środa, 3 lutego 2016

Orły 2016. Moje nominacje


4 lutego ogłoszone zostaną oficjalnie nominacje do Orłów – Polskich Nagród Filmowych. Zgodnie z obietnicą prezentuję moje nominacje do tych wyróżnień. Orły to jedna z najważniejszych nagród filmowych w Polsce.

O tytuł najlepszego filmu 2015 roku rywalizuje ponad 50 tytułów i wybór nominacji w kilku kategoriach wydaje się co najmniej intrygujący. Mam świadomość, że moje typy znacząco rozmijać będą się z wyborem Polskiej Akademii Filmowej. Po jednej strony mój gust i odrobina zdrowego rozsądku, po drugiej wypadkowa gustów kolegów z branży, członków organizacji liczącej 600 osób.

Polska Akademia Filmowa typować będzie po trzech nominowanych w każdej kategorii. Ja nie mogłem sobie odmówić odstępstwa od tej zasady. I stąd wśród moich najlepszych polskich filmów minionego roku znalazły się aż cztery filmy.

Obecność i finałowe zwycięstwo „Body/Ciało” w głównych kategoriach wydaje się w tym roku przesądzone, ale i tak niespodzianki są mile widziane. Film Małgorzaty Szumowskiej otrzymał ode mnie sześć nominacji, w tym za reżyserię, scenariusz i dwie role aktorskie. Więcej moich nominacji otrzymał jednak film „Moje córki krowy” (8 nominacji), a listę najlepszych filmów roku uzupełniają w mojej ocenie „Czerwony pająk” (5) i „Demon” (4). Nie mam jednak złudzeń, że obecność tych dwóch ostatnich tytułów na liście nominowanych najlepszych filmów będzie sporą niespodzianką.

Polska Akademia Filmowa to grupa zawodowa, a więc specyficzna w swoich wyborach i jak co roku podgląda wyniki festiwalu w Gdyni. Nie zdziwiłbym się, gdyby na liście najlepszych filmów znalazły się przedsięwzięcia mistrzów Janusza Majewskiego („Excentrycy”) i Jerzego Skolimowskiego („11 minut”), które wypchnąć mogą z nominacji filmy młodych twórców. W grze jest też na pewno „Intruz” Magnusa von Horna, a niespodziankę może sprawić „Obce niebo” Dariusza Gajewskiego. Mnie intryguje pytanie, jak w tej rozgrywce poradzi sobie „Hiszpanka” Łukasza Barczyka i czy „Karbala” może mocniej zamieszać.

Nie udało mi się ograniczyć do trzech nominacji w głównych kategoriach aktorskich. Janusz Gajos ma zwycięstwo w kieszeni. Gorzej z aktorkami, bowiem kandydatek jest w tym roku zdecydowanie bardzo wiele. Małgorzata Zajączkowska i Maja Ostaszewska to moje faworytki. Wśród ról drugoplanowych bardzo ciekawa rywalizacja, ale wydaje się, że Annie Dymnej będzie bardzo trudno odebrać zwycięstwo. Trzymam też kciuki za Marcina Dorocińskiego, w małej ale jakże udanej roli w „Moje córki krowy”.

I jeszcze rzut oka na odkrycia roku. Tym razem stawiam głównie na młodych adeptów sztuki reżyserskiej. Przybyło nam bowiem wiele nowych talentów.

O tym jak wyglądać będą nominacje dowiemy się 4 lutego.

Moje nominacje (kolejność dowolna):

NAJLEPSZY FILM
Body/Ciało
Czerwony pająk
Demon
Moje córki krowy

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Janusz Gajos – Body/Ciało
Maciej Stuhr – Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy
Adam Woronowicz – Czerwony pająk
Bartłomiej Topa – Obce niebo
Marian Dziędziel – Moje córki krowy

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Maja Ostaszewska – Body/Ciało
Agata Kulesza – Moje córki krowy
Gabriela Muskała – Moje córki krowy
Agnieszka Żulewska - Chemia
Małgorzata Zajączkowska – Noc Walpurgi
Agnieszka Grochowska – Obce niebo

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Małgorzata Szumowska – Body/Ciało
Kinga Dębska – Moje córki krowy
Marcin Wrona – Demon
Jerzy Skolimowski – 11 minut

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Małgorzata Szumowska – Body/Ciało
Kinga Dębska – Moje córki krowy
Włodzimierz Kowalewski i Janusz Majewski – Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Marcin Dorociński – Moje córki krowy
Grzegorz Halama – Polskie gówno
Andrzej Konopka – Córki dancingu
Wiktor Zborowski – Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Anna Dymna – Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy
Iwona Bielska – Disco Polo
Kinga Preis – Córki dancingu

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Demon
Człowiek pająk
Hiszpanka
Intruz
Noc Walpurgi

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Hiszpanka
Córki dancingu
Demon
Czerwony pająk

NAJLEPSZA MUZYKA
Córki dancingu

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Hiszpanka
Czerwony pająk
Córki dancingu

NAJLEPSZY MONTAŻ
11 minut
Body/Ciało
Między nami dobrze jest
Moje córki krowy

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Nie oceniam

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
Dzikie historie
Turysta
Amy
Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
Pan Turner
Młodość
Victoria

ODKRYCIE ROKU
Magnus von Horn – Intruz
Agnieszka Smoczyńska – Córki dancingu
Marcin Bortkiewicz – Noc Walpurgi
Grzegorz Jaroszuk – Kebab i Horoskop

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
Nadejdą lepsze czasy
Badjao. Duchy z morza
Czarodziejska góra
Joanna
Karski i władcy ludzkości
Powrót Agnieszki H.

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
Prokurator
O mnie się nie martw
Dziewczyny z Lwowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz