piątek, 28 lutego 2014

Oscary 2014: Faworyci, kandydaci, niespodzianki


W nocy z 2 na 3 marca Amerykańska Akademia Filmowa przyzna swoje Oscary. Oto moi faworyci we wszystkich kategoriach, na chwilę przed ceremonią.

NAJLEPSZY FILM
Wygra: "Zniewolony. 12 Years a Slave"
Główny konkurent: "Grawitacja"
Mój faworyt: "Witaj w klubie"

Poruszająca opowieść o niewolnikach i wielka amerykańska tragedia Oscara dla najlepszego filmu ma w kieszeni. Czy to hołd, czy przeprosiny? Faktem jest, że od lat (nie pamiętam udanego poważnego filmu na ten temat) nie nakręcono w Hollywood obrazu rozliczającego tę haniebną przeszłość. Przybył więc Anglik i zawstydził Amerykanów. Mnie osobiście najbardziej ucieszyłaby wygrana  "Witaj w klubie", ale kibicuję też filmowi "Ona" bo to jedna z najbardziej oryginalnych opowieści, jakie w Hollywood powstały na przestrzeni ostatnich lat.

9 NAJLEPSZYCH OSCAROWYCH FILMÓW W KOLEJNOŚCI ZNACZĄCEJ
1. Witaj w klubie
2. Tajemnica Filomeny
3. Ona
4. Zniewolony. 12 Years a Slave
5. Nebraska
6. Grawitacja
7. American Hustle
8. Wilk z Wall Street
9. Kapitan Phillips



NAJLEPSZY REŻYSER
Wygra: Alfonso Cuaron – "Grawitacja"
Główny konkurent: Steve McQueen – "12 Years a Slave"
Mój faworyt: Alfonso Cuaron – "Grawitacja"

Zasługuje i wygra. Nakręcił przebojowy film, wykazał się świetnymi umiejętnościami. Jak generał (to taka rola reżysera) zaplanował, przeprowadził i wykonał. Bez najmniejszego potknięcia wyszedł precyzyjny film. "Grawitacja" zabiera widzów w prawdziwy kosmos, odrywa od rzeczywistości. To nie zdarza się zbyt często.

NAJLEPSZY AKTOR
Wygra: Matthew McConaughey – "Witaj w klubie"
Główny konkurent: Chiwetel Ejiofor – "12 Years a Slave"
Mój faworyt: Matthew McConaughey – "Witaj w klubie"

Genialny! I nie chodzi tutaj o to, że tak mocno stracił na wadze. Matthew poszedł dalej, świetnie ukazał rozwój choroby i przemianę walczącego człowieka. Z wielką klasą, z różnymi emocji - wkurza, wzbudza politowanie, współczucie. Cały wachlarz aktorskich umiejętności w jednym filmie.

NAJLEPSZA AKTORKA
Wygra: Cate Blanchett za "Blue Jasmine"
Główna konkurentka: Amy Adams za "American Hustle"
Moja faworytka: Meryl Streep za "Sierpień w hrabstwie Osage"

Nie kibicuję Blanchett bo mnie ta rola specjalnie nie ujęła, ale wszystko przemawia za tym, że jest faworytą. Już zdecydowanie lepiej wypadła seksowna Amy Adams i za nią trzymam kciuki. Będę jednak rozgrywał karty otwarcie, choć zapewne ta propozycja może zaskoczyć. Prawdziwe aktorskie zwierze na ekranie to Meryl Streep. Zrobiła to znowu i ja to kupiłem. Jej rola jest fascynująca, nieprzeciętna, ukazuje różne emocje i idealnie współgra z opowieścią. Budzą się demony i ja te demony kupuję. Nie widzę już Meryl Streep, jest ona dla mnie tylko graną przez siebie postacią. Ze wszystkich nominowanych ról, ta wypadła dla mnie najlepiej.

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Wygra: Jared Leto za "Witaj w klubie"
Główny konkurent: brak
Mój faworyt: Jared Leto za "Witaj w klubie"

Bezkonkurencyjny w tej kategorii - dla mnie. Gdy jest na ekranie, film zaczyna żyć ze zdwojoną mocą. 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Wygra: Lupita Nyong'o za "Zniewolony. 12 Years a Slave"
Główna konkurentka: Jennifer Lawrence za "American Hustle"
Moja faworytka: Juno Squibb za "Nebraskę"

Emocjonalna kreacja Lupity Nyong'o przyniosła jej spore uznanie w branży. Młoda aktorka z Kenii wypada bardzo przekonująco gdy cierpi i próbuje uniknąć tragicznego losu. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że jej kreację świetnie buduje Michael Fassbender w roli oszalałego pana i władcy. Ja zdecydowanie bardziej wolę zabawną, zawziętą, nieznaną szerzej Juno Squibb, która ciągnie "Nebraskę" rewelacyjnie.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
Wygra: Spike Jonze za "Ona"
Główny konkurent: brak
Mój faworyt: Spike Jonze za "Ona"

Największy faworyt spośród wszystkich nominowanych. Tak opowiedzianej historii w amerykańskim kinie głównego nurtu dawno nie było. Powtarzam to na każdym kroku – oryginalny i poruszający, a co najważniejsze z dużym prawdopodobieństwem zwiastujący naszą przyszłość.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Wygra: John Ridley za "12 Years a Slave"
Główny konkurent: Billy Ray za "Kapitana Phillipsa"
Mój faworyt: Steve Coogan i Jeff Pope za "Tajemnicę Filomeny"

Jedna z tych kategorii, gdzie nie mogę się zdecydować. Finałowa nagroda powinna być udziałem scenariusza najlepszego filmu, więc stąd mój wybór. Jednak gdzieś tam czeka jeszcze "Kapitan Phillips". Dla mnie scenariusze godnym docenienia jest "Tajemnica Filomeny", tak świetnie poprowadzony, z wieloma zaskakującymi zwrotami akcji, z ciekawymi bohaterami, z których ust wychodzi wiele ciekawych obserwacji dotyczących świata.

NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY
Wygra: "Kraina lodu"
Główny konkurent: "Kaze tachinu / The Wind Rises" Hayao Miyazakiego.
Mój faworyt: z filmów obejrzanych "Kraina lodu"

W swojej kategorii bezkonkurencyjny. Disney udowodnił, że można powrócić do tradycyjnej animacji bez usilnego sięgania do współczesnych cytatów. Trwało to wiele lat, ale wygrali. Ten film robiło 500 osób i to na ekranie widać. Bardzo fajnie opowiedziana bajka, odważnie osadzona w mroźnych klimatach i co najważniejsze HIT.

NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Wygra: "20 Feet from Stardom" (O krok od sławy)
Główny konkurent: "Scena zbrodni"
Mój faworyt: brak pełnego przeglądu kategorii

Nie będzie łatwo. Jeszcze niedawno faworytem była tutaj "Scena zbrodni", ale reżyser w swoich poglądach jest dość radykalny i zapewne dotknął wiele osób swoimi kontrowersyjnymi wypowiedziami. Czy to wypłynie na Akademię? Bezpiecznie więc będzie docenić artystów stojących w tle wielkich gwiazd ze świata muzyki.

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Wygra: "Wielkie piękno"
Główny konkurent: "Omar"
Mój faworyt: "W kręgu miłości"

Włosi mają szansę sięgnąć po swojego kolejnego Oscara. Ich film nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale przypomina dawne kino (najczęściej ukłon w stronę Felliniego), a to w Akademii jest lubiane. Osobiście wolę przejmującą opowieść z Belgii.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Wygra: "Grawitacja" - Emmanuel Lubezki
Główny konkurent: "Co jest grane, Davis?" - Bruno Delbonnel
Mój faworyt: "Grawitacja" - Emmanuel Lubezki

Mistrz! Dziś operator to nie tylko człowiek ustawiający kamerę, światło, kompozycji itd. Lubezki wychodzi dalej, współpracuje z obrazem już po nakręceniu zdjęć na planie. To dzięki jego pracy film uzyskuje kapitalny wymiar od strony operatorskiej. Może i faktem jest, że dużo tutaj pracy z komputerem, ale kształt całości i ruch kamery musiał ktoś umiejętnie przygotować. Lubezki zrobił to z zegarmistrzowską precyzją. Geniusz!

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Wygra: "American Hustle" - Michael Wilkinson
Główny konkurent: "Wielki Gatsby" - Catherine Martin
Mój faworyt: "12 Years a Slave" - Patricia Norris

Pytanie podstawowe. Oscara otrzymają kostiumy z bardzo odległej, odległej czy niedawnej historii USA? Strasznie fajne były te z "American Hustle", idealnie dopasowane do epoki i opowieści. One w rzeczywistości "zagrały" w tym filmie, na równi z aktorami. Wspaniałe lata 70-te.

NAJLEPSZY MONTAŻ
Wygra: "Grawitacja" - Alfonso Cuarón i Mark Sanger
Główny konkurent: "12 Years a Slave" - Joe Walker
Mój faworyt: "Grawitacja" - Alfonso Cuarón i Mark Sanger

Dobrze zbudowana opowieść to podstawa. Zwycięstwo w tej kategorii idzie zazwyczaj w parze z nagrodą w kategorii Najlepszy Film, dlatego nie przekreślam szans "12 Years a Slave".

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
Wygra: "Witaj w klubie"
Główny konkurent: "Jeździec znikąd"
Mój faworyt: "Jackass Presents: Bad Grandpa"

Charakteryzacja za 250 dolarów do "Witaj w klubie" z Oscarem? Ja trzymam kciuki, bo jak widać ta kategoria wypada bardzo ubogo. Nie mogę pojąć dlaczego nie ma tutaj "American Hustle".

NAJLEPSZA MUZYKA
Wygra: "Grawitacja" - Steven Price
Główny konkurent: "Ona" - William Butler i Owen Pallett
Mój faworyt: "Grawitacja" - Steven Price

Zachwycająca i najlepiej współgrająca z filmowym obrazem, pośród nominowanych kompozycji. Nie ma tutaj wielkich przebojowych linii melodyjnych, jest za to kapitalnie oddana kosmiczna pustka. W tej muzycznej delikatności upatruję największy sukces tej muzyki, która idealnie wpisuje się w filmową historię.

NAJLEPSZA PIOSENKA
Wygra: "Let It Go" z filmu "Frozen" (Kraina lodu)
Główny konkurent: "Ordinary Love" z filmu "Mandela: Long Walk to Freedom"
Mój faworyt: "Happy" z filmu "Despicable Me 2" (Minionki rozrabiają)

Bądźmy realistami. Disneyowski przebój nagrodę ma w kieszeni. Depcze im po piętach U2, ale pozostałe utwory też nie powiedziały ostatniej nutki. Zrobiła sie bardzo mocna kategoria.

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Wygra: "Wielki Gatsby" - Catherine Martin i Beverley Dunn
Główny konkurent: "12 Years a Slave" - Adam Stockhausen i Alice Baker
Mój faworyt: "Ona" - K.K. Barrett i Gene Serdena

Faworytem jest niesamowity przepych stworzony w filmie Baza Luhrmanna. Poprzednie hollywoodzkie produkcje też były bardzo lubiane przez Akademię.

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU
Wygra: "Grawitacja"
Główny konkurent: "Kapitan Phillips"
Mój faworyt: "Grawitacja"

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Wygra: "Grawitacja"
Główny konkurent: "Co jest grane, Davis?"
Mój faworyt: "Co jest grane, Davis?"

Dźwiękowe elementy filmu to bardzo specyficzne kategorie. Choć faworyzowana jest "Grawitacja", to trzeba pamiętać, że bardzo często doceniane były tutaj filmy muzyczne.

NAJLEPSZE EFEKTY WIZUALNE
Wygra: "Grawitacja"
Główny konkurent: brak
Mój faworyt: "Grawitacja"

Mistrzostwo świata. Tego filmu nie byłoby bez efektów wizualnych, a gdy dowiadujemy się o nich więcej, tym większe jest nasze uznanie i podziw dla tego jak to zostało zrobione. Duży krok w rozwoju tej dziedziny filmu.

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Wygra: "The Lady in Number 6: Music Saved My Life"

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Wygra: "Get a Horse!"

NAJLEPSZY AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Wygra: "The Voorman Problem"

(dla www.stopklatka.pl)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz