„Jedna bitwa po drugiej” zdobyła
główne nagrody krytyków filmowych z Los Angeles. Uznali oni obraz Paula Thomasa
Andersona za najlepszy film roku, a jego samego za najlepszego reżysera. Za
główne role doceniono Rose Byrne i Ethana Hawke’a. Wygrana tego drugiego cieszy
szczególnie.
Adaptacja powieści Thomasa Pynchona „Vineland” w reżyserii Paula Thomasa Andersona zdobyła w sumie trzy nagrody, w tym także za rolę drugoplanową Teyany Taylor. „Jedna bitwa po drugiej” zdobywa na razie główne nagrody amerykańskiego sezonu nagród i ciekawe, czy utrzyma się na prowadzeniu do końca tego sezonu.
Krytycy z Los Angeles są bardzo blisko Oscarów i zapewne nieco inspirują głosujących na najważniejsze nagrody filmowe na świecie. W ostatnich latach kilka filmów wskazanych przez krytyków zdobywało potem głównego Oscara i były to: „The Hurt Locker” (2009), „Spotlight” (2015), „Moonlight” (2016), „Parasite” (2019) i zeszłoroczna „Anora”.
W kategoriach aktorskich nagrody są neutralne płciowo, ale są one przyznawane w parach. Za główne role doceniono Ethana Hawke’a, który w rewelacyjny sposób wcielił się w rolę legendy Broadwayu Lorenza Harta w filmie Richarda Linklatera „Blue Moon” oraz Rose Byrne, która w filmie Mary Bronstein „Kopnęłabym cię, gdybym mogła” wcieliła się w odważną rolę matki i terapeutki, której życie legło w gruzach.
W mojej ocenie kreacja Hawke’a jest wybitna, najlepsza w tym roku, podkreślająca mistrzostwo jego warsztatu aktorskiego. Zdobył on już drugą nagrodę krytyków z Los Angeles, którzy w 2018 roku docenili go też za występ w „First Reformed”. Trzecią nagrodę Hawke zdobył za współpracę przy scenariuszu „Before Midnight”. Żadna z tych nagród nie zamieniła się potem w Oscara, bo krytycy z Los Angeles w kwestiach aktorskich raczej mijają się z gustami Akademii. Kiedyś ich nagrodę za rolę drugoplanową otrzymała Agata Kulesza za występ w „Idzie”. W tym roku Ethan Hawke ma bardzo silną konkurencję, bo na drodze do Oscara stoją m.in.: Leonardo DiCaprio, Timothée Chalamet czy Wagner Moura.
Ten ostatni aktor zagrał w „Tajnym agencie”, który zdobył tytuł najlepszego filmu międzynarodowego (pokonując „To był zwykły przypadek”) i zajął drugie miejsce wśród najlepszych filmów roku.
Rose Byrne ma już nagrody krytyków z Nowego Jorku i National Board of Review. Pierwsza nominacja do Oscara w jej karierze wydaje się pewna. Byrne jest jedną z nielicznych aktorek, które zdobyły wszystkie te trzy nagrody krytyków i często zdobywały potem Oscary.
W kategorii drugoplanowej nagrodę podzielili między sobą Stellan Skarsgård za rolę reżysera w norweskim dramacie „Sentimental Value” i wspomniana Taylor za rolę rewolucjonistki w „Jednej bitwie po drugiej”. Drugie miejsce zajęli Inga Ibsdotter Lilleaas z „Sentimental Value” i Andrew Scott z „Blue Moon”. To także ciekawy przedoscarowy wybór.
Po zwycięstwie w Gotham Awards 1 grudnia Jafar Panahi odebrał kolejną nagrodę za scenariusz za swój irański thriller „To był tylko przypadek”, wyprzedzając bardzo udany film Evy Victor „Sorry, Baby”, który został ogłoszony laureatem nagrody New Generation.
„Mała Amelia” zdobył nagrodę za pełnometrażową animację. „My Undesirable Friends: Part 1 — Last Air in Moscow” zwyciężył wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych.
Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):
Best Picture: “One Battle After Another” (Warner Bros.)
Runner-up: “The Secret Agent” (Neon)
Director: Paul Thomas Anderson, “One Battle After Another” (Warner Bros.)
Runner-up: Ryan Coogler, “Sinners” (Warner Bros.)
Leading Performances: Rose Byrne, “If I Had Legs I’d Kick You” (A24) and Ethan Hawke, “Blue Moon” (Sony Pictures Classics)
Runners-up: Timothée Chalamet, “Marty Supreme” (A24) and Wagner Moura, “The Secret Agent” (Neon)
Supporting Performances: Stellan Skarsgård, “Sentimental Value” (Neon) and Teyana Taylor, “One Battle After Another” (Warner Bros.)
Runners-up: Inga Ibsdotter Lilleaas, “Sentimental Value” (Neon) and Andrew Scott, “Blue Moon” (Sony Pictures Classics)
Screenplay: “It Was Just an Accident” (Neon) — Jafar Panahi
Runner-up: “Sorry, Baby” (A24) — Eva Victor
Animation: “Little Amélie or the Character of Rain” (GKids)
Runner-up: “KPop Demon Hunters” (Netflix)
Cinematography: “Train Dreams” (Netflix) — Adolpho Veloso
Runner-up: “Sinners” (Warner Bros.) — Autumn Durald Arkapaw
Editing: “Marty Supreme” (A24) — Ronald Bronstein and Josh Safdie
Runner-up: “One Battle After Another” (Warner Bros.) — Andy Jurgensen
Production Design: “Sinners” (Warner Bros.) — Hannah Beachler
Runner-up: “Frankenstein” (Netflix) — Tamara Deverell
Music Score: “Sirāt” (Neon) — Kangding Ray
Runner-up: “Sinners” (Warner Bros.) — Ludwig Göransson
Film Not in the English-Language: “The Secret Agent” (Neon)
Runner-up: “It Was Just an Accident” (Neon)
Documentary/Non-Fiction Film: “My Undesirable Friends: Part 1 — Last Air in Moscow” (Self-Distributed)
Runner-up: “The Perfect Neighbor” (Netflix)
New Generation Award: Eva Victor, “Sorry, Baby” (A24)
Douglas Edwards Experimental Film Prize: Albert Serra, “Afternoons of Solititude” (Grasshopper Films)
Douglas Edwards Special Award: Thom Andersen for his body of work
Career Achievement Award: Philip Kaufman
Special Citation: Judy Kim of Gardena Cinema, a historic 800-seat, single-screen movie palace that has operated as an independent cinema and beacon of community since the Kim family took ownership in 1976.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz