Europejska Akademia Filmowa ogłosiła zwycięzców EFA Excellence Awards w kategoriach technicznych/zawodowych/rzemieślniczych w kilku kategoriach. Dwie z nich otrzymali twórcy „Dziewczyny z igłą”. Doceniono też m.in. „Substancję” i „Emilię Perez”.
Europejska Akademia Filmowa ogłosiła zwycięzców EFA Excellence Awards w kategoriach technicznych/zawodowych/rzemieślniczych w kilku kategoriach. Dwie z nich otrzymali twórcy „Dziewczyny z igłą”. Doceniono też m.in. „Substancję” i „Emilię Perez”.
Korek Bojanowski, reżyser filmu „Utrata równowagi”, został laureatem tegorocznej edycji Nagrody im. Janusza „Kuby” Morgensterna „Perspektywa”, która corocznie przyznawana jest za najlepszy debiut w polskim kinie.
„Listy do M. Pożegnania i powroty” osiągnęły w polskich kinach znakomity wynik otwarcia. Od premiery 7 listopada film zobaczyło blisko 500 tysięcy widzów. Film zanotował najlepsze otwarcie 2024 roku.
Cameraimage to najważniejszy i najbardziej prestiżowy festiwal filmowy dla operatorów filmowych na świecie. Na kilka dni przed kolejną edycją festiwalu, słowa dyrektora Marka Żydowicza wywołały wielkie poruszenie w filmowym świecie. Steve McQueen odwołał swój przyjazd na festiwal, odmówił też przyjęcia nagrody. Marek Żydowicz opublikował oświadczenie i przeprosiny.
Forum Polskich Festiwali Filmowych opublikowało swoje stanowisko w tej sprawie rezygnacji/odwołania Karoliny Rozwód z funkcji dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Sześć dni na 15. American Film
Festival dały mi możliwość zobaczenia 20 filmów z programu tego wydarzenia. Tu
nie było słabych punktów, choć kilka filmów nieco się rozminęło z moimi
oczekiwaniami. Za to zdecydowana większość seansów przyniosła filmowe spotkania
stojące na bardzo wysokim poziomie. Najlepszy film na festiwalu, bez niespodzianek
– „The Brutalist”. Największa niespodzianka, szok i filmowe szaleństwo to "The Dicks: Musical".
Wczoraj 10 listopada miałem możliwość zobaczenia na 15. American Film Festival dokumentalny obraz, który bardzo mnie wzruszył, ale nie grał na tanich emocjach. Dziś „Super/Man: Historia Christophera Reeve’a” zdominował rozdanie Critics Choice Documentary Awards, zdobywając aż sześć wyróżnień. Szukajcie w polskich kinach tego filmu.
Dobiega końca 15. American Film Festival, przede mną jeszcze kilka seansów i planowane podsumowanie, bo to był bardzo dobry festiwal, który zaprezentował wiele znakomitych propozycji. AFF to też konkursy i tych laureatów właśnie ogłosili organizatorzy, a o laureatach zadecydowała publiczność.
Wygląda na to, że filmowa historia zespołu Bee Gees zaplanowana przez Ridleya Scotta został odłożona na bok, a tajemniczym kolejnym projektem science fiction od tego twórcy ma być ekranizacja książki Petera Hellera zatytułowana „Gwiazdozbiór psa”. W głównej roli gwiazda „Gladiatora II”, Paul Mescal.
Jakie miłe przekomarzanie. Quentin Tarantino nie zamierza oglądać „Diuny” Denisa Villeneuv’a, a kanadyjski nie przywiązuje do tego specjalnej wagi. Powód Tarantino jest słaby, ale twórca ten bardzo lubi dziwne i często ogólnie odrzucane filmowe propozycje.
Niewiele znam osób, którym spodobał się film Ridleya Scotta „1492”, zrealizowany przed trzydziestu laty na 500. rocznicę odkrywczej wyprawy Krzysztofa Kolumba. Dziś Scott planuje reżyserską wersję tamtego przedsięwzięcia, a ja zastanawiam się, czy ten film można uratować?
Senat Rzeczypospolitej Polskiej, w setną rocznicę urodzin Wojciecha Jerzego Hasa, postanowił oddać hołd jednemu z najwybitniejszych twórców naszych czasów, który wpisał się w polską i światową kinematografię. Rok 2025 będzie rokiem Wojciecha Jerzego Hasa.
Kolejny ważny głos w sprawie sytuacji na linii Polski Instytut Sztuki Filmowej – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Specjalne oświadczenie i swoje stanowisko w sprawie przedstawiła firma Aurum Film, która ściśle związana jest z całym tym „zamieszaniem”. Jak to wygląda od strony producentów filmu „Ministranci”?
"Łowcy skór" najlepiej oglądaną serią dokumentalną w serwisie Max. Cały sezon serialu jest już dostępny na platformie. A ja tylko dodam, że to zdecydowanie bardzo dobra produkcja, która na światowym poziomie przedstawia kompromitującą historię.
Wkrótce głośno będzie o „Ministrantach” w mediach z powodu afery w PISF, ale zanim to nastąpi publikuję oficjalny materiał na temat tego najnowszego filmu Piotra Domalewskiego. Dla mnie to dziś jeden z najbardziej oczekiwanych polskich filmów 2025 roku. Pomysł na historię jest znakomity i bardzo mnie ciekawi efekt końcowy.
„Gazeta Wyborcza” dotarła do informacji na temat powodów odwołania dyrektor Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. W międzyczasie Karolina Rozwód cofnęła rezygnację, a dziś Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego skierowało sprawę do prokuratury. O co poszło? O pieniądze. W sprawę zaangażowana jest jedna z wiodących polskich firm produkcyjnych, a tle pojawia się nazwisko byłego dyrektora PISF.
Filmy „Kneecap” Richa Peppiatta, „Love Lies Bleeding” Rose Glass i „The Outrun” Nory Fingscheidt znalazły się na czele nominacji do British Independent Film Awards 2024, wyróżnień doceniających niezależne produkcje brytyjskie. Wśród nominowanych znalazł się Paweł Edelman za zdjęcia do filmu „Lee. Na własne oczy”.
Karolina Rozwód kilka dni temu złożyła rezygnację ze stanowiska dyrektorki Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jej kadencja trwała zaledwie cztery miesiące. Dziś media w Polsce piszą, że „Rozwód przekonuje, że rezygnacja została na niej wymuszona przez bezprawną groźbę” i wycofała swoją rezygnację.
Ogłoszono nominacje do Europejskich Nagród Filmowych. O tytuł najlepszego filmu roku zabiega aż 15 produkcji, a od tego roku w gronie tym są także pełnometrażowe filmy dokumentalne i animowane. Wśród nominowanych jest polski film dokumentalny „W zawieszeniu”.
Clint Eastwood był przez dekady jedną z największych gwiazd światowego kina. Wiele z największych swoich filmów nakręcił dla studia Warner Bros. Przykro więc patrzy się na to, jak studio Warner Bros. traktuje 94-letniego giganta kina. Jego najnowszy film „Juror #2” trafił do niewielu amerykańskich kin, studio prawie w ogóle go nie promuje, odbierając Eastwoodowi szanse na nominacje i nagrody. Czy film będzie w polskich kinach, czy Clint powalczy o Oscary?
Sukces filmu „Godzilla Minus One” zachęcił studio Toho do realizacji kolejnej odsłony historii tego słynnego bohatera. Obok Oscara nie przechodzi się obojętnie, a „Godzilla” doceniony został w tym roku za efekty wizualne.
Planowanych jest realizacja kilku filmów, które rozwiną tematy znane z seriali telewizyjnych. Jednym z najbardziej dziś dyskutowanym pomysłów produkcyjnych jest kinowa wersja „Gry o tron”. Wygląda na to, że w branży pojawia się przeświadczenie, że kino to ciągle ważny sposób na sprzedaż filmów.
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej poinformowało swoich członków, że o Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy zabiegać będzie 85 filmów. Filmy te zostały przydzielone do poszczególnych grup. Polską kinematografię reprezentować będzie film „Pod wulkanem” w reżyserii Damiana Kocura. Teraz trwają zabiegi o kwalifikację na skróconą listę kandydatów. Szeroko o kategorii tej pisze The Wrap.
W ostatnich 12 miesiącach odeszło od nas wiele wybitnych osobistości ze świata filmu, telewizji i mediów. Oto wspomnienie tych osób.
Oto aktualizowana na bieżąco lista obejrzanych filmów i seriali w 2024 roku. Produkcje te są oceniane w skali 1-10.