poniedziałek, 2 stycznia 2023

Styczniowy repertuar kina Zamek w Szczecinie

Rozpoczynam kolejny rok pracy w kinie Zamek w Szczecinie, gdzie powierzono mi zadanie opieki nad repertuarem. W styczniu, premierowo w Szczecinie, m.in. „Moonage Daydream”, "Aftersun", "Nitram", "Godland", powrót "Io", przedpremiera "Blisko" i jeszcze kilka innych atrakcji. Miłośników kina z mojego miasta i okolic zapraszam do kameralnego kina Zamek na Zamku Książąt Pomorskich.

MOONAGE DAYDREAM (SZCZECIŃSKA PREMIERA)

6 stycznia (piątek), godz. 19:00

7 stycznia (sobota), godz. 17:00

8 stycznia (niedziela), godz. 19:00

10 stycznia (wtorek), godz. 19:15

11 stycznia (środa), godz. 19:00

12 stycznia (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny/muzyczny, USA 2022 (135 min)

Reżyseria Brett Morgen

Film nominowanego do Oscara Bretta Morgena („Kurt Cobain: Życie bez cenzury”, „Jane”) przybliża geniusz Davida Bowiego, jednego z najbardziej wpływowych artystów naszych czasów. Opowiedziana za pomocą wysublimowanych, kalejdoskopowych, nigdy wcześniej niepublikowanych materiałów filmowych, doświadczalna odyseja filmowa zgłębia twórczą, muzyczną i duchową podróż Davida Bowiego. Z jednej strony jesteśmy tuż obok na scenie, gdy porywa tłumy. Z drugiej mamy wrażenie, że Bowie na ucho dzieli się z nami swoją filozofią życia. I nuci tak, jakby nigdy nie odszedł. W „Moonage Daydream”, artysta dostarcza nam mapę drogową jak przetrwać XXI wiek i zaprasza do swojego wyjątkowego świata. Film jest prowadzony przez narrację samego Davida Bowiego.

 

PIĘĆ DIABŁÓW (The Five Devils / Les cinq diables)

6 stycznia (piątek), godz. 17:00

11 stycznia (środa), godz. 17:00

dramat, Francja 2022 (96 min)

Reżyseria Léa Mysius

Obsada: Adèle Exarchopoulos, Sally Dramé, Swala Emati

Vicky to samotna dziewczynka mieszkająca w sennym, górskim miasteczku. Jest obdarzona osobliwym talentem: potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które zbiera kolejno w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos), która jest trenerką aqua aerobiku, a po pracy pływa w jeziorze pod czujnym okiem córki. Pewnego dnia w ich domu pojawia się siostra męża Joanne – tajemnicza Julia. Zaintrygowana tą niespodziewaną obecnością dziewczynka „kradnie” jej zapach i odtwarzając go, przenosi się w przeszłość kobiety. Zaczyna tym samym odkrywać zaskakujące sekrety i wskrzeszać historię, która wpłynęła na los jej rodziny. Najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy” – to elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. A zarazem nieoczywista opowieść o pamięci, macierzyństwie, niespełnionych pragnieniach i życiu odłożonym na później. Oraz o wielkiej mocy filmowej fantazji, która magicznie splata ze sobą różne równoległe światy i czasoprzestrzenie. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Sitges - Catalonian International Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty.

 

NITRAM (SZCZECIŃSKA PREMIERA)

7 stycznia (sobota), godz. 19:30

10 stycznia (wtorek), godz. 17:00

21 stycznia (sobota), godz. 19:00

dramat, Australia 2021 (112 min)

Reżyseria Justin Kurzel

Obsada: Caleb Landry Jones, Judy Davis, Anthony LaPaglia

Hipnotyczny „Nitram” wciąga nas w świat tytułowego bohatera, jak w mroczny, dziwny sen, po którym przychodzi szok i gwałtowne przebudzenie. To thriller psychologiczny z domieszką czarnego humoru i szczyptą surrealizmu – ekscentryczne, zwodnicze kino, precyzyjnie zmierzające do mocnego finału. Justin Kurzel, nieustraszony badacz historycznych traum, twórca głośnych „Snowtown”, „Prawdziwej historii gangu Kelly’ego” i „Makbeta”, po raz kolejny udowadnia, że rodzinne problemy, emocjonalne deficyty i dorastanie w samotności to prawdziwie wybuchowa mieszanka.

Bohaterem opartego na faktach „Nitram” jest Martin Bryant, który w kwietniu 1996 roku zastrzelił 35 turystów odpoczywających w wakacyjnym ośrodku na Tasmanii. Opowiadając o największej masakrze w dziejach Australii, reżyser umieszcza przemoc poza ekranem. Z detektywistyczną pasją śledzi za to okoliczności, jakie doprowadziły zagubionego i niestabilnego psychicznie mężczyznę do dnia, w którym legalnie sprzedano mu broń. 

Przyprawiający o gęsią skórkę niepokój, który przeszywa film, to w ogromnej mierze zasługa Caleba Landry’ego Jonesa, który za rolę Martina otrzymał w Cannes nagrodę dla najlepszego aktora. Gwiazdor amerykańskiego indie, znany z występów u Jima Jarmuscha, Jordana Peele’a czy Seana Bakera, stworzył w „Nitramie” skomplikowaną, nieuchwytną postać. W Australii, gdzie filmowy powrót do narodowej traumy wzbudził mnóstwo emocji, postać ta wciąż budzi kontrowersje. – Nic dobrego nie wynika z milczenia. – mówił reżyser w jednym z wywiadów. – Za to wspomnienia, nawet te mroczne, mają potężną siłę.

 

AFTERSUN (PREMIERA)

8 stycznia (niedziela), godz. 17:00 (pokaz przedpremierowy)

17 stycznia (wtorek), godz. 17:00 (pokaz przedpremierowy)

27 stycznia (piątek), godz. 19:30

28 stycznia (sobota), godz. 17:00

29 stycznia (niedziela), godz. 19:30

31 stycznia (wtorek), godz. 17:00

1 lutego (środa), godz. 19:30

2 lutego (czwartek), godz. 17:00

dramat, Wielka Brytnia/USA 2022 (102 min)

Reżyseria Charlotte Wells

Obsada: Paul Mescal, Frankie Corio, Celia Rowlson-Hall

Czarny koń sezonu nagród, okrzyknięty przez krytyków jednym z najlepszych filmów minionego roku! Czuły, zabawny, wzruszający i chwytający za serce film produkcji nagrodzonego Oscarem Barry'ego Jenkinsa (Moonlight) ze znakomitymi rolami Paula Mescala (Normalni ludzie, Córka) oraz debiutującej na wielkim ekranie wspaniałej młodziutkiej aktorki Frankie Corio.

Osobista opowieść o wycieczce ojca i jego nastoletniej córki na wakacje do Turcji to jakby kartka z pamiętnika reżyserki. To jeden z najpiękniejszych portretów rodzicielstwa we współczesnym kinie. Wells tworzy swój film z impresji i ulotnych emocji, opowiadając o budowaniu relacji ojca z córką, o dojrzewaniu i o szczęściu. Ogromna w tym zasługa Paula Mescala oraz Frankie Corio, którzy tworzą jeden z najbardziej niezwykłych duetów ojciec-córka w historii kina. Reżyserka Charlotte Wells porusza w nas najczulsze struny.

 

GODLAND (Vanskabte Land) (PREMIERA)

12 stycznia (czwartek), godz. 19:30

15 stycznia (niedziela), godz. 19:30

17 stycznia (wtorek), 19:00

18 stycznia (środa), 19:00

19 stycznia (czwartek), 19:00

dramat, Dania/Islandia/Francja/Szwecja 2022 (138 min)

Reżyseria Hlynur Pálmason

Obsada: Ingvar Sigurdsson, Friðrik Friðriksson, Ísar Svan Gautason

Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Haifa International Film Festival, London Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

IO

18 stycznia (środa), godz. 17:00

20 stycznia (piątek), godz. 17:00

21 stycznia (sobota), godz. 17:00

24 stycznia (wtorek), godz. 19:00

26 stycznia (czwartek), godz. 17:00

dramat, Polska/Włochy 2022 (86 min)

Reżyseria Jerzy Skolimowski

Obsada: Sandra Drzymalska, Isabelle Huppert, Lorenzo Zurzolo, Mateusz Kościukiewicz

Zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.

POLSKI KANDYDAT DO OSCARA, NAGRODA KRYTYKÓW FILMOWYCH Z NOWEGO JORKU, DWIE EUROPEJSKIE NAGRODY FILMOWE

 

GALERIA UFFIZI WE FLORENCJI: PODRÓŻ W GŁĄB RENESANSU (Florence and the Uffizi Gallery)

19 stycznia (czwartek), godz. 17:00

20 stycznia (piątek), godz. 19:00

22 stycznia (niedziela), godz. 17:00

24 stycznia (wtorek), godz. 17:00

26 stycznia (czwartek), godz. 19:00

dokumentalny, Włochy 2015 (95 min)

Reżyseria Luca Viotto

„Galeria Uffizi we Florencji: podróż w głąb Renesansu” to o wiele więcej niż zwykły film dokumentalny o sztuce: to wielowymiarowa, multisensoryczna podróż do czasów włoskiego renesansu dzięki najpiękniejszym, reprezentatywnym dziełom sztuki tego okresu.

Opowieść zaczyna się w miejscu, które symbolizuje przejście od średniowiecza do renesansu – w kaplicy Brancaccich kościoła Santa Maria del Carmine z freskami Masolina i Masaccia i dzieł młodych artystów (Donatello i Brunelleschi), którzy przyczynili się do tej wielkiej rewolucji, stymulowanej przez mecenat rodziny Medyceuszy, szczególnie Wawrzyńca Wspaniałego. Następnie wędrujemy przez najważniejsze budynki i pałace miasta: muzeum Bargello, Santa Maria del Fiore, Palazzo Vecchio i Piazza della Signoria, Galeria Uffizi i galerii Accademia, podziwiamy arcydzieła Leonarda i Botticellego, by dotrzeć do monumentalnego Dawida Michała Anioła. Subtelną narrację filmu powierzono postaci historycznej, Wawrzyńcowi Wspaniałemu granemu przez Simona Merrellsa, który oprowadza nas po „swojej” Florencji przy akompaniamencie starannie dobranej muzyki.

 

BLISKO

22 stycznia (niedziela), godz. 19:00 (pokaz przedpremierowy)

dramat, Belgia/Holandia/Francja 2022 (105 min)

Reżyseria Lucas Dhont

Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker

Jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Nagrodzone Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta, autora pamiętnej „Girl”, to sensualna i czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić przyjaciela. Wspaniale sfilmowany coming-of-age i zarazem uniwersalny film o akceptacji swoich błędów oraz nauce przeżywania najtrudniejszych emocji.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (Grand Prix Jury), Chicago International Film Festival, European Film Awards, Haifa International Film Festival, Hamburg Film Festival, Hamptons International Film Festival, Sydney Film Festival. Kandydat Belgii do Oscara.

 

ŚLADAMI PANA SAMOCHODZIKA - POJEZIERZE MYŚLIBORSKIE (Premiera - Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film)

25 stycznia (środa), godz. 18:00

dokumentalny, Polska 2023 (50 min)

Reżyseria Witold Dusiński

Akcję powieści przygodowej dla młodzieży pod tytułem “Księga strachów” autor, Zbigniew Nienacki, wielki miłośnik przyrody i znawca Mazur, umieścił tym razem na Pojezierzu Myśliborskim. Czy zrobił tak tylko dlatego, że w pobliżu przebiega granica z Niemcami i łatwiej było zaaranżować sensacyjne wydarzenia? Film próbuje odpowiedzieć na pytanie, co pod koniec lat sześćdziesiątych mogło skłonić pisarza do przyjazdu na zachodnie rubieże Polski. Czy powstanie powieści miało podłoże polityczno-propagandowe? Podróż z kamerą śladami Pana Samochodzika ma również walor edukacyjny – niemal z każdym z opisywanych w powieści miejsc łączą się jakieś warte spopularyzowania ciekawostki historyczne, nieznane szerzej fakty, legendy. Widzowie będą mogli poznać ich źródła, zapoznając się z rozmowami z miejscowymi historykami i miłośnikami regionu.

 

CHLEB I SÓL (PREMIERA)

27 stycznia (piątek), godz. 17:00

28 stycznia (sobota), godz. 19:30

29 stycznia (niedziela), godz. 17:00

31 stycznia (wtorek), godz. 19:30

1 lutego (środa), godz. 17:00

2 lutego (czwartek), godz. 19:30

dramat, Polska 2022 (99 min)

Reżyseria Damian Kocur

Obsada: Tymoteusz Bies, Jacek Bies, Bartosz „Intruz” Olewiński

Upalne lato, leniwie płynący czas, hip-hopowy freestyle, chłopaki z tatuażami i zalotne dziewczyny, z którymi lepiej nie zadzierać. Tak właśnie wygląda miejsce z czasów młodości, do którego wraca Tymek – student warszawskiej Akademii Muzycznej przygotowujący się do rozpoczęcia światowej kariery jako pianista. Jest tu też jego matka oraz brat Jacek i koledzy z dawnych dni przesiadujący na osiedlu. Tymek pojawia się tu jednak tylko na chwilę – po wakacjach rusza na zachód Europy, gdzie otrzymał stypendium. Ta krótka wizyta w zupełności wystarczy, aby poznał centralny punkt spotkań lokalnej młodzieży jakim jest nowo powstały bar z kebabem. Chłopaki z osiedla dobrze żyją z obcokrajowcami, ale są drobne wyjątki. Z czasem konflikt zaostrza się. Spirala strachu i zagrożenia zaczyna się nakręcać, a Tymek znajdzie się w samym jej centrum.

Uhonorowany na 79. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji Nagrodą Specjalną Jury Orizzonti, inspirowany prawdziwymi wydarzeniami pełnometrażowy debiut Damiana Kocura – laureata ponad stu wyróżnień za swoje wcześniejsze filmy krótkometrażowe. „Chleb i sól” zdobył także trzy nagrody specjalne na 47. FPFF w Gdyni - Nagrodę Dziennikarzy, Nagrodę Jury Młodzieżowego oraz Don Kichota, czyli Nagrodę Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych a także statuetkę dla Najlepszego Reżysera na 59. Golden Orange Film Festival w Antalyi, Nagrodę za debiut na festiwalu w Kairze i Nagrodę Publiczności na 16. All About Freedom Festival w Gdańsku. W jednej z głównych ról wystąpił Tymoteusz Bies – utalentowany uczestnik Konkursu Chopinowskiego i wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a partnerują mu m.in. znani z hip-hopowej sceny Bartosz „Intruz” Olewiński i Wojciech „TPS” Walkiewicz. Za produkcją debiutu Damiana Kocura stoją Jerzy Kapuściński i Ewa Jastrzębska, którzy pracowali przy takich obrazach jak: „Sala samobójców. Hejter”, „Supernova” i „Cicha noc”.

***

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18 i 16 zł (ulgowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz