niedziela, 5 stycznia 2025

„Nickel Boys” najlepszym filmem roku wg NSFC

National Society of Film Critics ogłosiło laureatów swoich dorocznych nagród i za najlepszy film uznało „Nickel Boys”. Kolejne miejsca na ich liście zajęły „All We Imagine as Light” i „Anora”. Jest kilka innych fajnych wyborów tej grupy krytyków, na które warto zwrócić uwagę, choć niekoniecznie przeniosą się one na nominacje do Oscarów. Nagrody NSCF zdominowało czarne kino.

„Nickel Boys” miał prezentację w Polsce na festiwalu Camerimage i zdecydowanie jest to film poruszający dość oczywisty temat przemocy względem czarnej społeczności, ale zaprezentowany w nowatorski sposób za pomocą kamery subiektywnej. W dodatku „Nickel Boys” jest filmem pełnym poezji i ciekawych rozwiązań fabularnych. To jeszcze jedna z tych nieznanych szerzej historii systemowego niszczenia młodej społeczności afro-amerykańskiej. Wypatruję informacji o szerokiej dystrybucji tego filmu w Polsce.

NSFC w kilku kategoriach wskazało na twórców, którzy nie są zbyt często wymieniani w tegorocznym sezonie nagród. Drugie miejsce wśród najlepszych aktorek zdobyła na przykład Ilinca Manolache, za rolę w filmie Radu Jude „Nie oczekujcie zbyt wiele po końcu świata”. Wśród aktorek drugoplanowych jest na przykład Natasha Lyonne, za znakomitą rolę w „Jego trzech córkach”, co zasługuje na pewno na nominację do Oscara. Za to w kreacjach u mężczyzn, żadnych niespodzianek nie było.

Dwie nagrody otrzymali twórcy filmu „Prawdziwy ból”, bo za rolę drugoplanową doceniono Kierana Culkina, a za scenariusz Jessego Eisenberga. Eisenberg minimalnie tylko wyprzedził Radu Jude za scenariusz „Nie oczekujcie zbyt wiele po końcu świata”. Ten rumuński film musiał uznać wyższość produkcji z Indii zatytułowanej „All We Imagine as Light”, która zdobyła tytuł najlepszego filmu nieanglojęzycznego. W kategorii dokumentalnej „Nie chcemy innej ziemi” pokonał film „Dahomej”.

Pełna lista nagrodzonych poniżej (wersja angielska):

 

BEST PICTURE: “Nickel Boys” (47 points)

Runners-up:

“All We Imagine as Light” and “Anora” (34 points)

 

BEST DIRECTOR: Payal Kapadia, “All We Imagine as Light” (49 points)

Runners-up:

RaMell Ross, “Nickel Boys” (42 points)

Sean Baker, “Anora” (33 points)

 

BEST ACTRESS: Marianne Jean-Baptiste, “Hard Truths” (79 points)

Runners-up:

Mikey Madison, “Anora” (35 points)

Ilinca Manolache, “Do Not Expect Too Much From the End of the World” (32 points)

 

BEST SUPPORTING ACTRESS: Michele Austin, “Hard Truths” (55 points)

Runners-up:

Aunjanue Ellis-Taylor, “Nickel Boys,” and Natasha Lyonne, “His Three Daughters” (39 points)

 

BEST ACTOR: Colman Domingo, “Sing Sing” (60 points)

Runners-up:

Adrien Brody, “The Brutalist” (51 points)

Ralph Fiennes, “Conclave” (45 points)

 

BEST SUPPORTING ACTOR: Kieran Culkin, “A Real Pain” (52 points)

Runners-up:

Guy Pearce, “The Brutalist” (50 points)

Edward Norton, “A Complete Unknown,” and Adam Pearson, “A Different Man” (41 points)

 

BEST SCREENPLAY: Jesse Eisenberg, “A Real Pain” (47 points)

Runners-up:

Radu Jude, “Do Not Expect Too Much From the End of the World” (46 points)

Sean Baker, “Anora” (45 points)

 

BEST FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE: “All We Imagine as Light” (49 points)

Runners-up:

“Do Not Expect Too Much From the End of the World” (41 points)

“The Seed of the Sacred Fig” (28 points)

 

BEST NONFICTION FILM: “No Other Land” (70 points)

Runners-up:

“Dahomey” (51 points)

“Soundtrack to a Coup d’Etat” (24 points)

 

BEST CINEMATOGRAPHY: Jomo Fray, “Nickel Boys” (80 points)

Runners-up:

Lol Crawley, “The Brutalist” (38 points)

Jarin Blaschke, “Nosferatu” (21 points)

 

BEST EXPERIMENTAL FILM: “The Ballad of Suzanne Césaire”

SPECIAL CITATION FOR A FILM AWAITING U.S. DISTRIBUTION: “No Other Land”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz