piątek, 20 października 2017

Camerimage 2017. Konkurs Filmów Polskich

Pomiędzy słowami
Organizatorzy 25. jubileuszowej edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage ogłosili skład Konkursu Filmów Polskich. Zestaw filmów jest bardzo okazały.

W gronie filmów konkursowych znajdą się:

Amok

To było jedno z najbardziej sensacyjnych wydarzeń w polskiej literaturze i… kryminalistyce. W 2003 roku młody pisarz Krystian Bala opisał w powieści Amok potworną zbrodnię. Jakiś czas później sam został o nią oskarżony! Rozpoczął się głośny proces poszlakowy, relacjonowany przez renomowane gazety, stacje radiowe i telewizyjne z całego świata. Film Amok jest thrillerem psychologicznym, jedynie inspirowanym autentycznymi wydarzeniami. Nacisk został położony na konfrontację dwóch mrocznych, niejednoznacznych postaci – pisarza-domniemanego mordercy i policjanta usiłującego rozwikłać jego tajemnicę.

Reżyseria: Katarzyna Adamik
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Produkcja: K&K Selekt SP. z o. o.
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017
  
Jestem mordercą

Nazwano go „Wampirem z Zagłębia”. Przypisuje mu się zamordowanie na Śląsku, w latach 1964-1970, czternastu kobiet i usiłowanie zabójstwa kolejnych siedmiu. Jednak wątpliwości co do tego, czy to on był sprawcą tych potwornych zbrodni, istnieją do dzisiaj. Bohaterem filmu jest milicyjny śledczy, „rozgrywany” przez przełożonych, którym z powodów politycznych zależy na szybkim osądzeniu i skazaniu domniemanego przestępcy. I tak oto w filmie Jestem mordercą thriller łączy się z obserwacją rozterek etycznych, zaś w tle przewijają się polskie realia społeczne i obyczajowe sprzed obalenia komunizmu.

Tytuł angielski: I'm a Killer
Reżyseria: Maciej Pieprzyca
Zdjęcia: Paweł Dyllus
Produkcja: RE Studio
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2016

Pokot

Janina Duszejko, emerytowana pani inżynier, to rozmiłowana w zwierzętach wegetarianka mieszkająca samotnie w górach i wierząca w astrologię. W sumie postać ekscentryczna, lecz z silnym charakterem. Kiedy w pewną zimową noc znajduje ciało sąsiada, kłusownika, odkrywa ze zdumieniem, że w pobliżu są ślady tylko sarnich racic. Wobec niemocy policji wszczyna prywatne śledztwo. Naraża się otoczeniu, ale zjednuje też sobie grono sojuszników. Adaptacja powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych. Film, nakręcony w malowniczych plenerach, łączy w sobie różne gatunki – od thrillera po komedię.

Tytuł angielski: Spoor
Reżyseria: Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik
Zdjęcia: Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski
Produkcja: Heimatfilm, Česká Televize - Czech Television, Studio Filmowe TOR. Nutprodukce
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Szwecja, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria, 2017

Pomiędzy słowami

Michael ma 28 lat. Jest prawnikiem, który biegle mówi po niemiecku, mieszka i pracuje w Berlinie. W zasadzie nic, poza poglądami na niektóre sprawy, nie różni go od jego o kilka lat starszego niemieckiego szefa i przyjaciela, Frantza. Jednakże w piątki rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się tym, kim jest naprawdę: Polakiem Michałkiem. Pewien weekend spędza ze swoim ojcem Stanisławem, którego widzi pierwszy raz w życiu. Dramat psychologiczny wnikający w duchowe i emocjonalne życie emigranta. Film dotyka – w słowach i pomiędzy słowami – problemu zakorzenienia i wyobcowania w kulturze. 

Tytuł angielski: Beyond Words
Reżyseria: Urszula Antoniak
Zdjęcia: Lennert Hillege
Produkcja: Opus Film Sp. z o. o.
Polska, Holandia, 2017

Ptaki śpiewają w Kigali

Od ośmiuset tysięcy do ponad miliona ofiar śmiertelnych w ciągu stu dni. Taki jest, według różnych szacunków, bilans niewyobrażalnego ludobójstwa, które miało miejsce wiosną i latem 1994 roku w Rwandzie. Bojówki Hutu brutalnie mordowały osoby z plemienia Tutsi. Ten film nie jest rekonstrukcją masakry ani analizą jej przyczyn. To dramat psychologiczny ukazujący traumę przeżywaną przez niedoszłą ofiarę masowej zbrodni – młodą członkinię plemienia Tutsi – i polską badaczkę rwandyjskich ptaków, która ją ocaliła i zabrała do Polski.Opowieść o przyjaźni i próbie powrotu do normalnego życia dotyka też problemu uchodźców.

Tytuł angielski: Birds Are Singing in Kigali
Reżyseria: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Zdjęcia: Józefina Gocman, Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń
Produkcja: Joanna Kos-Krauze KOSFILM
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017

Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej

Żadna książka nie namieszała (w dobrym znaczeniu tego słowa) w głowach Polek i Polaków więcej od „Sztuki kochania” doktor Michaliny Wisłockiej. Ten poradnik dotyczący życia seksualnego, wydany po raz pierwszy w 1978 roku, a więc w epoce komunizmu, która wbrew hasłom wypisywanym na swoich sztandarach była dość purytańska w kwestiach seksu, przełamał tematy tabu i rozszedł się w łącznym nakładzie siedmiu milionów egzemplarzy. Film ukazuje barwne życie autorki, jej niezwykłą osobowość i uporczywą walkę o wydanie „Sztuki kochania”, któremu sprzeciwiały się zarówno czynniki polityczne, jak i kościelne.

Tytuł angielski: The Art of Loving. Story of Michalina Wislocka
Reżyseria: Maria Sadowska
Zdjęcia: Michał Sobociński
Produkcja: Watchout Productions Sp. z o. o.
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2017

Wyklęty

Żołnierzami Wyklętymi nazywa się w Polsce żołnierzy zbrojnego podziemia niepodległościowego, którzy po zakończeniu II wojny światowej nie złożyli broni i toczyli partyzancką walkę z nową, komunistyczną władzą, instalowaną przez polską oraz sowiecką służbę bezpieczeństwa. Ocena działalności niektórych Żołnierzy Wyklętych jest niejednoznaczna, wzbudza spore kontrowersje wśród historyków i publicystów. Tytułowy bohater debiutanckiego filmu Konrada Łęckiego jest wzorowany na postaci ostatniego Żołnierza Wyklętego – Józefa Franczaka, ps. „Lalek” lub „Laluś”.

Tytuł angielski: The Damned One
Reżyseria: Konrad Łęcki
Zdjęcia: Karol Łakomiec
Produkcja: Fundacja Między Słowami
Dystrybucja w Polsce: Kondrat-Media Sp. z o. o.
Polska, 2017

Zgoda

Ania, Erwin, Franek, młodzi, piękni, uśmiechnięci. Przed wojną, w 1939, obiecywali sobie, że zawsze będą razem, że nic ich nie rozdzieli. Jakże się mylili. Spotykają się ponownie w 1945, tuż przed kapitulacją wojsk III Rzeszy, w byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym, który został przemianowany przez nową władzę ludową na miejsce do katowania i łamania wrogów odradzającej się w glorii i chwale ojczyzny. Polacy, Ślązacy, Niemcy – trafiają tam wszyscy, którzy albo kolaborowali w jakiś sposób z nazistami, albo po prostu nie pasują do nowego ładu. Spotkanie przyjaciół po latach nie jest radosne, dawne obietnice nie mają większego znaczenia. Ania i Erwin są więźniami, Franek pracownikiem obozu, jednym z wielu zniszczonych przez wojnę Polaków, którzy pragną wyłącznie zemsty. Chłopak ma z początku nawet szlachetne intencje, chciałby pomóc Ani uciec i zacząć razem wspólne życie. Ale każdy kolejny dzień spędzony w obozie zmienia go coraz bardziej w bestię, nie aż tak inną od tych, które niedawno poległy.

Tytuł angielski: The Reconciliation
Reżyseria: Maciej Sobieszczański
Zdjęcia: Walentyn Wasjanowicz
Produkcja: Studio Filmowe KALEJDOSKOP
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017

25. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 11 do 18 listopada 2017

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz