Spora jest różnica pomiędzy
określeniami „kto wygra”, a „kto powinien wygrać”. Szczególnie w tym sezonie
Oscarowym, bo przebieg wszystkich najważniejszych podsumowań roku czasami zaskakiwał,
a czasami rozczarowywał. Do tego doszły sytuacje około filmowe i społecznie wpływające na ocenę dzieła, które nic nie miały wspólnego z wyborem i
jakością filmów. I dlatego finał tegorocznych Oscarów zapowiada się tak bardzo
ciekawie.
Poniżej prezentuję mój wybór laureatów tegorocznych Oscarów, z tradycyjnym podziałem, kto wygra, a kto powinien (plus mały dodatek). Obie oceny bardzo często się rozmijają, ale w tym roku szczególnie trudno będzie trafić w gusta Akademii. Mnie to nawet cieszy, bo Oscarowy wieczór tym bardziej zapowiada się ciekawie.
W historii Oscarów wiele razy dochodziło do sytuacji, w których faworyt i triumfator niemal całego Oscarowego wieczora, w finale przegrywał. Tak było gdy „Spotlight” pokonał „Zjawę”, albo gdy „Moonlight” odbierał Oscara „La La Land”, albo gdy „CODA” w finale sensacyjnie była górą nad wyżej ocenianą konkurencją. Są też Oscary, gdzie faworyci przewodzili od początku do końca ceremonii, czego doświadczyły w ostatnich latach „Oppenheimer” i „Wszystko wszędzie naraz”. Niczego przewidzieć nie można, ale 10 tysięcy głosujących to znacząca liczba osób, której wybory mogą przynieść w tym roku szczególnie sensacyjne rozstrzygnięcia.
Coraz silniejsza jest też społeczność międzynarodowa, ale jej preferencje trudne są do przewidzenia, bo to duża i różnorodna grupa, rozsiana po różnych kontynentach. Coraz większą rolę odgrywa polityka, a po tym co zrobił wczoraj prezydent USA, każdy film związany z Ukrainą dostałby dziś mnóstwo Oscarów. W całym sezonie Oscarowym doszło do tak wielu zmian nastrojów, do dramatycznych zwrotów akcji, że dziś nie wiadomo, na ile one zaszkodziły poszczególnym kandydatom, a na ile pomogły innym.
Dwa dla mnie najlepsze Oscarowe filmy w kategorii Najlepszy Film to „Emilia Perez” i „The Brutalist”, ale zamieszanie wokół nich, a potem finał innych nagród, mogły im poważnie zaszkodzić. Do tego ponad trzygodzinny „The Brutalist”, oglądany na platformie Akademii, z pominięciem potęgi sali kinowej, mógł nie wzbudzić takiego uznania u głosujących. Po skandalu z Karlą Sofią Gascon inaczej patrzy się dziś na „Emilię Perez”, inaczej patrzy też na ten film społeczność meksykańska. Gigantyczny misz-masz, z polityką, nastrojami i społecznymi odniesieniami, sztuczną inteligencją i wieloma innymi aspektami, mógł wpłynąć na wybór tego czy innego kandydata.
I tam, gdzie dwóch czy trzech się „bije”, tam do głosu dojść może kandydat najmniej bolący, bezpieczny, a przecież ciągle filmowo znakomity. Wydaje się więc, że w finale głosowania w grze o najlepszego Oscara pozostały „Anora” i „Konklawe”, każdy z nich ze znaczącymi nagrodami w finale sezonu i z dużym poparciem w społeczności filmowej, która na Oscary głosuje. Z tych dwóch znakomitych filmów, lepiej na ekranie wypada „Konklawe”, trzymający w napięciu thriller o wyborze nowego papieża, oglądany w czasach, gdy papież Franciszek tak ciężko choruje. Bo, czy się nam to podoba czy nie, ma to ogromne znaczenie przy wyborze najlepszego filmu, szczególnie wśród osób niezdecydowanych.
A gdzie czterech się bije, tam sensacyjnie wchodzi do gry piąty kandydat. I tutaj pojawia się czarny koń tego wyścigu, dla mnie znakomity przykład udanego filmu biograficznego, filmu amerykańskiego i o amerykańskim artyście przez duże A. „Kompletnie nieznany” to przykład filmu, który znakomicie naświetla i przybliża, choć nie opowiada drobiazgowo, historię bardzo ważną dla amerykańskiej kultury. Szanowne Panie i Panowie, oto Bob Dylan... Oto grający go Timothee Chalamet, który zasłużył na aktorskiego Oscara, choć Adrien „The Brutalist” Brody zdecydowanie zagrał lepiej i miał znacznie trudniejsze zadanie do wykonania.
5 faworytów do głównego Oscara, a do tego 5 pozostałych graczy. I wszyscy wyjdą zapewne z gali nagród docenieni przez Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Czy zwycięży najlepszy film roku? 3 marca nad ranem, wszystko już będzie wiadomo.
Oto przegląd poszczególnych kategorii i próba wytypowania laureatów Oscarów 2025 (przy wybranych kategoriach, krótkie komentarze).
NAJLEPSZY FILM
“Anora” (Neon) - Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker, Producenci
“The Brutalist” (A24) - Nick Gordon, Brian Young, Andrew Morrison, D.J. Gugenheim, Brady Corbe, Producenci
“A Complete Unknown” (Searchlight) / „Kompletnie nieznany” - Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman, Producenci
“Conclave” (Focus Features) / „Konklawe” - Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman, Producenci
“Dune: Part Two” (Warner Bros.) / „Diuna: Część druga” - Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve, Producenci
“Emilia Pérez” (Netflix) - Pascal Caucheteux i Jacques Audiard, Producenci
“I’m Still Here” (Sony Pictures Classics) - Maria Carlota Bruno i Rodrigo Teixeira, Producenci
“Nickel Boys” (Orion Pictures/Amazon MGM Studios) / „Miedziaki” - Dede Gardner, Jeremy Kleiner i Joslyn Barnes, Producenci
“The Substance” (Mubi) / „Substancja” - Coralie Fargeat, Tim Bevan & Eric Fellner, Producenci
“Wicked” (Universal) - Marc Platt, Producent
WYGRA: “Conclave” / „Konklawe”
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “A Complete Unknown” / „Kompletnie nieznany”
Komentarz powyżej.
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Adrien Brody - “The Brutalist”
Timothée Chalamet - “A Complete Unknown”
Colman Domingo - “Sing Sing”
Ralph Fiennes - “Conclave”
Sebastian Stan - “The Apprentice” / „Wybraniec”
WYGRA: Timothée Chalamet - “A Complete Unknown”
POWINIEN WYGRAĆ: Adrien Brody - “The Brutalist”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: Ralph Fiennes - “Conclave”
Bardzo krzykliwa i zauważalna była kampania Chalameta, mega gwiazdora, który ma dwa filmy wśród 10 najlepszych. W dodatku ten młody człowiek zdecydowanie jest bardzo utalentowany, a Dylana ukazał bardzo ciekawie, czasami grając na delikatnych nutach, w dodatku sam zaśpiewał jego utwory. Brody ponownie zanurzony jest w Holocauście, ale minęło tak wiele lat od „Pianisty” i są to tak dwie różne role. Sprawa z AI wydaje się błaha, ale świat kina boi się AI. Bezpiecznym więc wyborem jest znakomity Ralph Fiennes, który z taką klasą zagrał kardynała Lawrence’a w „Konklawe”. Siła każdego z tych filmów leży na barkach głównego aktora i każdy spisał się wyśmienicie.
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Cynthia Erivo - “Wicked”
Karla Sofía Gascón - “Emilia Pérez”
Mikey Madison - “Anora”
Demi Moore - “The Substance”
Fernanda Torres - “I’m Still Here”
WYGRA: Demi Moore - “The Substance”
POWINNA WYGRAĆ: Demi Moore - “The Substance”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: Fernanda Torres - “I’m Still Here”
W walce o tego Oscara są na pewno Demi Moore i Mikey Madison. Wygrana każdej z nich, to także pokazanie sytuacji kobiet w kinie. Zapomniana i odsunięta na bok Moore stworzyła porażającą kreację, ale młodziutka Madison szaleje młodzieńczością na ekranie. Obie aktorki są bardzo odważne w swoich rolach, przekraczają granice. Na tym tle reprezentująca Brazylię Fernanda Torres wydaje się bardzo klasyczna, dla mnie bez rewelacji, ale jej szanse są duże. Wygrana Moore dodatkowo ciekawie koresponduje z treścią „Substancji”, a to jest szczególnie ważne.
AKTOR DRUGOPLANOWY
Yura Borisov - “Anora”
Kieran Culkin - “A Real Pain” / „Prawdziwy ból”
Edward Norton - “A Complete Unknown”
Guy Pearce - “The Brutalist”
Jeremy Strong - “The Apprentice”
WYGRA: Kieran Culkin - “A Real Pain” / „Prawdziwy ból”
POWINIEN WYGRAĆ: Kieran Culkin - “A Real Pain” / „Prawdziwy ból”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: Guy Pearce - “The Brutalist”
Będzie polski akcent na Oscarach? Kieran Culkin zgarnął wszystkie nagrody w tym sezonie i gdyby nie otrzymał Oscara, byłaby to sensacja nad sensacjami. Czy to najlepsza z kreacji drugoplanowych wśród mężczyzn? To kwestia zapewne gustu, bo mnie zdecydowanie bardziej przekonali Guy Pearce i Jeremy Strong, ale też Edward Norton.
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Monica Barbaro - “A Complete Unknown”
Ariana Grande - “Wicked”
Felicity Jones - “The Brutalist”
Isabella Rossellini - “Conclave”
Zoe Saldaña - “Emilia Pérez”
WYGRA: Zoe Saldaña - “Emilia Pérez”
POWINNA WYGRAĆ: Zoe Saldaña - “Emilia Pérez”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: Isabella Rossellini - “Conclave”
Podobnie jak z aktorami drugoplanowymi, trudno sobie wyobrazić, aby Saldana straciła Oscara. Gdyby miało dojść do niespodzianki, to Isabella Rossellini zasłużyła bardzo rolą, w której mówi tak niewiele.
REŻYSERIA
“Anora” Sean Baker
“The Brutalist” Brady Corbet
“A Complete Unknown” James Mangold
“Emilia Pérez” Jacques Audiard
“The Substance” Coralie Fargeat
WYGRA: “Anora” Sean Baker
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist” Brady Corbet
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Emilia Pérez” Jacques Audiard
Jedna z tych kategorii, w których trudno przewidzieć laureata. Faworytem jest Baker, po tym jak Gildia Reżyserów dała mu swoją nagrodę. Tylko, że reżyseria to bardzo szeroki zakres pracy przy filmie, a w porównaniu z Bakerem dostrzegam większą pracę wykonaną przez Corbeta czy Audiarda. To ci dwaj twórcy stworzyli coś nieprzeciętnego i w pełni zapanowali nad swoimi niezwykłymi wizjami.
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
“A Complete Unknown” - Scenariusz James Mangold, Jay Cocks
“Conclave” - Scenariusz Peter Straughan
“Emilia Pérez” - Scenariusz Jacques Audiard, we współpracy Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi
“Nickel Boys” - Scenariusz RaMell Ross & Joslyn Barnes
“Sing Sing” - Scenariusz Clint Bentley, Greg Kwedar; historia Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John “Divine G” Whitfield
WYGRA: “Conclave”
POWINIEN WYGRAĆ: “Conclave”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Emilia Pérez”
Mam takie wrażenie, że „Konklawe” to bardzo klasyczne podejście do literatury, ale zapanowanie nad materiałem z pewnością było trudne. W kategorii zaskoczenia, jakiegoś oryginalnego potraktowania materiału wyjściowego, dostrzegam dużą wartość „Emilii Perez”. Scenariusz to jednak bardzo specyficzna materia.
SCENARIUSZ ORYGINALNY
“Anora”- Sean Baker
“The Brutalist”- Brady Corbet, Mona Fastvold
“A Real Pain”- Jesse Eisenberg
“September 5” - Moritz Binder, Tim Fehlbaum; co-Written by Alex David
“The Substance”- Coralie Fargeat
WYGRA: “A Real Pain”- Jesse Eisenberg
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist”- Brady Corbet, Mona Fastvold
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: brak
Byłoby fajnie, gdyby z gali z Oscarem wyszedł polski obywatel Jesse Eisenberg. Bardzo zgrabnie opowiedziana historia, ale mnie przekonuje bardziej to co bardzo trudne, rozbudowane, gigantyczne w „The Brutalist”.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY
“I’m Still Here” (Brazylia)
“The Girl with the Needle” / „Dziewczyna z igłą” (Dania)
“Emilia Pérez” (Francja)
“The Seed of the Sacred Fig” / „Nasienie świętej figi” (Niemcy)
“Flow” (Łotwa)
WYGRA: “Emilia Pérez” (Francja)
POWINIEN WYGRAĆ: “Emilia Pérez” (Francja)
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “I’m Still Here” (Brazylia)
Tego Oscara nikt nie odbierze „Emilii Perez”, ale patriotycznie trzymam kciuki za „Dziewczynę z igłą” Magnusa von Horna.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
“Flow” (Sideshow/Janus Films) Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens i Gregory Zalcman
“Inside Out 2” / „W głowie się nie mieści 2” (Walt Disney) Kelsey Mann, Mark Nielsen
“Memoir of a Snail” (IFC Films) Adam Elliot, Liz Kearney
“Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl” / „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina” Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek
“The Wild Robot” / „Dziki robot” Chris Sanders, Jeff Hermann
WYGRA: “Flow”
POWINIEN WYGRAĆ: “Flow”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Memoir of a Snail”
Trudna kategoria, gdzie o Oscara rywalizują praktycznie dwa animowane światy. Ten artystyczny i międzynarodowy („Flow”), z tym Hollywoodzkim („Dziki robot”). Stawiam na zespół z Łotwy, bo to bardzo oryginalna animacja, ale Sanders i ekipa to elita animacji w USA. Będzie ciekawie.
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
“Black Box Diaries” (MTV Documentary Films)- Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin
“No Other Land” / „Nie chcemy innej ziemi” - Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham
“Porcelain War” (Picturehouse) - Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre’ Pesmen
“Soundtrack to a Coup d’Etat” / „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu” (Kino Lorber) - Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety
“Sugarcane” (National Geographic Documentary Films) - Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn
WYGRA: “No Other Land” / „Nie chcemy innej ziemi”
POWINIEN WYGRAĆ: “No Other Land” / „Nie chcemy innej ziemi”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: brak
Ta kategoria od lat ma bardzo duży wydźwięk polityczny i podobnie będzie w tym roku. Gdyby głosowanie odbywało się dzisiaj “Porcelain War” (notabene z polskim udziałem w produkcji) Oscara by zdobyło. Nie wydaje mi się, aby coś mogło odebrać tę nagrodę „Nie chcemy innej ziemi”, który próbuje przybliżyć nam skomplikowane relacje Palestyny z Izraelem. To ważny film!
MUZYKA ORYGINALNA
“The Brutalist” Daniel Blumberg
“Conclave” Volker Bertelmann
“Emilia Pérez” Clément Ducol, Camille
“Wicked” John Powell, Stephen Schwartz
“The Wild Robot” Kris Bowers
WYGRA: “The Brutalist” Daniel Blumberg
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist” Daniel Blumberg
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Emilia Pérez” Clément Ducol, Camille
Delikatne dźwięki Daniela Blumberga bardzo dobrze działają w filmie, dodają mu mocy. Trochę inaczej działają słuchane poza filmem. „Emilia Perez” to film żyjący muzyką i to znakomitą! Będzie ciekawie.
PIOSENKA ORYGINALNA
“El Mal” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka Clément Ducol, Camille. Słowa Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard
“The Journey” z filmu “The Six Triple Eight”. Muzyka i słowa Diane Warren
“Like A Bird” z filmu “Sing Sing”. Muzyka i słowa Abraham Alexander, Adrian Quesada
“Mi Camino” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka i słowa Camille, Clément Ducol
“Never Too Late” z filmu “Elton John: Never Too Late”. Muzyka i słowa Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin
WYGRA: “El Mal” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka Clément Ducol, Camille. Słowa Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard
POWINIEN WYGRAĆ: “El Mal” z filmu “Emilia Pérez”. Muzyka Clément Ducol, Camille. Słowa Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: brak
Diane Warren po raz kolejny bez Oscara? Na to wygląda.
MONTAŻ
“Anora” Sean Baker
“The Brutalist” David Jancso
“Conclave” Nick Emerson
“Emilia Pérez” Juliette Welfling
“Wicked” Myron Kerstein
WYGRA: “Conclave” Nick Emerson
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist” David Jancso
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Emilia Pérez” Juliette Welfling
ZDJĘCIA
“The Brutalist” Lol Crawley
“Dune: Part Two” Greig Fraser
“Emilia Pérez” Paul Guilhaume
“Maria” Ed Lachman
“Nosferatu” Jarin Blaschke
WYGRA: “The Brutalist” Lol Crawley
POWINIEN WYGRAĆ: “Dune: Part Two” Greig Fraser
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Maria” Ed Lachman
Kolejna kategoria trudna do rozstrzygnięcia. Drugi rok z rzędu nominowano Eda Lachmana, którego za „Marię Callas” nagrodziło ASC. Dobre zdjęcia, ale nie tak wybitne, jak te Lola Crawleya w „The Brutalist” czy Greiga Frasera do drugiej „Diuny”. Fraser się nie powtarza i to czyni te zdjęcia, tak ciekawymi.
SCENOGRAFIA
“The Brutalist” - Scenografia: Judy Becker. Dekoracja wnętrz: Patricia Cuccia
“Conclave” - Scenografia: Suzie Davies. Dekoracja wnętrz: Cynthia Sleiter
“Dune: Part Two” (Warner Bros.) - Scenografia: Patrice Vermette. Dekoracja wnętrz: Shane Vieau
“Nosferatu” - Scenografia: Craig Lathrop. Dekoracja wnętrz: Beatrice Brentnerová
“Wicked” - Scenografia: Nathan Crowley. Dekoracja wnętrz: Lee Sandales
WYGRA: “Wicked”
POWINIEN WYGRAĆ: “The Brutalist”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Nosferatu”
KOSTIUMY
“A Complete Unknown” Arianne Phillips
“Conclave” Lisy Christl
“Gladiator II” Janty Yates, Dave Crossman
“Nosferatu” Linda Muir
“Wicked” Paul Tazewell
WYGRA: “Wicked”
POWINIEN WYGRAĆ: “Wicked”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “A Complete Unknown”
„Wicked” musi coś dostać i te dwie kategorie wydają się dobrą na to sposobnością.
CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
“A Different Man” Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado
“Emilia Pérez” Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini
“Nosferatu” David White, Traci Loader, Suzanne Stokes Munton
“The Substance” Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli
“Wicked” Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth
WYGRA: “The Substance”
POWINIEN WYGRAĆ: “The Substance”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Wicked”
Znakomita praca specjalistów do „Substancji”, bardzo dobrze działająca, bez najmniejszego zarzutu. Ten finał, ta transformacja... horror!
DŹWIĘK
“A Complete Unknown” Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco
“Dune: Part Two” Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill
“Emilia Pérez” Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta
“Wicked” Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis
“The Wild Robot” Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts
WYGRA: “Wicked”
POWINIEN WYGRAĆ: “Dune: Part Two”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “A Complete Unknown”
W tej kategorii muzyczne i dźwiękowe produkcje mają przewagę nad konkurencją. I dwa muzyczne filmy są wśród nominowanych. Akademia pójdzie tą drogą?
EFEKTY WIZUALNE
“Alien: Romulus” Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan
“Better Man” Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs
“Dune: Part Two” Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefzer
“Kingdom of the Planet of the Apes” Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke
“Wicked” Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould
WYGRA: “Kingdom of the Planet of the Apes”
POWINIEN WYGRAĆ: “Better Man”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: “Better Man”
Czy małpy zmierzą się o Oscara w decydującym pojedynku. Genialne jest pod tym względem „Królestwo...”, ale ta jedna małpa w „Better Man” to poziom jeszcze wyższy. Efekty wizualne do skromniejszych filmów, zawsze miały przewagę na Oscarach.
AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
“A Lien” Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz
“Anuja” Adam J. Graves, Suchitra Mattai
“I’m Not a Robot” Victoria Warmerdam, Trent
“The Last Ranger” Cindy Lee, Darwin Shaw
“The Man Who Could Not Remain Silent” Nebojša Slijepčević, Danijel Pek
WYGRA: “The Man Who Could Not Remain Silent”
POWINIEN WYGRAĆ: “A Lien”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: brak
ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
“Beautiful Men” Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande
“In the Shadow of the Cypress” Shirin Sohani, Hossein Molayemi
“Magic Candies” Daisuke Nishio, Takashi Washio
“Wander to Wonder” Nina Gantz, Stienette Bosklopper
“Yuck!” Loïc Espuche, Juliette Marquet
WYGRA: “Magic Candies”
POWINIEN WYGRAĆ: “Magic Candies”
SENSACYJNE ROZSTRZYGNIĘCIE: brak
DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
“Death by Numbers” Kim A. Snyder, Janique L. Robillard
“I Am Ready, Warden” Smriti Mundhra, Maya Gnyp
“Incident” Bill Morrison, Jamie Kalven
“Instruments of a Beating Heart” Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari
“The Only Girl - the Orchestra” Molly O’Brien, Lisa Remington
W tej kategorii widziałem tylko „Incident”. Nie oceniam kategorii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz