wtorek, 1 listopada 2022

Repertuar kina Zamek w Szczecinie – listopad 2022

Oto przygotowany przeze mnie listopadowy repertuar kina Zamek w Szczecinie. „Klondike”, „Szkice z Polski”, „Słoń”, „Chrzciny” i dziewięć znakomitych filmów z najważniejszych festiwali filmowych na świecie.

 

KLONDIKE (PREMIERA)

4 listopada (piątek), godz. 19:30

6 listopada (niedziela), godz. 17:00

9 listopada (środa), godz. 19:30

dramat, Ukraina/Turcja 2022 (100 min)

Reżyseria Maryna Er Gorbach

Obsada: Oksana Cherkashyna, Sergey Shadrin, Oleg Shcherbina

Donbas, 2014 rok. Początek rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Przerażający, przejmujący portret ludzkiej desperacji, a także wiary w siłę prawa i nadziei na lepsze jutro. Podążamy śladem pary spodziewającej się dziecka, której świat dosłownie zawalił się na głowę. W środku nocy fragment zestrzelonego samolotu zburzył ścianę domu Irki i Tolika. Jednak zamiast uciekać z kraju tak jak najbliżsi sąsiedzi, oni postanawiają zostać i przetrwać w coraz trudniejszych warunkach. Nawet gdy do drzwi pukają żołnierze armii rosyjskiej... Nagrodzony na Sundance i w Berlinie porażający film, który w obecnych czasach oddziałuje na widza jeszcze bardziej, otwierając oczy na to, co dzieje się na arenie międzynarodowej. Znakomicie wyreżyserowany i zainscenizowany, sprawia, że dzielimy wszystkie emocje bohaterów, a finałowe sekwencje robią tak silne wrażenie, że wstrzymujemy oddech. „Klondike” reprezentuje Ukrainę w rywalizacji o Oscara 2023 w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy.

 

SILENT TWINS

5 listopada (sobota), godz. 17:00

8 listopada (wtorek), godz. 19:30

10 listopada (czwartek), godz. 17:00

dramat, Polska/Wielka Brytania 2022 (113 min)

Reżyseria Agnieszka Smoczyńska

Obsada: Letitia Wright, Tamara Lawrance, Jodhi May

Pokazywany premierowo na festiwalu w Cannes „Silent Twins” to najnowszy film Agnieszki Smoczyńskiej, twórczyni „Córek dancingu” i „Fugi”. Jedna z najoryginalniejszych polskich reżyserek, która o tym, co w nas dzikie i nieokiełznane opowiada z lekkością tanecznych kroków, także w swoim anglojęzycznym debiucie daje popis nieskrępowanej wyobraźni. Wizjonerski, wypełniony muzyką „Silent Twins”, choć zrealizowany w oparciu o reportaż Marjorie Wallace, nosi wyraźne piętno autorskiego stylu. I – podobnie jak poprzednie filmy Smoczyńskiej – pokazuje perspektywę kobiet.

Tym razem są to bliźniaczki z Walii: June i Jennifer Gibbons, które przestają komunikować się ze światem. Od ponurej prowincji, która czarnym dziewczynkom ma do zaoferowania głównie upokorzenia, „milczące bliźniaczki” uciekają w eksplodujące neonowymi kolorami, oprószone słonecznym blaskiem fantazje o pisarskiej sławie, romantycznej miłości i basenach pełnych Pepsi-Coli. Ale podkręcona hormonami nastoletnia wyobraźnia June i Jennifer ma także mroczną stronę – podobnie jak ich podszyta rywalizacją więź.

Złote Lwy dla Najlepszego Filmu na FPFF w Gdyni 2022

 

ZDARZYŁO SIĘ (L’evénement)

5 listopada (sobota), godz. 19:30

8 listopada (wtorek), godz. 17:00

10 listopada (czwartek), godz. 19:30

dramat, Francja 2021 (100 min)

Reżyseria Audrey Diwan

Obsada: Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet-Klein, Luàna Bajrami

Ekranizacja autobiograficznej powieści laureatki Nobla w dziedzinie literatury Annie Ernaux. Nagrodzony Złotym Lwem na weneckim festiwalu „Zdarzyło się” to poruszająca opowieść o kobiecie walczącej o prawo do decydowania o własnym ciele i życiu.  Akcja filmu rozgrywa się we Francji w 1963 roku, jednak temat jest niezwykle aktualny, a film tym bardziej poruszający.

Akcja filmu rozgrywa się w latach 60-tych XX wieku we Francji. Główna bohaterka studiuje literaturę francuską na uniwersytecie. Przed zdolną dziewczyną, która marzy o karierze akademickiej, przyszłość stoi otworem. Niespodziewanie wszelkie plany staną pod dużym znakiem zapytania po wizycie w gabinecie lekarskim. Ku swojemu zaskoczeniu Anne (hipnotyzująca Anamaria Vartolomei) dowiaduje się, że jest w ciąży. Zdaje sobie sprawę, że macierzyństwo zamknie jej zawodową drogę i przekreśli to, do czego tak konsekwentnie dążyła przez całe lata. Młoda kobieta stoi przed poważnym dylematem. Wie, że nie chce rodzić, ale jednocześnie jest świadoma, że za próbę zakazanej wtedy we Francji aborcji grozi jej nie tylko wydalenie ze studiów, ale i kara więzienia. Czas Ucieka, napięcie wzrasta, bo na szali znalazła się przyszłość bohaterki.

 

WENECJA. AWANGARDA BEZ GRANIC (Venice: Infinitely Avant-Garde)

6 listopada (niedziela), godz. 19:30

9 listopada (środa), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy/Wielka Brytania 2022 (90 min)

Reżyseria Michele Mally

Canale Grande i inne, kultowe wręcz miejsca, zapisane w pamięci, nawet jeśli nie widziane na żywo. Bogactwo muzeów, szaleństwo zabawy i barwne refleksy wody na płótnach Turnera, karnawał i splendor, niesamowite wille na wyspie Lido i prestiżowy Festiwal Filmowy, pejzaże Canaletta, dzieła takich artystów jak Bellini, Tycjan, Tintoretto, Veronese... Nęcąca urokiem dekadencji, a jednocześnie prężnie w czołówce. Od początku pełna sprzeczności, kosmopolityczna Wenecja zawsze była miastem handlowej i kulturalnej wymiany ze Wschodem, miastem otwartym na przyszłość i jej inspiracje. Wenecja poddawała się gorączce nieustannego odkrywania jej na nowo przez jej mieszkańców i podróżnych. Pozwalała, by jej tożsamość wciąż się kształtowała i nie uległa skostnieniu.

Carlo Cecchi, mistrz włoskiego teatru, który pracował z wielkimi intelektualistami i twórcami kultury XX wieku, przybliża nam pamięć tego miasta. Wenecję chłonie również Hania Rani. Ceniona młoda polska pianistka i kompozytorka, genialna artystka sceny współczesnej muzyki poważnej, w muzeach i wąskich uliczkach szuka inspiracji, by skomponować ścieżkę dźwiękową do tegoż filmu. Dwa spojrzenia rożnych pokoleń łączy w jedną opowieść narratorka, Lella Costa. Głos włoskiej aktorki przypomina: Wenecja zawsze była kobietą.

 

SZKICE Z POLSKI (Croquis polonais)

11 listopada (piątek), godz. 17:00

dokumentalny, Belgia 1920-1931 (56 min)

Reżyseria Maurice Bekaert

„Szkice z Polski” to jeden z dwóch zachowanych amatorskich – zapisanych jednak na taśmie 35 mm – filmów podróżniczych Maurice’a Bekaerta (oba znajdują się w zbiorach Cinémathèque royale de Belgique). Bekaert był prawnikiem, ale w pewnym momencie związał swoją karierę zawodową z działalnością handlową. To pozwoliło mu odwiedzać wiele krajów i przy okazji oddać się nowej pasji – filmowaniu. Niespotykana w amatorskich produkcjach jakość zdjęć, a także czas ich powstania sprawiają, że „Szkice z Polski” są jednym z najciekawszych i unikatowych obrazów życia w przedwojennej Polsce. SZCZECIŃSKA PREMIERA!

Muzykę na żywo do filmu wykona ceniona kompozytorka, aranżerka i pianistka, laureatka konkursów kompozytorskich Liliana Kostrzewa. Seans filmu poprzedzi wprowadzenie Krzysztofa Spóra, dziennikarza filmowego i wielbiciela klasyki filmowej.

 

SŁOŃ (PREMIERA)

17 listopada (czwartek), godz. 17:00 (POKAZ PRZEDPREMIEROWY)

20 listopada (niedziela), godz. 19:00

22 listopada (wtorek), godz. 19:30

23 listopada (środa), godz. 17:30

24 listopada (czwartek), godz. 17:30

dramat/romans, Polska 2022 (89 min)

Reżyseria Kamil Krawczycki

Obsada: Jan Hrynkiewicz, Paweł Tomaszewski, Ewa Skibińska

Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny. Pewnego dnia umiera ich sąsiad i jego syn Dawid przyjeżdża na pogrzeb. Bartek fascynuje się Dawidem i jego beztroską. Pierwsza miłość zmusza go do podjęcia decyzji, czy jest już gotowy, żeby sięgnąć po swoją wolność.

 

CHRZCINY (PREMIERA)

22 listopada (wtorek), godz. 17:30

23 listopada (środa), godz. 19:30

24 listopada (czwartek), godz. 19:30

dramat, Polska 2022 (88 min)

Reżyseria Jakub Skoczeń

Obsada: Katarzyna Figura, Tomasz Schuchardt, Michał Żurawski

Grudzień, 1981 rok. Marianna, gorliwa katoliczka, postanawia wykorzystać rodzinną uroczystość - chrzciny najmłodszego wnuka, do pojednania swoich skłóconych od lat dzieci. Nieoczekiwanie przeszkodzi jej w tym generał Jaruzelski, który ogłasza tego dnia stan wojenny. Chcąc doprowadzić rodzinne pojednanie do końca, Marianna postanawia ukryć przed dziećmi prawdę o sytuacji w kraju. To małe z pozoru kłamstwo, uruchomi lawinę nieoczekiwanych zdarzeń, którą trudno będzie zatrzymać.

 

MAŁY PRZEGLĄD WIELKICH FILMÓW. VOL. 2 (12-17 listopada)

Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na drugą część przeglądu wybitnych filmów festiwalowych i autorskich. W dniach 12-17 listopada, w ramach Małego Przeglądu Wielkich Filmów zaprezentowanych zostanie aż dziewięć cenionych tytułów, nagradzanych na najważniejszych festiwalach, podpisanych przez znakomitych autorów. To będzie kilkudniowe spotkanie z kinem festiwalowym na wybitnym światowym poziomie.

 

GODLAND (Vanskabte Land)

12 listopada (sobota), godz. 19:00

dramat, Dania, Islandia, Francja, Szwecja 2022 (138 min)

Reżyseria Hlynur Pálmason

Obsada: Ingvar Sigurdsson, Friðrik Friðriksson, Ísar Svan Gautason

Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Haifa International Film Festival, London Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PIĘĆ DIABŁÓW (The Five Devils / Les cinq diables)

13 listopada (niedziela), godz. 17:00

dramat, Francja 2022 (96 min)

Reżyseria Léa Mysius

Obsada: Adèle Exarchopoulos, Sally Dramé, Swala Emati

Vicky to samotna dziewczynka mieszkająca w sennym, górskim miasteczku. Jest obdarzona osobliwym talentem: potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które zbiera kolejno w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos), która jest trenerką aqua aerobiku, a po pracy pływa w jeziorze pod czujnym okiem córki. Pewnego dnia w ich domu pojawia się siostra męża Joanne – tajemnicza Julia. Zaintrygowana tą niespodziewaną obecnością dziewczynka „kradnie” jej zapach i odtwarzając go, przenosi się w przeszłość kobiety. Zaczyna tym samym odkrywać zaskakujące sekrety i wskrzeszać historię, która wpłynęła na los jej rodziny. Najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy” – to elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. A zarazem nieoczywista opowieść o pamięci, macierzyństwie, niespełnionych pragnieniach i życiu odłożonym na później. Oraz o wielkiej mocy filmowej fantazji, która magicznie splata ze sobą różne równoległe światy i czasoprzestrzenie. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Sitges - Catalonian International Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty.

 

PIĘKNY PORANEK (Un beau matin / One Fine Morning)

13 listopada (niedziela), godz. 19:00

dramat, Francja/Niemcy 2022 (112 min)

Reżyseria Mia Hansen-Løve

Obsada: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud

Sandra, tłumaczka mieszkająca w Paryżu, wychowuje ośmioletnią córkę i zajmuje się cierpiącym na chorobę neurodegeneracyjną ojcem, nauczycielem filozofii. Jego umysł, jego pamięć zanika, stan zdrowia na tyle się pogarsza, że rodzina poszukuje dla niego miejsca w ośrodku opieki. Sandra zaczyna spotykać się z dawnym przyjacielem Clémentem i mimo, że jest on w związku, wybucha pomiędzy nimi namiętny romans. Hansen-Løve z właściwą sobie niezwykłą wrażliwością opowiada o dwóch skrajnych uczuciach, współistniejących w życiu Sandry: poczuciu straty i odrodzeniu, żałobie i radości z życia.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Ghent International Film Festival, Jerusalem Film Festival, Toronto International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

KATEDRA (The Cathedral)

15 listopada (wtorek), godz. 17:00

dokumentalny, Słowacja 2022 (87 min)

Reżyseria Denis Dobrovoda

Dla jednych idealista wiedziony żarliwą wiarą, dla innych szaleniec i człowiek grzeszący pychą - 60 lat temu Justo Gallego Martínez rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo. Bez uprawnień, projektu i wykształcenia budowlanego. Własnymi środkami i niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk. Wielu trudno zrozumieć to przedsięwzięcie – zwłaszcza w wielokulturowym i sekularyzującym się świecie. Z udziałem archiwaliów i współczesnych obserwacji film rejestruje proces powstawania gigantycznej budowli. Co się stanie z niedokończoną katedrą po śmierci jej budowniczego? (opis Krakowski Festiwal Filmowy)

FESTIWALE/NAGRODY: 62. Krakowski Festiwal Filmowy (nagroda dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu).

 

LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA (Lunana: A Yak in the Classroom)

15 listopada (wtorek), godz. 19:00

dramat, Bhutan/Chiny 2019 (110 min)

Reżyseria Pawo Choyning Dorji

Obsada: Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup, Kelden Lhamo Gurung

Pierwsza oscarowa nominacja dla Bhutanu dla niektórych widzów będzie wystarczającą rekomendacją, by wraz z twórcami filmu zajrzeć do Lunany, małej wioski położonej w północnej części kraju. Trafia tam również Ugyen, młody nauczyciel, który marzy o karierze piosenkarza i emigracji do Australii. Zanim jednak będzie mógł wyjechać, musi odpracować jeszcze jeden rok (do czego zmusza go rządowy kontrakt). Nie spodziewał się jednak, że trafi – niemal dosłownie – na koniec świata. Lunanę od ostatniego przystanku na trasie autobusu dzieli siedmiodniowa piesza wędrówka. Ugyen od samego początku jest więc niechętny pracy z grupką lokalnych dzieci, ale szybko przekona się, że stracił wielkomiejskie atrakcje na rzecz czegoś znacznie bardziej istotnego. Choć obsypana nagrodami Lunana opiera się na sprawdzonym od dawna schemacie, a jej osią fabularną jest konflikt cywilizacji z naturą, to debiut Pawo Choyninga Dorjiego okazuje się kinem wyjątkowym. Historia, którą niby dobrze znamy, w oszałamiających realiach himalajskiej wioski zmienia się w filozoficzną przypowieść o mądrości, cierpliwości i dokonywaniu życiowych wyborów. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Oscary 2022 (nominacja w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy), Cairo International Film Festival (wyróżnienie za debiut), CinemAsia Film Festival (nagroda publiczności), Mountain Film Festival, Palm Springs International Film Festival.

 

NANA (Before, Now & Then)

16 listopada (środa), godz. 17:00

dramat, Indonezja 2022 (103 min)

Reżyseria Kamila Andini

Obsada: Happy Salma, Laura Basuki, Arswendy Bening Swara

Oglądając indonezyjską „Nanę”, nie sposób nie pomyśleć o „Scenie zbrodni” z 2012 roku. Film Kamili Andini opisuje podobne wydarzenia, co wstrząsający dokument Joshuy Oppenheimera, ale przedstawia je z zupełnie odmiennego punktu widzenia. Podczas gdy „Scena zbrodni” skupiała się na perspektywie zaślepionych propagandą sprawców ludobójstwa, „Nana” oddaje głos ocalonym z masakry. Tytułowa bohaterka to elegancka, atrakcyjna kobieta, która sprawia wrażenie, jakby zdążyła zapomnieć o traumatycznych okolicznościach, jakie doprowadziły do śmierci jej ojca i syna. Prowadząca dostatnie, lecz puste życie Nana coraz częściej bywa jednak nawiedzana przez wspomnienia z mrocznych lat 60. XX wieku. Choć bohaterka nie może liczyć na zrozumienie otoczenia i pogrąża się przez to w melancholii, nieoczekiwane spotkanie przynosi jej szansę wyrwania się z marazmu. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film Andini imponuje subtelnością, z jaką zagłębia się w meandry kruchej psychiki. Podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła wśród krytyków skojarzenia z późnymi dziełami Wonga Kar-waia. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival (nagroda za rolę drugoplanową dla Laury Basuki), Brussels International Film Festival (nagroda jury), Chicago International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PASAŻEROWIE NOCY (Les passagers de la nuit)

16 listopada (środa), godz. 19:00

dramat, Francja 2022 (111 min)

Reżyseria Mikhaël Hers

Obsada: Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Megan Northam, Emmanuelle Béart

Na tle przełomu historycznego – wyborów prezydenckich w 1981 roku w Paryżu Hers opisuje losy Elisabeth, która właśnie znalazła się na życiowym zakręcie. Jej małżeństwo się skończyło i aby udźwignąć odpowiedzialność za siebie i dwójkę dorastających dzieci podejmuje nocną pracę w radio. Podczas audycji poznaje wolnego ducha, Talulah i otacza ją opieką. Talulah po raz pierwszy doświadcza ciepła rodzinnego domu, przekazując w zamian ducha swobody w podejmowaniu ryzyka i pewności siebie, tak potrzebnego w danym momencie Elisabeth i jej dzieciom. Hers celebruje prozę życia, nadając trywialnym momentom poetycki wymiar.

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival, Love is Folly International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

SŁOŃ

17 listopada (czwartek), godz. 17:00

dramat/romans, Polska 2022 (89 min)

Reżyseria Kamil Krawczycki

Obsada: Jan Hrynkiewicz, Paweł Tomaszewski, Ewa Skibińska

Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny. Pewnego dnia umiera ich sąsiad i jego syn Dawid przyjeżdża na pogrzeb. Bartek fascynuje się Dawidem i jego beztroską. Pierwsza miłość zmusza go do podjęcia decyzji, czy jest już gotowy, żeby sięgnąć po swoją wolność.

FESTIWALE/NAGRODY: 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda główna w konkursie mikrobudżetów), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

BLISKO

17 listopada (czwartek), godz. 19:00

dramat, Belgia/Holandia/Francja 2022 (105 min)

Reżyseria Lucas Dhont

Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker

Jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Nagrodzone Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta, autora pamiętnej „Girl”, to sensualna i czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić przyjaciela. Wspaniale sfilmowany coming-of-age i zarazem uniwersalny film o akceptacji swoich błędów oraz nauce przeżywania najtrudniejszych emocji.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (Grand Prix Jury), Chicago International Film Festival, European Film Awards, Haifa International Film Festival, Hamburg Film Festival, Hamptons International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

WYDARZENIE SPECJALNE

 

LEX DREWINSKI W KOSMOSIE

4 listopada (piątek), godz. 17:00

dokumentalny, Polska 2022

Reżyseria Marek Osajda

Portret filmowy Lexa Drewinskiego.

Seans specjalne, bezpłatny, tylko na zaproszenia. Po seansie planowane jest spotkanie z twórcami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz