środa, 19 września 2018

„Kler”, ależ to będzie hit!


Wojtek Smarzowski pokazał na festiwalu w Gdyni swój najnowszy film. I zgodnie z oczekiwaniami „Kler” jest mocnym i bardzo kontrowersyjnym obrazem. Czy wybitnym i odkrywczym? Zdecydowanie nie, ale na pewno ściągnie do kin tłumy widzów. Będzie dyskusja i będzie się działo. Tego chce reżyser i taki cel osiągnie. Szkoda jednak, że nie obejrzałem filmu wybitnego.

Mam z „Klerem” problem, bo nie jest to dla mnie przesadnie wybitny film. Na pewno nie jest to też najlepsza z propozycji stworzonych przez Smarzowskiego. Za to na pewno jest najmocniejsza. Jeśli taki był plan, to Smarzowski zrealizował go w stu procentach. Reżyser opowiada o polskim kościele katolickich i generalnie nie ma dla niego litości. Nie przekonuje mnie taka bezpośredniość, taki obraz złożony głównie z patologii i idący bardzo prostą drogą filmowej opowieści. Wolę Smarzowskiego z „Róży”, „Domu złego”, „Wesela” a nawet „Wołynia”. W „Klerze” nie ma niczego, czego nie widziałem u Smarzowskiego wcześniej, poza tylko zmianą grupy społecznej. Można dyskutować, czy taki jest kościół w Polsce i tylko taki?

Reżyser uderza mocno i jego cios wiele osób zaboli. I bardzo dobrze, bo tylko taki wstrząs może obudzić kilka sumień i otworzyć oczy kilku niedowiarkom. Tylko, że takie opowiadanie oddala go od kina niejednoznaczności, które tak lubię w jego najlepszych filmach. „Kler” to już tylko szok, wstrząs, mocny i bezpośredni przekaz. Tempo jest zawrotne, role aktorskie świetne, całość mocno zostaje w głowie. Jest film Smarzowskiego, jak dzwon w kościele, bije na alarm, ostrzega, nawołuje do oczyszczenia i przemyślenia pewnych spraw. Czy może też przynieść coś dobrego?

W tym kraju, już pojawiają się ataki na reżysera, nie dyskusja i jakaś polemika, ale głosy potępiające i przestrzegające, które kwestionują prawo artysty do tak sformułowanej wypowiedzi. Nie ma na to mojego przyzwolenia, bo choć Smarzowski nie zrobił filmu, który mnie zachwycił, to opowiedział o ważnych sprawach, które należy piętnować, wyjaśnić, uporządkować. Niech film ten spełni także taką rolę. [Ocena 7/10]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz