poniedziałek, 14 lipca 2025

Klasyka na festiwalu w Wenecji

Organizatorzy 82. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przedstawili program swojej sekcji klasycznej. W tym gronie jest odrestaurowana wersja „Przypadku” Krzysztofa Kieślowskiego.

Podczas festiwalu w Wenecji odbędą się światowe premiery 18 arcydzieł, które  w  ciągu ostatniego roku zostały odrestaurowane przez  filmoteki, instytucje kulturalne i firmy produkcyjne z całego świata.

Dyrektor artystyczny festiwalu Alberto Barbera oświadczył: „Z roku na rok program Venice Classics stara się być coraz bardziej otwarty, z jednej strony celebrując wielkie arcydzieła i niekwestionowanych mistrzów w historii kina, a z drugiej starając się odkrywać – lub na nowo odkrywać – filmy i twórców, którzy zostali niesprawiedliwie zepchnięci w cień”.

Wśród klasycznych filmowych wydarzeń znajdą się m.in. włoskie dzieła, amerykańskie produkcje („15:10 do Yumy”), będzie też amerykańsko-brytyjska „Lolita” Stanleya Kubricka. Kino europejskie reprezentują m.in.: debiutancki film Manoela de Oliveiry „Aniki-Bóbó” oraz „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego. Do Wenecji powróci młody Almodovar z filmem „Matador”. Będą też filmy Azji i Dalekiego Wschodu. Tutaj znajdzie się między innymi legendarny „Kwaidan”.

Festiwal w Wenecji odbędzie się w dniach 27 sierpnia – 6 września 2025.

Program Venice Classics (w oryginale):

 

MATADOR

by PEDRO ALMODÓVAR (Spain, 1986, 102’, Colour)

restored by: Video Mercury Films

 

BASHÚ, GHARIBEH KOUCHAK (BASHU, THE LITTLE STRANGER)

by BAHRAM BEYZAI (Iran, 1986, 120’, Colour)

restored by: Roashana Studios with the support of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (KANOON) - presented by mk2 Films

 

LE QUAI DES BRUMES (PORT OF SHADOWS)

by MARCEL CARNÉ (France, 1938, 92’, B/W)

restored by: Studiocanal and la Cinémathèque française with the support of the Centre national du Cinéma et de l’image animée and CHANEL

 

3:10 TO YUMA

by DELMER DAVES (USA, 1957, 92’, B/W)

restored by: Sony Pictures Entertainment

 

ANIKI-BÓBÓ

by MANOEL DE OLIVEIRA (Portugal, 1942, 72’, B/W)

restored by: Cinemateca Portuguesa - Museu do Cinema

 

ROMA ORE 11 (ROME 11:00)

by GIUSEPPE DE SANTIS (Italy, 1952, 105’, B/W)

restored by: Centro Sperimentale di Cinematografia – Cineteca Nazionale

 

LO SPETTRO (THE GHOST)

by RICCARDO FREDA (Italy, 1963, 95’, Colour)

restored by: Severin Films

 

MARK OF THE RENEGADE

by HUGO FREGONESE (USA, 1951, 81’, Colour)

restored by: Universal Pictures

 

KAGI (ODD OBSESSION)

by KON ICHIKAWA (Japan, 1959, 107’, Colour)

restored by: Kadokawa Corporation

 

PRZYPADEK (BLIND CHANCE)

by KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI (Poland, 1981, 123’, Colour)

restored by: DI Factory

 

KAIDAN (KWAIDAN)

by MASAKI KOBAYASHI (Japan, 1965, 183’, Colour)

restored by: Toho

 

LOLITA

by STANLEY KUBRICK (USA, 1962, 153’, B/N)

restored by: The Criterion Collection, Warner Bros.

 

HOUSE OF STRANGERS

by JOSEPH L. MANKIEWICZ (USA, 1949, 101’, B/W)

restored by: Walt Disney Studios, The Film Foundation

 

THE DELICATE DELINQUENT

by DON MCGUIRE (USA, 1957, 101’, B/W)

restored by: Paramount

 

IL MAGNIFICO CORNUTO (THE MAGNIFICENT CUCKOLD)

by ANTONIO PIETRANGELI (Italy, France, 1964, 124’, B/W)

restored by: Fondazione Cineteca di Bologna in collaboration with Compass Film

 

DO BIGHA ZAMIN (TWO ACRES OF LAND)

by BIMAL ROY (India, 1953, 120’, B/W)

restored by: Film Heritage Foundation – India, The Criterion Collection

 

TI HO SPOSATO PER ALLEGRIA (I MARRIED YOU FOR FUN)

by LUCIANO SALCE (Italy, 1967, 102’, Colour)

restored by: Cinecittà S.p.A.

 

AIQING WANSUI (VIVE L’AMOUR)

by TSAI MING-LIANG (Taipei, 1994, 119’, Colour)

restored by: Taiwan Film and Audiovisual Institute

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz