piątek, 18 kwietnia 2025

Polskie filmy w konkursie międzynarodowym 65. KFF

Znany jest już cały program międzynarodowego konkursu dokumentalnego 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. O Złoty Róg ubiegać się będą „Wielki szef” Tomasza Wolskiego, „Dziecko z pyłu” Weroniki Mliczewskiej, „Silver” Natalii Koniarz oraz „Dokąd umierają malarze” Michała Pietraka. Dwa ostatnie tytuły będą miały swoją światową premierę.

Tegoroczny Krakowski Festiwal Filmowy, podobnie jak w ubiegłych latach odbędzie się w kinach oraz online. Publiczność w Krakowie i całej Polsce będzie mogła zobaczyć ok. 200 najnowszych i najciekawszych filmów dokumentalnych, krótkometrażowych animacji i fabuł z całego świata. Wśród nich długo oczekiwane premiery i laureaci najważniejszych międzynarodowych festiwali, 4 filmowe konkursy i kilkanaście fascynujących cykli specjalnych.

Podczas międzynarodowego konkursu dokumentalnego będzie można zobaczyć cztery polskie filmy:

Natalia Koniarz zabiera widzów do podziemnego piekła boliwijskiej kopalni. “Silver” to wstrząsający portret biedy i wyzysku, dotykającego wszystkich mieszkańców Potosí. Od najmłodszych lat szkoli się dzieci z wiedzy o hołubionej górze, a po lekcjach oswaja z rychłym wejściem do jej wnętrza. Katorżnicza praca, niemalże bez zabezpieczeń w poszukiwaniu pożądanego srebra, nieraz kończy się trwałym kalectwem, a nawet śmiercią. To zabójcze oblicze góry nie przeszkadza zamożnym turystom w jej eksploracji i dodawaniu stamtąd relacji czy postów na media społecznościowe, których nie dałoby się tworzyć bez wydobywanego tam surowca.

Postać Leopolda Treppera, legendarnego szpiega i twórcy siatki wywiadowczej “Czerwona Orkiestra”, fascynuje swoją nieugiętością wobec systemu. Choć podczas II wojny światowej działał na rzecz Związku Radzieckiego, po wojnie stał się w Polsce obywatelem drugiej kategorii, pozbawionym prawa do emigracji. W filmie „Wielki szef” reżyser sięga po archiwalne materiały, by opowiedzieć o człowieku walczącym o prawo do życia u boku rodziny w Izraelu, mimo nacisków i oszczerstw.

Dla Bolesława Gasińskiego życie i sztuka tworzyły nierozerwalny splot.  Taki też był jego własnoręcznie zbudowany dom w Laskach: malowniczy, coraz bardziej „zdziczały”, otwarty dla ludzi i zwierząt. Artysta pozostawił po sobie nie tylko obrazy w rozmaitych stylach, ale także bogate materiały audio i wideo. To one, wraz ze wspomnieniami bliskich mu osób, stanowią główne tworzywo, pokazywanego premierowo na festiwalu dokumentu “Dokąd umierają malarze” w reżyserii debiutującego Michała Pietraka. Składają się na impresyjny, wyrafinowany wizualnie portret outsidera, dla którego najtrudniejszym życiowym doświadczeniem stała się konfrontacja z terminalną chorobą ukochanej żony.    

Dawno zakończona wojna może zostać w człowieku na całe życie. Doskonale wiedzą o tym bohaterowie dokumentu Weroniki Mliczewskiej. Trwający blisko dwie dekady, wyniszczający konflikt zbrojny w Wietnamie przyniósł nie tylko ogromny chaos, śmierć i zgliszcza, ale również setki tysięcy nowych istnień. Większość amerykańskich żołnierzy nie chciała ponieść odpowiedzialności za spłodzone potomstwo, odmawiając kontaktu z dziećmi. Dla porzuconych Wietnamczyków, dla których figura ojca jest niezwykle ważna kulturowo i religijnie, oznaczało to  społeczne wykluczenie. Z ostracyzmem zmagał się też Sang, bohater “Dziecka z pyłu”. Mężczyzna po 50 latach otrzymuje szansę poznania ojca, jednak żeby spełnić swoje największe marzenie musi zostawić rodzinę i opuścić Wietnam na zawsze. To co wydawało się najtrudniejsze, było jedynie wstępem do bolesnego zderzenia się z rzeczywistością. [źródło polishdocs.pl]

Konkurs międzynarodowy

Katastrofa ekologiczna, dyskryminacja, wyzysk, niebezpieczni twórcy, szpiedzy, a w tle wojna. Reżyserzy i reżyserki rejestrują rzeczywistość, która nie napawa optymizmem, ale jak przypominają dokumenty korzystające z archiwalnych materiałów, w przeszłości też działy się rzeczy niepokojące, a nawet przerażające. Konfrontacja z trudnymi tematami pozwala na lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących światem, ale też na pogłębioną refleksję nad życiem, która może przynieść odrobinę pokrzepienia. Trzynaście mocnych dokumentów z całego świata, które zostaną pokazane w  międzynarodowym konkursie dokumentalnym 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zdecydowanie skłaniają do namysłu.

Filmy w międzynarodowym konkursie dokumentalnym:

            Dokąd umierają malarze / Do Painters Die Elsewhere, reż. Michał Pietrak, Polska, 70’, 2024

            Dziecko z pyłu / Child of Dust, reż. Weronika Mliczewska, Polska, Wietnam, Szwecja, Czechy, Katar,  93’, 2024

            Farma lisów / Pet Farm, reż. Finn Walther, Martin Walther, Norwegia, 83’, 2024

            Kieł i pazur/ Tooth and Nail, reż. Mihai Dragolea, Radu Mocanu, Rumunia, 84’, 2024

            Kraina cieni / Shadowland, reż. Otso Tiainen, Finlandia, 98’, 2024

            Niebiańscy kochankowie / Lovers in the Sky, reż. Fermin de la Serna, Argentyna, Niemcy, USA, 77’, 2024

            Nowe początki / New Beginnings, reż. Vivianne Perelmuter, Isabelle Ingold, Belgia, 87’, 2025

            Ogrodnik, buddysta i szpieg / The Gardener, the Buddhist and the Spy, reż. Håvard Bustnes, Norwegia, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, 95’, 2025

            Propagandysta / The Propagandist, reż. Luuk Bouwman, Holandia, 108’, 2024

            Sanatorium, reż. Gar O'Rourke, Irlandia, Ukraina, 90’, 2025

            Silver, reż. Natalia Koniarz, Polska, Finlandia, Norwegia 7’, 2025

            Tata, reż. Lina Vdovîi, Radu Ciorniciuc, Rumunia, 83’, 2024

            Wielki szef / The Big Chief, reż. Tomasz Wolski, Polsk, 86’, 2025

65. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca 2025 roku oraz od 30 maja do 15 czerwca online na KFF VOD.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz