wtorek, 22 lipca 2025

Toronto zachwyca programem. Nie tylko Holland

Program pokazów głównych/galowych/specjalnych 50. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto to praktycznie zestawienie najważniejszych i najbardziej oczekiwanych premier 2025/2026, które ubiegać będą się o nagrody filmowe tegorocznego sezonu. Nazwiska twórców, którzy w Toronto pokażą swoje najnowsze filmy robi oczywiście spore wrażenie, a organizatorzy przedstawili już ponad 50 propozycji. Jest w tym gronie „Franz Kafka” Agnieszki Holland.

W ostatnich dniach organizatorzy festiwalu w Toronto dodali do programu kilkadziesiąt kolejnych filmów. Są w tym gronie m.in. „Frankenstein” Guillermo del Toro, „Ballad of a Small Player” Edwarda Bergera, „Driver's Ed” Bobby'ego Farrelly'ego, „Glenrothan” Briana Coxa, „Dead Man's Wire” Gusa Van Santa, „Nouvelle Vague” Richarda Linklatera i „EPiC: Elvis Presley in Concert” Baza Luhrmanna. Wcześniej Toronto podało, że w programie festiwalu znajdą się także: „Hamnet” Chloé Zhao ze zdjęciami Łukasza Żala, „Roofman” Dereka Cianfrance’a, „The Christophers” Stevena Soderbergha, „Franz Kafka” Agnieszki Holland, „The Lost Bus” Paula Greengrassa i „Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery” Riana Johnsona.

Ponad 30 z nowo zapowiedzianych filmów będzie miało w Toronto swoje światowe premiery. Wśród nich znajdą się: „Driver's Ed” z Kumailem Nanjianim i Samem Nivolą; „Fuze” Davida Mackenziego z Aaronem Taylorem Johnsonem i Theo Jamesem; „Norymberga” Jamesa Vanderbilta z Ramim Malekiem i Russellem Crowe; „Bad Apples” Jonatana Etzlera z Saoirse Ronan; „Christy” Davida Michôda z Sydney Sweeney; „Couture” Alice Winocour z Angeliną Jolie; oraz „Sacrifice” Romaina Gavrasa z Anyą Taylor-Joy i Chrisem Evansem. I te filmy ominą zapewne konkurs główny w Wenecji

Bo oznaczenie filmów przez organizatorów Toronto FF mówi też sporo o tym, co może wydarzyć się w Wenecji i Telluride. W Toronto będą więc miały swoje kanadyjskie i/lub północnoamerykańskie premiery takie filmy, jak m.in „Frankenstein” i „The Smashing Machine” Benny’ego Safdiego – oba te filmy na pewno trafią do Wenecji; a także „Hamnet”, „Ballad of a Small Player” i „Tuner” Daniela Rohera. Można się domyślać, że tytuły te mogą pojawić się na festiwalu w Wenecji. Przy „Franzu Kafce” zapis brzmi „premiera światowa”, co sugeruje, że film ten nie pojawi się w konkursie głównym festiwalu w Wenecji.

W Toronto pojawi się też sporo filmów, które miały już swoje światowe premiery, między innymi w Cannes, ale podczas kanadyjskiego festiwalu rozpoczynają swoją drogę do Oscarów lub po prostu drogę do kin całego świata. Są w tym gronie m.in.: „Train Dreams” Clinta Bentleya, nagrodzony Złotą Palmą „It Was Just an Accident” Jafara Panahiego (pokazywany obecnie na Nowych Horyzontach we Wrocławiu), nagrodzony Grand Prix „Sentimental Value” Joachima Triera, „Eleanor the Great” Scarlett Johansson  oraz znane już z Wrocławia „Nouvelle Vague” Richarda Linklatera) i „The Secret Agent” Klebera Mendonçy Filho.

Na liście znalazło się także kilka dokumentów, w tym m.in. „Lilith Fair: Building a Mystery” Ally Pankiw, „You Had to Be There: How the Toronto Godspell Ignited the Comedy Revolution…” Nicka Davisa, „Degrassi: Whatever It Takes” Lisy Rideout i nowy film Baza Luhrmanna, który po hicie „Elvis” przygotowuje dokument „EPiC: Elvis Presley in Concert”, będący połączeniem występów koncertowych, materiałów zza kulis i refleksji Elvisa.

Festiwal otworzy film dokumentalny Colina Hanksa „John Candy: I Like Me”. Na zamknięcie zostanie zaprezentowany „Peak Everything” Anne Émond, dobrze przyjęta w Cannes kanadyjska czarna komedia. Festiwal odbędzie się w dniach 4–14 września 2025 r. Poniżej lista dodanych filmów do festiwalu w Toronto, wraz z ich premierowym statusem (* oznaczono filmy wcześniej podane do publicznej wiadomości). To jeszcze nie koniec zapowiedzi festiwalu w Toronto, ciekawe czy przebije się tam jakaś inna polska produkcja/koprodukcja.

 

2025 Galas

*previously announced titles

“Adulthood,” Alex Winter (World Premiere)

* “The Choral,” Nicholas Hytner (World Premiere)

“Driver’s Ed,” Bobby Farrelly (World Premiere)

“Eleanor the Great,” Scarlett Johansson (North American Premiere)

“Eternity,” David Freyne (World Premiere)

“Fuze,” David Mackenzie (World Premiere)

“Glenrothan,” Brian Cox (World Premiere)

“Good Fortune,” Aziz Ansari (World Premiere)

* “Hamnet,” Chloé Zhao (Canadian Premiere)

* “Homebound,” Neeraj Ghaywan (North American Premiere)

* “John Candy: I Like Me,” Colin Hanks (World Premiere)

“Lilith Fair: Building a Mystery,” Ally Pankiw (World Premiere)

“Nuremberg,” James Vanderbilt (World Premiere)

“Palestine 36,” Annemarie Jacir (World Premiere)

“Peak Everything,” Anne Émond (Toronto Premiere – Closing Night Gala)

* “A Private Life,” Rebecca Zlotowski (North American Premiere)

* “Roofman,” Derek Cianfrance (World Premiere)

* “She Has No Name,” Peter Ho-Sun Chan (North American Premiere)

“Sholay,” Ramesh Sippy (North American Premiere – 50th Anniversary Restoration)

“Swiped,” Rachel Lee Goldenberg (World Premiere)

“Two Pianos,” Arnaud Desplechin (World Premiere)

 

2025 Special Presentations

* previously announced titles

“Bad Apples,” Jonatan Etzler (World Premiere)

“Ballad of a Small Player,” Edward Berger (Canadian Premiere)

“California Schemin’,” James McAvoy (World Premiere)

“Calle Malaga,” Maryam Touzani (North American Premiere)

* “The Captive,” Alejandro Amenábar (World Premiere)

“Charlie Harper,” Tom Dean, Mac Eldridge (World Premiere)

* “The Christophers,” Steven Soderbergh (World Premiere)

“Christy,” David Michôd (World Premiere)

“Couture,” Alice Winocour (World Premiere)

“Dead Man’s Wire,” Gus Van Sant (North American Premiere)

“Degrassi: Whatever It Takes,” Lisa Rideout (World Premiere)

“Easy’s Waltz,” Nic Pizzolatto (World Premiere)

“EPiC: Elvis Presley in Concert,” Baz Luhrmann (World Premiere)

“Eternal Return,” Yaniv Raz (World Premiere)

“Frankenstein,” Guillermo del Toro (North American Premiere)

* “Franz,” Agnieszka Holland (World Premiere)

* “Good News,” Byun Sung-hyun (World Premiere)

* “Hedda,” Nia DaCosta (World Premiere)

“If I Had Legs I’d Kick You,” Mary Bronstein (Canadian Premiere)

“It Was Just an Accident,” Jafar Panahi (Canadian Premiere)

“It Would Be Night in Caracas,” Mariana Rondón, Marité Ugás (World Premiere)

“Kokuho,” Lee Sang-il (North American Premiere)

“Ky Nam Inn,” Leon Le (World Premiere)

* “The Lost Bus,” Paul Greengrass (World Premiere)

“Lovely Day,” Philippe Falardeau (World Premiere)

“Meadowlarks,” Tasha Hubbard (World Premiere)

* “Mile End Kicks,” Chandler Levack (World Premiere)

“Monkey in a Cage,” Anurag Kashyap (World Premiere)

“Nouvelle Vague,” Richard Linklater (Canadian Premiere)

“A Pale View of Hills,” Kei Ishikawa (North American Premiere)

“A Poet,” Simón Mesa Soto (North American Premiere)

“Poetic License,” Maude Apatow (World Premiere)

“Primavera,” Damiano Michieletto (World Premiere)

“Project Y,” Lee Hwan (World Premiere)

* “Rental Family,” HIKARI (World Premiere)

“Rose of Nevada,” Mark Jenkin (North American Premiere)

“Sacrifice,” Romain Gavras (World Premiere)

“Scarlet,” Mamoru Hosoda (North American Premiere)

“The Secret Agent,” Kleber Mendonça Filho (Canadian Premiere)

“Sentimental Value,” Joachim Trier (Canadian Premiere)

“Silent Friend,” Ildikó Enyedi (North American Premiere)

“Sirāt,” Óliver Laxe (North American Premiere)

“The Smashing Machine,” Benny Safdie (North American Premiere)

“Sound of Falling,” Mascha Schilinski (North American Premiere)

* “Steal Away,” Clement Virgo (World Premiere)

“The Testament of Ann Lee,” Mona Fastvold (North American Premiere – Presented in 70mm)

“Three Goodbyes,” Isabel Coixet (World Premiere)

“Train Dreams,” Clint Bentley (International Premiere)

“Tuner,” Daniel Roher (Canadian Premiere)

“The Ugly,” Yeon Sang-ho (World Premiere)

“Uiksaringitara (Wrong Husband),” Zacharias Kunuk (North American Premiere)

* “Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery,” Rian Johnson (World Premiere)

“You Had to Be There: How the Toronto Godspell Ignited the Comedy Revolution…,” Nick Davis (World Premiere)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz