Sezon nagród zrobił się jeszcze
bardziej nieprzewidywalny. Swoje nagrody przyznała Brytyjska Akademia Filmowa i
Telewizyjna, która za najlepszy film roku uznała „Konklawe”. Mikey Madison i Adrien
Brody zdobyli nagrody za najlepsze kreacje pierwszoplanowe. Dwie nagrody otrzymali twórcy „Prawdziwego bólu”.
„Konklawe” w reżyserii Edwarda Bergera zdobyło w sumie cztery nagrody, w tym za najlepszy film roku, w kategorii doceniającej brytyjskie filmy, ale też za scenariusz adaptowany i montaż. BAFTA bardzo lubi tego niemieckiego twórcę, bowiem przed dwoma laty nagrodę dla najlepszego filmu zdobył jego "Na zachodzie bez zmian".
Cztery tegoroczne nagrody BAFTA otrzymał „The Brutalist”, w tym za reżyserię Brady’ego Corbeta, dla aktora Adriena Brody’ego, ale też za muzykę i zdjęcia. Dwie nagrody zdobyła „Emilia Perez”, którą doceniono za rolę drugoplanową Zoe Saldany i w kategorii doceniającej filmy nieanglojęzyczne. Dwie nagrody otrzymali twórcy „Prawdziwego bólu”, jakby nie patrzeć polskiej koprodukcji, których doceniono za scenariusz oryginalny (Jesse Eisenberg) i rolę drugoplanową (Kieran Culkin). Twórcy „Anory” obronili nagrody za główną rolę kobiecą dla Mikey Madison i casting. Za dźwięk i efekty wizualne BAFTA otrzymali twórcy drugiej „Diuny”. „Wicked” okazał się filmem z najlepszymi kostiumami i scenografią. Znalazła się też nagroda dla „Substancji”, którą nagrodzono za charakteryzację. Za najlepszą animację pełnometrażową wyróżniono brytyjski film „Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl”, który doceniono też w kategorii filmów familijnych. Za debiut w brytyjskim kinie wyróżniono Richa Peppiatta za „Kneecap”. Wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych wygrał „Super/Man: The Christopher Reeve Story”.
Nagrody BAFTA rozdzielono bardzo rozsądnie, doceniono praktycznie wszystkie liczące się produkcje minionego roku. Te nagrody mają całkiem dobre przełożenie na Oscary, ale w tym roku sezon nagród jest totalnie nieprzewidywalny i niczego do końca nie można przewidzieć. Przed rokiem obie Akademie były zgodne i za najlepszy film uznały „Oppenheimera”. W 2023 roku BAFTA doceniła „Na zachodzie bez zmian” (Oscar – „Wszystko wszędzie naraz”), a w 2022 roku „Psie pazury” (Oscar – „CODA”), a w 2021 obie Akademie doceniły podobnie „Nomadland”. Oscary to ciągle temat bardzo otwarty, choć ciągle największe szanse daje się „Anorze”.
Pełna lista nagrodzonych BAFTA (w oryginale):
BEST FILM
“Conclave” — Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman
LEADING ACTRESS
Mikey Madison, “Anora”
LEADING ACTOR
Adrien Brody, “The Brutalist”
SUPPORTING ACTRESS
Zoe Saldaña, “Emilia Pérez”
SUPPORTING ACTOR
Kieran Culkin, “A Real Pain”
DIRECTOR
“The Brutalist” — Brady Corbet
ORIGINAL SCREENPLAY
“A Real Pain” — written by Jesse Eisenberg
ADAPTED SCREENPLAY
“Conclave” — screenplay by Peter Straughan
OUTSTANDING BRITISH FILM
“Conclave” — Edward Berger, Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman, Peter Straughan
OUTSTANDING DEBUT BY A BRITISH WRITER, DIRECTOR OR PRODUCER
“Kneecap” — Rich Peppiatt (Director, Writer)
FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
“Emilia Pérez” — Jacques Audiard
DOCUMENTARY
“Super/Man: The Christopher Reeve Story” — Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Lizzie Gilliett, Robert Ford
ANIMATED FILM
“Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl” — Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek
CHILDREN’S & FAMILY FILM
“Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl” — Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek
CASTING
“Anora” — Sean Baker, Samantha Quan
CINEMATOGRAPHY
“The Brutalist” — Lol Crawley
EDITING
“Conclave” — Nick Emerson
COSTUME DESIGN
“Wicked” — Paul Tazewell
MAKE UP & HAIR
“The Substance” — Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Frédérique Arguello, Marilyne Scarselli
ORIGINAL SCORE
“The Brutalist” — Daniel Blumberg
PRODUCTION DESIGN
“Wicked” — Nathan Crowley, Lee Sandales
SOUND
“Dune: Part Two” — Ron Bartlett, Doug Hemphill, Gareth John, Richard King
SPECIAL VISUAL EFFECTS
“Dune: Part Two” — Paul Lambert, Stephen James, Gerd Nefzer, Rhys Salcombe
BRITISH SHORT ANIMATION
“Wander to Wonder” — Nina Gantz, Stienette Bosklopper, Simon Cartwright, Maarten Swart
BRITISH SHORT FILM
“Rock, Paper, Scissors” — Franz Böhm, Ivan, Hayder Rothschild Hoozeer
EE RISING STAR AWARD (voted for by the public)
David Jonsson
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz