Znany jest już niemal cały
program główny 78. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. O Złotą Palmę
powalczy na pewno 19 filmów, ale liczba ta może wzrosnąć. W konkursie są najnowsze
filmy takich twórców, jak m.in.: Wes Anderson, Ari Aster, bracia Dardenne, Julia
Ducournau, Richard Linklater, Siergiej Łoźnica, Kleber Mendonça Filho, Jafar
Panahi, Kelly Reichardt i Joachim Trier. Już na tym etapie zestaw filmów w
dwóch konkursach oraz w sekcjach towarzyszących jest bardzo ciekawy. W sekcji Un
Certain Regard (Pewne spojrzenie) mamy polską koprodukcję.
O Złotą Palmę ponownie powalczy kilkoro twórców, którzy mają już na koncie tę nagrodę, i są to w tym roku Julia Ducournau doceniona wcześniej za „Titane” oraz bracia Dardenne, którzy mają dwie Złote Palmy i stoją przed ponowną szansą, aby zdobyć trzecią główną nagrodę, a tego w historii Cannes, jeszcze nikt nie dokonał.
Spora będzie obecność amerykańskiego kina w Cannes, a przed rokiem to właśnie „Anora”, produkcja zza wielkiej wody zdobyła tutaj główny laur, potwierdzony potem jeszcze pięcioma Oscarami i tytułem najlepszego filmu roku. Podczas tegorocznej edycji Cannes w barwach USA swoje najnowsze filmy zaprezentują Wes Anderson, Ari Aster, Kelly Reichardt, oraz pochodzący z Afryki Południowej Oliver Hermanus. Richard Linklater ze swoim filmem o powstaniu "Do utraty tchu" reprezentuje kinematografię Francji. Spike Lee pochwalił się, że też będzie w Cannes, ale jego "Highest 2 Lowest" zostanie pokazany poza konkursem. Jest też poza konkursem finałowa część „Mission: Impossible”, a swój przyjazd do Cannes zapowiedział Tom Cruise.
Znaczących nazwisk, których należy oczekiwać w Cannes jest oczywiście znacznie więcej. Na festiwalu pojawią się zapewne: Jodie Foster, która gra w pokazywanym poza konkursem thrillerze Rebekki Zlotowski „Vie Privée”; Josh O'Connor, który pokaże dwa filmy konkursowe z osadzonym podczas wojny w Wietnamie „The Mastermind” w reżyserii Kelly Reichardt i w gejowskim romansem „The History of Sound” w reżyserii Olivera Hermanusa, gdzie zagrał u boku Paula Mescala. Oczekiwana jest wizyta gwiazd tego formatu, co Joaquin Phoenix, Emma Stone, Pedro Pascal i Austin Butler, którzy występują w filmie konkursowym Ari Astera zatytułowanym „Eddington”. Należy oczekiwać też gwiazdorskiej obsady filmu Wesa Andersona „The Phoenician Scheme”, w której znaleźli się Benicio del Toro, Michael Cera, Tom Hanks, Bryan Cranston, Riz Ahmed, Benedict Cumberbatch i Scarlett Johansson. Ta ostatnia pokaże w Cannes także swój debiut reżyserski („Eleanor the Great”), ale w sekcji Un Certain Regard. W tej samej sekcji swój debiut w roli reżysera zaprezentuje też aktor Harris Dickinson.
Gwiazd będzie zapewne w Cannes więcej. Niedaleko festiwalowego miasta swój dom ma Bono z zespołu U2, a jest on bohaterem filmu dokumentalnego Andrew Dominika „Bono: Stories of Surrender”, opartego na jego autobiograficznej książce.
Wielkich nazwisk współczesnych mistrzów reżyserii jest w Konkursie Głównym więcej i są to m.in.: Siergiej Łoźnica, Kleber Mendonça Filho, Dominik Moll, Jafar Panahi, Tarik Saleh, Mario Martone i Joachim Trier. Na nowe filmy tych uznanych twórców będą zapewne zwrócone światła mediów i całego filmowego świata. Gdzieś tutaj na pewno są najważniejsze filmy 2025 roku, które powalczą potem między innymi o Oscary. Poza konkursem swoje najnowsze propozycje zaprezentują też m.in. Kirill Serebrennikov, Raoul Peck, Cédric Klapisch, Sylvain Chomet, Fatih Akin i Sebestian Lelio.
Organizatorzy festiwalu na film otwarcia zaproponowali komediodramat „Leave One Day” („Partir un Jour”), pełnometrażowy debiut reżyserski Amélie Bonnin. W rolach głównych występują Juliette Armanet i Bastien Bouillon, a film jest inspirowany nagrodzonym Cezarem krótkometrażowym filmem Bonnin z 2023 roku.
Dyrektor artystyczny i delegat generalny Thierry Fremaux, który współprowadził konferencję prasową w Paryżu wraz z prezydent Iris Knobloch, ujawnił, że festiwal otrzymał rekordową liczbę 2909 zgłoszeń. Ogółem 68% filmów prezentowanych na festiwalu zostało wyreżyserowanych przez mężczyzn, a 32% przez kobiety. Sześć reżyserek — w tym Ducournau („Alpha”), Hayakawa Chie („Renoir”), Hafsia Herzi („La Petite Dernière”), Mascha Schilinski („Sound of Falling”) i Carla Simón („Romería”) — będzie walczyć o Złotą Palmę. Liczba ta jest taka sama jak w zeszłym roku i tylko o jedną mniejsza niż w rekordowym 2023 roku, kiedy o Złotą Palmę zabiegało siedem reżyserek.
Kilka filmów jest zawsze dodawanych po konferencji prasowej i na pewno w tym roku będzie podobnie. Filmy, których oczekiwano, ale jeszcze nie ogłoszono to m.in. „The Way of the Wind” Terrence'a Malicka i debiut reżyserski Kristen Stewart „The Chronology of Water”. Nie ma też nowego filmu Jima Jarmuscha i kilku innych cenionych twórców. Ciekawe, czy do Cannes zgłoszono "Franza" Agnieszki Holland, film niedawno zmontowano i jest on gotowy do udziału w ważnych filmowych wydarzeniach. Może będzie to Wenecja?
Polskie akcenty w Cannes? Tych w tym roku i jak na razie jest niewiele. Współprodukowany przez firmę Lava Films (w zeszłym roku „Dziewczyna z igłą”), a dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej film „Pejzaż w kolorze sepii” w reżyserii Kei Ishikawy znalazł się w sekcji Un Certain Regard (Pewne spojrzenie). Jest to koprodukcja polsko-japońsko-brytyjska, ekranizacja debiutanckiej powieści laureata Nagrody Nobla Kazuo Ishiguro. Fabuła osadzona jest w Anglii lat 80. i powojennym Nagasaki. Młoda pisarka, wychowana w Wielkiej Brytanii, próbuje odkryć tajemnice przeszłości swojej matki. W tle – niepokojące samobójstwo starszej siostry i trudna historia rodzinna ukrywana przez lata. Film podejmuje temat pamięci, poczucia winy oraz międzypokoleniowego dziedzictwa. Za zdjęcia odpowiada Piotr Niemyjski, a autorem muzyki jest Paweł Mykietyn. Polskimi producentami są Mariusz Włodarski i Marta Gmosińska z Lava Films, we współpracy z firmą Desmar. W głównych rolach występują Suzu Hirose i Fumi Nikaido.
78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes odbędzie się w dniach od 13 do 24 maja 2025 roku. Złotą Palmę przyzna jury pod przewodnictwem francuskiej aktorki Juliette Binoche. Nagrodę za całokształt twórczości odbierze Robert De Niro.
Program Cannes (wersja angielska)
OPENING FILM
“Leave One Day” (“Partir un Jour”), Amélie Bonnin
COMPETITION
“The Phoenician Scheme,” Wes Anderson
“Eddington,” Ari Aster
“Young Mothers” (“Jeunes Mères”), Jean-Pierre Dardenne and Luc Dardenne
“Alpha,” Julia Ducournau
“Renoir,” Hayakawa Chie
“The History of Sound,” Oliver Hermanus
“La Petite Dernière,” Hafsia Herzi
“Sirat,” Oliver Laxe
“New Wave” (“Nouvelle Vague”), Richard Linklater
“Two Prosecutors,” Sergei Loznitsa
“Fuori,” Mario Martone
“The Secret Agent” (“O Secreto Agente”), Kleber Mendonça Filho
“Dossier 137,” Dominik Moll
“Un Simple Accident,” Jafar Panahi
“The Mastermind,” Kelly Reichardt
“Aigles of the Republic,” Tarik Saleh
“Sound of Falling,” Mascha Schilinski
“Romería,” Carla Simón
“Sentimental Value,” Joachim Trier
UN CERTAIN REGARD
“The Mysterious Gaze of the Flamingo” (“La Misteriosa Mirada del Flamenco”), Diego Céspedes
“Météors,” Hubert Charuel
“My Father’s Shadow,” Akinola Davies Jr.
“L’Inconnu de la Grande Arche,” Stéphane Demoustier
“Urchin,” Harris Dickinson
“Homebound,” Neeraj Ghaywan
“A Pale View of Hills” (“Toi Yamanamino Hikari”), Ishikawa Kei
“Eleanor the Great,” Scarlett Johansson
“Karavan,” Zuzana Kirchnerová
“Pillion,” Harry Lighton
“Aisha Can’t Fly Away,” Morad Mostafa
“Once Upon a Time in Gaza,” Arab Nasser and Tarzan Nasser
“The Plague,” Charlie Polinger
“Promised Sky,” Erige Sehiri
“The Last One for the Road” (“Le Città di Pianura”), Francesco Sossai
“Heads or Tails”? (“Testa o Croce?”), Alessio Rigo de Righi and Matteo Zoppis
OUT OF COMPETITION
“Colours of Time,” Cédric Klapisch
“The Richest Woman in the World” (“La Femme la Plus Riche du Monde”), Thierry Klifa
“Mission: Impossible — The Final Reckoning,” Christopher McQuarrie
“Vie Privée,” Rebecca Zlotowski
“Highest 2 Lowest,” Spike Lee
SPECIAL SCREENINGS
“Bono: Stories of Surrender,” Andrew Dominik
“Tell Her That I Love Her,” Romane Bohringer
“A Magnificent Life,” Sylvain Chomet
MIDNIGHT SCREENINGS
“The Residence” (“Dalloway”), Yann Gozlan
“Exit 8,” Kawamura Genki
“Sons of the Neon Night” (“Feng Lin Huo Shan”), Mak Juno
CANNES PREMIERE
“Amrum,” Fatih Akin
“Splitsville,” Michael Angelo Covino
“The Wave” (“La Ola”), Sebastián Lelio
“Connemara,” Alex Lutz
“Orwell: 2+2=5,” Raoul Peck
“The Disappearance of Josef Mengele” (“Das Verschwinden des Josef Mengele”), Kirill Serebrennikov
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz