15 września rusza 39. Festiwal
Filmowy w Gdyni. To niezmiennie dla mnie prawdziwe święto polskiego kina, bo
bez względu na poziom filmów czy wyniki konkursów, najważniejsze jest tutaj
bycie wśród ludzi, który oglądają, komentują i tworzą polskie kino. Nie ma
takiego drugiego miejsca, jak Gdynia – ze swoimi plusami, minusami, dziwnymi
zwyczajami, magicznymi miejscami. Lubię tu być.
Przez lata patrzę na ten festiwal z boku i cieszę się przede wszystkim obecnością filmów oraz twórców - zawsze to mieszanina dziwnych zdarzeń i osobistości. W tym roku będzie podobnie, bo program jest ciekawy (choć brakuje tutaj kilku oczekiwanych tytułów), a ja najzwyczajniej na świecie ciągle lubię siedzieć w kinie, spotykać przyjaciół z filmowej branży i rozmawiać o poziomie polskiego kina. Co przyniesie tegoroczna edycja?
Przez lata patrzę na ten festiwal z boku i cieszę się przede wszystkim obecnością filmów oraz twórców - zawsze to mieszanina dziwnych zdarzeń i osobistości. W tym roku będzie podobnie, bo program jest ciekawy (choć brakuje tutaj kilku oczekiwanych tytułów), a ja najzwyczajniej na świecie ciągle lubię siedzieć w kinie, spotykać przyjaciół z filmowej branży i rozmawiać o poziomie polskiego kina. Co przyniesie tegoroczna edycja?
Codziennie będę się starał
oceniać zaprezentowane nowe polskie filmy pełnometrażowe. Sporo z nich już
widziałem, czego odzwierciedlenie znajdzie się na liście poniżej.
KONKURS GŁÓWNY
„Bogowie”, reż. Łukasz Palkowski
„Fotograf”, reż. Waldemar
Krzystek
„Hardkor disko”, reż. Krzysztof
Skonieczny 7/10
„Kebab i Horoskop”, reż. Grzegorz
Jaroszuk
„Jack Strong”, reż. Władysław
Pasikowski 7,5/10
„Jeziorak”, reż. Michał Otłowski
„Miasto 44”, reż. Jan Komasa 7,5/10
„Obietnica”, reż. Anna Kazejak 7/10
„Obywatel”, reż. Jerzy Stuhr
„Pod Mocnym Aniołem”, reż.
Wojciech Smarzowski 7/10
„Onirica - Psie Pole”, reż. Lech
Majewski
„Sąsiady”, reż. Grzegorz
Królikiewicz
„Zbliżenia”, reż. Magdalena
Piekorz
„INNE SPOJRZENIE”
„Arbiter uwagi”, reż. Jakub
Polakowski 6/10
„Heavy Mental”, reż. Sebastian
Buttny
„Małe stłuczki”, reż. Aleksandra
Gowin, Ireneusz Grzyb 7/10
„Polskie gówno”, reż. Grzegorz
Jankowski
Inne ważne dla mnie wydarzenia
festiwalu to:
"Potop Redivivus" –
wersja cyfrowa, ale przemontowany i skrócony. Jeśli tylko będzie mi dane go
obejrzeć, bo to film otwierający festiwal.
Laureatem nagrody Platynowych
Lwów w 2014 roku został Sylwester Chęciński, twórca tak znanych filmów, jak
m.in.: „Historia żółtej ciżemki”, „Sami swoi”, „Nie ma mocnych”, „Kochaj albo
rzuć”, „Wielki Szu”.
Widzowie 39. Festiwalu Filmowego
w Gdyni jako pierwsi obejrzą nowy film Urszuli Antoniak, jednej z ważnych
reżyserek współczesnej europejskiej kinematografii. Jej debiut fabularny „Nic
osobistego” (2009) zdobył liczne nagrody na festiwalach międzynarodowych, w tym
nagrodę za reżyserię, nagrodę za najlepszy debiut i nagrodę FIPRESCI na
Festiwalu w Locarno. Premiera jej drugiego filmu, „Code Blue”, odbyła się w
sekcji Piętnastka Reżyserów na MFF Cannes 2011. Zainspirowana „Fragmentami dyskursu
miłosnego” Rolanda Barthes’a „Strefa nagości” to studium miłości i jej
kolejnych etapów. Piętnastoletnia Holenderka zakochuje się w pięknej Arabce.
Obie dziewczyny rozgrywają emocjonalną partię szachów, aby przekonać się, że
miarą miłości jest jej utrata.
W tym roku w Gdyni zaprezentowane
zostaną cztery mocne tytuły ostatniego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Nie
byłem we Wrocławiu, więc okazja to cenna.
I najważniejsze z informacji
oficjalnych:
39. FESTIWAL FILMOWY W GDYNI:
13 filmów w Konkursie Głównym, w
tym 6 premier
4 filmy w sekcji „Inne
spojrzenie”
25 filmów w Konkursie Młodego
Kina
12 filmów w Przeglądzie Polskiego
Kina Niezależnego
6 zrekonstruowanych cyfrowo
filmów w sekcji „Czysta klasyka”
4 polskie filmy przedwojenne
(sekcja „Skarby kina przedwojennego”)
4 filmowe portrety Warszawy
(sekcja „Warszawa. Portret miasta”)
5 spektakli w ramach sekcji
„Kinoteatr”
3 pokazy specjalne
3 filmy HBO (sekcja „Wieczory
filmowe HBO”)
9 filmów Janusza Nasfetera, w tym
5 długich metraży i 4 krótkie (sekcja „Klasycy mniej znani. Janusz Nasfeter:
Dramaty małe i duże”)
12 polskich horrorów (sekcja
„Archiwum grozy”)
3 filmy w ramach sekcji „Filmy z
Gdyni”
2 portrety bohaterów wojennych
(„Polscy bohaterowie wojenni - porównanie projektów”)
4 pokazy z cyklu „Polonica”,
łącznie 12 filmów
3 filmy duńskie (sekcja „Zbliżenie:
Dania”)
4 filmy z festiwalu „T-Mobile
Nowe Horyzonty” (sekcja „Na horyzoncie”)
4 seanse na plaży (sekcja „Plener
filmowy - film od morza”)
2 pokazy z audiodeskrypcją
(sekcja „Pokazy z audiodeskrypcją i w języku migowym”)
10 pełnometrażowych filmów fabularnych
i 27 krótkich animacji dla dzieci i młodzieży (sekcja „Gdynia Dzieciom”)
i 1 film otwarcia („Potop
Redivivus”)
oraz
gale, konferencje, warsztaty,
sympozja, szkolenia, wystawy, spotkania literackie, koktajle, wydarzenia
specjalne.
39. Festiwal Filmowy w Gdyni
odbędzie się w dniach 15-20 września 2014 roku. Celem Festiwalu jest promocja
polskiej sztuki filmowej w kraju i za granicą, a także wyróżnienie najlepszych
filmów fabularnych oraz ich twórców. Na program Festiwalu Filmowego w Gdyni
składają się: Konkurs Główny, Konkurs Młodego Kina, Przegląd Polskiego Kina
Niezależnego oraz liczne sekcje pozakonkursowe, wydarzenia towarzyszące,
specjalne i branżowe, pokazy specjalne i trzy uroczyste gale.
Filmy zaprezentowane w Konkursie
Głównym powalczą o Złote Lwy, które w 2014 roku zmieniają swój kształt. Spod
ręki wybitnego artysty Pawła Althamera wyszła nowa statuetka, która na kolejne
lata stanie się symbolem i Festiwalu, i polskiego kina. Polscy twórcy filmowi
będą ubiegać się o 18 nagród regulaminowych i kilkanaście pozaregulaminowych.
Studenci i absolwenci szkół filmowych w ramach Konkursu Młodego Kina powalczą o
dwie nagrody. Swoje laury przyzna także publiczność, która wybierze najlepszy
film z sekcji „Inne spojrzenie” oraz przyzna nagrodę w Przeglądzie Polskiego
Kina Niezależnego.
Na bogaty program pokazów
pozakonkursowych składa się aż 15 sekcji tematycznych. W programie imprez
towarzyszących znalazło się kilkadziesiąt znaczących wydarzeń, adresowanych
zarówno do branży, jak i do kinomanów, uczestników Festiwalu czy mieszkańców
Gdyni. W katalogu Festiwalu znajdziemy m.in.: kilkanaście różnego rodzaju
spotkań, sympozjów, wykładów, tematycznych spotkań prasowych, warsztatów i
masterclassów, pięć wystaw tematycznych, sześć spotkań literackich lub promocji
książek, trzy koncerty, dwa konkursy i szereg innych wydarzeń edukacyjnych oraz
środowiskowych. Festiwal Filmowy w Gdyni od samego początku, od 1974 roku
(wówczas jeszcze jako Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku) jest nie
tylko określonym w regulaminie „konkursowym przeglądem polskiej fabularnej
twórczości kinowej”, ale także miejscem dyskusji o polskim filmie i potężnym
narzędziem upowszechniania kultury filmowej w Polsce. W ciągu ostatnich dwóch
dekad wzmocnił się ten właśnie aspekt Festiwalu, stąd tak bogaty program imprez
towarzyszących z zakresu edukacji i kultury filmowej oraz współczesnego
przemysłu audiowizualnego.
Rok 2014 przyniósł zmiany i
nowości w życiu gdyńskiego święta polskiego kina. Najważniejszą zmianą
regulaminową i organizacyjną jest powołanie Zespołu Selekcyjnego, który wraz z
dyrektorem artystycznym proponuje listę filmów do Konkursu Głównego, a także skład
jury. Zespół Selekcyjny jest wyłaniany przez Radę Programową drogą głosowania,
a następnie przedstawiany do akceptacji Komitetowi Organizacyjnemu Festiwalu. W
2014 roku w składzie Zespołu Selekcyjnego znaleźli się: Andrzej Jakimowski,
Katarzyna Klimkiewicz, Ryszard Lenczewski, Juliusz Machulski i Janusz Zaorski.
W grudniu 2014 roku Komitet
Organizacyjny Festiwalu stanowisko Dyrektora Artystycznego zaproponował
krytykowi filmowemu, filmoznawcy i animatorowi kultury, dr. Michałowi
Oleszczykowi. Michał Oleszczyk, podkreślając i doceniając wkład swojego
poprzednika, Michała Chacińskiego, w rozwój Festiwalu, utrzymał generalną linię
programową, jednocześnie wprowadzając własne propozycje artystyczne.
Należy do nich sekcja „Inne
Spojrzenie”, promująca kino artystyczne, odważne, eksperymentalne, z pogranicza
gatunków. A także sekcja „Skarby Kina Przedwojennego”, która ma przybliżyć
widzom niedoceniane kino z okresu II Rzeczypospolitej. Nowy dyrektor
artystyczny zwrócił uwagę na zapomnianych klasyków polskiego kina – w 2014 roku
jest to twórca filmów dla dzieci Janusz Nasfeter. Istotne zmiany zaszły w
Konkursie Młodego Kina – ograniczona została liczba filmów, zastosowano
ostrzejszą selekcję, a premiery filmów od 2014 roku będą się odbywać w Teatrze
Muzycznym. Jednym z celów, które stawia sobie nowy dyrektor, jest zwiększenie
roli dyskusji wokół dzieła filmowego. Stąd szereg wykładów i spotkań
poświęconych analizie dzieł filmowych i kulturze filmowej, jak np. analizy
porównawcze filmów w ramach sekcji „Nowe Horyzonty” czy „Portrety bohaterów
wojennych”. Festiwal Filmowy w Gdyni od 2014 roku będzie przybliżał polskim
widzom rodzime kino międzywojenne – nie tylko w postaci tytułów tamtego okresu,
ale także wykładów i dyskusji.
Filmy „Powstanie warszawskie”,
„Potop Redivivus” Jerzego Hoffmana, oraz „Strefa nagości” Urszuli Antoniak -
zostaną uhonorowane pokazami specjalnymi. Każdy z tych trzech filmów jest na
swój sposób unikalny, stąd formuła pokazu specjalnego. „Powstanie warszawskie”
stanowi jedyny w swoim rodzaju eksperyment techniczny i narracyjny, łączący
materiał dokumentalny z inscenizacją za pomocą dialogu. Polsko-holenderska
koprodukcja Urszuli Antoniak to odważna próba opowiadania wyłącznie dźwiękiem i
obrazem, niemal bez użycia słów. „Potop Redivivus” to powrót po czterdziestu
latach pierwszego laureata Złotych Lwów, w olśniewającej i nowej jakości
obrazu, a także w nowo zmontowanej, skróconej wersji. Każdych z tych pokazów
będzie miał specjalny charakter: „Potop Redivivus” otworzy Festiwal, pokazowi „Powstania...”
będzie towarzyszyć uhonorowanie powstańczych operatorów poprzez umieszczenie
specjalnej tablicy w powstającym właśnie Gdyńskim Centrum Filmowym, a po
pokazie „Strefy nagości” odbędzie się spotkanie z Urszulą Antoniak i
montażystką Milenią Fiedler, prowadzone przez krytyka Sebastiana Smolińskiego.
W ramach pokazów specjalnych obejrzymy film nominowanego do Oscara polskiego
dokumentalisty Andrzeja Celińskiego „Kabaret śmierci”- będzie to polska
premiera filmu a także cykl filmów z pogranicza sztuk wizualnych w ramach
projekcji „Kino artystów”.
Od 2014 roku impreza nosi nazwę:
Festiwal Filmowy w Gdyni. Zmieniło się logo i design, których autorem jest
Marcin Władyka; wiosną 2014 roku ruszyła nowa strona internetowa wydarzenia.
Centrum Festiwalowym pozostaje Teatr Muzyczny, większość pokazów (w tym prasowe
i dla publiczności) oraz wydarzeń towarzyszących odbywać się będzie w
Multikinie i Centrum Gdynia Waterfront (dawniej Gemini). W 2014 roku ogromna
sekcja „Gdynia Dzieciom” po raz pierwszy zorganizowana zostanie w przyjaznych
wnętrzach gdyńskiego kina Helios. Znacznie większe zmiany czekają nas w
kolejnych latach, gdy tuż koło Teatru Muzycznego stanie budynek Gdyńskiego
Centrum Filmowego, które pełnić będzie funkcję m.in. jednej z centralnych lokalizacji
Festiwalu Filmowego w Gdyni.
NAGRODY REGULAMINOWE
WIELKA NAGRODA FFG ZŁOTE LWY oraz
100.000 zł dla producenta i reżysera filmu (60.000 zł dla reżysera, 40.000 zł
dla producenta). Producentowi i reżyserowi filmu, którzy otrzymali nagrodę
Złote Lwy, przysługuje zwiększenie dotacji na kolejne ich projekty filmowe,
zgodnie z zasadami zawartymi w Programach Operacyjnych Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej.
NAGRODA SREBRNE LWY oraz 50.000
zł dla producenta i reżysera (30.000 zł dla reżysera, 20.000 zł dla
producenta). Ponadto, producentowi i reżyserowi filmu, którzy otrzymali nagrodę
Srebrne Lwy, przysługuje zwiększenie dotacji na kolejne projekty filmowe,
zgodnie z zasadami zawartymi w Programach Operacyjnych Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej.
NAGRODA SPECJALNA JURY za odwagę
formy i treści, a także za szczególne, unikatowe walory artystyczne oraz 30.000
zł (18.000 zł dla reżysera i 12.000 zł dla producenta).
NAGRODY INDYWIDUALNE dla twórców
filmowych za:
- reżyserię: 20.000 zł
- scenariusz: 20.000 zł
- debiut reżyserski lub drugi
film: 15.000 zł
- rolę kobiecą: 15.000 zł
- rolę męską: 15.000 zł
- profesjonalny debiut aktorski:
15.000 zł
- zdjęcia: 15.000 zł
- muzykę: 15.000 zł
- scenografię: 15.000 zł
- drugoplanową rolę kobiecą:
12.000 zł
- drugoplanową rolę męską: 12.000
zł
- dźwięk: 12.000 zł
- montaż: 12.000 zł
- kostiumy: 12.000 zł
- charakteryzację: 12.000 zł
NAGRODY REGULAMINOWE W KONKURSIE
MŁODEGO KINA:
- za najlepszy film: 10.000 zł
- nagroda specjalna 5.000 zł
NAGRODA REGULAMINOWA PRZYZNAWANA
W SEKCJI INNE SPOJRZENIE PRZEZ PUBLICZNOŚĆ dla reżysera filmu: 15.000 zł
NAGRODA REGULAMINOWA PRZYZNAWANA
W PRZEGLĄDZIE POLSKIEGO KINA NIEZALEŻNEGO PRZEZ PUBLICZNOŚĆ DLA REŻYSERA FILMU:
5.000 zł
NAGRODA PLATYNOWE LWY dla twórcy
filmowego za całokształt twórczości. Laureata nagrody proponuje Rada Programowa
w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz