sobota, 2 czerwca 2018

58. KFF. Laureaci nagród



„Miłość bezwarunkowa” wygrała Konkurs Polski 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Srebrne Lajkoniki zdobyły filmy „Over the Limit” (także Nagroda Publiczności), „III” i „Atlas”. Wśród wyróżnionych znalazły się „1410” i „Siostry”.

W sobotę, 2 czerwca w wypełnionej po brzegi sali kina Kijów.Centrum poznaliśmy laureatów 58. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w 6 krakowskich kinach.

W uroczystości, którą poprowadził dobrze znany krakowianom dziennikarz i prezenter, Brian Scott, udział wzięli Radosław Śmigulski, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz filmowcy i miłośnicy kina z całego świata.

Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego okazał się głośny film “Over the Limit”, w reżyserii dostrzeżonej przez magazyn Variety, Marty Prus. Otrzymał Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w Międzynarodowym konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego w Konkursie polskim. Film o wybitnej rosyjskiej gimnatyczce Margaricie Mamun, a także o emocjonalnych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu, otrzymał także nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, nagrodę pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowaną przez Coloroffon Film oraz nagrodę w plebiscycie publiczności.

Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych zapewnił sobie film “O ojcach i synach” Talala Derkiego. Laureat Srebrnego Rogu z 2014 roku, ponownie skonfrontował krakowską publiczność z obezwładniającą grozą syryjskiej wojny. Cztery lata po wstrząsającym, nagradzanym i dyskutowanym na całym świecie „Powrocie do Homs” (“Return to Homs”) – filmie otwarcia 54.KFF – reżyser odwiedził rodzinę zradykalizowanego członka ISIS obserwując proces dojrzewania żołnierzy Boga. W “O ojcach i synach” (“Of Fathers and Sons”) przed kamerą znaleźli się mali chłopcy, których do wstąpienia w szeregi dżihadystów przygotowują ich ukochani, niezwykle rodzinnie nastawieni ojcowie. Film otrzymał także nagrodę dla najlepszego dokumentu na tegorocznym festiwalu Sundance. Jury pod przewodnictwem Péter Forgácsa (Węgry), wręczyło prestiżową nagrodę Złotego Rogu “za odważne przeniknięcie reżysera do świata ekstremizmu”. Ponadto, film został także nagrodzony przez Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).

Srebrny Róg dla reżysera średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali Pablo Aparo i Martin Benchimol za film “Lęk” (Argentyna).

Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – została Armelle Mercat za film “Popraw włosy, Oliver” (Francja).

Jury, któremu przewodził irański reżyser i scenarzysta, Merhard Oskouei, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka podkreślając, że opowiedziana w filmie historia była możliwa do ukazania jedynie tylko w formie animacji.

Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny został nagrodzony Michał Hytroś za film “Siostry” (Polska). Film otrzymał także wyróżnienie honorowe w Konkursie polskim. Najlepszym filmem animowanym został uznany “Obon” (reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann). Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Emmanuelle Fleytoux za film “Spuśćcie psy” (Francja/Belgia). Krakowski Festiwal Filmowy przyznał filmowi nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego (PRIX EFA KRAKÓW 2018 dla najlepszego filmu europejskiego).

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod przewodnictwem Marcina Borchardta (Polska), został amerykańsko-japoński dokument “Ryuichi Sakamoto: Coda” (reż. Stephen Nomura Schible). W przejmującym dokumencie opowieść o korzeniach muzyki zamienia się w filmową medytację, mówi o walce człowieka z jego ograniczeniami. Tytułowy bohater, laureat Oscara za muzykę do filmu “Ostatni Cesarz”, tym razem występuje również w innych odsłonach: jako muzyczny eksperymentator, aktywista walczący z degradacją środowiska naturalnego i człowiek zmagający się z ciężką chorobą. Film otrzymał także nagrodę jury studenckiego.

Złotego Lajkonika w Konkursie polskim otrzymał film “Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Polska). Jury pod przewodnictwem Tadeusza Sobolewskiego doceniło film “za opowieść o intymnej rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom. Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest bezwarunkowa”.

Najlepszym polskim filmem animowanym został “III” Marty Pajek (Polska). To drugi Srebrny Lajkonik w karierze artystki. Reżyserka po dwóch latach powróciła do koncepcji figury niemożliwej, która tym razem w zmysłowy i pełen erotyzmu sposób ilustruje relacje damsko-męskie.

Nagrodę dla najlepszego polskiego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał “za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego świata” Maciej Kawalski za film “Atlas” (Polska).

Wyróżnienie honorowe w konkursie polskim, oprócz filmu “Siostry” Michała Hytrosia, otrzymał ubiegłoroczny laureat, Damian Kocur, za film “1410”.


Już po raz czwarty Krakowski Festiwal Filmowy wśród najważniejszych europejskich festiwali filmowych rekomenduje pełnometrażowe filmy dokumentalne do Europejskiej Nagrody Filmowej. W tym roku oficjalną rekomendację otrzymał film “Biała Mama” (reż. Zosya Rodkevich, Evgeniya Ostanina).

KONKURS POLSKI

Złoty Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu konkursu polskiego - Rafał Łysak za film „Miłość bezwarunkowa”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego - Marta Prus za film „Over the Limit”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu animowanego - Marta Pajek za film „III”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu fabularnego - Maciej Kawalski za film „Atlas”

Wyróżnienia:
Michał Hytroś za film „Siostry”
Damian Kocur za film „1410”

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez ColorOffOn Film - Adam Suzin za film „Over the Limit”

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - Tomasz Knittel za film „Universam Grochów”

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż - Grażyna Gradoń za film „Notatki z życia. Edward Żebrowski”

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych - Maciej Kubicki i Anna Kępińska z firmy TELEMARK za film „Over the Limit”


NAGRODY 58. KFF - PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH

NAGRODA SMOK SMOKÓW za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego: SERGEI LOZNITSA

REKOMENDACJA do Europejskiej Nagrody Filmowej: BIAŁA MAMA, reż. Zosyia Rodkevich i Evgeniya Ostanina (Rosja)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Péter Forgács – przewodniczący (Węgry), Pnina Blayer (Izrael), Joost Daamen (Holandia), Chris Niedenthal (Polska), Anna Zamecka (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Talal Derki za film O ojcach i synach (Katar, Liban, Niemcy, Syria)
Za odważne przeniknięcie reżysera do świata ekstremizmu, świata o którym rozmawiamy, ale do którego nie mamy dostępu. Opowiedziana wyjątkowym filmowym językiem historia ukazuje dramat dorastania w sytuacji, w której nienawiść, przemoc i śmierć jest codziennością. Jesteśmy świadkami przekazywania tego dramatu z pokolenia na pokolenie, z ojca na syna.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Pablo Aparo i Martin Benchimol za film Lęk (Argentyna)
Ten subtelnie skomponowany film ukazuje odległą wioskę El Dorado, gdzie miejscowi znachorzy zdają się mieć znacznie większy autorytet niż zwyczajni lekarze. Ich wypełnione ciężką pracą życie przesiąknięte jest mistycznymi zdarzeniami i nadziejami.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Marta Prus za film Over the Limit (Polska, Niemcy, Finlandia)
Za zdecydowany i spójny  pełnometrażowy debiut, który ukazuje złożone i napięte relacje pomiędzy trzema bohaterkami, balansującymi na granicy własnej wytrzymałości. Zrealizowany z wyjątkową wrażliwością film opowiada o trudnych, osobistych wyborach  i niezwykle wysokiej cenie za sukces.

WYRÓŻNIENIE - Anastasiya Miroshnichenko za film Debiut (Białoruś)
Za stworzenie ujmujących obrazów, dzięki którym autorka pełnometrażowego Debiutu pozwala nam dyskretnie przyjrzeć się codziennej rutynie, trudnościom, marzeniom i nadziejom więźniarek.

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Adam Kruk (Polska), Anders Larsson (Szwecja), Massimo Lechi (Włochy) przyznało nagrodę Talalowi Derki za film O ojcach i synach (Katar, Liban, Niemcy, Syria).
Za mocny, złożony i pełen niuansów obraz toksycznej spuścizny patriarchatu i niezwykle odważne podejście reżysera do tworzenia filmów.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Mehrdad Oskouei – przewodniczący (Iran), Lydia Beilby (Wielka Brytania), Michael Brooke (Wielka Brytania), Matteo Gariglio (Szwajcaria), Mariusz Wilczyński (Polska) postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Armelle Mercat za film Popraw włosy, Oliver (Francja) – Film dziecięcym rysunkiem maluje dorosłą miłość i wstyd, który jej towarzyszy. Jak wiersz, za pomocą kilku słów, opowiada o subtelnych i złożonych emocjach, do wyrażenia których trzeba by napisać tom prozy. To jest możliwe tylko w filmie animowanym.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Michał Hytroś za film Siostry (Polska)
Bardzo młody reżyser przygląda się staremu światu i przy okazji doskonale pokazuje szczegóły codziennego życia. Film jest niezwykle zabawny, ale nigdy kosztem swojej elementarnej powagi wynikającej z faktu, że prawdopodobnie oglądamy zagrożony gatunek. Dokument zaprasza nas do świata, którego większość z nas nigdy nie doświadczy, przy okazji ukazując nam zwykłe człowieczeństwo.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – André Hörmann, Samo (Anna Bergman) za film Obon (Niemcy) - Pięknymi jak tradycyjne drzeworyty obrazami, w sposób bardzo współczesny, stara kobieta wspomina młodość i surową relację z ojcem, na którego miłość czekała bardzo długo.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Emmanuelle Fleytoux za film Spuśćcie psy (Francja/Belgia)
Czasami musimy coś zburzyć, żeby zbudować coś nowego. W tym zaskakującym i wzruszającym filmie bohaterowie przechodzą wyraźną przemianę, a my nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czym zakończy się każde z ich płomiennych i nierzadko gwałtownych spotkań. Napięcie utrzymuje się do samego końca, kiedy uwolniona zostaje kobieca siła, a wraz z nią dosłowne i metaforyczne psy zostają wreszcie spuszczone.
WYRÓŻNIENIE - ShihChieh Chiu za film Fundamental (Tajwan)
WYRÓŻNIENIE - Jakub Piątek za film Users (Polska)

PRIX EFA KRAKÓW 2018 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi Spuśćcie psy (Francja/Belgia) w reżyserii Emmanuelle Fleytoux.

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anna Balkiewicz (Polska), Dag Arne Nilssen (Norwegia), Tapesh Sharma (Indie) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Zatrzymanie, w reżyserii Vincenta Lambre (Irlandia). To historia zbrodni, o której słyszymy od 25 lat. Brutalne morderstwo małego chłopca dotknęło nas wszystkich, a sam film był emocjonalnie wyczerpujący. Oparty na oryginalnych nagraniach z policyjnych przesłuchań film nie pokazuje drastycznych szczegółów, a mimo to groza zbrodni uderza obuchem. Widownia zamiera, kiedy prawda wychodzi na jaw. Pomimo koszmarnej zbrodni mamy wrażenie, że portretując młodych morderców, których genialnie zagrali Ely Solan i Leon Hughes, reżyser zdołał ukazać ich człowieczeństwo. To poruszająca historia, która w tragiczny sposób zmieniła życie wielu ludzi.

Wyróżnienie przyznano filmowi: Joe Boots (Niemcy, Stany Zjednoczone) w reżyserii Floriana Barona. Choć narracja jest jasna i prosta, trafiła prosto do naszych serc. Mimo, że snuta przez jednego człowieka, tak naprawdę to opowieść wszystkich żołnierzy powracających z wojny. Bohater jest odmieniony, ale nikt tego nie dostrzega, a większości z nas to nie obchodzi. Film jest hołdem dla wszystkich weteranów.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Marcin Borchardt – przewodniczący (Polska), Ben Bassauer (Niemcy), Michael Treves (Izrael) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Stephen Nomura Schible za film Ryuichi Sakamoto: Coda (USA, Japonia) - za umiejętnie stworzony, intymny portret wyjątkowego, wybitnego kompozytora.
SPECJALNE WYRÓŻNIENIE - Jukka Kärkkäinen, J-P Passi za film Wojaże punków (Finlandia)
- dla opowieści o życiu, która jest większa od muzyki - dawajcie dalej czadu chłopaki, bo PUNK'S NOT DEAD!

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego w składzie: Tadeusz Sobolewski  – przewodniczący, Petro Aleksowski, Anna Jadowska, Mikołaj Jazdon, Dorota Kobiela po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Rafał Łysak za film Miłość bezwarunkowa (Polska), za opowieść o intymnej rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom. Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest bezwarunkowa.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Marta Prus  za film Over the limit (Polska, Niemcy, Finlandia), głęboko i sugestywnie wprowadzający widza w świat dramatycznych wyborów sportsmenki i artystki.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film III (Polska), za efektowne narysowanie żywych kształtów intymnego doświadczenia kobiety i mężczyzny.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Maciej Kawalski za film Atlas (Polska), za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego świata.

WYRÓŻNIENIE dla Michała Hytrosia za film dokumentalny Siostry (Polska), za ukazanie komedii świata za klasztornymi murami.

WYRÓŻNIENIE dla Damiana Kocura za film fabularny 1410 (Polska), za odwagę stawiania pytań naiwnych i śmiechu z wielkich spraw.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – dla Grażyny Gradoń za film Notatki z życia. Edward Żebrowski (reż. Maria Zmarz-Koczanowicz).

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Tomasz Knittel za film Universam Grochów (Polska).

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Anna Kępińska i Maciej Kubicki (Telemark) za film Over the Limit

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film - Adam Suzin za film  Over the Limit.

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Dominika Dąbek, Barbara Doniec, Kamila Jankowska, Jędrzej Kościński, Katarzyna Kuca, Katarzyna Panas, Klara Pawlicka, Marzena Pitek, Maciej Reguła, Viktoria Semenska, Bartosz Tesarz, Luiza Wesołowska postanowiło przyznać nagrodę filmowi Ryuichi Sakamoto: Coda (USA, Japonia) w reżyserii Stephena Nomury Schible, za ukazanie, jak najbardziej destrukcyjne zjawiska mogą inspirować najczystsze dźwięki.

NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND

ANIMATED IN POLAND:

NAGRODA SOUND MIND – projekt filmu "Kaprysia", reż. Betina Bożek, prod. Pracownia Filmu Animowanego – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

WYRÓŻNIENIE SPECJALNE CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – projekt filmu „Red Light Train”, reż. Alicja Kot, prod.  Pracownia Filmu Animowanego – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

DOCS TO START:

NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu „Skandal!” reż. Bartosz Paduch, prod. Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński / Fundacja „W To Mi Graj”

NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu „Spacer z aniołami”, reż. Tomasz Wysokiński, prod. Tomasz Wysokiński /Ayahuasca Project

NAGRODA LIGHTCRAFT – projekt filmu „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska, prod. Monika Braid /Braidmade Films

WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt filmu „Lekcje z demokracji”, reż. Michał Helwak, prod. Marcin Wierzchosławski / Metro Films

WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt filmu „Ambulans Polska – Syria”, reż. Aleksander Zalewski, prod. Anna Kubik Sobala / Aksamit

DOCS TO GO!:
NAGRODA COLOROFFON - projekt filmu „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja, prod. Anna Stylińska / Fundacja Widok

WYRÓŻNIENIE INSTYTUTU FILMU DOKUMENTALNEGO  – projekt filmu „Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita / Kijora Film
[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz