Kiedyś najważniejsze obok Oscarów nagrody filmowe za oceanem, dziś odbudowujące swoją pozycję ciągle ciekawe wyróżnienia. Poznaliśmy nominacje do Złotych Globów, które tradycyjnie poprzedzają nominacje do Oscarów i wszystko wskazuje na to, że ciągle dobrze prognozują wybory Akademii. Najwięcej nominacji do Złotych Globów dla „Barbie” w kinie i „Sukcesji” w tv. Wśród najlepszych dramatów nominację zdobył brytyjsko-polski film „Strefa interesów”, który rywalizuje w sumie o trzy nagrody.
Złote Globy mają nowego właściciela, zdecydowanie zwiększyły liczbę głosujących (z około 100 do 300 dziennikarzy, w tym kilkoro z Polski), próbują odbudować pozycję, po skandalach, które w ostatnich latach nękały to wyróżnienie. Kiedyś bardzo lubiane w USA, znaczący element marketingowej batalii o zainteresowanie widzów i branży. Złote Globy się zmieniają. Z pięciu do sześciu zwiększyła się liczba nominowanych w każdej kategorii. Dodano też dwie nowe kategorie, za Osiągnięcie Filmowe i Kasowe oraz Najlepszy Występ Stand-Up. Dzięki nowym kategoriom nominacje zdobyły m.in. „Strażnicy Galaktyki Vol. 3”, „John Wick 4”, film koncertowy Taylor Swift oraz Amy Schumer i Ricky Gervais.
Jeśli chodzi o tegoroczne nominacje, to w pojedynku „Barbie” kontra „Oppenheimer” wynik nominacji to 9 do 8. „Barbie” zyskało przewagę w nominacjach dzięki kategorii z piosenkami, bo tam dostrzeżono aż trzy utwory. Generalnie oba filmy nie stoczą bezpośredniej walki w większości kategorii, bo te dotyczące filmów i ról, podzielone są tradycyjnie na dramaty i komedie/musicale. „Barbie” zdobyła też nominacje za role aktorskie Margot Robbie (czwarta nominacja) i Ryana Goslinga (szósta nominacja). Są też nominacje za scenariusz, reżyserię oraz w nowej kategorii doceniającej największe filmowe kasowe sukcesy danego roku. I tutaj dojdzie do spotkania z „Oppenheimerem”.
„Oppenheimer” to oczywiście walka o najlepszy dramat, a bezpośrednia rywalizacja z „Barbie” będzie miała miejsce w kategorii Reżyseria, Scenariusz (w obu nominacje zdobył Christopher Nolan) i Osiągnięcie Filmowe i Kasowe. Są też trzy aktorskie nominacje dla Cilliana Murphy’ego, Roberta Downeya Jr. i Emily Blunt. Ludwig Goransson zdobył nominację za muzykę.
Te dwa filmy zdobyły największą liczbę nominacji, ale też za nimi są „Czas krwawego księżyca” Martina Scorsese i „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa z 7 nominacjami. Obaj twórcy są w gronie nominowanych za reżyserię.
„Oppenheimer” i „Czas krwawego księżyca” spotkają się w kategorii doceniającej najlepsze filmowe dramaty, a w kategorii tej nominowano także francuską „Anatomię upadku”, „Maestro” Netflixa, niezależne „Poprzednie życie” oraz brytyjsko-polską koprodukcję zatytułowaną „Strefa interesów”. Ten ostatni film zdobył nominacje także za muzykę i w kategorii doceniającej filmy nieanglojęzyczne, a są tutaj jeszcze m.in. „Anatomia upadku” (cztery nominacje, w tym za scenariusz i rolę Sandry Huller), „Opadające liście” (dość niespodziewana nominacja dla Alma Pöysti za główną rolę w komedii) i reprezentujące USA „Poprzednie życie” (bo rozgrywa się także w języku koreańskim), nominowane w sumie w 5 kategoriach.
W komediach/musicalach „Barbie” i „Biedne istoty” stają w szranki z filmami „Air”, „American Fiction”, „Przesilenie zimowe” i „Obsesja”. To także bardzo silna kategoria.
Greta Gerwig nie jest jedyną kobietą nominowaną za reżyserię, bo dziennikarz docenili też Celine Song za „Poprzednie życie”. W gronie tym jest jeszcze Bradley Cooper nominowany za reżyserię „Maestro”. Drugą nominację Cooper otrzymał za rolę w swoim filmie. Jednak kategoria z męskimi rolami dramatycznymi jest bardzo ciekawa, bo jest tutaj wspomniany Cillian Murphy, ale też Leonardo DiCaprio, Colman Domingo za „Rustin” oraz Andrew Scott i Barry Keoghan za „Saltburn”. Wśród najlepszych aktorek w dramacie dostrzeżono Lily Gladstone, Carey Mulligan, Annette Bening oraz Gretę Lee za „Poprzednie życie” i Cailee Spaeny za rolę tytułową w „Priscilli”.
Do ciekawej rywalizacji dojdzie w kategorii z kobiecymi rolami w komediach/musicalach. Są tutaj bowiem m.in. Margot Robbie, Emma Stone, Natalie Portman i Jennifer Lawrence. Wiele gwiazd znajduje się też w kategorii z najlepszymi aktorami w komedii/musicalu. Ucieszy zapewne wiele osób nominacja dla Nicolasa Cage’a za „Dream Scenario”, jest Timothee Chalamet za „Wonkę”, Joaquin Pheonix za „Bo się boi” („Napoleona” nie ma w ogóle!), Matt Damon za „Air”, Jeffrey Wright za „American Fiction” i mój faworyt Paul Giamatti za „Przesilenie zimowe”.
W gronie aktorów i aktorek nominowanych za role drugoplanowe są m.in. Willem Dafoe, Robert De Niro, Charles Melton, Jodie Foster, Julianne Moore i Rosamund Pike.
W kategoriach telewizyjnych dominują „Sukcesja” w dramacie i „The Bear” w komedii. Finałowa odsłona „Sukcesji” zdobyła w sumie 9 nominacji, w tym mnóstwo aktorskich. To rekordowa w historii Złotych Globów liczba nominacji uzyskanych w jednej edycji tego wydarzenia. Dotychczasowy rekord 8 nominacji w jednym sezonie należał do serialu „Los Angeles Law” z 1990 roku.
O tytuł najlepszego serialu dramatycznego zabiegają także m.in.: „1923”, „The Crown”, „The Last of Us” i „The Morning Show”. Wśród komedii jest „Ted Lasso”, “Abbott Elementary” i „Barry”. W gronie seriali limitowanych i antologii dostrzeżono „Beef”, “Lessons in Chemistry”, “Daisy Jones & the Six” i „Fargo”.
W kategorii poświęconej pełnometrażowym animacjom są dwie produkcje japońskie – „Chłopiec i czapla” oraz „Suzume”. Ich hollywoodzcy konkurenci to „Elemental” i „Wish” od Pixara i Disneya, „Super Mario Bros. Film” oraz “Spider-Man: Across the Spider-Verse”.
Wśród producentów górą Netflix z 28 nominacjami, ale tylko o jedną mniej nominacji zdobył Warner Bros. Discovery. Nagrody przyznane zostaną 7 stycznia 2024 roku.
PEŁNA LISTA NOMINACJI (w oryginale):
Best Motion Picture, Drama
“Oppenheimer” (Universal Pictures)
“Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)
“Maestro” (Netflix)
“Past Lives” (A24)
“The Zone of Interest” (A24)
“Anatomy of a Fall” (Neon)
Best Picture, Musical or Comedy
“Barbie” (Warner Bros.)
“Poor Things” (Searchlight Pictures)
“American Fiction” (MGM)
“The Holdovers” (Focus Features)
“May December” (Netflix)
“Air” (Amazon MGM Studios)
Best Director, Motion Picture
Bradley Cooper — “Maestro”
Greta Gerwig — “Barbie”
Yorgos Lanthimos — “Poor Things”
Christopher Nolan — “Oppenheimer”
Martin Scorsese — “Killers of the Flower Moon”
Celine Song — “Past Lives”
Best Screenplay, Motion Picture
“Barbie” — Greta Gerwig, Noah Baumbach
“Poor Things” — Tony McNamara
“Oppenheimer” — Christopher Nolan
“Killers of the Flower Moon” — Eric Roth, Martin Scorsese
“Past Lives” — Celine Song
“Anatomy of a Fall” — Justine Triet, Arthur Harari
Best Performance by an Actor in a Motion Picture, Drama
Bradley Cooper — “Maestro”
Cillian Murphy — “Oppenheimer”
Leonardo DiCaprio — “Killers of the Flower Moon”
Colman Domingo — “Rustin”
Andrew Scott — “All of Us Strangers”
Barry Keoghan — “Saltburn”
Best Performance by an Actress in a Motion Picture, Drama
Lily Gladstone — “Killers of the Flower Moon”
Carey Mulligan – “Maestro”
Sandra Hüller – “Anatomy of a Fall”
Annette Bening — “Nyad”
Greta Lee — “Past Lives”
Cailee Spaeny — “Priscilla”
Best Performance by an Actress in a Motion Picture, Musical or Comedy
Fantasia Barrino – “The Color Purple”
Jennifer Lawrence – “No Hard Feelings”
Natalie Portman – “May December”
Alma Pöysti – “Fallen Leaves”
Margot Robbie – “Barbie”
Emma Stone – “Poor Things”
Best Performance by an Actor in a Motion Picture, Musical or Comedy
Nicolas Cage — “Dream Scenario”
Timothée Chalamet — “Wonka”
Matt Damon — “Air”
Paul Giamatti — “The Holdovers”
Joaquin Phoenix — “Beau Is Afraid”
Jeffrey Wright — “American Fiction”
Best Supporting Actor – Motion Picture
Willem Dafoe — “Poor Things”
Robert DeNiro — “Killers of the Flower Moon”
Robert Downey Jr. — “Oppenheimer”
Ryan Gosling — “Barbie”
Charles Melton — “May December”
Mark Ruffalo — “Poor Things”
Best Supporting Actress, Motion Picture
Emily Blunt — “Oppenheimer”
Danielle Brooks — “The Color Purple”
Jodie Foster — “Nyad”
Julianne Moore — “May December”
Rosamund Pike — “Saltburn”
Da’Vine Joy Randolph — “The Holdovers”
Best Original Score, Motion Picture
Ludwig Göransson — “Oppenheimer”
Jerskin Fendrix — “Poor Things”
Robbie Robertson — “Killers of the Flower Moon”
Mica Levi — “The Zone of Interest”
Daniel Pemberton — “Spider-Man: Across the Spider-Verse”
Joe Hisaishi — “The Boy and the Heron”
Best Picture, Non-English Language
“Anatomy of a Fall” (Neon) — France
“Fallen Leaves” (Mubi) — Finland
“Io Capitano” (01 Distribution) — Italy
“Past Lives” (A24) — United States
“Society of the Snow” (Netflix) — Spain
“The Zone of Interest” (A24) — United Kingdom
Best Original Song, Motion Picture
“Barbie” — “What Was I Made For?” by Billie Eilish and Finneas
“Barbie” — “Dance the Night” by Caroline Ailin, Dua Lipa, Mark Ronson and Andrew Wyatt
“She Came to Me” — “Addicted to Romance” by Bruce Springsteen and Patti Scialfa
“The Super Mario Bros. Movie” — “Peaches” by Jack Black, Aaron Horvath, Michael Jelenic, Eric Osmond, and John Spiker
“Barbie” — “I’m Just Ken” by Mark Ronson, Andrew Wyatt
“Rustin” — “Road to Freedom” by Lenny Kravitz
Best Motion Picture, Animated
“The Boy and the Heron” (GKids)
“Elemental” (Disney)
“Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)
“The Super Mario Bros. Movie” (Universal Pictures)
“Suzume” (Toho Co.)
“Wish” (Disney)
Best Television Series, Drama
“1923” (Paramount+)
“The Crown” (Netflix)
“The Diplomat” (Netflix)
“The Last of Us” (HBO)
“The Morning Show” (Apple TV+)
“Succession” (HBO)
Best Television Series, Musical or Comedy
“The Bear” (FX)
“Ted Lasso” (Apple TV+)
“Abbott Elementary” (ABC)
“Jury Duty” (Amazon Freevee)
“Only Murders in the Building” (Hulu)
“Barry” (HBO)
Best Performance by an Actor in a Television Series, Drama
Pedro Pascal — “The Last of Us”
Kieran Culkin — “Succession”
Jeremy Strong — “Succession”
Brian Cox — “Succession”
Gary Oldman — “Slow Horses”
Dominic West — “The Crown”
Best Performance by an Actress in a Television Series, Drama
Helen Mirren — “1923”
Bella Ramsey — “The Last of Us”
Keri Russell — “The Diplomat”
Sarah Snook — “Succession”
Imelda Staunton — “The Crown”
Emma Stone — “The Curse”
Best Actress in a TV Series, Musical or Comedy
Ayo Edebiri — “The Bear”
Natasha Lyonne — “Poker Face”
Quinta Brunson — “Abbott Elementary”
Rachel Brosnahan — “The Marvelous Mrs. Maisel”
Selena Gomez — “Only Murders in the Building”
Elle Fanning – “The Great”
Best Actor in a TV Series, Musical or Comedy
Bill Hader — “Barry”
Steve Martin — “Only Murders in the Building”
Martin Short — “Only Murders in the Building”
Jason Segel — “Shrinking”
Jason Sudeikis — “Ted Lasso”
Jeremy Allen White — “The Bear”
Best Supporting Actor, Television
Billy Crudup — “The Morning Show”
Matthew Macfadyen — “Succession”
James Marsden — “Jury Duty”
Ebon Moss-Bachrach — “The Bear”
Alan Ruck — “Succession”
Alexander Skarsgård — “Succession”
Best Supporting Actress, Television
Elizabeth Debicki — “The Crown”
Abby Elliott — “The Bear”
Christina Ricci — “Yellowjackets”
J. Smith-Cameron — “Succession”
Meryl Streep — “Only Murders in the Building”
Hannah Waddingham — “Ted Lasso”
Best Limited Series, Anthology Series or a Motion Picture Made for Television
“Beef”
“Lessons in Chemistry”
“Daisy Jones & the Six”
“All the Light We Cannot See”
“Fellow Travelers”
“Fargo”
Best Performance by an Actor, Limited Series, Anthology Series or Motion Picture Made for Television
Matt Bomer — “Fellow Travelers”
Sam Claflin — “Daisy Jones & the Six”
Jon Hamm — “Fargo”
Woody Harrelson — “White House Plumbers”
David Oyelowo — “Lawmen: Bass Reeves”
Steven Yeun — “Beef”
Best Performance by an Actress, Limited Series, Anthology Series or a Motion Picture Made for Television
Riley Keough — “Daisy Jones & the Six”
Brie Larson — “Lessons in Chemistry”
Elizabeth Olsen — “Love and Death”
Juno Temple — “Fargo”
Rachel Weisz — “Dead Ringers”
Ali Wong — “Beef”
Best Performance in Stand-Up Comedy or Television
Ricky Gervais — “Ricky Gervais: Armageddon”
Trevor Noah — “Trevor Noah: Where Was I”
Chris Rock — “Chris Rock: Selective Outrage”
Amy Schumer — “Amy Schumer: Emergency Contact”
Sarah Silverman — “Sarah Silverman: Someone You Love”
Wanda Sykes — “Wanda Sykes: I’m an Entertainer”
Cinematic and Box Office Achievement
“Barbie” (Warner Bros.)
“Guardians of the Galaxy Vol. 3” (Disney)
“John Wick: Chapter 4” (Lionsgate Films)
“Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One” (Paramount Pictures)
“Oppenheimer” (Universal Pictures)
“Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)
“The Super Mario Bros. Movie” (Universal Pictures)
“Taylor Swift: The Eras Tour” (AMC Theatres)
NOMINATIONS BY MOTION PICTURE
(2 or more)
Barbie — 9
Oppenheimer — 8
Killers of the Flower Moon — 7
Poor Things — 7
Past Lives — 5
Anatomy of a Fall — 4
Maestro — 4
May December — 4
The Holdovers — 3
Spider-Man: Across the Spider-Verse — 3
The Super Mario Bros. Movie — 3
The Zone of Interest — 3
Air — 2
American Fiction — 2
The Boy and the Heron — 2
The Color Purple — 2
Fallen Leaves — 2
Nyad — 2
Rustin — 2
Saltburn — 2
NOMINATIONS BY MOVIE STUDIO
(2 or more)
Netflix — 13
Warner Bros. — 12
A24 — 11
Universal– 11
Searchlight Pictures — 8
Apple Original Films — 7
Amazon MGM Studios — 4
Neon — 4
Sony Pictures Releasing — 4
Focus Features — 3
Walt Disney Studios Motion Pictures — 3
Gkids — 2
Mubi — 2
Orion Pictures / Amazon MGM Studios — 2
NOMINATIONS BY TELEVISION SERIES OR PROGRAM
(2 or more)
Succession — 9
The Bear — 5
Only Murders in the Building — 5
The Crown — 4
Beef — 3
Daisy Jones & The Six — 3
Fargo — 3
The Last of Us — 3
Ted Lasso — 3
1923 — 2
Abbott Elementary — 2
Barry — 2
The Diplomat — 2
Fellow Travelers — 2
Jury Duty — 2
Lessons in Chemistry — 2
The Morning Show — 2
NOMINATIONS BY TV DISTRIBUTOR
HBO | Max — 17
Netflix — 15
Apple TV+ — 9
FX — 8
Hulu — 6
Prime Video — 5
Showtime — 4
Paramount+ — 3
ABC — 2
Amazon Freevee — 2
Peacock — 1
Z tych wszystkich filmów chyba największym echem poniósł się Oppenheimer oraz Barbie. I tak jak film Barbie jakoś do mnie nie przemówił tak Oppenheimer to było naprawdę dobre widowisko kinowe. Wiem że niektórych ten film nudził, ale dla mnie był genialny.
OdpowiedzUsuń