Skoro przed Oscarami typowałem
laureatów, to wypada poddać ocenie także kandydatów do Orłów – Polskich Nagród
Filmowych. To wydarzenie podsumowujące filmowy rok, a jego oficjalny finał
odbędzie się w poniedziałek 10 marca. Oto moi faworyci Orłów 2025 i przemyślenia na
temat tegorocznej edycji, która jest bardzo Oscarowa.
Zestawić obok siebie „Strefę interesów” i „Dziewczynę z igłą” z „Białą odwagę” i skromnym „To nie mój film” to bardzo ciekawe, acz zastanawiające posunięcie. I choć wiem, że regulamin nagród dopuszcza taką ewentualność, to te dwie mniejszościowe polskie koprodukcje wydają się bardzo mocno górować nad innymi polskimi kandydatami do tegorocznych Orłów.
I choć gusta Polskiej Akademii Filmowej mogą mnie zaskoczyć, to nie ma wątpliwości, że „Strefa interesów” ma sporą przewagę nad konkurencją, nie tylko naszą krajową, ale przecież całą międzynarodową. Jeśli w poniedziałek film Jonathana Glazera nie zdobędzie głównego Orła (i innych nagród), będzie to bardzo zastanawiające. Ale będzie to też sygnał, że dla polskich koprodukcji mniejszościowych czas utworzyć nową kategorię. Jeśli „Strefa...” lub „Dziewczyna...” wygra najważniejszego Orła, to potwierdzą oczywiście swoją wielką wartość, z którą trudno dyskutować. I w tym momencie moim zdaniem także potrzebne jest wyodrębnienie tej dziedziny współpracy międzynarodowej z Polskich Nagród Filmowych, a na pewno należy o tym rozmawiać.
Bo co zrobić z Kieranem Culkinem i Jesse Eisenbergiem? Pierwszy ma Oscara i wszystkie nagrody świata za rolę w „Prawdziwym bólu”, jak zestawić więc tę potęgę z polskimi aktorami? Podobne wątpliwości mam z nominacjami dla aktorek z „Dziewczyny z igłą”. Decyzje Polskiej Akademii Filmowej będą w tym roku bardzo ciekawe.
Koprodukcje to dziś zdecydowanie najważniejszy sposób realizacji wartościowych filmów i to nie ulega wątpliwości. Jeśli jednak nasz udział finansowy uznaje się powszechnie za mniejszościowy (a jest to do określenia), wtedy warto dobrze przemyśleć udział takiego filmu w rywalizacji o tytuł najlepszego polskiego filmu minionego roku. Mi po prostu, coś tutaj zgrzyta, choć darzę polskich producentów „Strefy interesów” i „Dziewczyny z igłą” oraz wszystkich twórców tych wybitnych filmów, wielkim uznaniem.
Dla kogo Orły 2025? Oto przegląd poszczególnych kategorii.
NAJLEPSZY FILM
„Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka / producent: Balapolis
„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige
„Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio
„Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions
„To nie mój film”, reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies
WYGRA: „Strefa interesów”
POWINNA WYGRAĆ: „Strefa interesów”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: „Biała odwaga”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Maria Zbąska – „To nie mój film”
WYGRA: Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
POWINIEN WYGRAĆ: Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
WYGRA: Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
POWINIEN WYGRAĆ: Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
WYGRA: Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
POWINNA WYGRAĆ: Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Jacek Borusiński – „Wróbel”
Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
Marcin Dorociński – „Minghun”
Filip Pławiak – „Biała odwaga”
Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
WYGRA: Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
POWINIEN WYGRAĆ: Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
Michał Englert – „Kobieta z…”
Kacper Fertacz – „Minghun”
Łukasz Żal – „Strefa interesów”
WYGRA: Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
POWINIEN WYGRAĆ: Łukasz Żal – „Strefa interesów”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
NAJLEPSZA MUZYKA
Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
Łukasz Targosz – „Diabeł”
Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
Anja Garbarek – „To nie mój film”
Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
WYGRA: Anja Garbarek – „To nie mój film”
POWINNA WYGRAĆ: Anja Garbarek – „To nie mój film”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
WYGRA: Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
POWINIEN WYGRAĆ: Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
Nie darzę roli Culkina przesadnym uznaniem i nie robi na mnie wrażenie Oscar.
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
Agata Kulesza – „Simona Kossak”
Joanna Kulig – „Kobieta z…”
WYGRA: Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
POWINNA WYGRAĆ: Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„8 dzień Chamsinu”
„Drzewa milczą”
„Gdy powieje harmattan”
„Las”
„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
WYGRA: „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
POWINIEN WYGRAĆ: „Drzewa milczą” lub „Las”
NAJLEPSZY MONTAŻ
Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
Ireneusz Grzyb – „Sezony”
Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
WYGRA: Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
POWINNA WYGRAĆ: Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Elwira Pluta – „Biała odwaga”
Marek Warszewski – „Czerwone maki”
Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
Agata Adamus – „Simona Kossak”
Chris Oddy – “Strefa interesów”
WYGRA: Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
POWINNA WYGRAĆ: Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Elwira Pluta – „Biała odwaga”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
WYGRA: Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
POWINNA WYGRAĆ: Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
Karolina Kordas – „Czerwone maki”
Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
Pola Guźlińska – „Minghun”
Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
WYGRA: Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
POWINIEN WYGRAĆ: Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix
„Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery
„Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska - Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
„Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix
„Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla Sky Showtime
WYGRA: „Matki pingwinów”
POWINIEN WYGRAĆ: „Rojst. Millenium”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
WYGRA: Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
POWINIEN WYGRAĆ: Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
BEZ KOPRODUKCJI MNIEJSZOŚCIOWYCH: Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
ODKRYCIE ROKU
Gabriela Muskała - Najlepsza reżyseria – „Błazny”
Frederikke Hoffmeier - Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
Kamila Tarabura - Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
Maria Zbąska - Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
Tomasz Gąssowski - Najlepsza reżyseria – „Wróbel”
WYGRA: Kamila Tarabura - Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
POWINIEN WYGRAĆ: Maria Zbąska - Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
„Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
„Biedne istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
„Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
„Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ USA
WYGRA: „Anatomia upadku”
POWINIEN WYGRAĆ: „Emilia Perez”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz