Europejska Akademia Filmowa przyznała swoje doroczne Europejskie Nagrody Filmowej. Zdominowała je „Anatomia upadku” w reżyserii Justine Triet, która otrzymała pięć nagród. O tytuł najlepszego filmu roku zabiegały też „Zielona granica” Agnieszki Holland i „Strefa interesów” Jonathana Glazera.
Główną bohaterką filmu „Anatomia upadku” jest kobieta podejrzana o morderstwo swojego męża. Ich niewidomy syn jako jedyny świadek, stoi przed dylematem moralnym. Wspaniale z aktorskiego zadania w tym filmie wywiązała się Sandra Hüller, która zdobyła Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszej aktorki. „Anatomia upadku” zwyciężyła w trzech najważniejszych kategoriach – Najlepszy Europejski Film (producenci Marie-Ange Luciani i David Thion), Najlepszy Europejski Scenariusz (Justine Triet i Arthur Harari), Najlepsza Europejska Reżyseria (Justine Triet). Piątą Europejską Nagrodę Filmową otrzymali autor montażu Laurent Sénéchal. Swoje wyróżnienie „Anatomii upadku” przyznali też europejscy studenci (nagroda towarzysząca Europejskim Nagrodom Filmowym), film rywalizuje jeszcze o Nagrodę Publiczności (głosowanie trwa).
Nagrodzona Złotą Palmą w tym roku w Cannes „Anatomia upadku” powtórzyła sukces zeszłorocznego „W trójkącie”. Oba filmy wygrały najważniejszy festiwal filmowy, a potem zdobyły Europejskie Nagrody Filmowe w najważniejszych kategoriach. „W trójkącie” niedługo po tym triumfie zostało nominowane do najważniejszych amerykańskich Oscarów, tą drogą podąża też „Anatomia upadku”, która mierzy w główne kategorie, ponieważ w dużej części mówi się w filmie po angielsku, a Francuzi nie wystawili tego filmu do rywalizacji o Oscara Międzynarodowego. Do Oscarowych szans odniosła się Justine Triet podczas konferencji prasowej, po ceremonii wręczenia nagród: „Nie mogę powiedzieć, czy tak się stanie, czy nie, ale tak… teraz jesteśmy w wyścigu i będziemy kontynuować kampanię w USA i jesteśmy całkowicie zaangażowani, zobaczmy”. Polska premiera „Anatomii upadku” zapowiadana jest na 23 lutego 2024 roku. MOJA OPINIA FILMU ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ.
O tytuł najlepszego europejskiego filmu 2023 roku rywalizowały także: „Zielona granica” Agnieszki Holland, „Strefa interesów” Jonathana Glazera, „Opadające liście” Akiego Kaurismakiego i „Io Capitano” Matteo Garrone.
W kategorii doceniającej najlepszych aktorów zwyciężył Mads Mikkelsen za rolę w filmie „The Promised Land” („Bękart”). Ten film zdobył też nagrody w kategoriach zawodowych/technicznych, za najlepsze zdjęcia w filmie europejskim (Rasmus Videbæk) i kostiumy (Kicki Ilander).
W kategorii Europejski Dokument, w której była nominowana duńsko-polska produkcja "Apolonia, Apolonia" w reżyserii Lei Glob, zwyciężył film "Siostrzeństwo świętej sauny". Estoński kandydat do Oscara w reżyserii Anny Hints opowiada o sile siostrzeństwa, pięknie każdego ciała i oczyszczającej mocy saun. Film jest dostępny w polskich kinach. W tej kategorii były też nominowane m.in. „Adamant” (Złoty Niedźwiedź z Berlina) oraz „Cztery córki”.
W kategorii Europejskie Odkrycie za pełnometrażowy debiut fabularny nagrodę otrzymała Molly Manning Walker autorka filmu "How To Have Sex". Główne bohaterki to trzy brytyjskie nastolatki, które wyruszają na wakacje pełne alkoholu, klubów i namiętności. Film niedawno wprowadziła do naszych kin firma Gutek Film.
W kategorii Young Audience Award zwyciężył film „Georgie ma się dobrze” (Scrapper) w reżyserii Charlotte Regan. Wśród najlepszych pełnometrażowych animacji zwyciężył „Robot Dreams” (Pies i robot), produkcja hiszpańsko-francuska, którą wkrótce będzie można oglądać w polskich kinach. Wśród krótkich metraży doceniono „Hardly Working”.
W innych kategoriach zawodowych/technicznych wyróżniono twórców filmów „La Chimera” (scenografia), „Society Of The Snow” (charakteryzacja, efekty wizualne), „Club Zero” (muzyka) i „Strefa interesów” (dźwięk).
Agnieszka Holland, która pełni funkcję Prezydentki Europejskiej Akademii Filmowej, pojawiła się na scenie, przyznając nagrodę za osiągnięcia życiowe Vanessie Redgrave, wybitnej brytyjskiej aktorce filmowej i teatralnej znanej z takich tytułów jak "Isadora", "Powiększenie", czy "Powrót do Howards End".
Koreańsko-litewska producentka Uljana Kim, która ostatnio stworzyła m.in. film „Historię naturalna zniszczenia” w reżyserii Siergieja Łoźnicy, otrzymała międzynarodową nagrodę koprodukcyjną Eurimage „w dowód jej wyjątkowego zaangażowania w koprodukcję”. W ramach nagród honorowych hiszpańska reżyserka Isabel Coixet została uhonorowana Nagrodą za Europejskie Osiągnięcia w Kinie Światowym, a węgierski filmowiec Béla Tarr został uhonorowany Honorową Nagrodą Prezydenta i Zarządu.
Tegoroczna ceremonia wręczenia Europejskich Nagród Filmowych przebiegała w tle drugiego roku wojny na Ukrainie oraz konfliktu Izrael-Hamas, którego skutki są odczuwalne w Europie. Wydarzenie rozpoczęło się przesłaniem jedności od kierujących Akademią Agnieszki Holland, Mike’a Downeya i Matthijsa Woutera Knola: „Mamy członków z Ukrainy, Rosji, Izraela i Palestyny… Chcemy, aby była to przestrzeń do rozmów, słuchania i zrozumienia” – stwierdzili we wspólnym oświadczeniu.
Europejska Nagroda Filmowa powstała w 1988 roku i jest uznawana za najbardziej prestiżową nagrodę honorującą europejskie filmy. Powszechnie nazywana odpowiednikiem amerykańskiego Oscara, przyznawana jest przez członków Europejskiej Akademii Filmowej. Pierwszym laureatem nagrody był Krzysztof Kieślowski za "Krótki film o zabijaniu". Polskie filmy regularnie zdobywają nagrody i nominacje, w gronie głosujących jest znaczna liczba przedstawicieli naszej kinematografii. W tym roku odbyła się 36. edycja Europejskich Nagród Filmowych, a Europejska Akademia Filmowa liczy dziś 4600 osób.
Pełna lista nagrodzonych:
Najlepszy Film Europejski
Anatomy of a Fall / Anatomia upadku (Francja)
Reż. Justine Triet, produkcja Marie-Ange Luciani i David Thion
Europejska Reżyseria
Justine Triet za Anatomy of a Fall
Europejski Scenariusz
Justine Triet & Arthur Harari za Anatomy of a Fall
Europejska Aktorka
Sandra Hüller w filmie Anatomy of a Fall
Europejski Aktor
Mads Mikkelsen w filmie The Promised Land / Bękart (Dania)
Europejski Film Dokumentalny
Smoke Sauna Sisterhood / Siostrzeństwo świętej sauny (Estonia, Francja, Islandia)
Reż. Anna Hints
Europejskie Odkrycie - Prix FIPRESCI
How To Have Sex (Wielka Brytania, Grecja)
Reż. Molly Manning Walker
Young Audience Award
Scrapper / Georgie ma się dobrze (Wielka Brytania)
Reż. Charlotte Regan
Europejski Pełnometrażowy Film Animowany
Robot Dreams / Robot i pies (Hiszpania, Francja)
Reż. Pablo Berger
Europejski Film Krótkometrażowy
„Hardly Working”, reżyseria Total Refusal: Susanna Flock, Robin Klengel, Leonhard Müllner i Michael Stumpf (Austria)
Excellence Awards (laureaci zostali ogłoszeni wcześniej)
Europejskie Zdjęcia
Rasmus Videbæk za The Promised Land
Europejski Montaż
Laurent Sénéchal za Anatomy Of A Fall
Europejska Scenografia
Emita Frigato za La Chimera
Europejskie Kostiumy
Kicki Ilander za The Promised Land
Europejska Charakteryzacja
Ana López-Puigcerver, Belén López-Puigcerver, David Martí & Montse Ribé za Society Of The Snow
Europejska Muzyka
Markus Binder za Club Zero
Europejski Dźwięk
Johnnie Burn & Tarn Willers za The Zone Of Interest
Europejskie Efekty Wizualne
Félix Bergés, Laura Pedro za Society of The Snow
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz