wtorek, 30 listopada 2021

„Szef Roku” z rekordową liczbą nominacji do Goya

Hiszpańska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do 36. edycji Nagród Goya. „Szef Roku” z Javierem Bardemem w roli głównej znalazł się na czele nominacji zdobywając najwięcej, bo aż 20, nominacji w historii Goi i pobił rekord „Policzonych dni” Imanola Uribe z 1994 roku (również z Bardemem w roli głównej), który miał tych nominacji 19.

Obok „Szefa Roku” na podium znalazły się - „Maixabel” w reżyserii Icíar Bollaín z Luisem Tosarem (14 nominacji) oraz „Matki równoległe” Pedra Almodovara z Penélope Cruz (8 nominacji). O tytuł najlepszego filmu roku rywalizują także „Libertad” i „Mediterráneo”. 

Wśród 20 nominacji dla filmu „Szef Roku”, aż 8 zdobyli aktorzy i aktorki, w rolach pierwszo-, drugoplanowych oraz za debiuty aktorskie. W oficjalnym opisie przeczytać można: „Jak daleko posunie się Blanco (Javier Bardem), charyzmatyczny właściciel rodzinnej fabryki, aby otrzymać lokalną nagrodę dla najlepszego biznesu? Presja, by wszystko było idealnie, zderza się z nieprzewidzianymi wybrykami ze strony szukającego zemsty zwolnionego pracownika, cierpiącego na depresję kierownika czy zakochanej stażystki. A to dopiero początek kłopotów! Aby dopiąć swego, wyrachowany „dobry szef” bez skrupułów wtrąca się w życie prywatne swoich pracowników i przekracza wszelkie dopuszczalne granice, nieświadomie uruchamiając wybuchową reakcję łańcuchową prowadzącą do niewyobrażalnych konsekwencji. „Szef Roku” to przenikliwe studium charakterów, a równocześnie przesiąknięta kąśliwym humorem satyra społeczna na środowisko pracy”. „Szef Roku” jest również hiszpańskim kandydatem do Oscara. „Szef Roku” w najbliższy piątek wchodzi do polskich kin.

Czy liczba nominacji automatycznie oznacza wygraną podczas Hiszpańskich Oscarów? Niekoniecznie. Jak zawsze silny jest Pedro Almodovar, który w tym roku wystawił do rywalizacji „Matki równoległe”. Tutaj faworytką nagród Goya jest na pewno Penelope Cruz. Niespodziankę może sprawić „Maixabel”, jeden z najwyżej ocenianych filmów na festiwalu w San Sebastian, gdzie zdobył nagrodę dla najlepszego baskijskiego filmu, a potem odniósł sukces w kinach, gdzie wpływy sięgnęły 3 mln dolarów. Przebojem w Hiszpanii był też „Libertad”, który debiutował w Tygodniu Krytyki na festiwalu w Cannes.

Ceremonia wręczenia statuetek odbędzie się 12 lutego 2022 roku w Pałacu Sztuk w Walencji. Honorowe wyróżnienie za całokształt twórczości odbierze José Sacristán.

PEŁNA LISTA NOMINACJI (wersja angielska):

 

BEST PICTURE

“The Good Boss,” (Fernando León de Aranoa)

“Libertad,” (Clara Roquet)

“Parallel Mothers,” (Pedro Almodóvar)

“Maixabel,” (Iciar Bollain)

“Mediterráneo,” (Marcel Barrena)

 

DIRECTOR

Fernando León de Aranoa, (“The Good Boss”)

Manuel Martín Cuenca, (“The Daughter”)

Pedro Almodóvar, (“Parallel Mothers”)

Iciar Bollain, (“Maixabel”)

 

ACTOR

Javier Bardem, (“The Good Boss”)

Javier Gutiérrez, (“The Daughter”)

Luis Tosar, (“Maixabel”)

Eduard Fernández, (“Mediterráneo”)

 

ACTRESS

Emma Suárez, (“Josefina”)

Petra Martínez, (“La vida era eso”)

Penélope Cruz, (“Parallel Mothers”)

Blanca Portillo, (“Maixabel”)

 

NEW DIRECTOR

Carol Rodríguez Colás, (“Chavalas”)

Javier Marco Rico, (“Josefina”)

David Martín de los Santos, (“La vida era eso”)

Clara Roquet, (“Libertad”)

 

ORIGINAL SCREENPLAY

Fernando León de Aranoa, (“The Good Boss”)

Clara Roquet, (“Libertad”)

Iciar Bollain, Isa Campo, (“Maixabel”)

Juanjo Giménez Peña, Pere Altimira, (“Tres”)

 

ADAPTED SCREENPLAY

Júlia de Paz Solvas, Núria Dunjó López (“Ama”)

Agustí Villaronga (“El vientre del mar”)

Daniel Monzón, Jorge Guerricaechevarría (“Las leyes de la frontera”)

Benito Zambrano, Cristina Campos (“Lemon and Poppy Seed Cake”)

 

ORIGINAL MUSIC

Zeltia Montes, (“The Good Boss”)

Fatima Al Qadiri, (“La abuela”)

Alberto Iglesias, (“Maixabel”)

Arnau Bataller, (“Mediterráneo”)

 

ORIGINAL SONG

Àngel Leiro, Jean-Paul Dupeyron, Xavier Capellas, (“Álbum de posguerra”)

Antonio Orozco, Jordi Colell Pinillos, (“El cover”)

Alejandro García Rodríguez, Antonio Molinero León, Daniel Escortell Blandino, José Manuel Cabrera Escot, Miguel García Cantero, (“Las leyes de la frontera”)

Maria José Llergo, (“Mediterráneo”)

 

SUPPORTING ACTOR

Celso Bugallo. (“The Good Boss”)

Fernando Albizu, (“The Good Boss”)

Manolo Solo, (“The Good Boss,”)

Urko Olazabal, (“Maixabel”)

 

 SUPPORTING ACTRESS

Sonia Almarcha, (“The Good Boss”)

Nora Navas, (“Libertad”)

Aitana Sánchez Gijón (“Parallel Mothers”)

Milena Smit, (“Parallel Mothers”)

 

NEW ACTOR

Óscar de la Fuente, (“The Good Boss”)

Tarik Rmili, (“The Good Boss,”)

Chechu Salgado (“Las leyes de la frontera”)

Jorge Motos (“Lucas”)

 

NEW ACTRESS

Ángela Cervantes, (“Chavalas”)

Almudena Amor, (“The Good Boss”)

Nicolle García, (“Libertad”)

María Cerezuela, (“Maixabel”)

 

PRODUCTION DESIGN

Óscar Vigiola, (“Love Gets a Room”)

Luis Gutiérrez, (“The Good Boss”)

Guadalupe Balaguer Trelles, (“Maixabel”)

Albert Espel, Kostas Seakianakis, (“Mediterráneo”)

 

CINEMATOGRAPHY

Pau Esteve Birba, (“The Good Boss”)

Gris Jordana, (“Libertad”)

José Luis Alcaine, (“Parallel Mothers”)

Kiko de la Rica, (“Mediterráneo”)

 

EDITING

Antonio Frutos, (“Bajocero”)

Vanessa L. Marimbert, (“The Good Boss”)

Miguel Doblado, (“Josefina”)

Nacho Ruiz Capillas, (“Maixabel”)

 

ART DIRECTION

César Macarrón, (“The Good Boss”)

Balter Gallart, (“Las leyes de la frontera”)

Antxón Gómez, (“Parallel Mothers”)

Mikel Serrano, (“Maixabel”)

 

COSTUME DESIGN

Alberto Valcárcel, (“Love gets a room”)

Fernando García, (“The Good Boss”)

Vinyet Escobar, (“Las leyes de la frontera”)

Clara Bilbao, (“Maixabel”)

 

MAKEUP

Almudena Fonseca, Manolo García, (“The Good Boss”)

Sarai Rodríguez, Benjamín Pérez, Nacho Díaz, (“Las leyes de la frontera”)

Eli Adánez, Sergio Pérez Berbel, Nacho Díaz, (“Libertad”)

Karmele Soler, Sergio Pérez Berbel, (“Maixabel”)

 

SOUND DESIGN

Iván Marín, Pelayo Gutiérrez, Valeria Arcieri, (“The Good Boss”)

Sergio Bürmann, Laia Casanovas, Marc Orts, (“Parallel Mothers”)

Alazne Ameztoy, Juan Ferro, Candela Palencia, (“Maixabel”)

Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech, Marc Orts, (“Tres”)

 

SPECIAL EFFECTS

Raúl Romanillos, Míriam Piquer, (“The Good Boss”)

Raúl Romanillos, Ferran Piquer, (“La abuela”)

Àlex Villagrasa, (“Mediterráneo”)

Pau Costa, Laura Pedro, (“Way Down”)

 

 ANIMATED FEATURE

“Gora automatikoa,” (Esaú Dharma, David Galán Galindo, Pablo Vara)

“Mironins,” (Álex Cervantes, Ángel Coronado, Anton Roebben, Eric Goossens, Iván Agenjo, Mikel Mas)

“Salvar el árbol (Zutik!)” (Carmelo Vivanco, Egoitz Rodríguez, Fernando Alonso, Jonatan Guzmán, Nelson Botter)

“Valentina,” (Brandán de Brano, Chelo Loureiro, Luís da Matta, Mariano Baratech, Noa García)

 

IBEROAMERICAN FEATURE

“Canción sin nombre,” (Melina León, Peru)

“La cordillera de los sueños,” (Patricio Guzmán, Chile)

“Las siamesas,” (Paula Hernández, Argentina)

“Los lobos,” (Samuel Kishi, Mexico)

 

EUROPEAN FEATURE

“Bye Bye Morons,” (Albert Dupontel, France)

“I’m Your Man,” (Maria Schrader, Germany)

“Another Round,” (Thomas Vinterberg, Dinamarca)

“Promising Young Woman” (Emerald Fennell, United Kingdom)

 

FICTION SHORT

“Farrucas,” (Ian de la Rosa)

“Mindanao,” (Borja Soler)

“Tótem loba,” (Verónica Echegui)

“Votamos,” (Santiago Requejo)

“Yalla,” (Carlo D’Ursi)

 

 DOCUMENTARY

“The Return: Life After ISIS,” (Alba Sotorra)

“Heroes. Silence and Rock and Roll,” (Alexis Morante)

“Quién lo impide,” (Jonás Trueba)

“Tehran Blues,” (Javier Tolentino)

 

DOCUMENTARY SHORT

“Dajla: cine y olvido,” (Arturo Dueñas Herrero)

“Figurante,” (Nacho Fernández)

“Mamá,” (Pablo de la Chica)

“Ulisses,” (Joan Bover)

 

ANIMATED SHORT

“Nacer,” (Roberto Valle)

“Proceso de selección,” (Carla Pereira)

“The Monkey,” (Lorenzo Degl’Innocenti, Xosé Zapata)

“Umbrellas,” (José Prats)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz