacja Botticellim. Film opowiada o jego życiu i dziełach oraz o – całkiem niedawnym – ponownym odkryciu fenomenu jego twórczości. Nastrojowe rekonstrukcje, urzekające widoki miasta i, oczywiście, dzieła sztuki, przeplatają się z wypowiedziami  znakomitych specjalistów.

Renesansowa Florencja Wawrzyńca Wspaniałego z rodu Medyceuszy była potężnym ośrodkiem sztuki i kultury, choć niepozbawionym ciemnej strony.  Wyrosła na walce o władzę, intrygach, brutalnej przemocy. Sandro Botticelli (1445-1510), jak żaden inny artysta, zdołał przedstawić blaski i cienie epoki na dziełach, które i dziś budzą zachwyt i inspirują. Od początku kariery, pod auspicjami rodu Medyceuszy, Botticelli potwierdzał, że jest twórcą piękna idealnego, co wyraził w takich arcydziełach jak Alegoria Wiosny czy Narodziny Wenus.

 

TYCJAN: IMPERIUM BARW (Tiziano. L'impero del Colore)

28 maja (wtorek), godz. 17:00

2 czerwca (niedziela), godz. 15:00

dokumentalny, Włochy 2022 (87 min)

Reżysera Laura Chiossone, Giulio Boato

Filmowa podróż przez życie i twórczość mistrza malarstwa, który zdołał uchwycić na swoich niepowtarzalnych obrazach duszę Wenecji i jej mieszkańców. Z udziałem Jeffa Koonsa. W nowym filmie z cyklu “Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie” śledzimy dzieje Tycjana, artysty “najbardziej doskonałego wśród malarzy”. Obdarzony niezwykłym talentem oraz smykałką do interesów, Tycjan szybko stał się najbardziej pożądanym nazwiskiem na dworach całej Europy, przyćmiewając innych twórców tamtych czasów. Jego dzieła wyznaczyły kierunek, w jakim podążyła cała epoka i do dziś inspirują rzesze artystów. Genialny portrecista, mistrzowsko interpretował zarówno motywy religijne, jak i mitologiczne. Twierdził, że “sztuka jest potężniejsza od natury” i w zgodzie z tym hasłem żył oraz tworzył.

Najwięksi światowi eksperci, krytycy, badacze i artyści opowiadają o życiu Tycjana, jego stylu, temperamencie i ambicjach. Tłem dla ich rozważań jest Wenecja, kulturowy tygiel, miasto nierozerwalnie związane z Tycjanem, z którego czerpał on inspiracje. Przez niemal trzy wieki grób Tycjana oznaczony był tylko prostym nagrobkiem. Malarz zmarł prawdopodobnie na dżumę w 1576 roku, lecz dzieło jego życia przetrwało i wywarło wpływ na wielkich artystów z kolejnych pokoleń. Sztuka Tycjana wciąż prowadzi dialog ze współczesnymi, jak wyjaśnia Jeff Koons, który w tym filmie opowiada o swojej fascynacji malarskim stylem i warsztatem Tycjana – elementami, które ponad czterysta lat później dzieli z rewolucyjnym weneckim malarzem.

 

MUZEUM PRADO - KOLEKCJA CUDÓW (The Prado Museum. A Collection of Wonders)

29 maja (środa), godz. 17:00

4 czerwca (wtorek), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2019 (92 min)

Reżysera Valeria Parisi

Obsada Jeremy Irons

Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata, które obchodzi właśnie jubileusz 200-lecia istnienia. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8.000 dzieł tam zgromadzonych. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego.

Po madryckiej chlubie, mieniącej się dziełami Velázqueza, Rubensa, Tycjana, Mantegna, Boscha, Goi czy El Greca, oprowadzi nas laureat Oscara - aktor Jeremy Irons ("Rodzina Borgiów", "Nierozłączni", "Druga prawda", "Misja", "Kochanica Francuza", "Lolita", "Dom dusz"). Zagłębimy się w historii Hiszpanii i całego europejskiego kontynentu, w historii królów, królowych, dynastii, wojen, porażek i zwycięstw, ale też w historii życia ludzi nierozerwalnie związanych z muzeum: malarzy, artystów, architektów, kuratorów i kolekcjonerów. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by odkryć piękno zachowane w zbiorach tej świątyni sztuki.

 

„NENUFARY” MONETA – CUDA Z WODY I ŚWIATŁA (Le ninfee di Monet - Un incantesimo di acqua e luce)

30 maja (czwartek), godz. 17:00

5 czerwca (środa), godz. 18:00

dokumentalny, Włochy 2018 (90 min)

Reżysera Giovanni Troilo

Arcydzieła Claude’a Moneta z Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny. Dokument opowiada o pochodzeniu i powstaniu ogromnego dzieła sztuki, które zerwało z wszelkimi konwencjami. Jest to opowieść o obsesji artysty na punkcie światła i wody, z której malarz nie mógł się wyrwać, więc przekształcił ją w swój własny rodzaj magii. To także opowieść o radykalnych ideach, które zrewolucjonizowały sztukę współczesną: wyraźnym zamiarem Moneta było przeniesienie na płótno „pierwszego, czystego wrażenia” form i przedmiotów, jakie pojawiają się w oku, które nigdy wcześniej ich nie widziało. Film jest wyjątkowym, ekskluzywnym spojrzeniem na arcydzieła znajdujące się w Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny, gdzie mieszkał i tworzył Monet, po raz pierwszy ukazane na dużym ekranie, aby zapewnić niepowtarzalne wrażenia widzom obcującym z pięknem jego „Nenufarów”.

 

GAUGUIN NA TAHITI. RAJ UTRACONY (Gauguin a Tahiti. Il paradiso perduto)

31 maja (piątek), godz. 17:00

6 czerwca (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2019 (90 min)

Reżysera Claudio Poli

Film „Gauguin na Tahiti. Raj utracony” opowiada o czasie, kiedy ten przedstawiciel postimpresjonizmu, jeden z najznakomitszych malarzy XIX wieku, przebywał na Tahiti. Jego malarstwo nabrało wtedy monumentalnej prostoty. Artysta swym obrazom nadawał tytuły w języku miejscowym, podkreślając przez to ich odmienność od twórczości paryskiej; odbijała się w nich zmysłowa bujność przyrody i ludzi tropików, pochwała uduchowienia i szlachetnej pierwotności bytowania Maorysów.

Paul Gauguin jest postacią budzącą wyjątkowe emocje w świecie sztuki. Buntownik, który poświęcił wygody zachodniego społeczeństwa, by szukać artystycznego spełnienia na wyspach Oceanu Spokojnego? Czy może hipokryta i degenerat, który utrwalił egzotyczne klisze społeczne i wykorzystywał swój status, by omamiać kobiety z tropikalnego raju?

Od Tahiti i archipelagu Markizów, gdzie żył i tworzył Paul Gauguin, po amerykańskie placówki (The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Museum of Fine Arts w Bostonie), w których zachowane są jego wyjątkowe dzieła, reżyser Claudio Poli zabiera widza w wyjątkową podróż przez życie odkrytego na nowo rewolucjonisty współczesnego malarstwa.

 

KINO ZAMEK – MAJ 2024

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz