niedziela, 16 lutego 2025

BAFTA 2025. Niespodzianka, „Konklawe” najlepsze

Sezon nagród zrobił się jeszcze bardziej nieprzewidywalny. Swoje nagrody przyznała Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna, która za najlepszy film roku uznała „Konklawe”. Mikey Madison i Adrien Brody zdobyli nagrody za najlepsze kreacje pierwszoplanowe. Dwie nagrody otrzymali twórcy  „Prawdziwego bólu”.

„Konklawe” w reżyserii Edwarda Bergera zdobyło w sumie cztery nagrody, w tym za najlepszy film roku, w kategorii doceniającej brytyjskie filmy, ale też za scenariusz adaptowany i montaż. BAFTA bardzo lubi tego niemieckiego twórcę, bowiem przed dwoma laty nagrodę dla najlepszego filmu zdobył jego "Na zachodzie bez zmian". 

Cztery tegoroczne nagrody BAFTA otrzymał „The Brutalist”, w tym za reżyserię Brady’ego Corbeta, dla aktora Adriena Brody’ego, ale też za muzykę i zdjęcia. Dwie nagrody zdobyła „Emilia Perez”, którą doceniono za rolę drugoplanową Zoe Saldany i w kategorii doceniającej filmy nieanglojęzyczne. Dwie nagrody otrzymali twórcy „Prawdziwego bólu”, jakby nie patrzeć polskiej koprodukcji, których doceniono za scenariusz oryginalny (Jesse Eisenberg) i rolę drugoplanową (Kieran Culkin). Twórcy „Anory” obronili nagrody za główną rolę kobiecą dla Mikey Madison i casting. Za dźwięk i efekty wizualne BAFTA otrzymali twórcy drugiej „Diuny”. „Wicked” okazał się filmem z najlepszymi kostiumami i scenografią. Znalazła się też nagroda dla „Substancji”, którą nagrodzono za charakteryzację. Za najlepszą animację pełnometrażową wyróżniono brytyjski film „Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl”, który doceniono też w kategorii filmów familijnych. Za debiut w brytyjskim kinie wyróżniono Richa Peppiatta za „Kneecap”. Wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych wygrał „Super/Man: The Christopher Reeve Story”.

Nagrody BAFTA rozdzielono bardzo rozsądnie, doceniono praktycznie wszystkie liczące się produkcje minionego roku. Te nagrody mają całkiem dobre przełożenie na Oscary, ale w tym roku sezon nagród jest totalnie nieprzewidywalny i niczego do końca nie można przewidzieć. Przed rokiem obie Akademie były zgodne i za najlepszy film uznały „Oppenheimera”. W 2023 roku BAFTA doceniła „Na zachodzie bez zmian” (Oscar – „Wszystko wszędzie naraz”), a w 2022 roku „Psie pazury” (Oscar – „CODA”), a w 2021 obie Akademie doceniły podobnie „Nomadland”. Oscary to ciągle temat bardzo otwarty, choć ciągle największe szanse daje się „Anorze”.

 

Pełna lista nagrodzonych BAFTA (w oryginale):

 

BEST FILM

“Conclave” — Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman

 

LEADING ACTRESS

Mikey Madison, “Anora”

 

LEADING ACTOR

 Adrien Brody, “The Brutalist”

 

SUPPORTING ACTRESS

Zoe Saldaña, “Emilia Pérez”

 

SUPPORTING ACTOR

Kieran Culkin, “A Real Pain”

 

DIRECTOR

“The Brutalist” — Brady Corbet

 

ORIGINAL SCREENPLAY

“A Real Pain” — written by Jesse Eisenberg

 

ADAPTED SCREENPLAY

“Conclave” — screenplay by Peter Straughan

 

OUTSTANDING BRITISH FILM

 “Conclave” — Edward Berger, Tessa Ross, Juliette Howell, Michael A. Jackman, Peter Straughan  

 

OUTSTANDING DEBUT BY A BRITISH WRITER, DIRECTOR OR PRODUCER

“Kneecap” — Rich Peppiatt (Director, Writer)

 

FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE

“Emilia Pérez” — Jacques Audiard

 

DOCUMENTARY

“Super/Man: The Christopher Reeve Story” — Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Lizzie Gilliett, Robert Ford

 

ANIMATED FILM

“Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl” — Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek

 

CHILDREN’S & FAMILY FILM

“Wallace and Gromit: Vengeance Most Fowl” — Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek

 

CASTING

 “Anora” — Sean Baker, Samantha Quan

 

CINEMATOGRAPHY

 “The Brutalist” — Lol Crawley

 

EDITING

“Conclave” — Nick Emerson

 

COSTUME DESIGN

“Wicked” — Paul Tazewell

 

MAKE UP & HAIR

“The Substance” — Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Frédérique Arguello, Marilyne Scarselli

 

ORIGINAL SCORE

 “The Brutalist” — Daniel Blumberg

 

PRODUCTION DESIGN

“Wicked” — Nathan Crowley, Lee Sandales

 

SOUND

“Dune: Part Two” — Ron Bartlett, Doug Hemphill, Gareth John, Richard King

 

SPECIAL VISUAL EFFECTS

“Dune: Part Two” — Paul Lambert, Stephen James, Gerd Nefzer, Rhys Salcombe  

 

BRITISH SHORT ANIMATION

“Wander to Wonder” — Nina Gantz, Stienette Bosklopper, Simon Cartwright, Maarten Swart

 

BRITISH SHORT FILM

 “Rock, Paper, Scissors” — Franz Böhm, Ivan, Hayder Rothschild Hoozeer

 

EE RISING STAR AWARD (voted for by the public)

David Jonsson

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz