czwartek, 5 marca 2020

Pierwsze kobiety za kamerą. Filmy pionierek kina


Alice Guy-Blaché, Lois Weber, Ałła Nazimowa – filmy tych m.in. pionierek kina będzie można zobaczyć podczas corocznego Święta Niemego Kina (2-5 kwietnia, kino Iluzjon) w Warszawie. Wcześniej, bo już 29 marca w kinie Iluzjon odbędzie się polska premiera dokumentu w reżyserii Pameli Green i z narracją Jodie Foster o pierwszej reżyserce w historii kina. Ruszyła sprzedaż biletów.

Kino Iluzjon już po raz 17. zaprasza na filmową muzyczną ucztę z najstarszymi filmami świata i muzyką na żywo, czyli Święto Niemego Kina (2-5 kwietnia, kino Iluzjon). Tematem tegorocznej edycji będą podróże, zarówno poprzez kraje, ale także epoki, zaginione lub nieistniejące światy i wreszcie – historię kina. W sekcji „W dobrym kierunku. Kobiety za kamerą“ będzie można zobaczyć dzieła pionierek światowego kina.

Nie mogło tu zabraknąć filmów Alice Guy-Blaché, pierwszej w historii kina reżyserki, autorki jednego z najwcześniejszych filmów narracyjnych, która w czasie swojej kariery (1896–1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150 filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta). Mimo, że jej twórczość nie jest dzisiaj znana szerokiej publiczności, z jej filmów zachowało się aż 350 tytułów. W czasie tegorocznej, 17. edycji Święta Niemego Kina zaprezentowane zostaną filmy z obu okresów jej kariery – francuskiego w wytwórni Gaumont i amerykańskiego – opowiadające o kobietach. Guy-Blaché przeszła do historii także jako pierwsza kobieta, która założyła wytwórnię filmową – Solax Company (1910). Miała doskonałe wyczucie komedii i kompozycji, tworzyła filmy krytykujące system społeczny, ale i filmy akcji.

Kilka dni przed festiwalem, już 29 marca o godz. 17.00 w kinie Iluzjon, swoją premierę w Polsce będzie miał wyjątkowy dokument „Be Natural: The untold story of Alice Guy-Blaché” (pol. „Be Natural. Nieopowiedziana historia Alice Guy-Blaché“) w reż. Pameli B. Green (USA, 2018, 103 minuty). Kiedy w Paryżu w 1896 roku Alice Guy-Blaché ukończyła swój pierwszy film, była nie tylko pierwszą kobietą filmowcem na świecie, lecz także jednym z pionierów filmu fabularnego. Dokument śledzi jej drogę od sekretarki w Gaumont do scenarzystki, reżyserki i założycielki Solax Studios, w którym powstało blisko tysiąc filmów. Po 20 latach znakomitej kariery we Francji i USA została wymazana z kart historii. Aż do dziś... Narratorką filmu jest Jodie Foster, a rozmówcami m.in. Patty Jenkins, Ben Kingsley, Geena Davis czy Julie Delpy. Wśród bogatych archiwaliów znalazły się nieznane nagrania rozmów z Guy-Blaché. Film został pokazany premierowo na Festiwalu w Cannes w roku 2018 i do tej pory nie był pokazywany w Polsce. Jednym z producentów filmu jest Robert Redford. Ogólnopolska premiera filmu zapowiadana jest na 17 kwietnia.

Drugą bohaterką tego punktu festiwalowego programu będzie Lois Weber – pierwsza amerykańska reżyserka, a zarazem najlepiej opłacany swego czasu twórca Universalu. Chwalono ją za artyzm i realizm, potrafiła łączyć tematykę społecznie zaangażowaną z atrakcyjną formą. W programie Święta Niemego Kina znalazł się jeden z jej najlepszych filmów – „Buty” z 1916 roku, z poruszającą kreacją 16-letniej Mary McLaren. Nie zabraknie także jednego z jej najstarszych i zachowanych filmów pt. „Bliźniaczki” (1911), w którym zagrała tytułowe role. Współreżyserem był jej mąż Phillips Smalley. Film przez lata uznawany był za zaginiony. 

W sekcji poświęconej pionierkom kina pojawi się także Ałła Nazimowa i produkowany przez nią film „Salome” (1922) Charlesa Bryanta, będący adaptacją sztuki Oscara Wilde’a. To wyjątkowy przykład kina artystycznego, nawiązującego do tradycji europejskiej awangardy. Ałła Nazimowa była także jego główną gwiazdą i  – nieoficjalnie – współreżyserką. Filmowi towarzyszyła aura skandalu, a podjęte przez Nazimową artystyczne ryzyko nie przełożyło się na finansowe zyski. Po latach film zyskał miano kultowego. Kreacja Nazimowej, a także strona plastyczna filmu – niezwykłe dekoracje i kostiumy autorstwa Nataszy Rambowej, inspirowane ilustracjami prerafaelickiego artysty Aubreya Beardsleya do pierwszego brytyjskiego wydania sztuki Wilde’a – pozostają największym atutem filmu.

W trakcie festiwalu będzie można zobaczyć także filmy innych pionierek kina, m.in.: „Powrót do kraju Boga” (David M. Hartford, 1919), którego scenariusz napisała Nell Shipman, zarazem odtwórczyni głównej roli, oraz „Wiejskie grzechy” (1927) w reżyserii Iwana Prawowa i Olgi Prieobrażenskiej.    

Więcej na www.swietoniemegokina.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz