Ruben Östlund zdobył swoją drugą
w karierze Złotą Palmę w Cannes. Po pamiętnym „The Square” w 2017 roku, tym razem doceniono
jego „Triangle Of Sadness”. Nagrodę Jury zdobył Jerzy Skolimowski za film „Io”. Na czele jury stał francuski aktor Vincent Lindon.
Pierwszy w całości anglojęzyczny projekt Rubena Östlunda, laureata Złotej Palmy za „The Square”, to satyra na pełen blichtru świat mody i opowieść o parze modeli-influencerów (Charlbi Dean i Harris Dickinson), których najcenniejszą walutą jest uroda. Ta jednak przestanie się liczyć, na skutek niespodziewanych wydarzeń na pokładzie luksusowego statku dowodzonego przez szalonego kapitana (Woody Harrelson). Film Östlunda jeszcze przed premierą uchodził za silnego kandydata do tej nagrody. Szwedzki reżyser dołączył do wąskiego grona artystów, którzy w swojej karierze zdobyli po dwie Złote Palmy, a są tutaj m.in. bracia Dardenne, Francis Ford Coppola, Michael Haneke, Billie August i Ken Loach.
Drugą co do ważności nagrodę w Cannes podzielili między siebie Claire Denis za „Stars At Noon” i Lukas Dhont za „Close”. Za najlepszego reżysera uznano Park Chan-wooka, twórcę “Decision to Leave”. Tarik Saleh za “Boy From Heaven” otrzymał nagrodę za scenariusz. Jerzy Skolimowski za „Io” oraz Félix Van Groeningen i Charlotte Vandermeersch za „The Eight Mountains” zdobyli Nagrody Jury. Bracia Dardenne zdobyli specjalną nagrodę przyznaną z okazji 75. edycji festiwalu, a doceniono ich za film “Tori & Lokita”.
Nagrodę dla najlepszego aktora otrzymał, znany między innymi z "Parasite", Song Kang-ho doceniony tym razem za występ w filmie „Broker” w reżyserii Hirokazu Kore-edy. Aktor odbierając to wyróżnienie podziękował "wszystkim, którzy cenią koreańskie kino". Najlepszą aktorką w Cannes uznano Zar Amir-Ebrahimi za występ w “Holy Spider" w reżyserii Ali Abbasiego. Choć akcja tego filmu dzieje się w Iranie, nie mógł on powstać w tym kraju, a w całości nakręcono go w Jordanii. Po wręczeniu nagrody aktorka powiedziała, że film ten przedstawia "wszystko, czego nie można pokazać w Iranie".
Złotą Kamerę dla najlepszego debiutu festiwalu przyznano Ginie Gammell i Riley Keough za "War Pony", a Palmę dla filmu krótkometrażowego otrzymała Chinka Chen Jianying za "The Water Murmurs". W sekcji Un Certain Regard zwyciężył film “The Worst Ones” podpisany przez Lise Akoka i Romane Gueret. Pokazywany w tej sekcji i ciepło przyjęty „Silent Twins” nie zdobył żadnej nagrody.
To nie jedyne filmy, które w tym roku zostały bardzo pominięte przy rozdawaniu nagród. Przed galą spore szanse na wyróżnienia mieli David Cronenberg za "Crimes of the Future" i James Gray za "Armageddon Time". Jury pominęło też nowe filmy Cristiana Mungiu (R.M.N.), Kiriłła Serebrennikowa ("Żona Czajkowskiego) czy Alberta Serry.
Lista nagrodzonych (wersja angielska):
COMPETITION
Palme d’Or: Triangle Of Sadness, dir: Ruben Ostlund
Grand Prix - TIE: „Stars At Noon”, Claire Denis AND Close, Lukas Dhont
Director: Park Chan-wook, “Decision to Leave”
75th Anniversary Special Award: Jean-Pierre and Luc Dardenne, “Tori & Lokita”
Actor: “Broker,” Song Kang-ho
Actress: Zar Amir-Ebrahimi, “Holy Spider”
Jury Prize — TIE: “The Eight Mountains,” Félix Van Groeningen and Charlotte Vandermeersch AND “EO,” Jerzy Skolimowski
Screenplay: Tarik Saleh, “Boy From Heaven”
OTHER PRIZES
Camera d’Or: “War Horse,” Gina Gammell and Riley Keough
Camera d’Or Special Mention: “Plan 75,” Hayakawa Chie
Short Films Palme d’Or: “The Water Murmurs,” Jianying Chen
Short Films Special Mention: “Lori,” Abinash Bikram Shah
Golden Eye Documentary Prize: “All That Breathes,” Shaunak Sen
Queer Palm: “Joyland”
Special Jury Prize: Mariupolis 2, dir: Mantas Kvedaravicius
Jury Ecumenical: Broker, dir: Hirokazu Kore-eda
UN CERTAIN REGARD
Un Certain Regard Award: “The Worst Ones,” Lise Akoka, Romane Gueret
Jury Prize: “Joyland,” Saim Sadiq
Best Director Prize: Alexandru Belc, “Metronom”
Best Performance Prize — TIE: Vicky Krieps, “Corsage” and Adam Bessa, “Harka”
Best Screenplay Prize: Maha Haj, “Mediterranean Fever”
Coup de Coeur Award: “Rodeo,” Lola Quivoron
DIRECTORS’ FORTNIGHT
Europa Cinemas Label: “One Fine Morning,” Mia Hansen-Løve
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “The Mountain,” Thomas Salvador
CRITICS’ WEEK
Nespresso Grand Prize: “La Jauria,” Andres Ramirez Pulido
French Touch Prize: “Aftersun,” Charlotte Wells
GAN Foundation Award for Distribution: Urban Distribution, “The Woodcutter Story”
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Zelda Samson, “Love According to Dalva”
CINÉFONDATION
First Prize: A Conspiracy Man,” Valerio Ferrara
Second Prize: “Somewhere,” Li Jiahe
Third Prize — TIE: “Glorious Revolution,” Masha Novikova AND “Humans Are Dumber When Crammed Up Together,” Laurène Fernandez
FIPRESCI INTERNATIONAL CRITICS’ PRIZES
COMPETITION
‘Leila’s Brothers,’ (Saeed Roustace, Iran)
UN CERTAIN REGARD
“The Blue Caftan,” (Maryam Touzani, Morocco, France, Denmark, Belgium)
DIRECTORS’ FORTNIGHT/CRITICS’ WEEK
“Love According to Dalva,” (Emmanuelle Nicot, Belgium, France)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz