czwartek, 14 października 2021

Mocne otwarcia 12. AFF

„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” Wesa Andersona oraz „C’mon C’mon” Mike’a Millsa otworzą 12. American Film Festival we Wrocławiu.

Najnowsze dzieła króla inteligentnego, wysmakowanego wizualnie kina, wielokrotnie nominowanego do Oscara Wesa Andersona (m.in. Grand Budapest Hotel, Wyspa psów) oraz niekwestionowanego mistrza małych-wielkich opowieści, Mike’a Millsa (Debiutanci, Kobiety i XX wiek) – zajmą szczególne miejsce w programie tegorocznej odsłony American Film Festival. W ramach otwarcia 12. AFF-u zaprezentujemy – po raz pierwszy w Polsce – wyczekiwane przez widzów i widzki „Kuriera Francuskiego z Liberty, Kansas Evening Sun” Wesa Andersona (na ekranie m.in. Timothée Chalamet, Tilda Swinton, Bill Murray), a także „C’mon C’mon” – najnowszą perłę ze studia A24 w reżyserii Mike’a Millsa, ze wzruszającą rolą Joaquina Phoenixa. 12. American Film Festival odbędzie się w dniach 9-14 listopada we Wrocławiu.

Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun, czyli gwiazdorski hołd dla prasy

Wes Anderson składa przepiękny hołd drukowanym mediom, zwłaszcza czasopismu „The New Yorker” z jego legendarną listą autorów, wielkomiejską finezją, spektakularnym typograficznym layoutem. Tytułowy Kurier Francuski to fikcyjny magazynowy dodatek poświęcony życiu intelektualnemu i kulturalnemu Francji, wydawany u schyłku lat 60. przez galerię genialnych amerykańskich emigrantów w miasteczku Ennui-Sur-Blasé na południu Francji. Tilda Swinton gra krytyczkę sztuki JKL Berensen. Frances McDormand to Lucinda Krementz, stroniąca od ludzi eseistka broniąca swojej dziennikarskiej uczciwości równie zaciekle, co pasji, której oddaje się w wolnym czasie. Oraz Roebuck Wright (Jeffrey Wright), samotny omnibus o niezawodnej pamięci, na wygnaniu z ojczyzny, odkryty i wyratowany przez Arthura Howitzera, Jr (Bill Murray) – szanowanego założyciela i redaktora naczelnego magazynu „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”.

Jest tu wszystko, czym rozkochał nas w sobie autor Rushmore i Genialnego klanu: zabójczo precyzyjnie skomponowane kadry, fantazyjność na poziomie wybitnych malarzy abstrakcjonistów, kapitalne role wyreżyserowane od linijki. Ale jest też coś więcej: przesłanie. Anderson pokazuje, że opowiadanie historii to jedyny skuteczny sposób na zrozumienie chaotycznego świata.

C’mon C’mon, czyli tylko czułość nas uratuje

Joaquin Phoenix powraca w swojej pierwszej roli po Jokerze w długo oczekiwanym filmie autora Debiutantów. Mike Mills i producenci z legendarnego studia A24 prezentują pełną emocji historię mężczyzny (w tej roli Phoenix), który niespodziewanie musi przejąć opiekę nad swoim siostrzeńcem o niezwykłej wrażliwości i wyobraźni. Wspólna podróż przez Amerykę przewartościuje ich podejście do życia.

W filmie obok Phoenixa wystąpił Woody Norman w jednej z najbardziej poruszających dziecięcych ról od lat. W obsadzie znaleźli się również Gaby Hoffmann i komik Jaboukie Young-White. Czarno-białe zdjęcia wykonał Robbie Ryan, nominowany do Oscara autor zdjęć do Faworyty Yorgosa Lanthimosa.

Kurier Francuski… trafił do programu AFF dzięki współpracy z The Walt Disney Company Polska, dystrybutorem nowego dzieła Wesa Andersona (premiera kinowa 19 listopada), z kolei C’mon C’mon zaprezentujemy dzięki uprzejmości Gutek Film, który wprowadzi ten tytuł na ekrany polskich kin w przyszłym roku. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz