środa, 26 października 2022

Mały Przegląd Wielkich Filmów. Vol. 2 w Szczecinie

Pięć diabłów - PETARDA!!!

Osobiście przygotowałem a Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na drugą część przeglądu wybitnych filmów festiwalowych, artystycznych i autorskich. W dniach 12-17 listopada, w ramach Małego Przeglądu Wielkich Filmów. Vol. 2 zaprezentowanych zostanie aż dziewięć cenionych tytułów, nagradzanych na najważniejszych festiwalach, podpisanych przez znakomitych autorów i autorki. To będzie kilkudniowe święto kina festiwalowego na wybitnym światowym poziomie, a wydarzenie to dodatkowo włączy się w obchody dorocznego Europejskiego Dnia Kina Artystycznego.

W Szczecinie nie mamy międzynarodowego festiwalu pełnometrażowych filmów fabularnych, prezentującego najważniejsze i najnowsze dokonania w kinie autorskim i artystycznym. W kinie Zamek pragniemy wypełnić tę lukę i dlatego zabierzemy naszych widzów w ekscytującą filmową podróż – mówi Krzysztof Spór, dziennikarz filmowy i koordynator programu filmowego w kinie Zamek w Szczecinie.  Na program przeglądu składają się tylko wybitne i znakomite filmy, które  w ostatnich miesiącach odniosły sukcesy artystyczne na świecie, były doceniane na krajowych i międzynarodowych festiwalach, a które wzbudziły powszechny zachwyt publiczności i krytyków. Osiem z dziewięciu filmów tego przeglądu będzie w  Szczecinie pokazanych po raz pierwszy. Filmy fabularne z Polski, Europy i odległych zakątków świata, kino dokumentalne, wielkie nazwiska, niezapomniane opowieści, a przede wszystkim gwarancja znaczących filmowych uniesień, w jednym miejscu i czasie, przez pięć dni tylko w kinie Zamek w Szczecinie. Niech żyje kino! – kończy swoje zaproszenie Krzysztof Spór.

Przegląd zainauguruje w sobotę 12 listopada film „Godland” w reżyserii Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień), propozycja z Islandii debiutująca na tegorocznym festiwalu w Cannes, a opowiadająca o luterańskim księdzu, który u schyłku XIX wieku przedziera się przez mroźną i piękną Islandię ze swoją wiarą… i aparatem fotograficznym. „Godland” jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.

Dzień później zaprezentowane zostaną dwie głośne francuskie produkcje. „Pięć diabłów” to najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy”, elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. Z każdym dniem lista nagród i zachwytów nad „Pięcioma diabłami” rośnie, a w ocenie wielu osób, może być to jeden z najlepszych filmów tego roku. „Piękny poranek” cenionej autorki Mii Hansen-Løve otrzymał jedną z nagród na tegorocznym festiwalu w Cannes, a w głównej roli wystąpiła w nim Léa Seydoux. To poruszająca opowieść o poczuciu straty i odrodzeniu, żałobie i radości z życia.

Kolejne dwa filmy prezentowane w trakcie przeglądu w kinie Zamek pozwolą poznać niezwykłych ludzi i miejsca, w których żyją. 15 listopada zaprezentowana zostanie „Katedra”, która wygrała konkurs pełnometrażowych dokumentów na tegorocznym 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym, a której bohaterem jest idealista-wizjoner-szaleniec(?), który 60 lat temu rozpoczął w Hiszpanii budowę… gigantycznej katedry. I to nie jest błąd w druku. Druga z propozycji tego dnia to „Lunana. Szkoła na końcu świata”, sensacja filmowa z odległego i egzotycznego Bhutanu, która otrzymała w tym roku nominację do Oscara w kategorii doceniającej filmy międzynarodowe. To małe dzieło zachwyca autentycznością i egzotyką.

Dzień później seanse z wielkimi filmami rozpocznie „Nana”, głośna produkcja z Indonezji. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film imponuje subtelnością, a podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła zachwyt wśród krytyków, którzy skojarzyli ją z późnymi dziełami Wonga Kar-waia. Z festiwalu w Berlinie dotrą do Szczecina także pełni subtelnych niuansów i wielu emocji „Pasażerowie nocy”. To entuzjastycznie przyjęty przez widzów i krytyków film, w którym reżyser celebruje prozę życia, nadając trywialnym momentom poetycki wymiar. Dla wielu jest to najlepszy francuski film tego roku, a w głównej roli występuje w nim zjawiskowa Charlotte Gainsbourg.

Mały Przegląd Wielkich Filmów zakończy się 17 listopada, a tego dnia pokazane zostaną dwie znakomite propozycje, dotykające relacji międzyludzkich. Polski „Słoń” to reżyserski debiut Kamila Krawczyckiego, zwycięzca konkursu mikrobudżetów na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gdy w życiu Bartka pojawia się chłopak z wielkiego świata, musi on sobie odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań o swoje życie i swoją przyszłość. „Blisko” Lucasa Dhonta to próba wejścia do świata dwóch 13-letnich chłopców, opowieść o nauce przeżywania najtrudniejszych emocji. W powszechnej ocenie „jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego Cannes”, a dziś także kandydat Belgii do Oscara w kategorii Film Międzynarodowy.

Od 2016 roku organizowany jest na całym świecie doroczny Europejski Dzień Kina Artystycznego. Tegoroczna 7. edycja odbędzie się w dniu 13 listopada 2022 roku i niejako jej odbiciem będą wydarzenia dziejące się w te dni w szczecińskim kinie Zamek. Kino europejskie i artystyczne od lat stanowi bowiem znaczącą część programu filmowego w zamkowym kinie, które działa już od 1963 roku. Kino Zamek w Szczecinie życzy widzom prawdziwych filmowych uniesień!

BILETY >>>

 

MAŁY PRZEGLĄD WIELKICH FILMÓW. VOL. 2

12-17 LISTOPADA 2022

PROGRAM I HARMONOGRAM

 

GODLAND (Vanskabte Land)

12 listopada (sobota), godz. 19:00

dramat, Dania, Islandia, Francja, Szwecja 2022 (138 min)

Reżyseria Hlynur Pálmason

Obsada: Ingvar Sigurdsson, Friðrik Friðriksson, Ísar Svan Gautason

Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Haifa International Film Festival, London Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PIĘĆ DIABŁÓW (The Five Devils / Les cinq diables)

13 listopada (niedziela), godz. 17:00

dramat, Francja 2022 (96 min)

Reżyseria Léa Mysius

Obsada: Adèle Exarchopoulos, Sally Dramé, Swala Emati

Vicky to samotna dziewczynka mieszkająca w sennym, górskim miasteczku. Jest obdarzona osobliwym talentem: potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które zbiera kolejno w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos), która jest trenerką aqua aerobiku, a po pracy pływa w jeziorze pod czujnym okiem córki. Pewnego dnia w ich domu pojawia się siostra męża Joanne – tajemnicza Julia. Zaintrygowana tą niespodziewaną obecnością dziewczynka „kradnie” jej zapach i odtwarzając go, przenosi się w przeszłość kobiety. Zaczyna tym samym odkrywać zaskakujące sekrety i wskrzeszać historię, która wpłynęła na los jej rodziny. Najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy” – to elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. A zarazem nieoczywista opowieść o pamięci, macierzyństwie, niespełnionych pragnieniach i życiu odłożonym na później. Oraz o wielkiej mocy filmowej fantazji, która magicznie splata ze sobą różne równoległe światy i czasoprzestrzenie. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Sitges - Catalonian International Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty.

 

PIĘKNY PORANEK (Un beau matin / One Fine Morning)

13 listopada (niedziela), godz. 19:00

dramat, Francja/Niemcy 2022 (112 min)

Reżyseria Mia Hansen-Løve

Obsada: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud

Sandra, tłumaczka mieszkająca w Paryżu, wychowuje ośmioletnią córkę i zajmuje się cierpiącym na chorobę neurodegeneracyjną ojcem, nauczycielem filozofii. Jego umysł, jego pamięć zanika, stan zdrowia na tyle się pogarsza, że rodzina poszukuje dla niego miejsca w ośrodku opieki. Sandra zaczyna spotykać się z dawnym przyjacielem Clémentem i mimo, że jest on w związku, wybucha pomiędzy nimi namiętny romans. Hansen-Løve z właściwą sobie niezwykłą wrażliwością opowiada o dwóch skrajnych uczuciach, współistniejących w życiu Sandry: poczuciu straty i odrodzeniu, żałobie i radości z życia.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Ghent International Film Festival, Jerusalem Film Festival, Toronto International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

KATEDRA (The Cathedral)

15 listopada (wtorek), godz. 17:00

dokumentalny, Słowacja 2022 (87 min)

Reżyseria Denis Dobrovoda

Dla jednych idealista wiedziony żarliwą wiarą, dla innych szaleniec i człowiek grzeszący pychą - 60 lat temu Justo Gallego Martínez rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo. Bez uprawnień, projektu i wykształcenia budowlanego. Własnymi środkami i niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk. Wielu trudno zrozumieć to przedsięwzięcie – zwłaszcza w wielokulturowym i sekularyzującym się świecie. Z udziałem archiwaliów i współczesnych obserwacji film rejestruje proces powstawania gigantycznej budowli. Co się stanie z niedokończoną katedrą po śmierci jej budowniczego? (opis Krakowski Festiwal Filmowy)

FESTIWALE/NAGRODY: 62. Krakowski Festiwal Filmowy (nagroda dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu).

 

LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA (Lunana: A Yak in the Classroom)

15 listopada (wtorek), godz. 19:00

dramat, Bhutan/Chiny 2019 (110 min)

Reżyseria Pawo Choyning Dorji

Obsada: Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup, Kelden Lhamo Gurung

Pierwsza oscarowa nominacja dla Bhutanu dla niektórych widzów będzie wystarczającą rekomendacją, by wraz z twórcami filmu zajrzeć do Lunany, małej wioski położonej w północnej części kraju. Trafia tam również Ugyen, młody nauczyciel, który marzy o karierze piosenkarza i emigracji do Australii. Zanim jednak będzie mógł wyjechać, musi odpracować jeszcze jeden rok (do czego zmusza go rządowy kontrakt). Nie spodziewał się jednak, że trafi – niemal dosłownie – na koniec świata. Lunanę od ostatniego przystanku na trasie autobusu dzieli siedmiodniowa piesza wędrówka. Ugyen od samego początku jest więc niechętny pracy z grupką lokalnych dzieci, ale szybko przekona się, że stracił wielkomiejskie atrakcje na rzecz czegoś znacznie bardziej istotnego. Choć obsypana nagrodami Lunana opiera się na sprawdzonym od dawna schemacie, a jej osią fabularną jest konflikt cywilizacji z naturą, to debiut Pawo Choyninga Dorjiego okazuje się kinem wyjątkowym. Historia, którą niby dobrze znamy, w oszałamiających realiach himalajskiej wioski zmienia się w filozoficzną przypowieść o mądrości, cierpliwości i dokonywaniu życiowych wyborów. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Oscary 2022 (nominacja w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy), Cairo International Film Festival (wyróżnienie za debiut), CinemAsia Film Festival (nagroda publiczności), Mountain Film Festival, Palm Springs International Film Festival.

 

NANA (Before, Now & Then)

16 listopada (środa), godz. 17:00

dramat, Indonezja 2022 (103 min)

Reżyseria Kamila Andini

Obsada: Happy Salma, Laura Basuki, Arswendy Bening Swara

Oglądając indonezyjską „Nanę”, nie sposób nie pomyśleć o „Scenie zbrodni” z 2012 roku. Film Kamili Andini opisuje podobne wydarzenia, co wstrząsający dokument Joshuy Oppenheimera, ale przedstawia je z zupełnie odmiennego punktu widzenia. Podczas gdy „Scena zbrodni” skupiała się na perspektywie zaślepionych propagandą sprawców ludobójstwa, „Nana” oddaje głos ocalonym z masakry. Tytułowa bohaterka to elegancka, atrakcyjna kobieta, która sprawia wrażenie, jakby zdążyła zapomnieć o traumatycznych okolicznościach, jakie doprowadziły do śmierci jej ojca i syna. Prowadząca dostatnie, lecz puste życie Nana coraz częściej bywa jednak nawiedzana przez wspomnienia z mrocznych lat 60. XX wieku. Choć bohaterka nie może liczyć na zrozumienie otoczenia i pogrąża się przez to w melancholii, nieoczekiwane spotkanie przynosi jej szansę wyrwania się z marazmu. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film Andini imponuje subtelnością, z jaką zagłębia się w meandry kruchej psychiki. Podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła wśród krytyków skojarzenia z późnymi dziełami Wonga Kar-waia. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival (nagroda za rolę drugoplanową dla Laury Basuki), Brussels International Film Festival (nagroda jury), Chicago International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PASAŻEROWIE NOCY (Les passagers de la nuit)

16 listopada (środa), godz. 19:00

dramat, Francja 2022 (111 min)

Reżyseria Mikhaël Hers

Obsada: Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Megan Northam, Emmanuelle Béart

Na tle przełomu historycznego – wyborów prezydenckich w 1981 roku w Paryżu Hers opisuje losy Elisabeth, która właśnie znalazła się na życiowym zakręcie. Jej małżeństwo się skończyło i aby udźwignąć odpowiedzialność za siebie i dwójkę dorastających dzieci podejmuje nocną pracę w radio. Podczas audycji poznaje wolnego ducha, Talulah i otacza ją opieką. Talulah po raz pierwszy doświadcza ciepła rodzinnego domu, przekazując w zamian ducha swobody w podejmowaniu ryzyka i pewności siebie, tak potrzebnego w danym momencie Elisabeth i jej dzieciom. Hers celebruje prozę życia, nadając trywialnym momentom poetycki wymiar.

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival, Love is Folly International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

SŁOŃ

17 listopada (czwartek), godz. 17:00

dramat/romans, Polska 2022 (89 min)

Reżyseria Kamil Krawczycki

Obsada: Jan Hrynkiewicz, Paweł Tomaszewski, Ewa Skibińska

Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny. Pewnego dnia umiera ich sąsiad i jego syn Dawid przyjeżdża na pogrzeb. Bartek fascynuje się Dawidem i jego beztroską. Pierwsza miłość zmusza go do podjęcia decyzji, czy jest już gotowy, żeby sięgnąć po swoją wolność.

FESTIWALE/NAGRODY: 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda główna w konkursie mikrobudżetów), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

BLISKO

17 listopada (czwartek), godz. 19:00

dramat, Belgia/Holandia/Francja 2022 (105 min)

Reżyseria Lucas Dhont

Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker

Jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Nagrodzone Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta, autora pamiętnej „Girl”, to sensualna i czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić przyjaciela. Wspaniale sfilmowany coming-of-age i zarazem uniwersalny film o akceptacji swoich błędów oraz nauce przeżywania najtrudniejszych emocji.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (Grand Prix Jury), Chicago International Film Festival, European Film Awards, Haifa International Film Festival, Hamburg Film Festival, Hamptons International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 14 i 12 zł (ulgowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz