Znany jest już cały program
międzynarodowego konkursu dokumentalnego 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
O Złoty Róg ubiegać się będą „Wielki szef” Tomasza Wolskiego, „Dziecko z pyłu”
Weroniki Mliczewskiej, „Silver” Natalii Koniarz oraz „Dokąd umierają malarze”
Michała Pietraka. Dwa ostatnie tytuły będą miały swoją światową premierę.
Tegoroczny Krakowski Festiwal Filmowy, podobnie jak w ubiegłych latach odbędzie się w kinach oraz online. Publiczność w Krakowie i całej Polsce będzie mogła zobaczyć ok. 200 najnowszych i najciekawszych filmów dokumentalnych, krótkometrażowych animacji i fabuł z całego świata. Wśród nich długo oczekiwane premiery i laureaci najważniejszych międzynarodowych festiwali, 4 filmowe konkursy i kilkanaście fascynujących cykli specjalnych.
Podczas międzynarodowego konkursu dokumentalnego będzie można zobaczyć cztery polskie filmy:
Natalia Koniarz zabiera widzów do podziemnego piekła boliwijskiej kopalni. “Silver” to wstrząsający portret biedy i wyzysku, dotykającego wszystkich mieszkańców Potosí. Od najmłodszych lat szkoli się dzieci z wiedzy o hołubionej górze, a po lekcjach oswaja z rychłym wejściem do jej wnętrza. Katorżnicza praca, niemalże bez zabezpieczeń w poszukiwaniu pożądanego srebra, nieraz kończy się trwałym kalectwem, a nawet śmiercią. To zabójcze oblicze góry nie przeszkadza zamożnym turystom w jej eksploracji i dodawaniu stamtąd relacji czy postów na media społecznościowe, których nie dałoby się tworzyć bez wydobywanego tam surowca.
Postać Leopolda Treppera, legendarnego szpiega i twórcy siatki wywiadowczej “Czerwona Orkiestra”, fascynuje swoją nieugiętością wobec systemu. Choć podczas II wojny światowej działał na rzecz Związku Radzieckiego, po wojnie stał się w Polsce obywatelem drugiej kategorii, pozbawionym prawa do emigracji. W filmie „Wielki szef” reżyser sięga po archiwalne materiały, by opowiedzieć o człowieku walczącym o prawo do życia u boku rodziny w Izraelu, mimo nacisków i oszczerstw.
Dla Bolesława Gasińskiego życie i sztuka tworzyły nierozerwalny splot. Taki też był jego własnoręcznie zbudowany dom w Laskach: malowniczy, coraz bardziej „zdziczały”, otwarty dla ludzi i zwierząt. Artysta pozostawił po sobie nie tylko obrazy w rozmaitych stylach, ale także bogate materiały audio i wideo. To one, wraz ze wspomnieniami bliskich mu osób, stanowią główne tworzywo, pokazywanego premierowo na festiwalu dokumentu “Dokąd umierają malarze” w reżyserii debiutującego Michała Pietraka. Składają się na impresyjny, wyrafinowany wizualnie portret outsidera, dla którego najtrudniejszym życiowym doświadczeniem stała się konfrontacja z terminalną chorobą ukochanej żony.
Dawno zakończona wojna może zostać w człowieku na całe życie. Doskonale wiedzą o tym bohaterowie dokumentu Weroniki Mliczewskiej. Trwający blisko dwie dekady, wyniszczający konflikt zbrojny w Wietnamie przyniósł nie tylko ogromny chaos, śmierć i zgliszcza, ale również setki tysięcy nowych istnień. Większość amerykańskich żołnierzy nie chciała ponieść odpowiedzialności za spłodzone potomstwo, odmawiając kontaktu z dziećmi. Dla porzuconych Wietnamczyków, dla których figura ojca jest niezwykle ważna kulturowo i religijnie, oznaczało to społeczne wykluczenie. Z ostracyzmem zmagał się też Sang, bohater “Dziecka z pyłu”. Mężczyzna po 50 latach otrzymuje szansę poznania ojca, jednak żeby spełnić swoje największe marzenie musi zostawić rodzinę i opuścić Wietnam na zawsze. To co wydawało się najtrudniejsze, było jedynie wstępem do bolesnego zderzenia się z rzeczywistością. [źródło polishdocs.pl]
Konkurs międzynarodowy
Katastrofa ekologiczna, dyskryminacja, wyzysk, niebezpieczni twórcy, szpiedzy, a w tle wojna. Reżyserzy i reżyserki rejestrują rzeczywistość, która nie napawa optymizmem, ale jak przypominają dokumenty korzystające z archiwalnych materiałów, w przeszłości też działy się rzeczy niepokojące, a nawet przerażające. Konfrontacja z trudnymi tematami pozwala na lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących światem, ale też na pogłębioną refleksję nad życiem, która może przynieść odrobinę pokrzepienia. Trzynaście mocnych dokumentów z całego świata, które zostaną pokazane w międzynarodowym konkursie dokumentalnym 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zdecydowanie skłaniają do namysłu.
Filmy w międzynarodowym konkursie dokumentalnym:
● Dokąd umierają malarze / Do Painters Die Elsewhere, reż. Michał Pietrak, Polska, 70’, 2024
● Dziecko z pyłu / Child of Dust, reż. Weronika Mliczewska, Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar, 93’, 2024
● Farma lisów / Pet Farm, reż. Finn Walther, Martin Walther, Norwegia, 83’, 2024
● Kieł i pazur/ Tooth and Nail, reż. Mihai Dragolea, Radu Mocanu, Rumunia, 84’, 2024
● Kraina cieni / Shadowland, reż. Otso Tiainen, Finlandia, 98’, 2024
● Niebiańscy kochankowie / Lovers in the Sky, reż. Fermin de la Serna, Argentyna, Niemcy, USA, 77’, 2024
● Nowe początki / New Beginnings, reż. Vivianne Perelmuter, Isabelle Ingold, Belgia, 87’, 2025
● Ogrodnik, buddysta i szpieg / The Gardener, the Buddhist and the Spy, reż. Håvard Bustnes, Norwegia, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, 95’, 2025
● Propagandysta / The Propagandist, reż. Luuk Bouwman, Holandia, 108’, 2024
● Sanatorium, reż. Gar O'Rourke, Irlandia, Ukraina, 90’, 2025
● Silver, reż. Natalia Koniarz, Polska, Finlandia, Norwegia 7’, 2025
● Tata, reż. Lina Vdovîi, Radu Ciorniciuc, Rumunia, 83’, 2024
● Wielki szef / The Big Chief, reż. Tomasz Wolski, Polsk, 86’, 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz od 30 maja do 15 czerwca online na KFF VOD.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz