wtorek, 16 września 2014

"Ida", "Papusza", "Wałęsa..." wśród 50 filmów walczących o Europejskie Nagrody Filmowe


Europejska Akademia Filmowa ogłosiła listę 50 tytułów, które będą się ubiegać o nominacje do Europejskich Nagród Filmowych w kategoriach: Europejski Film, Reżyser, Aktor, Aktorka i Scenarzysta. Wśród wytypowanych produkcji znajdują się trzy produkcje z Polski. Faworytem do nominacji jest tutaj "Ida", ale trzymam też kciuki za "Papuszę" oraz "Wałęsę. Człowieka z nadziei".

W nadchodzącym tygodniu 3000 członków Europejskie Akademii Filmowej (jest tutaj wielu naszych rodaków) rozpocznie głosowanie na nominacje do Europejskich Nagród Filmowych. Poza wspomnianymi kategoriami, Akademia nominuje też m.in. najlepszych kompozytorów, scenografów, montażystów czy autorów zdjęć – tutaj jednak o nominacjach zadecydują specjalne zawodowe komitety.

Konkurentami polskich filmów są m.in.: "Lewiatan", "Locke", "Mr. Turner", "Nimfomanka" (wersja reżyserska), "Cuda", "Dwa dni, jedna noc" braci Dardenne,  "Under the Skin", "Kertu – miłość jest ślepa", "Ludzki kapitał", "Calvary", "White God" Kornela Mundruczo, zdobywca Złotej Palmy "Zimowy sen".

50. filmów, które zostały rekomendowane do nominacji przez specjalny komitet (nie było w nim Polaków), reprezentuje 31 europejskich krajów. Nominacje poznamy 8 listopada, podczas festiwalu w Sevilli. Finał 27. Europejskich Nagród Filmowych będzie miał miejsce 13 grudnia w Rydze.

Przypominam, że "Ida" otrzymała już nominację do Nagrody Publiczności w tegorocznej edycji Europejskich Nagród Filmowych i to od aktywności widzów zależy decyzja o wygranej w tej kategorii. GŁOSOWAĆ MOŻNA TUTAJ.

OTO 50. NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH FILMÓW:

Alienation reż.  Milko Lazarov
Amour Fou reż.  Jessica Hausner
Beautiful Youth reż.  Jaime Rosales
Bird People reż.  Pascale Ferran
Blind reż.  Eskil Vogt
Blind Dates reż.  Levan Koguashvili
Calvary reż.  John Michael McDonagh
Cannibal reż.  Manuel Martin Cuenca
Class Enemy reż.  Rok Biček
Concrete Night reż.  Pirjo Honkasalo
Dreamland by Petra Volpe
Fair Play reż.  Andrea Sedlackova
Turist (Force Majeure) reż.  Ruben Östlund
Frank reż.  Lenny Abrahamson
Girlhood reż.  Céline Sciamma
Goodbye to Language reż.  Jean-Luc Godard
Home from home – Chronicle of a Vision reż.  Edgar Reitz
Human Capital reż.  Paolo Virzí
Ida reż.  Paweł Pawlikowski
In Order of Disappearance reż.  Hans Petter Moland
Kertu. Love is Blind reż. Ilmar Raag
Leviathan reż.  Andriej Zwiagincew
Life in a Fishbowl reż. Baldvin Zophoníasson
Living is Easy With Eyes Closed reż.  David Trueba
Locke reż.  Steven Knight
Macondo reż.  Sudabeh Mortezai
Miss Violence reż.  Alexandros Avranas
Mr. Turner reż.  Mike Leigh
Nymphomaniac Director’s Cut – Volume 1 & 2 reż.  Lars von Trier
Of Horses and Men reż.  Benedikt Erlingsson
Papusza reż.  Joanna Kos-Krauze & Krzysztof Krauze
Starred Up reż.  David Mackenzie
Still Life reż.  Uberto Pasolini
Stratos reż.  Yannis Economides
That Lovely Girl by Keren Yedaya
The Dark Valley reż.  Andreas Prochaska
The Kindergarten Teacher reż.  Nadav Lapid
The Lamb reż.  Kutlug Ataman
The Tribe reż.  Myroslav Slaboshpytskiy
The Wonders reż.  Alice Rohrwacher
Two Days, One Night reż.  Jean-Pierre & Luc Dardenne
Under The Skin reż.  Jonathan Glazer
Violette reż.  Martin Provost
Wałesa. Człowiek z nadziei reż.  Andrzej Wajda
We Are The Best! reż.  Lukas Moodysson
When Evening Falls on Bucharest or Metabolism reż.  Corneliu Porumboiu
White God reż.  Kornél Mundruczó
Winter Sleep reż.  Nuri Bilge Ceylan
Wolf reż.  Jim Taihuttu
Wounded reż.  Fernando Franco