sobota, 7 listopada 2020

20. NH / 11. AFF: Po pierwszych dniach

Za mną pierwsze dwa dni na połączonych edycjach festiwali Nowe Horyzonty/American Film Festival i zdecydowanie był to bardzo udany czas. Nie brakowało filmów znakomitych, ale to "Nowy porządek" Michela Franco ustanowił bardzo wysoką poprzeczkę i chyba ma szansę na tytuł najlepszego filmu roku.

Zaprezentowana w „Nowym porządku” wizja przyszłości jest przerażająca, ale obraz świata jak najbardziej aktualny. Tak wyglądał będzie świat na ulicach pełnych przemocy, podziałów społecznych, buntów, zemsty... Jeśli nad tym nie zapanujemy, także u nas. Tu jest wszystko, a emocje na ekranie na najwyższym poziomie. Jestem też pod wielkim wrażeniem filmu "Drodzy towarzysze" Andrieja Konczałowskiego, to jeszcze jedna zapomniana historia z mroków komunizmu, ale też ciekawe spojrzenie na układy, ludzi po różnych stronach barykad, całość w prostych czarno-białych barwach.

I trzecie miejsce jak na razie dla dokumentalnego filmu "Gunga", która pokazał, że o świecie przyrody i zwierząt (hodowlanych!) można opowiedzieć z fascynujący i niezwykle wciągający sposób. A wszystko bez słów, muzyki, tylko za pomocą obrazu, delikatnych ruchów kamery i z bardzo przekonującymi bohaterami.

„Gunga” ujęła mnie jeszcze kilkoma innymi elementami, a w internecie zapytano mnie o powód mojej wysokiej oceny tego filmu. Napisałem więc: Bliskość, empatia, zwierzęta w swoim codziennym świecie, niby tak obok nas, ale czy dostrzegamy to na co dzień? Niespieszne, zabawne przypominające moje zabawy z dziećmi... Obejrzałem od deski do deski bo wchłonął mnie także ten styl opowiadania. Dokument obserwuje, nie komentuje, to jak my to przyjmiemy i ocenimy należy do nas. Siła tego filmu tkwi też właśnie w takiej możliwości czytania go na różne sposoby. To nie tylko świat zwierząt, to też nasz świat. Wiele tam ludzkich gestów, zachowań, odruchów, ale też wskazówek (uwaga będzie grubo) wychowawczych. Na tym małym podwórku wszystko działa jak w zegarku, każdy ma swoje miejsce, musi walczyć, musi się uczyć, podpatrywać matkę, przewodnika... Żałuję tylko, że filmu tego nie dane mi było obejrzeć w kinie, to zapewne wzmocniłoby siłę przekazu. 8/10 bez dyskusji.

Obejrzane/Ocenione:

Nowy porządek / Nuevo orden 8,5/10

Gunga 8/10

Hurra, wciąż żyjemy! 4/10

Drodzy towarzysze! / Dear Comrades 8/10

Notturno 7,5/10

Niepamięć / Apples 7,5/10

Shiva Baby 7,5/10

Doktor Miami / They Call Me Dr. Miami 7/10

1 komentarz: