niedziela, 26 grudnia 2021

Moje dokumentalne Top 10 roku 2021

Już od kilku lat filmy dokumentalne stanowią znaczącą część mojego repertuaru. Nie inaczej było i w 2021 roku. Ten rodzaj filmów, ciągle dostarcza wielu znaczących wrażeń. Oto moja lista najlepszych pełnometrażowych filmów dokumentalnych obejrzanych w 2021 roku.

To także był znakomity rok w dokumencie. I co ja pocznę, że cały czas bardzo uważnie oglądam polskie dokumenty, że są twórcy, których emocje są mi bliższe, a propozycje filmowe wykraczają znacznie poza klasyczne podejście do tej dziedziny filmu. Takim dziełem i doświadczeniem było spotkanie z „Filmem Balkonowym” Pawła Łozińskiego, który przez dłuższy czas po prostu obserwował chodnik pod swoim balkonem i rozmawiał z ludźmi, którzy tam się pojawili. Szczerość wypowiedzi jest przytłaczająca, prawda bijąca z ekranu jest autentyczna. Bez ustawek, bez kreacji, czysta obserwacja, a potem zapewne wiele miesięcy pracy, aby to wszystko oddać widzom i podzielić się swoim światem. Paweł Łoziński to mistrz!

Z dokumentem/programem „Bo Burnham. Inside” jest inaczej. Pisałem o tym więcej w mojej recenzji. Bo Burnham w izolacji, bez publiczności, ale tylko ze swoim talentem przygotował genialny program/dokument/musical komentujący dzisiejszą rzeczywistość, ale połączył to z własną wrażliwością i doświadczeniami na granicy depresji. Dużo tutaj treści, trafnych obserwacji, pomysłowych inscenizacji. Niezwykłe filmowe doświadczenie, świetna muzyka.

Podobnie twórczo do dokumentu podszedł Tomasz Wolski opowiadając o Grudniu ’70, a oparł swoją historię na odnalezionych w archiwach zapisach rozmów telefonicznych dygnitarzy partyjnych podczas tragicznych wydarzeń. Lubię ten film, za to że niczego mi nikt nie tłumaczy, a cały czas jestem w tej historii. Ważne są też w dokumentach oczywiście opowieści, a jeśli snują je Roman Polański i Ryszard Horowitz to mam do czynienia z bardzo ważną relacją z dawnych lat. W „Polański, Horowitz. Hometown” jest inaczej niż w „1970”, nie ma archiwalnych zdjęć, znanych filmików i innych klasycznych zabiegów. Obaj mistrzowie po prostu spacerują po Krakowie i opowiadają swoje wojenne losy. I ja jestem z nimi w tym świecie.

Wysoko oceniam film o Grecie Thunberg, bo dzięki temu filmowi mogłem poznać młodą aktywistkę i początek jej drogi. Uwierzyłem w ten świat. Warto sięgnąć po historię zespołu The Velvet Underground, bo awangarda z czasów Andy’ego Warhola ciągle warta jest poznawania. Dokumentem roku będzie zapewne duńskie „Przeżyć”, wg wielu rankingów laureat przyszłorocznego Oscara (a może trzech?), wysokiej klasy i wartości produkcja animowana. „Najpiękniejszy chłopiec na świecie” i historia Johanny Langefeld są poruszające i mocno trzymają w prawdziwym napięciu. Kuba Mikurda przypomniał zaś historię powstawania i niszczenia „Na srebrnym globie”, w tle przyglądając się karierze Andrzeja Żuławskiego i stworzył dynamiczny, ciekawy i świetnie wymyślony klasyczny polski dokument o fragmencie historii kina. I jeszcze dodatkowo, bo zasługuje świetne "Obłoki śmierci - Bolimów 1915".

To był bardzo dobry rok dla dokumentów. W Top 10 znajduje się pięć polskich produkcji, co pokazuje, jak mocna jest w tej dziedzinie polska kinematografia.

 

Top 10 najlepszych filmów dokumentalnych:

1. Film Balkonowy 8,5/10

2. Bo Burnham. Inside 8,5/10

3. 1970 8,5/10

4. Polański, Horowitz. Hometown 8/10

5. Jestem Greta / I Am Greta 8/10

6. The Velvet Underground 8/10

7. Przeżyć / Flee 7,5/10

8. Najpiękniejszy chłopiec na świecie / The Most Beautiful Boy in the World 7,5/10

9. Johanna Langefeld. Historia znikania 7,5/10

10. Ucieczka na srebrny glob / Obłoki śmierci - Bolimów 1915 7,5/10

 

Inne bardzo ważne dokumenty 2021:

Złapani w sieci / V siti 7,5/10

Truflarze / Truffle Hunters 7,5/10

Tańcząca z rekinami / Playing with Sharks 7/10

Nazywam się Pauli Murray / My Name Is Pauli Murray 7/10

Memory Box: echa wydarzeń 11 września 7/10

Śledztwo w domu spokojnej starości / The Mole Agent 7/10

Andriej Tarkowski. W świątyni kina 7/10

Furia 7/10

Ciemne strony rybołówstwa / Seaspiracy 7/10

Time 7/10

Krafftówna w krainie czarów 7/10

Nature Is My Homeland 7/10

Niezwyciężona 7/10

Martin Luther King kontra FBI / MLK/FBI 7/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz