środa, 2 listopada 2022

92 filmy walczą o międzynarodowego Oscara

Według „The Wrap” 92 kraje zgłosiły swoje filmy do rywalizacji o Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. W tym gronie jest polskie „Io” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego. Z ponad 90 tytułów, na skróconą listę dostanie się 15 tytułów, 5 z nich zdobędzie nominacje, 1 wygra Oscara.

92 filmy to nie jest Oscarowy rekord w tej kategorii, ale było bardzo blisko. Najwięcej filmów zabiegało o nagrodę w 2020 roku, kiedy zgłoszono do rywalizacji 93 tytuły. 92 zgłoszenia, wyrównują osiągnięcie zeszłoroczne – co i tak jest ogromną liczbą kandydatów do jednej kategorii. Nie jest to też oficjalna lista podana przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej, a tej należy się spodziewać wkrótce. Teraz członkowie Akademii na ochotnika zgłaszają się do udziału w pierwszej turze głosowania, która wytypuje skróconą listę kandydatów. Akademia od piątku dzieli chętnych na 11 grup i przydzieli im odpowiednią liczbę filmów do oceny (to z tych 11 list utworzono całą listę zgłoszonych tytułów).

Nadal istnieje szansa, że ​​niektóre filmy mogą nie spełnić wszystkich kryteriów kwalifikacyjnych i zostaną skreślone z końcowej listy kandydatów. Jednak w ubiegłym roku każdy z 93 filmów przydzielonych wyborcom znalazł się na oficjalnej liście AMPAS w tej kategorii. Na 11 tegorocznych listach nie ma na przykład filmu z Malty, zgłoszonego wcześnie i dlatego nie wiadomo, czy to pomyłka, czy doszło już do dyskwalifikacji.

W tym roku zmieniły się zasady głosowania na międzynarodowego Oscara. W przeszłości wyborcy byli dzieleni na cztery lub pięć grup, a każda grupa otrzymywała listę około 20 filmów z instrukcjami, aby obejrzeć określoną liczbę filmów (w zeszłym roku ten wymóg wynosił 12). W tym roku jest więcej grup, a co za tym idzie tylko osiem lub dziewięć filmów w każdej grupie. Wyborcy muszą obejrzeć wszystkie filmy ze swojej grupy, aby ich głosy się liczyły.

Zamiast osobistych pokazów kwalifikujących się filmów, które odbyły się w latach przed pandemią, wszystkie filmy będą teraz dostępne na specjalnej platformie projekcyjnej Akademii poświęconej tej kategorii. W miniony piątek 78 z 92 filmów znajdowało się już na platformie, a Akademia poinformowała, że wszystkie filmy będą dostępne tam do 11 listopada. [źródło Wrap.com]

Teraz najważniejsze jest dla wszystkich, aby znaleźć się na skróconej liście i rozpoczynają się zabiegi o pozyskanie zainteresowania osób z Akademii. Jak co roku, niektóre z filmów są wyżej notowane od innych i kategoria międzynarodowa ma już swoich faworytów. Największym z nich jest dziś niemiecki „Na zachodzie bez zmian” (dostępny na Netflix), ale nie przesądzajmy jeszcze tego Oscara. W tej grze są jeszcze na pewno kandydaci: Argentyny, Austrii, Belgii, Danii, Francji, Iranu, Irlandii, Włoch, Meksyku, Maroka, Norwegii, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii.

Czy ma szansę przebić się do skróconej listy polski „Io” Jerzego Skolimowskiego? Oczywiście, że tak! Ważna nagroda w Cannes, nazwisko reżysera, silne wsparcie w USA na pewno w tym pomogą. Nie pomoże na pewno bardzo specyficzna propozycja filmowa, którą zaproponował Skolimowski. Wielką jest zagadką, czy „Io” zyska uznanie Akademii. Tutaj też nie przekreślałbym szans polskiego filmu. Wiele zależy od tego, kto i w jakiej grupie obejrzy ten film. Osobiście uważam, że bardzo zaszkodzi „Io” seans tego filmu na platformie internetowej, bo też nie wszyscy przecież odpalą swoje „wypasione prywatne sale kinowe”, większość obejrzy film na ekranie laptopa, a tam może niestety film Skolimowskiego nie tak zadziałać, jak mógłby w kinie. Wiele też zależy od wrażliwości widza oglądającego „Io”, ten walczący o prawa zwierząt i wyczulony na te kwestie, spojrzy życzliwie na film. Dla mnie zagadką pozostaje, czy „Io” przebije się wśród 92 filmów z listy kandydatów. I trzymam kciuki za „Io”. Mnie poruszył!

Mamy też na liście jedną polską koprodukcję. „Łotwę” reprezentuje film „Styczeń”, w którego powstaniu uczestniczył PISF i firma Staroń-Film. I ten film nie będzie miał łatwej drogi do nominacji.

Warto też wypatrywać niespodzianek w tej kategorii, bo corocznie członkowie Akademii dostrzegają film/filmy, przez specjalistów wcześniej nie dostrzegane. Na udział w finale tej kategorii nie decyduje tylko rozpoznawalność tytułu, choć jest bardzo ważna, czasami do gry włącza się tytuł, nie mający wielkiego zaplecza, ale dostarczający ważnych i wartościowych emocji. Tak było w minionym rozdaniu Oscarów, kiedy do finałowej piątki przebił się kandydat Bhutanu „Lunana. Szkoła na końcu świata”.

Głosowanie na skróconą listę kandydatów do Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Międzynarodowy rozpocznie się 12 grudnia i trwa do 15 grudnia 2022. 21 grudnia ogłoszona zostanie lista 15 filmów, które przejdą do kolejnego etapu głosowania. Nominacje ogłoszone zostaną 24 stycznia 2023, a laureatów Oscarów poznamy 12 marca 2023.

 

LISTA KANDYDATÓW DO OSCARA W KATEGORII PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY (wersja angielska):

Albania: “A Cup of Coffee and New Shoes On”

Algeria: “Our Brothers”

Argentina: “Argentina, 1985”

Armenia: “Aurora’s Sunrise”

Australia: “You Won’t Be Alone”

Austria: “Corsage”

Azerbaijan: “Creators”

 

Bangladesh: “Hawa”

Belgium: “Close”

Bolivia: “Utama”

Bosnia and Herzegovina: “A Ballad”

Brazil: “Mars One”

Bulgaria: “In the Heart of the Machine”

 

Cambodia: “Return to Seoul”

Cameroon: “The Planters Plantation”

Canada: “Eternal Spring”

Chile: “Blanquita”

China: “Nice View”

Colombia: “The Kings of the World”

Costa Rica: “Domingo and the Mist”

Croatia: “Safe Place”

Czech Republic: “Il Boemo”

 

Denmark: “Holy Spider”

Dominican Republic: “Bantú Mama”

Ecuador: “Lo Invisible”

Estonia: “Kalev”

 

Finland: “Girl Picture”

France: “Saint Omer”

 

Georgia: “A Long Break”

Germany: “All Quiet on the Western Front”

Greece: “Magnetic Fields”

Guatemala: “The Silence of the Mole”

 

Hong Kong: “Where the Wind Blows”

Hungary: “Blockade”

 

Iceland: “Beautiful Beings”

India: “Last Film Show”

Indonesia: “Missing Home”

Iran: “World War III”

Iraq: “The Exam”

Ireland: “The Quiet Girl”

Israel: “Cinema Sabaya”

Italy: “Nostalgia”

 

Japan: “Plan 75”

Jordan: “Farha”

 

Kazakhstan: “Life”

Kenya: “TeraStorm”

Kosovo: “Looking for Venera”

Kyrgyzstan: “Home for Sale”

 

Latvia: “January”

Lebanon: “Memory Box”

Lithuania: “Pilgrims”

Luxembourg: “Icarus”

 

Mexico: “Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths”

Moldova: “Carbon”

Mongolia: “Harvest Moon”

Montenegro: “The Elegy of Laurel”

Morocco: “The Blue Caftan”

 

Nepal: “Butterfly on a Windowpane”

Netherlands: “Narcosis”

New Zealand: “Muru”

North Macedonia: “The Happiest Man in the World”

Norway: “War Sailor”

 

Pakistan: “Joyland”

Palestine: “Mediterranean Fever”

Panama: “Birthday Boy”

Paraguay: “Eami”

Peru: “Moon Heart”

Philippines: “On the Job: The Missing 8”

Poland: “EO”

Portugal: “Alma Viva”

 

Romania: “Imaculat”

 

Saudi Arabia: “Raven Song”

Senegal: “Xalé”

Serbia: “Darkling”

Singapore: “Ajoomma”

Slovakia: “Victim”

Slovenia: “Orchestra”

South Korea: “Decision to Leave”

Spain: “Alcarràs”

Sweden: “Boy From Heaven”

Switzerland: “A Piece of Sky”

 

Taiwan: “Goddamned Asura”

Tanzania: “Tug of War”

Thailand: “One for the Road”

Tunisia: “Under the Fig Trees”

Turkey: “Kerr”

 

Uganda: “Tembele”

Ukraine: “Klondike”

United Kingdom: “Winners”

Uruguay: “The Employer and the Employee”

 

Venezuela: “The Box”

Vietnam: “578: Magnum”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz