wtorek, 22 lipca 2025

Wenecja 2025. Jest program!

Znany jest już program 82. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. W konkursie głównym zaprezentowane zostaną nowe filmy takich twórców, jak m.in.: Noah Baumbach, Kaouther Ben Hania, Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro, Jim Jarmusch, Yorgos Lanthimos, László Nemes, Park Chan-wook. Polski film nie powalczy o Złotego Lwa z Wenecji, mamy naszą koprodukcję w programie sekcji Horyzonty.

Zgodnie z zapowiedziami konkurs w Wenecji to spotkanie wielkich twórców współczesnego kina, ale odnotować należy brak w programie nowych filmów Darrena Aranofsky’ego i Paula Thomasa Andersona, bo producenci nie zdecydowali się poddać ocenie tych filmów przez widzów w Wenecji, którzy potrafią „zabić” film, czego dowodem drugi „Joker”. Czyżby mieli wątpliwy towar? Nie ma też w konkursie (i także zgodnie z przewidywaniami) najnowszego filmu Agnieszki Holland zatytułowanego „Franz Kafka”, ale na pocieszenie twórcy mają premierę światową na festiwalu w Toronto. Trochę szkoda, start w Wenecji bardzo pomógłby temu filmowi w sezonie nagród i w promocji.

Tych filmów nie ma w Wenecji, ale i tak program głównych sekcji jest imponujący. Wymienione wcześniej nazwiska twórców robią wrażenia, oby tylko ich nowe filmowe wypowiedzi zaliczone zostaną do udanych, ważnych i wartościowych. Wielu jest tu twórców docenianych na najważniejszych festiwalach, zdobywców Oscarów. Amerykańskie media widzą tutaj filmy, które powalczą o główne Oscary, ze „The Smashing Machine” na czele, ale też z del Toro czy Bigelow oraz warty zapamiętania tytuł „The Testament of Ann Lee”, przy którym pracował Brady Corbet („The Brutalist”). Jest to film z Amandą Seyfried w roli tytułowej, która wciela się w założycielkę Ruchu Shakerów, ogłoszonej przez swoich zwolenników Chrystusem w postaci kobiety.

Cieszy powrót Jima Jarmuscha, kolejny film Lanthimosa czy Park Chan-wooka. Ja szczególnie czekam na dwie węgierskie produkcja, a są to nowe wypowiedzi Ildikó Enyedi i László Nemesa oraz film podpisany przez Kaouther Ben Hania. Jest nowy Ozon, Sorrentino, Assayas, Baumbach, Rosi. I gdy patrzę na tę listę, to nie mam wątpliwości, że będziemy mieli w kinach przez najbliższy rok i dłużej, sporo do obejrzenia.

Netflix ma tradycyjnie w konkursie silną reprezentację. “A House of Dynamite” Kathryn Bigelow rozgrywa się w podczas fikcyjnego kryzysu bezpieczeństwa w Białym Domu. W obsadzie wystąpili Idris Elba, Rebecca Ferguson, Greta Lee, Gabriel Basso i Jared Harris.  Następnie jest komediodramat Noaha Baumbacha „Jay Kelly” napisany wspólnie z Emily Mortimer i z udziałem George'a Clooneya „który gra odnoszącego sukcesy aktora przechodzącego kryzys tożsamości”. A trzeci tytuł to „Frankenstein”. Czy filmy te dotrą do polskich kin, choć na chwilę przed debiutem w internecie? Serwisy streamongowe są silnie reprezentowane na Lido, bo dużą reprezentację ma tutaj Mubi z „La Grazia” Sorrentino, nowymi filmami Jarmuscha i Park Chan-wooka.

Poza konkursem też się sporo dzieje, a wśród znaczących nazwisk są m.in. Luca Guadagnino, Gus Van Sant czy Anders Thomas Jensen. Julian Schnabel pokaże poza konkursem „In the Hand of Dante”, a film o słynnym artyście ma imponującą obsadę, bo występują w nim: Oscar Isaac, Gal Gadot, Gerard Butler i Martin Scorsese (odtwórca roli mentora Dantego Alighieri). Bardzo jest bogata propozycja filmów dokumentalnych z nowymi wypowiedziami Wernera Herzoga i Sofii Coppoli. W Wenecji bogata jest też sekcja seriali. Jest też konkurs Horyzonty, a tam polska koprodukcja, film “Otec” (“Father” / „Ojciec”), którego autorką jest Tereza Nvotova (pamiętna „Światłonoc”), za montaż odpowiada Nikodem Chabior, a za zdjęcia Adam Suzin. To opowieść o mężczyźnie, który miał wszystko – aż do pewnego tragicznego letniego dnia, kiedy zbyt późno zdaje sobie sprawę, że jego córeczka, którą wydawało mu się, że podrzucił do przedszkola, jest jednak zamknięta na tylnym siedzeniu samochodu. To słowacko-czesko-polska koprodukcja.

Jest też niepokojąca informacja z Wenecji. Większość filmów w konkursie ma czas trwania od 2 godzin 15 minut do 2 godzin 30 minut. Dyrektor festiwalu narzeka, że trudno jest dobrze zaprogramować pokazy, a co potem mają powiedzieć kina... 82. MFF w Wenecji odbędzie się w dniach 27 sierpnia – 6 września. Poniżej lista filmów z najważniejszych sekcji (w oryginale):

 

COMPETITION

“La Grazia,” Paolo Sorrentino (opening film)

“The Wizard of the Kremlin,” Olivier Assayas

“Jay Kelly,” Noah Baumbach

“The Voice of Hind Rajab,” Kaouther Ben Hania

“A House of Dynamite,” Kathryn Bigelow

“Ri Gua Zhong Tian” (“The Sun Rises on Us All”), Cai Shangjun 

“Frankenstein,” Guillermo del Toro

“Elisa,” Leonardo di Costanzo

“À Pied d’Oeuvre,” Valérie Donzelli

“Silent Friend,” Ildikó Enyedi

“The Testament of Ann Lee,” Mona Fastvold

“Father Mother Sister Brother,” Jim Jarmusch

“Bugonia,” Yorgos Lanthimos

“Duse,” Pietro Marcello

“Un Film Fatto Per Bene,” Franco Maresco

“Orphan,” László Nemes

“L’Étranger,” François Ozon

“Eojjeol Suga Eopda” (“No Other Choice”), Park Chan-wook

“Sotto Le Nuvole,” Gianfranco Rosi

“The Smashing Machine,” Benny Safdie

“Nühai” (“Girl”), Shu Qi

 

OUT OF COMPETITION — FICTION

“Chien 51,” Cédric Jimenez (closing film)

“Boşluğa Xütbə” (“Sermon to the Void”), Hilal Baydarov

“L’Isola di Andrea,” Antonio Capuano

“Il Maestro,” Andrea di Stefano

“After the Hunt,” Luca Guadagnino

“Hateshinaki Scarlet,” Mamoru Hosoda 

“Den Sidste Viking” (“The Last Viking”), Anders Thomas Jensen

“In the Hand of Dante,” Julian Schnabel

“La Valle Dei Sorrisi,” Paolo Strippoli

“Dead Man’s Wire,” Gus Van Sant

“Orfeo,” Virgilio Villoresi

 

OUT OF COMPETITION — SERIES

“Portobello” (Ep. 1-2), Marco Bellocchio 

“Un Prophète” (Ep. 1-8), Enrico Maria Artale

“Etty” (Ep. 1-6), Hagai Levi

“Il Mostro” (Ep. 1-4), Stefano Sollima

 

OUT OF COMPETITION — NON-FICTION

“Kabul, Between Prayers,” Aboozar Amini

“Ferdinando Scianna – Il Fotografo Dell’Ombra,” Roberto Andò

“Marc by Sofia,” Sofia Coppola

“I Diari di Angela – Noi Due Cineasti. Capitolo Terzo,” Yervant Gianikian and Angela Ricci Lucchi

“Ghost Elephants,” Werner Herzog

“Baba Wa Al-Qadhafi” (“My Father and Qaddafi”), Jihan K

“The Tale of Sylian,” Tamara Kotevska 

“Nuestra Tierra,” Lucrecia Martel

“Remake,” Ross McElwee

“Kim Novak’s Vertigo,” Alexandre Philippe

“Cover-Up,” Laura Poitras and Mark Obenhaus

“Broken English,” Jane Pollard and Iain Forsyth

“Zapiski Nastoyashego Prestupnika” (“Notes of a True Criminal”), Alexander Rodnyansky and Andriy Alferov   

“Director’s Diary,” Aleksander Sokurov

“Hui Jia” (“Back Home”), Tsai Ming-liang 

 

OUT OF COMPETITION — FILM & MUSIC

“Nino. 18 Giorni,” Toni D’Angelo

“Piero Pelù. Rumore Dentro,” Francesco Fei

“Newport and the Great Folk Dream,” Robert Gordon and Joe Lauro

“Francesco de Gregori Nevergreen,” Stefano Pistolini

 

OUT OF COMPETITION — SHORTS

“Origin,” Yann Arthus-Bertrand

“Boomerang Atomic,” Rachid Bouchareb

“How to Shoot a Ghost,” Charlie Kaufman

 

HORIZONS

“Mother,” Teona Strugar Mitevska

“Komedie Elahi” (“Divine Comedy”), Ali Asgari

“Hiedra,” Ana Cristina Barragan

“Il Rapimento di Arabella,” Carolina Cavalli

“Estrany Riu” (“Strange River”), Jaume Claret Muxart

“Hara Watan” (“Lost Land”), Akio Fujimoto

“Grand Ciel,” Akihiro Hata

“Rose of Nevada,” Mark Jenkin

“Late Fame,” Kent Jones

“Milk Teeth,” Mihai Mincan

“Pin de Fartie,” Alejo Moguillansky

“Otec” (“Father”), Tereza Nvotova

“En El Camino,” David Pablos

“Songs of Forgotten Trees,” Anuparna Roy

“Un Anno di Scuola,” Laura Samani

“The Souffleur,” Gastón Solnicki

“Barrio Triste,” Stillz

“Human Resource,” Nawapol Thamrongrattanarit

“Funeral Casino Blues,” Roderick Warich

 

VENICE SPOTLIGHT

“Hijra,” Shahad Ameen

“Un Cabo Suelto,” Daniel Hendler

“Made in EU,” Stephan Komandarev

“Motor City,” Potsy Ponciroli

“La Hija de la Española,” Mariana Rondón and Marité Ugás

“À Bras-Le-Corps,” Marie-Elsa Sgualdo

“Calle Malaga,” Maryam Touzani

“Ammazzare Stanca,” Daniele Vicari

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz