Gdzie dwóch... Wygląda na to, że na ostatniej prostej w Oscarowej rywalizacji do gry powrócił film „Anora”. W nocy polskiego czasu film zdobył dwie prestiżowe nagrody. Sean Baker uznany został za najlepszego reżysera przez Gildie Reżyserów Amerykańskich, a film zdobył nagrodę Gildii Producentów Amerykańskich. W tym pełnym zamieszania sezonie nagród, „Anora” wydaje się wyborem najbezpieczniejszym, ale czy najlepszym?
Jeszcze kilkanaście dni wcześniej za faworytów uważani były „The Brutalist” i „Emilia Perez”, oba zdecydowanie najlepsze filmy 2024 roku. Jednak sporo negatywnych emocji związanych z oboma filmami, zaszkodziły im w tej rywalizacji. Wskazują na to nagrody Gildii Reżyserów i Producentów, obie bardzo ważne dla Oscarowych zmagań, obie bardzo często pokrywające się z Oscarami. W obu zwyciężyła „Anora”, a noc wcześniej film zdobył też Critics Choice Award dla najlepszego filmu.
Gildia Reżyserów Amerykańskich
Gildia Reżyserów swoją doroczną nagrodę (77. edycja) przyznała Seanowi Bakerowi za „Anorę”, który w poprzednim roku otrzymał też Złotą Palmę festiwalu w Cannes. Za debiut filmowy doceniono RaMell Rossa za „Nickel Boys”, w dokumencie zwyciężyli twórcy „Porcelain War”. W nagrodach telewizyjnych doceniono m.in. „Szoguna”, „Hacks” i „Ripley”. Legendarny filmowiec Ang Lee, dwukrotny zdobywca Oscara za reżyserię filmów „Tajemnica Brokeback Mountain” i „Życie Pi”, otrzymał najwyższe wyróżnienie Gildii, nagrodę DGA Lifetime Achievement Award.
DGA bardzo trafnie przewidują laureata Oscara za reżyserię. Od początku istnienia nagrody, tylko osiem razy zwycięzca DGA nie zdobył Oscara: Anthony Harvey („Lew w zimie”), Francis Ford Coppola („Ojciec chrzestny”), Steven Spielberg („Kolor purpury”), Ron Howard („Apollo 13”), Ang Lee („Przyczajony tygrys, ukryty smok”), Rob Marshall („Chicago”), Ben Affleck („Argo”) i Sam Mendes („1917”).
Jeśli chodzi o korelację DGA i Oscara za najlepszy film, historia pokazuje, że nominacja do DGA jest jeszcze bardziej krytyczna. Tylko dwa filmy — „Wożąc panią Daisy” (1989) i „CODA” (2022) — zdołały wygrać Oscara za najlepszy film bez nominacji do DGA.
Gildia Producentów Amerykańskich
Producenci zadecydowali także o wyróżnieniu „Anory”, skromnego filmu zrealizowanego za 6 mln dolarów, ciekawej i wartościowej propozycji, ale nie tak wartościowej i wyróżniającej się, jak wspomniane „The Brutalist” i „Emilia Perez”, które niestety otrzymały sporo negatywnej „prasy”. „Anora” została dobrze przyjęta, nie jest filmem wzbudzającym negatywne emocje, a co najważniejsze, to także bardzo dobry film.
Producenci za najlepszą animację uznali „Dzikiego robota” i także jest bardzo dobry wybór, a w kategorii pełnometrażowych dokumentów wygrał „Super/Man: The Christopher Reeve Story”, który nie zdobył nawet nominacji do Oscara.
LAUREACI NAGRÓD (wersja oryginalna):
Nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich
Theatrical Feature Film
Sean Baker — “Anora” (Neon) — WINNER
Michael Apted First Time Directorial Feature
RaMell Ross — “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios) — WINNER
Documentary
Brendan Bellomo & Slava Leontyev – “Porcelain War” (Picturehouse) — WINNER
TV Categories
Dramatic Series
Frederick E.O. Toye – “Shōgun,” “Crimson Sky” (FX) — WINNER
Comedy Series
Lucia Aniello – “Hacks,” “Bulletproof” (HBO/Max) — WINNER
Movies for Television and Limited Series
Steven Zaillian – “Ripley” (Netflix) – WINNER
Variety/Talk/News/Sports – Regularly Scheduled Programming
Liz Patrick – “Saturday Night Live,” “John Mulaney / Chappell Roan” (NBC) — WINNER
Variety/Talk/News/Sports – Specials
Beth McCarthy‑Miller – “The Roast of Tom Brady” (Netflix) — WINNER
Reality Programs
Neil DeGroot – “Gordon Ramsay: Uncharted,” “The Cliffs of Ireland” (National Geographic) — WINNER
Children’s Programs
Amber Sealey – “Out of My Mind” (Disney+) — WINNER
Commercials
Andreas Nilsson – “Whizzer” (Biscuit Filmworks) — WINNER
Gildia Producentów Amerykańskich
Darryl F. Zanuck Award for Outstanding Producer of Theatrical Motion Pictures
• “Anora” (Neon) — WINNER
Outstanding Producer of Animated Theatrical Motion Pictures
• “The Wild Robot” (DreamWorks Animation) — WINNER
Norman Felton Award for Outstanding Producer of Episodic Television – Drama
• “Shōgun” (FX) — WINNER
Danny Thomas Award for Outstanding Producer of Episodic Television – Comedy
• “Hacks” (HBO/Max) — WINNER
David L. Wolper Award for Outstanding Producer of Limited or Anthology Series Television
• “Baby Reindeer” (Netflix) — WINNER
Outstanding Producer of Televised or Streamed Motion Pictures
• “The Greatest Night in Pop” (Netflix) — WINNER
Outstanding Producer of Non-Fiction Television
• “STEVE! (martin) a documentary in 2 pieces” (Apple TV+) — WINNER
Outstanding Producer of Live Entertainment, Variety, Sketch, Standup & Talk Television
• “Saturday Night Live” (NBC) — WINNER
Outstanding Producer of Game & Competition Television
• “The Traitors” (Peacock) — WINNER
Outstanding Producer of Documentary Motion Picture
• “Super/Man: The Christopher Reeve Story” — WINNER
Outstanding Children’s Program
• “Sesame Street” — WINNER
Outstanding Short-Form Program
• “Shōgun – The Making of Shōgun” — WINNER
Outstanding Sports Program
• “Simone Biles Rising” — WINNER
The PGA Innovation Award
• “Orbital” — WINNER
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz