sobota, 18 czerwca 2022

Zmarł Jean-Louis Trintignant

W wieku 91 lat zmarł Jean-Louis Trintignant, słynny francuski aktor, scenarzysta, reżyser filmowy i teatralny.

Jean-Louis Trintignant, słynny francuski aktor, scenarzysta, reżyser filmowy i teatralny zmarł w piątek w wieku 91 lat. Gwiazdor odszedł spokojnie, otoczony bliskimi - przekazała agencji AFP w komunikacie jego żona Mariane Hoepfner Trintignant.

Wystąpił w ponad 130 filmach. Grał u największych reżyserów, m.in. u Rogera Vadima, Claude'a Leloucha, Claude'a Chabrola, Francois Truffauta, Costy Gavrasa, Ettorego Scoli, Krzysztofa Kieślowskiego oraz Michaela Hanekego. Znamy go z takich filmów, jak: "Kobieta i mężczyzna" Claude'a Leloucha, "Moja noc u Maud" Erica Rohmera, "Z"  Costy-Gavrasa, "Byle do niedzieli" François Truffauta, "Trzy kolory: Czerwony" Krzysztofa Kieślowskiego, "Miłość" i "Happy End" Michaela Hanekego.

Zagrał emerytowanego sędziego w filmie "Trzy kolory: czerwony" (1994) Kieślowskiego, za którą otrzymał jedną z pięciu w swej karierze nominacji do Nagrody Cezara dla Najlepszego Aktora. Zapytany, dlaczego zdecydował się zrealizować film z nieznanym mu reżyserem, odpowiedział: "Moja córka powiedziała, że jeżeli Kieślowski prosi cię o zagranie w jego filmie, to mam nie czytać scenariusza, tylko grać. [..] Po przeczytaniu scenariusza byłem pod wrażeniem. A gdy poznałem reżysera osobiście, ogarnął mnie już entuzjazm".

Ostatni film z jego udziałem - "L'amour c'est mieux que la vie" (Miłość jest lepsza niż życie) Claude'a Leloucha, wejdzie na ekrany francuskich kin w bieżącym roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz