Netflix nie podjął współpracy z Cannes, ale skierował swoje oczekiwane premiery filmowe do konkursu w Wenecji. To znacząco wzmocniło włoski festiwal, który dzięki temu zaprezentuje nowe przedsięwzięcia Jane Campion i Paolo Sorrentino. W sumie o Złotego Lwa powalczy 21 filmów, w tym „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego oraz nowe produkcje Pedro Almodovara, Michela Franco, Pablo Larraina, Paula Schradera. 78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy potrwa w Wenecji od 1 do 11 września.
POLSKI FILM W KONKURSIE GŁÓWNY >>>
Będzie w Wenecji wiele filmów oczekiwanych bardziej i mniej, ale z pewnością staje się ten festiwal kluczowym wydarzeniem sezonu. Także ze względu na udział w sekcji konkursowej nowych produkcji Netfliksa. Film Jane Campion "The Power of the Dog” to dramat o zwaśnionych braciach, opowieść osadzona w Montanie w latach dwudziestych XX wieku, w którym główne role grają Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst i Jesse Plemons. Paolo Sorrentino filmem „È stata la mano di dio” (The Hand of God) powrócił po latach do Neapolu i nakręcił bardzo osobisty film. Co zaskakujące Sorrentino po raz pierwszy startuje w Konkursie w Wenecji, jego genialne „Wielkie piękno” i późniejsza „Młodość” (ale też wcześniejsze filmy) premiery miały w Cannes.
Sam Konkurs Główny w Wenecji to
starcie wymienionych gigantów, ale przecież wielu innych znaczących twórców z
czołówki autorskiego kina światowego. W Cannes swój debiut reżyserski zaprezentuje
Maggie Gyllenhaal, która niedawno zasiadała w jury konkursu w Cannes. Film nosi
tytuł „The Lost Daughter”, scenariusz powstał na podstawie powieści Eleny
Ferrante, a w obsadzie znaleźli się Olivia Colman, Jessie Buckley, Dakota
Johnson, Ed Harris, Peter Sarsgaard oraz Alba Rohrwacher. W Konkursie w
Wenecji, zgodnie z oczekiwaniami, pokazany zostanie film „Spencer”, w którym
Kristen Stewart gra księżnę Dianę, a który nakręcił Pablo Larrain wsławiony
pamiętną „Jackie” z Natalie Portman. Silnym konkurentem do nagród jest zawsze
Pedro Almodovar, który wystawia na Lido „Madres paralelas” z Penelope Cruz w
głównej roli. Wiele osób czeka zapewne na thriller o zemście w reżyserii Paula
Schradera zatytułowany „The Card Counter”, w obsadzie którego znaleźli się Oscar
Isaac, Tiffany Haddish, Tye Sheridan i Willem Dafoe. Isaac wraz z Jessicą
Chastain są też gwiazdami limitowanego serialu HBO na podstawie „Scen z życia
małżeńskiego” Ingmara Bergmana. Do Wenecji powraca chilijski autor Lorenzo
Vigas, który w 2015 roku otrzymał na festiwalu Złotego Lwa za film „Z daleka”. W konkursie swój nowy film pokaże też Ana Lily Amirpour, autorka pamiętnego "O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu".
Trzy filmy w Konkursie Głównym mają Francuzi, pięć filmów do rywalizacji o Złotego Lwa wystawili Włosi. W tej drugiej grupie jest nowy film Michelangelo Frammartino, którego niecodzienny, pozbawiony dialogów „Le Quattro Volte” podbił międzynarodowe festiwale (m.in. Nowe Horyzonty) w 2010 roku. Swój nowy film pokażą bracia-bliźniacy Damiano i Fabio D'Innocenzo, którzy w zeszłym roku w Berlinie zrobili furorę dzięki „Bad Tales”. Mnie zaś najbardziej ciekawi nowy film meksykańskiego twórcy Michela Franco, który przed rokiem w Wenecji zdobył Srebrnego Lwa za wstrząsający „Nowy porządek”. Spora będzie w Wenecji reprezentacja Europy Środkowo-Wschodniej i cieszy szczególnie obecność polskiego „Żeby nie było śladów”. W Wenecji swój nowy film pokażą także Natasza Merkułowa i Aleksiej Czupow, doceniani wcześniej za „Człowieka, który wszystkich zaskoczył”. Naszą cześć Europy reprezentuje też Walentin Wasjanowicz, który przed dwoma laty w Wenecji wygrał konkurs Horyzonty filmem „Atlantyda”. Ukraiński twórca ponownie powraca do wojny swojego kraju z Rosją. W sekcji konkursowej Horyzonty mamy polską koprodukcję, film Olega Sentsowa zatytułowany „Rhino”.
Poza konkursem zobaczyć będzie można m.in. „Diunę” Denisa Villeneuve’a, „Ostatni pojedynek” Ridleya Scotta czy „Last Night In Soho” Edgara Wrighta. Oznaczać to może pojawienie się na Lido wielu gwiazd światowego kina i z pewnością te produkcje z Hollywood skupią na sobie wzrok mediów całego świata.
Nowością Wenecji będzie sekcja Horyzonty: Extra, w której znajdą się filmy reprezentujące „wszystkie gatunki”. Wiele tam ciekawych propozycji, m.in. „Costa Brava Lebanon” z udziałem Nadine Lebaki.
Obradom jury Konkursu Głównego przewodniczył będzie Joon-ho Bong, twórca „Parasite”, a obok niego zasiądzie m.in. Chleo Zhao, autorka „Nomadland”, która przed rokiem wygrał w Wenecji Złotego Lwa. Jasmila Zbanic jest przewodniczącą jury w konkursie Horyzonty.
78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbędzie się od 1 do 11 września 2021 roku.
Lista filmów z oficjalnej sekcji festiwalu w Wenecji (wersja angielska):
Competition
MADRES PARALELAS by Pedro Almodóvar
MONA LISA AND THE BLOOD MOON by Ana Lily Amirpour
UN AUTRE MONDE by Stéphane Brizé
THE POWER OF THE DOG by Jane Campion
AMERICA LATINA by Damiano & Fabio D'Innocenzo
L'ÉVÉNEMENT by Audrey Diwan
COMPETENCIA OFICIAL by Gastón Duprat & Mariano Cohn
IL BUCO by Michelangelo Frammartino
SUNDOWN by Michel Franco
ILLUSIONS PERDUES by Xavier Giannoli
THE LOST DAUGHTER by Maggie Gyllenhaal
SPENCER by Pablo Larraín
FREAKS OUT by Gabriele Mainetti
QUI RIDO IO by Mario Martone
ON THE JOB: THE MISSING 8 by Erik Matti
LEAVE NO TRACES by Jan P. Matuszynski
CAPTAIN VOLKONOGOV ESCAPED by Natasha Merkulova & Aleksey Chupov
THE CARD COUNTER by Paul Schrader
È STATA LA MANO DI DIO by Paolo Sorrentino
REFLECTION by Valentyn Vasyanovych
LA CAJA by Lorenzo Vigas
Out of Competition - Fiction
IL BAMBINO NASCOSTO by Roberto Andò
LES CHOSES HUMAINES by Yvan Attal
ARIAFERMA by Leonardo Di Costanzo
HALLOWEEN KILLS by David Gordon Green
LA SCUOLA CATTOLICA by Stefano Mordini
OLD HENRY by Potsy Ponciroli
THE LAST DUEL by Ridley Scott
DUNE by Denis Villeneuve
LAST NIGHT IN SOHO by Edgar Wright
Out of Competition - Series
SCENES FROM A MARRIAGE by Hagai Levi
Out of Competition - Non-Fiction
LIFE OF CRIME 1984-2020 by Jon Alpert
TRANCHÉES by Loup Bureau
VIAGGIO NEL CREPUSCOLO by Augusto Contento
REPUBLIC OF SILENCE by Diana El Jeroudi
HALLELUJAH: LEONARD COHEN, A JOURNEY, A SONG by Daniel Geller and Dayna Goldfine
DEANDRÉ#DEANDRÉ STORIA DI UN IMPIEGATO by Roberta Lena
DJANGO & DJANGO by Luca Rea
EZIO BOSSO: LE COSE CHE RESTANO by Giorgio Verdelli
Out of Competition - Short Films
PLASTIC SEMIOTIC by Radu Jude
THE NIGHT by Tsai Ming-Liang
SAD FILM by Vasili
Special Screenings
LE 7 GIORNATE DI BERGAMO by Simona Ventura
LA BIENNALE DI VENEZIA: IL CINEMA AL TEMPO DEL COVID by Andrea Segre
Orizzonti
LES PROMESSES by Thomas Kruithof
ATLANTIDE by Yuri Ancarani
MIRACLE by Bogdan George Apetri
PILGRIMS by Laurynas Bareisa
IL PARADISO DEL PAVONE by Laura Bispuri
THE FALLS by Chung Mong-Hong
EL HOYO EN LA CERCA by Joaquín del Paso
AMIRA by Mohamed Diab
À PLEIN TEMPS by Eric Gravel
107 MOTHERS by Peter Kerekes
VERA DREAMS OF THE SEA by Kaltrina Krasniqi
WHITE BUILDING by Kavich Neang
ANATOMY OF TIME by Jakrawal Nilthamrong
EL OTRO TOM by Rodrigo Plá and Laura Santullo
EL GRAN MOVIMIENTO by Kiro Russo
ONCE UPON A TIME IN CALCUTTA by Aditya Vikram Sengupta
RHINO by Oleg Sentsov
TRUE THINGS by Harry Wootliff
INU-OH by Yuasa Masaaki
Orizzonti Extra
LAND OF DREAMS by Shirin Neshat and Shoja Azari
COSTA BRAVA by Mounia Akl
MAMA, I'M HOME by Vladimir Bitokov
MA NUIT by Antoinette Boulat
LA RAGAZZA HA VOLATO by Wilma Labate
7 PRISIONEROS by Alexandre Moratto
THE BLIND MAN WHO DID NOT WANT TO SEE TITANIC by Teemu Nikki
LA MACCHINA DELLE IMMAGINI DI ALFREDO C. by Roland Sejko
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz