czwartek, 7 grudnia 2023

National Board of Review docenia Scorsese

Kolejna znacząca amerykańska grupa krytyków filmowych przyznała swoje doroczne nagrody. National Board of Review za najlepszy film 2023 roku uznało „Czas krwawego księżyca” Martina Scorsese, który otrzymał także nagrodę za reżyserię oraz za główną rolę kobiecą Lily Gladstone i zdjęcia Rodrigo Prieto. NBR zaprezentowało także listy z najlepszymi filmami roku, z filmami dokumentalnymi, niezależnymi i zagranicznymi. Na tej ostatniej jest brytyjsko-polska „Strefa interesów”.

Nagroda za reżyserię dla Scorsese stawia go na równi z Davidem Leanem, który w swojej karierze także zdobył cztery nagrody od National Board of Review. W ciągu ostatnich 30 lat zwycięzca najlepszego filmu NBR zazwyczaj otrzymywał nominację do Oscara za najlepszy film, ale zdarzyły się też wyjątki i dotyczyły one filmów „A Most Violent Year”, ”Quills”, “Gods and Monsters”, “Empire of the Sun” i “Betrayal”. „Czas krwawego księżyca” nie dołączy do tego grona, pytanie tylko czy zdobędzie Oscara dla najlepszego filmu roku. Jego szanse rosną, a na pewno jest jednym z kilku tylko poważnych konkurentów do najważniejszej nagrody filmowej na świecie.

Paul Giamatti otrzymał nagrodę za najlepszą rolę, którą brawurowo zagrał w filmie „Przesilenie zimowe”. Ten film w reżyserii Aleksandra Payne zdobył też nagrodę za scenariusz oryginalny i rolę drugoplanową Da’Vine Joy Randolph. Za męską rolę drugoplanową doceniono Marka Ruffalo występującego w „Biednych istotach”. Ten film doceniono też za scenariusz adaptowany.

„Poprzednie życie” uznano za najlepszy debiut, „Anatomię upadku” za najlepszy film zagraniczny, „Still: A Michael J. Fox Movie” za dokument roku, a „Spider-Man: Across the Spider-Verse” za najlepszą animację.

NBR wybrało też listy z najlepszymi produkcjami 2023 roku, dzieląc je na odpowiednie kategorie. Wśród najlepszych filmów roku są oczywiście „Barbie” i „Oppenheimer”, ale też animowany „Chłopiec i czapla”, „Ferrari”, „Maestro” i wspomniane „Przesilenie zimowe”, „Poprzednie życie”, „Biedne istoty”.

W gronie najlepszych filmów zagranicznych są „La Chimera”, „Opadające liście”, „Totem” i nasza „Strefa interesów”. Są też zestawienia najlepszych dokumentów i filmów niezależnych.

 

Pełna lista nagrodzonych (wersja angielska):

 

Best Film: “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Best Director: Martin Scorsese — “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Best Actor: Paul Giamatti, “The Holdovers” (Focus Features)

 

Best Actress: Lily Gladstone, “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Best Supporting Actor: Mark Ruffalo, “Poor Things” (Searchlight Pictures)

 

Best Supporting Actress: Da’Vine Joy Randolph, “The Holdovers” (Focus Features)

 

NBR Icon Award: Bradley Cooper

 

Best Original Screenplay: “The Holdovers” (Focus Features) — David Hemingson

 

Best Adapted Screenplay: “Poor Things” (Searchlight Pictures) — Tony McNamara

 

Breakthrough Performance: Teyana Taylor, “A Thousand and One” (Focus Features)

 

Best Directorial Debut: Celine Song, “Past Lives” (A24)

 

Best Animated Feature: “Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)

 

Best International Film: “Anatomy of a Fall” (Neon)

 

Best Documentary: “Still: A Michael J. Fox Movie” (Apple Original Films)

 

Best Ensemble: “The Iron Claw” (A24)

 

Outstanding Achievement in Stunt Artistry: Director Chad Stahelski and Stunt Coordinators Stephen Dunlevy & Scott Rogers, “John Wick: Chapter 4” (Lionsgate)

 

Outstanding Achievement in Cinematography: Rodrigo Prieto, “Barbie” (Warner Bros.) and “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Top Films (in alphabetical order):

 

“Barbie”

“The Boy and the Heron”

“Ferrari”

“The Holdovers”

“The Iron Claw”

“Maestro”

“Oppenheimer”

“Past Lives”

“Poor Things”

 

Top 5 International Films (in alphabetical order):

 

“La Chimera” (Neon)

“Fallen Leaves” (Mubi)

“The Teachers’ Lounge” (Sony Pictures Classics)

“Tótem”

“The Zone of Interest” (A24)

 

Top 5 Documentaries (in alphabetical order):

 

“20 Days in Mariupol”

“32 Sounds”

“The Eternal Memory”

“The Pigeon Tunnel”

“A Still Small Voice”

 

Top 10 Independent Films (in alphabetical order):

 

“All Dirt Roads Taste of Salt” (A24)

“All of Us Strangers” (Searchlight Pictures)

“BlackBerry” (IFC Films)

“Earth Mama” (A24)

“Flora and Son” (Apple Original Films)

“The Persian Version” (Sony Pictures Classics)

“Scrapper”

“Showing Up” (A24)

“Theater Camp” (Searchlight Pictures)

“A Thousand and One” (Focus Features)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz