Tygodnik Polityka ogłosił nominacje do swoich dorocznych nagród kulturalnych – Paszporty Polityki. Wśród wielu kategorii jest także ta dedykowana filmowi, ale wchodząca też w świat seriali.
W kategorii FILM nominacje otrzymali:
Nina Lewandowska i Kamila Tarabura
Pierwsza jest scenarzystką, druga scenarzystką i reżyserką. Łączy je wrażliwość i podobny typ zainteresowań krążących wokół relacji rodzinnych, skupionych na śledzeniu tego, czym jest bliskość i przyjaźń. Razem zrealizowały krótkometrażową fabułę „Chodźmy w noc” wyróżnioną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz doskonale przyjęty sześcioodcinkowy serial „Absolutni debiutanci” dla Netflixa, zmysłowo i z wyczuciem opisujący moment dorastania, nastoletnich poszukiwań tożsamości. Krytycy dostrzegli śmiałe nawiązania m.in. do klimatów „Marzycieli”, „Tamtych dni, tamtych nocy” oraz kina autorskiego lat 90.
Paweł Maślona
Reżyser i scenarzysta (ur. 1983 r.). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Wcześniej dał się poznać jako aktywny uczestnik amatorskiego klubu filmowego Groteska w rodzinnym Kędzierzynie-Koźlu. Doświadczenie filmowe zdobywał na planie „Chrztu” Marcina Wrony, gdzie był asystentem reżysera. Później został także współscenarzystą „Demona”. Jego praca dyplomowa „Magma” – o sfrustrowanym sprzedawcy mebli – zdobyła główną nagrodę na Palm Springs ShortFest oraz główną nagrodę w Konkursie Młodego Kina podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Inna szkolna etiuda Maślony, „Zaćmienie”, o trudnej relacji między młodym mężczyzną a zniedołężniałym ojcem, otrzymała wyróżnienie za reżyserię w Szanghaju, a „Tylko dla obłąkanych” wygrała konkurs filmów studenckich w Monachium. Po rozedrganym „Ataku paniki”, pełnometrażowym debiucie fabularnym nominowanym do Paszportu POLITYKI w 2017 r., Maślona razem z Mikołajem Lizutem współreżyserował serial „Pisarze”. Do kina wrócił niespodziewanie, mierząc się z wyzwaniami stawianymi przez wymogi widowiska historycznego. Jego „Kos” wygrał festiwal w Gdyni.
DK Welchman
Dorota Kobiela-Welchman współtworzyła wcześniej m.in. „Twojego Vincenta”, a „Chłopi” to pełnometrażowa malarska animacja, która nadaje powieści Reymonta uniwersalne przesłanie. Reżyserka, scenarzystka, montażystka, producentka filmowa podpisująca się wcześniej jako Dorota Kobiela-Welchman (ur. 1978 r.). Ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Razem z mężem Hugh Welchmanem są autorami „Twojego Vincenta”, pierwszej w historii kina pełnometrażowej animacji malarskiej, poświęconej życiu i twórczości Vincenta van Gogha. Film zainspirowała korespondencja: 800 listów adresowanych do rodziny i przyjaciół, a zwłaszcza zdanie, które van Gogh napisał do brata tuż przed śmiercią: „Więc tak naprawdę mogą mówić za nas tylko nasze obrazy”. Realizacja trwała siedem lat. Film powstawał z udziałem ponad stu malarzy z całego świata. Zyski z globalnej dystrybucji przekroczyły 42 mln dol. To wynik, którego nie udało się osiągnąć wcześniej żadnemu polskiemu filmowi. Wychowaniem Doroty Kobieli zajmowała się jej babcia (matka, lekarka, pracowała w Austrii). Dlatego „Twój Vincent” dedykowany jest właśnie jej.
Ponadto zgłoszeni zostali: Olga Chajdas, Grzegorz Dębowski, Lena Góra, Maciej Hamela, Kuba Mikurda, Maria Kowalska, Eryk Kulm, Anna Maliszewska, Alin Szewczyk, Mateusz Więcławek.
Laureatów we wszystkich kategoriach poznamy 16 stycznia 2024 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz