niedziela, 9 lutego 2025

Nagrody DGA i PGA dla „Anory”

Gdzie dwóch... Wygląda na to, że na ostatniej prostej w Oscarowej rywalizacji do gry powrócił film „Anora”. W nocy polskiego czasu film zdobył dwie prestiżowe nagrody. Sean Baker uznany został za najlepszego reżysera przez Gildie Reżyserów Amerykańskich, a film zdobył nagrodę Gildii Producentów Amerykańskich. W tym pełnym zamieszania sezonie nagród, „Anora” wydaje się wyborem najbezpieczniejszym, ale czy najlepszym?

Jeszcze kilkanaście dni wcześniej za faworytów uważani były „The Brutalist” i „Emilia Perez”, oba zdecydowanie najlepsze filmy 2024 roku. Jednak sporo negatywnych emocji związanych z oboma filmami, zaszkodziły im w tej rywalizacji. Wskazują na to nagrody Gildii Reżyserów i Producentów, obie bardzo ważne dla Oscarowych zmagań, obie bardzo często pokrywające się z Oscarami. W obu zwyciężyła „Anora”, a noc wcześniej film zdobył też Critics Choice Award dla najlepszego filmu.

Gildia Reżyserów Amerykańskich

Gildia Reżyserów swoją doroczną nagrodę (77. edycja) przyznała Seanowi Bakerowi za „Anorę”, który w poprzednim roku otrzymał też Złotą Palmę festiwalu w Cannes. Za debiut filmowy doceniono RaMell Rossa za „Nickel Boys”, w dokumencie zwyciężyli twórcy „Porcelain War”. W nagrodach telewizyjnych doceniono m.in. „Szoguna”, „Hacks” i „Ripley”. Legendarny filmowiec Ang Lee, dwukrotny zdobywca Oscara za reżyserię filmów „Tajemnica Brokeback Mountain” i „Życie Pi”, otrzymał najwyższe wyróżnienie Gildii, nagrodę DGA Lifetime Achievement Award.

DGA bardzo trafnie przewidują laureata Oscara za reżyserię. Od początku istnienia nagrody, tylko osiem razy zwycięzca DGA nie zdobył Oscara: Anthony Harvey („Lew w zimie”), Francis Ford Coppola („Ojciec chrzestny”), Steven Spielberg („Kolor purpury”), Ron Howard („Apollo 13”), Ang Lee („Przyczajony tygrys, ukryty smok”), Rob Marshall („Chicago”), Ben Affleck („Argo”) i Sam Mendes („1917”).

Jeśli chodzi o korelację DGA i Oscara za najlepszy film, historia pokazuje, że nominacja do DGA jest jeszcze bardziej krytyczna. Tylko dwa filmy — „Wożąc panią Daisy” (1989) i „CODA” (2022) — zdołały wygrać Oscara za najlepszy film bez nominacji do DGA.

Gildia Producentów Amerykańskich

Producenci zadecydowali także o wyróżnieniu „Anory”, skromnego filmu zrealizowanego za 6 mln dolarów, ciekawej i wartościowej propozycji, ale nie tak wartościowej i wyróżniającej się, jak wspomniane „The Brutalist” i „Emilia Perez”, które niestety otrzymały sporo negatywnej „prasy”. „Anora” została dobrze przyjęta, nie jest filmem wzbudzającym negatywne emocje, a co najważniejsze, to także bardzo dobry film.

Producenci za najlepszą animację uznali „Dzikiego robota” i także jest bardzo dobry wybór, a w kategorii pełnometrażowych dokumentów wygrał „Super/Man: The Christopher Reeve Story”, który nie zdobył nawet nominacji do Oscara.

 

LAUREACI NAGRÓD (wersja oryginalna):

 

Nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich

 

Theatrical Feature Film

Sean Baker — “Anora” (Neon) — WINNER

 

Michael Apted First Time Directorial Feature

RaMell Ross — “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios) — WINNER

 

Documentary

Brendan Bellomo & Slava Leontyev – “Porcelain War” (Picturehouse) — WINNER

 

TV Categories

 

Dramatic Series

Frederick E.O. Toye – “Shōgun,” “Crimson Sky” (FX) — WINNER

 

Comedy Series

Lucia Aniello – “Hacks,” “Bulletproof” (HBO/Max) — WINNER

 

Movies for Television and Limited Series

Steven Zaillian – “Ripley” (Netflix) – WINNER

 

Variety/Talk/News/Sports – Regularly Scheduled Programming

Liz Patrick – “Saturday Night Live,” “John Mulaney / Chappell Roan” (NBC) — WINNER

 

Variety/Talk/News/Sports – Specials

Beth McCarthyMiller The Roast of Tom Brady (Netflix) WINNER

 

Reality Programs

Neil DeGroot – “Gordon Ramsay: Uncharted,” “The Cliffs of Ireland” (National Geographic) — WINNER

 

Children’s Programs

Amber Sealey – “Out of My Mind” (Disney+) — WINNER

 

Commercials

Andreas Nilsson – “Whizzer” (Biscuit Filmworks) — WINNER

Gildia Producentów Amerykańskich

 

Darryl F. Zanuck Award for Outstanding Producer of Theatrical Motion Pictures

• “Anora” (Neon) — WINNER

 

Outstanding Producer of Animated Theatrical Motion Pictures

• “The Wild Robot” (DreamWorks Animation) — WINNER

 

Norman Felton Award for Outstanding Producer of Episodic Television – Drama

• “Shōgun” (FX) — WINNER

 

Danny Thomas Award for Outstanding Producer of Episodic Television – Comedy

• “Hacks” (HBO/Max) — WINNER

 

David L. Wolper Award for Outstanding Producer of Limited or Anthology Series Television

• “Baby Reindeer” (Netflix) — WINNER

 

Outstanding Producer of Televised or Streamed Motion Pictures

• “The Greatest Night in Pop” (Netflix) — WINNER

 

Outstanding Producer of Non-Fiction Television

• “STEVE! (martin) a documentary in 2 pieces” (Apple TV+) — WINNER

 

Outstanding Producer of Live Entertainment, Variety, Sketch, Standup & Talk Television

• “Saturday Night Live” (NBC) — WINNER

 

Outstanding Producer of Game & Competition Television

• “The Traitors” (Peacock) — WINNER

 

Outstanding Producer of Documentary Motion Picture

• “Super/Man: The Christopher Reeve Story” — WINNER

 

Outstanding Children’s Program

• “Sesame Street” — WINNER

 

Outstanding Short-Form Program

• “Shōgun – The Making of Shōgun” — WINNER

 

Outstanding Sports Program

• “Simone Biles Rising” — WINNER

 

The PGA Innovation Award

• “Orbital” — WINNER

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz