czwartek, 16 grudnia 2021

Polska książka jedzie do Hollywood

Należąca do Channinga Tatuma firma Free Assiociations zakupiła prawa do książki Witolda Szabłowskiego zatytułowanej „Jak nakarmić dyktatora”. Z reportażu tego powstanie serial.

"JAK NAKARMIĆ DYKTATORA" JEDZIE DO HOLLYWOOD! Niektórzy z Was już wiedzą, ale ja dopiero teraz mogę to powiedzieć publicznie. Opcje do mojej książki kupiła firma amerykańskiego aktora Channinga Tatuma, "Free Assiociations". To wymarzona sytuacja, bo wszystkie duże firmy, w stylu Netlixa czy HBO, wolą kupować u ludzi, których znają i którzy już "dowieźli" duże produkcje, a Tatum "dowiózł" i to wiele razy. Razem z Maciejem Musiałem jesteśmy koproducentami, a ja dodatkowo - współscenarzystą. Mam nadzieję, że na końcu tej przygody powstanie serial fabularny na podstawie prawdziwych opowieści z mojej książki. Jaram się niesamowicie! To pierwszy polski reportaż i prawdopodobnie pierwsza polska książka (poprawcie mnie, jeśli się mylę) sprzedana bezpośrednio do Hollywood. YEEESSSSSSSSS! - napisał na swoim Instagramie Witold Szabłowski.

W oficjalnym opisie książki przeczytać można: „Co mogą powiedzieć o historii ci, którzy gotowali w jej kluczowych momentach? Co bulgotało w garnkach, kiedy ważyły się losy świata? Co dostrzegli kątem oka kucharze, którzy wtedy pilnowali, by nie przypalił się ryż, nie wykipiało mleko, nie zwęglił się kotlet albo nie ulała woda z kartofli? Co zjadł Saddam Husajn, gdy już wydał rozkaz, by zagazować dziesiątki tysięcy Kurdów? A co jadł Pol Pot w czasie, gdy niemal dwa miliony Khmerów umierały z głodu? I wreszcie: czy jedzenie wpływało na ich politykę? A może któryś z kucharzy, korzystając z magii, jaka towarzyszy jedzeniu, też zaczął na nią wpływać? Szabłowski przez kilka lat szukał po całym świecie kucharzy Fidela Castro, Pol Pota, Saddama Husajna i innych satrapów. Notował i opowieści, i przepisy. Tak powstała intrygująca opowieść o historii widzianej przez kuchenne drzwi; niezwykły mariaż reportażu z książką kucharską”. [Wydawnictwo W.A.B.]

Kiedy jeszcze pracowałem w Dużym Formacie, zdałem sobie sprawę, że najciekawsze rzeczy dzieją się na styku. W punkcie, gdzie spotykają się dwie, niepasujące do siebie na pierwszy rzut oka dziedziny. A sam styk polityki i kuchni jest niezwykle ciekawy – powiedział autor portalowi Papaya Rocks

Witold Szabłowski będzie współscenarzystą serialu, a jego koproducentem został Maciej Musiał. Wygląda na to, że serial produkowany będzie dla Netfliksa, z którym Musiał już kilkurotnie współpracował.

W 2020 roku książkę Szabłowskiego na liście najważniejszych tytułów umieścił portal „The New York Times”.

1 komentarz: