Organizatorzy 82.
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przedstawili program swojej
sekcji klasycznej. W tym gronie jest odrestaurowana wersja „Przypadku”
Krzysztofa Kieślowskiego.
Podczas festiwalu w Wenecji odbędą się światowe premiery 18 arcydzieł, które w ciągu ostatniego roku zostały odrestaurowane przez filmoteki, instytucje kulturalne i firmy produkcyjne z całego świata.
Dyrektor artystyczny festiwalu Alberto Barbera oświadczył: „Z roku na rok program Venice Classics stara się być coraz bardziej otwarty, z jednej strony celebrując wielkie arcydzieła i niekwestionowanych mistrzów w historii kina, a z drugiej starając się odkrywać – lub na nowo odkrywać – filmy i twórców, którzy zostali niesprawiedliwie zepchnięci w cień”.
Wśród klasycznych filmowych wydarzeń znajdą się m.in. włoskie dzieła, amerykańskie produkcje („15:10 do Yumy”), będzie też amerykańsko-brytyjska „Lolita” Stanleya Kubricka. Kino europejskie reprezentują m.in.: debiutancki film Manoela de Oliveiry „Aniki-Bóbó” oraz „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego. Do Wenecji powróci młody Almodovar z filmem „Matador”. Będą też filmy Azji i Dalekiego Wschodu. Tutaj znajdzie się między innymi legendarny „Kwaidan”.
Festiwal w Wenecji odbędzie się w dniach 27 sierpnia – 6 września 2025.
Program Venice Classics (w oryginale):
MATADOR
by PEDRO ALMODÓVAR (Spain, 1986, 102’, Colour)
restored by: Video Mercury Films
BASHÚ, GHARIBEH KOUCHAK (BASHU, THE LITTLE STRANGER)
by BAHRAM BEYZAI (Iran, 1986, 120’, Colour)
restored by: Roashana Studios with the support of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (KANOON) - presented by mk2 Films
LE QUAI DES BRUMES (PORT OF SHADOWS)
by MARCEL CARNÉ (France, 1938, 92’, B/W)
restored by: Studiocanal and la Cinémathèque française with the support of the Centre national du Cinéma et de l’image animée and CHANEL
3:10 TO YUMA
by DELMER DAVES (USA, 1957, 92’, B/W)
restored by: Sony Pictures Entertainment
ANIKI-BÓBÓ
by MANOEL DE OLIVEIRA (Portugal, 1942, 72’, B/W)
restored by: Cinemateca Portuguesa - Museu do Cinema
ROMA ORE 11 (ROME 11:00)
by GIUSEPPE DE SANTIS (Italy, 1952, 105’, B/W)
restored by: Centro Sperimentale di Cinematografia – Cineteca Nazionale
LO SPETTRO (THE GHOST)
by RICCARDO FREDA (Italy, 1963, 95’, Colour)
restored by: Severin Films
MARK OF THE RENEGADE
by HUGO FREGONESE (USA, 1951, 81’, Colour)
restored by: Universal Pictures
KAGI (ODD OBSESSION)
by KON ICHIKAWA (Japan, 1959, 107’, Colour)
restored by: Kadokawa Corporation
PRZYPADEK (BLIND CHANCE)
by KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI (Poland, 1981, 123’, Colour)
restored by: DI Factory
KAIDAN (KWAIDAN)
by MASAKI KOBAYASHI (Japan, 1965, 183’, Colour)
restored by: Toho
LOLITA
by STANLEY KUBRICK (USA, 1962, 153’, B/N)
restored by: The Criterion Collection, Warner Bros.
HOUSE OF STRANGERS
by JOSEPH L. MANKIEWICZ (USA, 1949, 101’, B/W)
restored by: Walt Disney Studios, The Film Foundation
THE DELICATE DELINQUENT
by DON MCGUIRE (USA, 1957, 101’, B/W)
restored by: Paramount
IL MAGNIFICO CORNUTO (THE MAGNIFICENT CUCKOLD)
by ANTONIO PIETRANGELI (Italy, France, 1964, 124’, B/W)
restored by: Fondazione Cineteca di Bologna in collaboration with Compass Film
DO BIGHA ZAMIN (TWO ACRES OF LAND)
by BIMAL ROY (India, 1953, 120’, B/W)
restored by: Film Heritage Foundation – India, The Criterion Collection
TI HO SPOSATO PER ALLEGRIA (I MARRIED YOU FOR FUN)
by LUCIANO SALCE (Italy, 1967, 102’, Colour)
restored by: Cinecittà S.p.A.
AIQING WANSUI (VIVE L’AMOUR)
by TSAI MING-LIANG (Taipei, 1994, 119’, Colour)
restored by: Taiwan Film and Audiovisual Institute

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz